Skärmen vaknar av sig själv och lyser upp rummet

Permalänk
Medlem

Skärmen vaknar av sig själv och lyser upp rummet

Hej.

Har fått ett skumt problem med min Benq XR3501.

Av någon anledning så vaknar monitorn upp med lite olika frekvenser när donatorn är avstängd.
Detta gör att hela rummet lyses upp.
Jag har läst flertalet trådar som är åt andra hållet men i mitt fall så ska den inte söka efter någon bild efter som att källan är avstängd.

Är det flera som har haft samma problem och hittat en lösning?

//

Kalle

Förtydligade rubriken från "Problem med monitor som påminner om att den saknar signal när datorn är avstängd"/Thomas Y
Permalänk
Medlem
Visa signatur
Permalänk
Bildexpert 📺

@kalle_1: Utöver den uppenbara lösningen med strömbrytare kan det finnas flera förklaringar, både externt och internt men alla kräver lite detektivarbete. Det kan vara skärmen som vaknar av sig själv pga av störningar i elnätet. Men störningarna kan också komma internt, likt att skärmens nätagg, inbyggd eller separat, kickar igång skärmen för att den tolkar situationen som att den precis fått ström. Vilket i sin tur kan beror på nätagg och strömförsörjningen inte fungerar helt. Kan också vara relaterat till stromspararinställningar i skärmen och även problem med pinne20 på Displayport. Och så vidare.

En grendosa med strömbrytare är den lösning som fungerar på direkten.

Permalänk
Medlem

Mina hörlurar väcker skärmen när dom stänger av sig själva så det kan vara lite vad som helst.
Stäng av på skärmknappen annars.

EDIT: såg att datorn var avstängd

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället