Permalänk

Vattenkylning risker?

Hej! Tänkte skaffa en Corsair 150i pro AIO då jag har svårt o få ner tempen på min i9900k med luft!

Men tänkte höra vad skulle hända om den börjar läcka? Vatten leder ju elektricitet!

Är det någon fara för en själv/familj eller är det bara komponenterna som skadas?

Permalänk
Medlem

Om det är vatten i den skulle jag tippa på det är avjoniserat vilket inte leder elektricitet.

Permalänk
Medlem

"allt" kan ju hända, men största sannolikheten är att det börjar sippra ut vatten i små droppar från kopplingarna och ärgar sönder någon ledning som gör att någon del ej fungerar.

Har du stor otur kan det bli kortslutning, nätaggregatet exploderar och ditt hem brinner ner.

Visa signatur

Hette något annat förut, men kom fram till att det är dumt att ha samma namn på 78 miljoner sidor...
citera, svara osv. osv...
hot tip - ctrl + shift T öppnar senast stängda flik i vissa webbläsare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Krippa75:

Om det är vatten i den skulle jag tippa på det är avjoniserat vilket inte leder elektricitet.

Även avjoniserat/destillerat vatten blir ledande till slut i kontakt med metaller, så förvänta dig inget annat om en läcka har uppstått.

Permalänk
Medlem

@Speedtriple3:

Är du orolig kan du köpa Noctuas nya kylare, NH-U12A som skall vara kalasbra.

Funderar själv på att gå över från AIO till denna, eller så får det vänta till nästa bygge...

Permalänk
Medlem

Det är ingen fara att använda Corsair kylare. Som nämnts leder vätskan som används i slutna kylsystem inte el. Inte heller "ärjar" de sönder då miljön är ren. Skulle en ledande vätska hamna på/i ditt nätaggregat så är det troligaste som händer att du får en kortslutning och att jordfelsbrytaren löser, det är antagligen mer troligt att du vinner på lotto än att det börjar brinna.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Vad kör du med för kylare i dagsläget? I vilket chassi, och med övriga fläktar?

Anledningen till att föreslå luftkylare är bland annat att en riktigt bra (t.ex. Noctuas D15, Phanteks PH-TC14PE ) kyler riktigt bra, inte så långt ifrån och fullt tillräckligt för att hålla t.ex. 9900k i schack. Dessutom ingen pump som kan gå sönder. Med det sagt så finns det fördelar med AIO också, som t.ex. om man är tvungen att ta hänsyn till utrymme i chassi eller använder vissa typer av ramstickor.

Om det börjar läcka från AIO (föga troligt) så kan man nog göra RMA hos Corsair och få ersättning.

Edit: Du kan kanske ställa frågan till @Corsair Johan eller @Lovisa

Visa signatur

🖥️:Phanteks Evolv X | Ryzen 7 5800X3D | Noctua nh-d15 chromax.black | 8x Noctua NF-P14s Redux 1500 | Gigabyte x470 Aorus Gaming 7 Wifi | Kingston Renegade 32Gb 3600Mhz | Samsung 990 Pro | ASUS TUF 3080 12Gb | Cougar CM 700W | Acer XB27HU | Mionix Naos QG | CM Storm QuickFire TK MX Blue |

"Bättre bli motbevisad - än förklarad skyldig"

Permalänk
Medlem

Läckor är förstås ett potentiellt problem, sedan har du två ytterligare möjliga felkällor med AIO vattenkylning, det är pumphavari och fläkthavari, båda är allvarligare på AIO kylning än på luftkylning.
Fast behöver du dom sista 3-5 graderna som AIO kan ge över t.ex NH-D15, eller har så lite chassie att high end luft inte får plats så är AIO ett ok alternativ till custom vatten.

Visa signatur

i7 2600k | P8P67Deluxe | Noctua NH-D14 | KFA2 GTX1080 EXOC | Corsair 750W | Corsair Obsidian 800D | Dell U2412M
America's Army: Proving Grounds

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Speedtriple3:

Hej! Tänkte skaffa en Corsair 150i pro AIO då jag har svårt o få ner tempen på min i9900k med luft!

Men tänkte höra vad skulle hända om den börjar läcka? Vatten leder ju elektricitet!

Är det någon fara för en själv/familj eller är det bara komponenterna som skadas?

Kanske ska köpa en Ryzen 3900x i stället då?
Det andra alternativet är att köra vattenkylt på egen hand som är mer effektivt än aio lösningar men dock dyrare.
Normalt sett är vattenkylning säkert men pump kan gå sönder, det kan läcka ifall man gjort nåt misstag men normalt sett funkar det utan problem. Nackdelen är att den kan strula mer ifall man byter saker ofta.

Själv efter att ha kört vattenkylt i över 12 år så har jag gått över till luftkylt, kyler min nuvarande 2600x med stockkylaren!
Funkar inte 9900k stock kylare lika bra?

Visa signatur

Träna bort dyslexin. Ryzen 3600 - asus B350plus - Msi Vega56 - Acer 1440p 144hz - M.2 ssd - asus essence stx - Sennheiser hd600 - Corsair 750w - 16gb ram 3ghz - atcs 840 - luftkylt - Felsökning? (Lär dig Googla)

Permalänk

Kör en NH-U12A just nu, med stock ligger cpun på ca 80 grader efter 30 min BFv!

Permalänk
Medlem

Jag har haft vattenkylning en gång. Den sprang läck och brände moderkortet.

Visa signatur

MB Gigabyte X570 I AORUS PRO RAM Corsair 16GB DDR4 3200MHz CL16 SSD Gigabyte AORUS NVMe Gen4 SSD 500GB CPU Ryzen 5 3600 GPU ASUS GeForce GTX 1660 Ti Chassi FD Node 202

Permalänk
Medlem

Min Corsair H100i läckte på mitt förra grafikkort. Det fungerade fint ändå, men detta gjorde att hela AIOn fick slängas. Kul att testa men jag kör inte AIO igen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av frankof:

Läckor är förstås ett potentiellt problem, sedan har du två ytterligare möjliga felkällor med AIO vattenkylning, det är pumphavari och fläkthavari, båda är allvarligare på AIO kylning än på luftkylning.
Fast behöver du dom sista 3-5 graderna som AIO kan ge över t.ex NH-D15, eller har så lite chassie att high end luft inte får plats så är AIO ett ok alternativ till custom vatten.

Men om pump eller fläkt går sönder skadas inget. Processorn bara klockar ner. Kanske stänger ner helt efter en stund.

Vid en vattenläcka blir det nästan garanterat skador.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Speedtriple3:

Kör en NH-U12A just nu, med stock ligger cpun på ca 80 grader efter 30 min BFv!

Testa Kryonaut kylpasta, lär sänka temp ett par grader. Har du satt en egen fläktkurva i BIOS? Kör du stock eller OC på 9900k?

Permalänk
Medlem

@Speedtriple3: Jag skulle nog tänka över luftflödet i lådan och om tornkylaren sitter på plats ordentligt innan jag skulle hoppa till vattenkylning. Vad har du för låda och vad & var är fläktar i lådan?

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Skrivet av r_b89:

Testa Kryonaut kylpasta, lär sänka temp ett par grader. Har du satt en egen fläktkurva i BIOS? Kör du stock eller OC på 9900k?

Skrivet av Fenrisulvfan:

@Speedtriple3: Jag skulle nog tänka över luftflödet i lådan och om tornkylaren sitter på plats ordentligt innan jag skulle hoppa till vattenkylning. Vad har du för låda och vad & var är fläktar i lådan?

Har satt egen fläktkurva!

Har 2 140mm insug 2 140mm topp utsug 1 140mm utsug bak i ett Define R6

Kylaren sitter korrekt, volten maxar på 1.25 kan inte sänka för då kraschar systemet, allt stock

Vad får ni för temps på era i9900k?

Permalänk
Medlem

@Speedtriple3: Kanske dum fråga, men du kör med båda fläktarna i push pull? En del har endast monterat ena fläkten, då det normalt inte påverkar så mycket. Men för just NH-U12A så är det stor skillnad på push pull jämfört med endast push.

Samt Kryonaut rekommenderas, min 3700X kör också NH-U12A och ligger på runt 60 grader vid spel och 65-68 vid CB20/CPU-Z. Fått upp den i max 71 grader efter 20 min CPU-Z med chassifläktarna på lägsta nivån på controllern (kör R5 med 3 in och 1 ut)

Permalänk
Medlem

@Speedtriple3: Jag tror du bör ta bort din främre toppfläkt som blåser ut, kan du sätta den som intag i fronten eller i botten så vore det bra.
Annars skulle jag kika på om det inte går att göra en rockad och sätta 2st 140mm på CPU kylaren och sedan sätta 1x 140mm + 2x 120mm i front/botten som intag.

Det första och enklaste att testa är dock att ta bara bort(stäng av/dra ur) den främre toppfläkten (antar att du redan använder de 2 bakre fläktplatserna i toppen), då jag tror den snor kalluft som är avsedd för CPU kylaren.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fenrisulvfan:

@Speedtriple3: Jag tror du bör ta bort din främre toppfläkt som blåser ut, kan du sätta den som intag i fronten eller i botten så vore det bra.
Annars skulle jag kika på om det inte går att göra en rockad och sätta 2st 140mm på CPU kylaren och sedan sätta 1x 140mm + 2x 120mm i front/botten som intag.

Det första och enklaste att testa är dock att ta bara bort(stäng av/dra ur) den främre toppfläkten (antar att du redan använder de 2 bakre fläktplatserna i toppen), då jag tror den snor kalluft som är avsedd för CPU kylaren.

Är det medföljande fläktar till R6 chassit så har dom bra mycket sämre statiskt tryck än Noctua fläktarna som följer med kylaren, så hade inte bytt ut dom.

Medföljande har 68 cfm/0.71mmH2O (är det mot förmodan PWM modellen som medföljer så är det 106 cfm/1.95mmH2O)
NF-A12x25 har 60 cfm/2.34mmH2O

Permalänk
Skrivet av Fenrisulvfan:

@Speedtriple3: Jag tror du bör ta bort din främre toppfläkt som blåser ut, kan du sätta den som intag i fronten eller i botten så vore det bra.
Annars skulle jag kika på om det inte går att göra en rockad och sätta 2st 140mm på CPU kylaren och sedan sätta 1x 140mm + 2x 120mm i front/botten som intag.

Det första och enklaste att testa är dock att ta bara bort(stäng av/dra ur) den främre toppfläkten (antar att du redan använder de 2 bakre fläktplatserna i toppen), då jag tror den snor kalluft som är avsedd för CPU kylaren.

Skrivet av r_b89:

Är det medföljande fläktar till R6 chassit så har dom bra mycket sämre statiskt tryck än Noctua fläktarna som följer med kylaren, så hade inte bytt ut dom.

Medföljande har 68 cfm/0.71mmH2O (är det mot förmodan PWM modellen som medföljer så är det 106 cfm/1.95mmH2O)
NF-A12x25 har 60 cfm/2.34mmH2O

Har provat ta bort ena toppfläkten det gör ingen skillnad tyvärr!
Kör inte med orginalfläktarna utan kör med venturi fläktar
Dock så har jag tagit bort noctuas orginal fläktar på kylaren och satt dit 2 st 120mm venturi! Kanske skulle prova noctua fläktarna där istället

Permalänk
Medlem
Skrivet av Speedtriple3:

Har provat ta bort ena toppfläkten det gör ingen skillnad tyvärr!
Kör inte med orginalfläktarna utan kör med venturi fläktar
Dock så har jag tagit bort noctuas orginal fläktar på kylaren och satt dit 2 st 120mm venturi! Kanske skulle prova noctua fläktarna där istället

Beror på, kör du HP eller HF varianten av Venturi? Kör du HF så har du problemet där, har du HP så har dom ungefär samma cfm/statiskt tryck som Noctuas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jmeistr:

Även avjoniserat/destillerat vatten blir ledande till slut i kontakt med metaller, så förvänta dig inget annat om en läcka har uppstått.

Haft läcka 3 gånger med 3 olika kylare, 2st Cooler Master slutna vattenkylare och en custom.. Den ena Cooler Master dränkte både moderkort och funkar än idag och den andra dränkte ett grafikkort
Cooler Master kylarna dränkte ett Ryzen moderkortet för ca 1.5 år sen pga att slangen gick av från radiatorn när den satt i lådan, nästan helt ny kylare och den andra dränkte ett grafikkort från en annan burk men det märktes direkt pga att det var plexiglas sida på de och allt funkar än idag men det rengjordes direkt.
När min 10 år gamla custom kylning började läcka till min ena X58 så märkte jag det inte för ens jag öppnade sidan men det var bara att göra att plocka isär det och göra rent delarna lite grann och den tuffar på med, startade x58an samma dag så kalla mig dum eller smart men sakerna funkar än så intel måste ha gjort något bra om min X58 har överlevt allt mitt plågeri på hög volt och höga hastigheter samt annan skit och för att sen bli dränkt av en kylare,Bästa skiten man köpt
Så tur eller otur, vätskorna var ju inte ledande i de slutna kylarna medans den som tillhörde min x58 hade ju fyllts på med batterivatten från den 10+ år gamla vätskan var i ..

Permalänk
Medlem

@Speedtriple3: Du bör ju ha dina bästa fläktar på CPU kylaren(vilket troligen är noctua fläktarna), om topp-fram fläkten inte gör någon skillnad så behöver du ju inte ha den alls.

Om du kan bör du ha 3st 120mm fläktar i fronten och vad jag förstår så får det bara plats 2x140 mm eller 3x120mm.
Det ser dock ut som att det kanske går att få plats med 1x140mm + 2x120mm i fronten.
Alternativt borde du kunna ha 140mm front-topp +120mm front-mitten/botten, med en 120mm i botten-front.

Vattenkylning kan dock ge lite lägre temperaturer och det kan vara värt att ge några kronor extra om man kan få garanti för eventuella läckor med AIO som sträcker sig längre än själva kylanordningen.
Om nätagget exploderar på grund av kortslutning är jag övertygad m att det går på hemförsäkringen, och jag skulle inte vara det minsta orolig för familj och barn, en köksspis är troligen farligare.

Jag hade troligen satt radiatorn i botten på det chassit om du väljer köra med vattenkylning.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av moonblase:

"allt" kan ju hända, men största sannolikheten är att det börjar sippra ut vatten i små droppar från kopplingarna och ärgar sönder någon ledning som gör att någon del ej fungerar.

Har du stor otur kan det bli kortslutning, nätaggregatet exploderar och ditt hem brinner ner.

Brandpersonalen blir attackerade med sten på vägen till ditt hem, en brandman skadar sig och hamnar på sjukhus. Han kommer aldrig riktigt tillbaka efter traumat och börjar supa. Hans familj lämnar honom, barnen börjar hänga med dåligt folk och börjar knarka. En av dom väljer den hårt kriminella vägen, efter flera fängelsebesök väljer han att hämnas på samhället och spränger upp sig själv i luften i en ica affär.

Så tänk en eller två gånger om du verkligen vill gå över till vattenkylning..

edit: Hm var kanske lite magstarkt så här är monty python versionen. Men det är faktiskt ontopic, vi pratar fortfarande om vattenkylning och dess risker. Och jag är för dålig på vattenkylning för att faktiskt kunna besvara det.

Visa signatur

thank you, come again

Permalänk
Master of Overkill

Kör du inte noctua fläktarna på din NH-U12A??? inte konstigt du har problem då.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Avstängd

Det dyra är om parkettgolvet reser sig pga vattenskada.

Permalänk
Medlem

allt som vatten kommer i kontakt med tar stryk, det tar dock typ 50 år för vatten att äta igenom plast, koppar typ 30. det värsta som kan hända är väl att en koppling åker isär/inte är gängad rätt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Speedtriple3:

Hej! Tänkte skaffa en Corsair 150i pro AIO då jag har svårt o få ner tempen på min i9900k med luft!

Men tänkte höra vad skulle hända om den börjar läcka? Vatten leder ju elektricitet!

Är det någon fara för en själv/familj eller är det bara komponenterna som skadas?

Börja med att testa hur mycket bättre luftkylaren presterar med mer luftflöde. Blir det knappt någon skillnad kan det ju vara dålig kontakt som är orsaken.

Vad är dina förväntningar på temp då? Det är ju inte katastrofalt dåligt med 80grader. Hur högt går den som värst? Är det ett problem? Vad är det för tempskillnad mellan lägsta kärnan och högsta?

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk
Medlem
Skrivet av miizoo:

@Speedtriple3:

Är du orolig kan du köpa Noctuas nya kylare, NH-U12A som skall vara kalasbra.

Funderar själv på att gå över från AIO till denna, eller så får det vänta till nästa bygge...

Edit: såg fel... glöm vad jag skrev.

Visa signatur

Chassi: Phanteks P600S | Mobo: MSI Z-690 Edge Wifi DDR4 | RAM: 32GB | GPU: ASUS TUF Gaming GeForce RTX 4090 OC | CPU: Intel i7 12700K | Kylning: Phanteks Glacier One 360MP HALOS | SSD: Samsung 980 Pro 1TB + 970 Evo 2TB | HDD: 8TB+4TB WD Red/Blue intern + 500GB WD extern | PSU: ASUS Rog Strix 1000W | Skärm: Samsung 75Q95T (TV)