Vilka förmåner har du på din arbetsplats?

Permalänk
Skäggig legend

- Arbetstidsförkortning 1.5 h/vecka
- Kaffe såklart (hur kan en tryckare annars jobba..?)
- Händer rätt ofta med gratis lunch
- Äppelklocka påväg in genom chefens privata ficka. Genom hur jag har presterat under tung tid.
- Trycka upp vad jag vill privat, banderoller till festivaler, t-shirts - posters - på syrafritt papper eller canvastavlor etc.
- Om jag vill en fredagsöl

Visa signatur

Tråden om Skägg!
My cave...
Ryzen 5 3600@4,3Ghz - 16GB CL16 - RTX 3070 - Kingston Fury M.2 2TB
🎧Schiit Hel + DT-770 PRO - NAD C316 - B&W 685 - LG 65" OLED B6
 Watch Series 5 4G - Macbook Pro 13" 2015 - iPhone 11 PRO 256GB 

Permalänk
Medlem

Roligt att folk ser kaffe som en förmån, tror det är ett krav för att någon ska kunna arbeta i det här landet.

Själv jobbar jag som inhyrd konsult just nu, har absolut 0 förmåner då jag inte räknar kaffe i det, länge sedan man kände sig så här lågt ner i näringskedjan.

Skillnad från förra jobbet där man hade tjänstebil, rabatt på bränsle och fria privata mil, gratis läsk/glass samt 7 timmars arbetsdagar ( vilket man iofs gav tillbaka under projekt och obetald övertid ).

Får se om det blir skillnad på nästa jobb som börjar i Oktober, får vara slut med konsultandet ett tag framåt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Haptic:

lägger jag 3% av min lön på CGI aktier så matchar CGI med ytterligare 3%

Konstigt sätt att få folk att köpa sina aktier, är det ens lagligt?

Känns ju som att de tar en del av investeringen ( menar då deras 3% andel ) för att artificiellt öka värdet på sin egen aktie.

Vet inte, känns bara konstigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuuFi:

Konstigt sätt att få folk att köpa sina aktier, är det ens lagligt?

Känns ju som att de tar en del av investeringen ( menar då deras 3% andel ) för att artificiellt öka värdet på sin egen aktie.

Vet inte, känns bara konstigt.

Det är ett ganska vanligt upplägg, ingenting konstigt heller att företag köper tillbaka egna aktier för den delen heller.

Permalänk
Medlem

Jobbar inom IT på en statlig myndighet.

Gratis kaffe och sånt i automater. Det bjuds på nån sorts frukost en gång i veckan.
Personalgym (m/ä) i byggnaden. En timme friskvård per vecka under eller i direkt anslutning till arbetstid. 3500 kr friskvårdsbidrag per år (75 procent av eget utlägg).
Tror det finns nåt sorts förmånligt pensionsavtal man kan gå in i om man vill.
Extra semesterdagar pga statlig anställning.
+40/-10 timmar flex. Möjlighet att då och då jobba hemifrån.
Viss möjlighet till tjänstemobil, osäker på hur den får användas privat, själv ointresserad av det.
Säkert fler saker jag glömt.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuuFi:

Konstigt sätt att få folk att köpa sina aktier, är det ens lagligt?

Känns ju som att de tar en del av investeringen ( menar då deras 3% andel ) för att artificiellt öka värdet på sin egen aktie.

Vet inte, känns bara konstigt.

Jag är ingen expert på hur det funkar bakom kulisserna alls, men vi är ett av världens största IT-bolag med väldigt hög nivå av transparens. Vi följer alla nödvändiga ISO-standarder och genomgår årliga revisionen och dylikt.

Permalänk
Medlem

6 Veckor sem
USA resa en gång per år
Tillgång till arbetsredskap som jag behöver i min roll tex
Surface Pro 4
Suprface Book
Kraftullare burk för server labb miljö
4000 Friskvård
Mobil+abonemang
Tjänstebil om man vill
SL kort billigare
Bra pentionsavtal
Bonus 100 % av lön en gång per år
Jobba hemma remote mot kunder
Jobba hemma om jag ej har uppdrag
Rabatt på cyklar genom jobbet

fins rätt mkt om man kollar men det e väll de jag tycker är bäst.

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem

Jobbar på ett större energibolag.

Kaffe+Fruktkorg.
Sex veckors semester.
Betald övertid (Ovanligt i min bransch).
Vid föräldraledighet betalar bolaget resterande 20% av föräldrapenningen. (Inte där ännu).
Betalda läkarbesök, om dessa är under arbetstid.
Terminalglasögon.
Möjlighet till personalbil, dock väldigt dyrt.
Fri tillgång till verktyg om så skulle behöva lånas med hem.
Personalrabatt på elavtal.

//C

Visa signatur

Jonsbo D31 Mesh
MSI B450M Mortar
AMD Ryzen 5800X3D
Corsair LPX 2x16Gb 3600MHz
AMD Radeon 7800XT Nitro +

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuuFi:

Roligt att folk ser kaffe som en förmån, tror det är ett krav för att någon ska kunna arbeta i det här landet.

Själv jobbar jag som inhyrd konsult just nu, har absolut 0 förmåner då jag inte räknar kaffe i det, länge sedan man kände sig så här lågt ner i näringskedjan.

Skillnad från förra jobbet där man hade tjänstebil, rabatt på bränsle och fria privata mil, gratis läsk/glass samt 7 timmars arbetsdagar ( vilket man iofs gav tillbaka under projekt och obetald övertid ).

Får se om det blir skillnad på nästa jobb som börjar i Oktober, får vara slut med konsultandet ett tag framåt.

Man saknar inte gratiskaffe förrän man måste betala en 5a per kopp.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Jobbar på ett mellanstort energibolag

Flex mellan 6-9, 16:30-18
Arbetstidsförkortning, 24h att lägga själv närsom, 39h som halvdagsledigt dag före helg (slutar vid lunch alltså)
3k friskvårdsbidrag
Frukt
Frukost
Kaffe
Mobil som får användas privat, dock kräver IT att det är en Iphone så jag har även en egen Android
Helt OK laptop, tror den byts vart tredje år
Lunch i/från företagsrestaurangen för runt 45 kr inkl. förmånsbeskattning
Övertiden är givetvis betald, vilket är standard i min bransch utom för chefer.
Det vanliga med glasögon, läkarbesök m.m.
Bra utrustad biltvätthall som får disponeras fritt efter bokning efter kontorstid, tvättmedel, spolarvätska m.m. ingår
Man får låna verktyg efter kontorstid om de återlämnas nästa arbetsdag
Man får göra hempul i verkstaden dygnet runt om man är ledig och inte är i vägen för verksamheten
Ingen har då sagt något om man lånar skrivaren heller
Sjukvårdsförsäkring. Tidigare gratis, nu betalar man några tior per månad.

Man får använda konferensen privat utanför kontorstid om man sköter sig. Bra lokal med tillgång till kök, bra ekosystem för presentationer, möten m.m. Klart bra om man är engagerad i någon förening som behöver träffas t ex.

Permalänk

@Penguin
I mitt fall, med pensionen, så har vi inga kollektivavtal.
Sedan är det visserligen standard med den nivån av yrkespension inom IT, men jag har jobbat i spelbranschen förut där vi inte haft kollektivavtal och ingen yrkespension. Jag är nog inte ensam att se yrkespension som en förmån? Det är inte en självklarhet för alla.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Jobbar som ingenjör inom tung industri.
Förutom det vanliga och avtalsbaserade (kaffe, frukt, flex, tre-val osv.):

Gratis inträde/rabatt på gym/simhall på verksamhetsorter, diverse prova-på övningar, teater eller hockeybiljetter
Friskvårdsbidrag (1-2000/år) om du vill göra nåt som inte faller inom det ovanstående.
Friskvårdspeng för 1 social aktivitet inom egna avdelningen/år (typexempel bowling + middag).
Varje större enhet brukar ordna en fest om året.

Utöver finns det sjukvårdsfonder för tjänstemän/kollektivanställda som företaget betalar. Där ingår ersättning för patientavgifter, mediciner, tandläkare, resor till sjukvård, synhjälpmedel (privata glasögon/kontaklinser) upp till ett visst belopp/år, även vissa av närmast anhörigas sjukvårdskostnader.

Finns troligen mer som jag inte kommer ihåg.

Visa signatur

Ryzen 7 3700 | 32 Gb RAM | Geforce 2070 Super

Permalänk
Medlem
Skrivet av Galadhnen:

@Penguin
I mitt fall, med pensionen, så har vi inga kollektivavtal.
Sedan är det visserligen standard med den nivån av yrkespension inom IT, men jag har jobbat i spelbranschen förut där vi inte haft kollektivavtal och ingen yrkespension. Jag är nog inte ensam att se yrkespension som en förmån? Det är inte en självklarhet för alla.

Skickades från m.sweclockers.com

Tjänstepension är absolut en förmån, det var inte min poäng. Jag menade mer att man ofta inte inser värdet av ett kollektivavtal. Och framförallt av ITP lösningen med sina väldigt låga avgifter.

Permalänk
Medlem

3 h Träning under arbetstid, tillgång till gym och andra redskap i byggnaden tex pingis, badkort och tillgång till andra lärarledda gympass
Pengar till träningsskor vartannat år
Flex +-40 h
Gratis frukost en gång i månad
2 events per år
Gratis Kaffe
Lite längre semester, mer med ålder
Vidare utbildning för annat än bara de som rör min nuvarande tjänst

Säkert något mer.

Permalänk
Medlem

Frihet: Kan jobba hur/när/var jag vill, så länge jag får jobbet gjort.
Semester: Ingen räknar, brukar väl använda 5-6 veckor om året.
Friskvård: Använder ca 1600kr/månad.

Inofficielt, laptop: Har använt arbetsdatorn som min personliga dator i snart 3 år, så har inte behövt köpa ny sen min 2013 MacBook Pro.

Jobbar som programmerare för en liten startup. Är ensam ingenjör, så lägger till en extra inofficiel förmån: Kan bestämma själv hur jag utför mitt job.

Visa signatur

"Some poor, phoneless fool is probably sitting next to a waterfall somewhere, totally unaware of how angry and scared he's supposed to be." - Duncan Trussell