Permalänk
Medlem

Kalibrera min nya LG tv, tips på vart

Hej, har nyligen köpt en LG nanocell av modell

https://www.elgiganten.se/product/tv-bild/tv/24380/lg-nanocel...

och undrar om det finns nån sida på nätet eller nån film på youtube som hjälper en ställa in alla färger på tv'n så det blir så bra som möjligt , främst för att se film och serier. Är okunnig när det gäller tv och allt dom innebär men kan tänka mig att det måste finnas rätt många sidor där just detta diskuteras . tackar på förhand

Permalänk
Medlem

Laxpuddings guider är riktigt bra.
https://www.sweclockers.com/guider

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av MCRJ:

Laxpuddings guider är riktigt bra.
https://www.sweclockers.com/guider

Förresten är det någon här om kan förklara vad är det för ljusfenomen som jag ser under vissa mörka scener, speciellt på Netflix och hdr på så ser man om det är en lampa på tv, n så ser man som om ljuset kommer underifrån och ovanifrån. Bästa sättet jag märker det är när jag har ett helt svart skärm och rör magic remoten, pekdonen dvs, så ser man som om ljuset följer den vart jah än rör den, uppifrån och nedifrån. Dock så syns den inte på allt, inte alla serier och filmer men Netflix och serier med hdr syns mest. Nån som vet vad det kan vara

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Bildexpert 📺

@aki04: Det är ljuset i bilden som bokstavligen kommer underifrån – precis som du observerar. Det är så TV:n är konstruerad och det blir tydligt vid HDR eftersom TV:n då lyser så starkt den bara kan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

@aki04: Det är ljuset i bilden som bokstavligen kommer underifrån – precis som du observerar. Det är så TV:n är konstruerad och det blir tydligt vid HDR eftersom TV:n då lyser så starkt den bara kan.

Ska det verkligen vara så, inget man kan minska eller stänga av? Rätt störigt ibland i mörka scener

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@aki04:

att ställa in själv är inget du kommer få korrrekta färger av eftersom alla exemplar är unika, media markt har ISf utbildad personal som kaliberar enligt rec 2020 standarden som används för 4k och hdr om jag inte missminner mig. Finns flera men grejen är att det ska vara ISF utbildad personal som gör det, inte någon optimering som ex elgiganten erbjuder, det är inte rätt.

Visa signatur

Chassi: Fractal design Define C Mobo: aorus x570 elite
Cpu Ryzen 3600 Kylare noctua nh-d15Gpu 7900XT Ram g.skill flare x black
Kingston a2000 1TB 2x PSU: EVGA SuperNova 850 G2

Permalänk
Medlem

Min LG TV va redan isf kalibrerad vid köp. Och ljuspunkten får du leva med om du kör hdr.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

[Fractal Design Define S2]-[Asus CrossHair Hero X670E]-[Ryzen 9 7900x]-[Corsair Dominator Platinum 6000mhz 32gb]-[Asus Tuf RTX 3090]-[Corsair Mp510 960gb]-[2x Samsung Evo 860 500gb ssd Raid 0]-[Lenovo Legion Y27q-20 165hz][AOC 24G2U 144hz]

Permalänk
Bildexpert 📺

@aki04: Det är så den är konstruerad. Blir du störd måste du byta till annan TV eller lära dig leva med det hela – tyvärr.

Permalänk
Medlem

Jävla skit, värsta är Netflix och deras undertexter, som en jävla sol eller nåt, men inget annat jag ser på ger samma effekt

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av aki04:

Jävla skit, värsta är Netflix och deras undertexter, som en jävla sol eller nåt, men inget annat jag ser på ger samma effekt

Kör du Netflix-appen i LG:n kommer den påverkas av de undertext-inställningar du gör via webbklienten. Till exempel brukar inte gul text trigga igång ljuset lika mycket.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Kör du Netflix-appen i LG:n kommer den påverkas av de undertext-inställningar du gör via webbklienten. Till exempel brukar inte gul text trigga igång ljuset lika mycket.

Oj det visste jag inte, man kan alltså välja färgen på texten i webbklient som även gäller på tvn? Grymt

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Även jag letar tips på hur jag bäst ställer in min TV. Jag vill minnas att det fanns någon bra websida med en guide för att ställa in datorskärmar - tänker att den borde funka hyfsat för TV också? Så att jag hittar rätt kontrast etc.

Någon som har någon bra länk? @Laxpudding kanske?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stuff:

Även jag letar tips på hur jag bäst ställer in min TV. Jag vill minnas att det fanns någon bra websida med en guide för att ställa in datorskärmar - tänker att den borde funka hyfsat för TV också? Så att jag hittar rätt kontrast etc.

Tänker du på lagom.nl kanske?

Annars kan man leta reda på någon bra recension där de listar inställningarna de använt, t.ex. RTINGS (har en Settings-flik i början av recensionerna med rekommenderade inställningar) eller FlatpanelsHD (har inställningar listade i recensionen). Att kopiera någon annans inställningar blir dock sällan helt rätt eftersom varje exemplar är unikt, och vill man ha så bra bild som möjligt så gäller riktig och regelbunden kalibrering. Men man kommer kanske nära nog, vilket för de flesta brukar räcka på en TV.

Permalänk
Medlem
Skrivet av aki04:

Oj det visste jag inte, man kan alltså välja färgen på texten i webbklient som även gäller på tvn? Grymt

Skickades från m.sweclockers.com

Japp, det kan man.
Undertextutseende i kontoinställningar.

Jag bytte genast till gul när jag skaffade ny TV på black friday förra året.
Blev betydligt snällare för ögonen, istället för vitt som bländade som knivar i mörka scener.

Visa signatur

CPU: Ryzen 3600 | RAM: 16GB (2x8GB) Crucial | MB: Gigabyte B550M AORUS PRO-P | GPU: RX 6700XT MERC 319 | Chassi: FD Arc mini R2 | PSU: CM700V | SSD: Gigabyte NVMe 1TB | Monitor: LG 27GN800 | Input: CM Quick Fire TK, Roccat Kone Pure Optical, Steam Controller | OS: Garuda Linux

Steam Deck har tagit över datorn :)