Nyköpt Dell Lattitude 5490 Intel 8:gen väldigt högljud. Erfarenheter och alternativa datorval uppskattas.

Permalänk
Medlem

Nyköpt Dell Lattitude 5490 Intel 8:gen väldigt högljud. Erfarenheter och alternativa datorval uppskattas.

Hej!

Jag köpte precis en Dell Lattitude 5490 för privat bruk. Anledningen till att jag köpte denna var för att jag har en likadan på jobbet (fast där sjunde generationen intel i5) och tycker att den är väldigt trevlig och var i en lagom prisklass.

När jag startade den hemma så tycker jag att fläkten drar igång för ingenting dock och låter kraftigt. På jobbet är det visserligen lite mer bakgrundsljud men jag tror ändå verkligen inte att den datorn låter lika mycket. Ska ta med jobbdatorn hem för att jämföra senare i veckan.

Från jobbet fick jag verkligen bara bra intryck av datorn. Uppskatar designen, tangentbordet och det generösa antalet anslutningar (ink ethernet). Därför tyckte jag att det var skönt att bara göra slag i saken och köpa en likadan privat. Dessutom tänkte jag att det var lite taktiskt att köpa en lite tjockare dator för företagsbruk så att man inte betalar för nån slimmad grej som sen ändå thermalthrottlar.

Är det någon annan som har erfarenheter av denna dator? Brukar de vara högljudda? Uppskattar verkligen datorn och försöker gärna byta om jag tror att jag får en likadan som är tyst.

Eller har nån tips på liknande datorer i samma prisklass som inte väsnas?

Permalänk
Medlem

Dell brukar inte göra annat än toppklass vad gäller bärbara datorer. Tycker du skulle göra gott i att höra med supporten, verkar som du fått ett måndagsex.

Visa signatur

7800X3D//4090
MINT XFCE // W11 🤮

Permalänk
Medlem

Man kan ju undervolta helt nya datorer,
https://www.google.com/url?sa=t&source=web&rct=j&url=https://...

Men självklart ska datorn kunna jobba normalt redan innan, säger reviews på Notebookcheck.net något om ljudnivå eller värme?

Permalänk
Medlem
Skrivet av YAGNI:

Hej!

Jag köpte precis en Dell Lattitude 5490 för privat bruk. Anledningen till att jag köpte denna var för att jag har en likadan på jobbet (fast där sjunde generationen intel i5) och tycker att den är väldigt trevlig och var i en lagom prisklass.

När jag startade den hemma så tycker jag att fläkten drar igång för ingenting dock och låter kraftigt. På jobbet är det visserligen lite mer bakgrundsljud men jag tror ändå verkligen inte att den datorn låter lika mycket. Ska ta med jobbdatorn hem för att jämföra senare i veckan.

Från jobbet fick jag verkligen bara bra intryck av datorn. Uppskatar designen, tangentbordet och det generösa antalet anslutningar (ink ethernet). Därför tyckte jag att det var skönt att bara göra slag i saken och köpa en likadan privat. Dessutom tänkte jag att det var lite taktiskt att köpa en lite tjockare dator för företagsbruk så att man inte betalar för nån slimmad grej som sen ändå thermalthrottlar.

Är det någon annan som har erfarenheter av denna dator? Brukar de vara högljudda? Uppskattar verkligen datorn och försöker gärna byta om jag tror att jag får en likadan som är tyst.

Eller har nån tips på liknande datorer i samma prisklass som inte väsnas?

Titta att du har senaste biosen kan vara något i de alternativt är de drivers annars måndagsex

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

5490 är en budgetdator (vad gäller chassi etc) och du lär förvänta dig därefter

Visa signatur

5600x/B550i @+200mhz/-30 PBO2 | Crucial (E-die) 2x16gb 3000c15 @3800c16 | XFX 319 MERC 6700XT

Permalänk
Medlem

När jag köpte ny dator lät den också väldigt mycket i ett par dagar, det visade sig att det var en hel del uppdateringar som behövde köras klart innan den lungnade ner sig. Nu låter den nästan aldrig något längre förutom om jag startar ett spel eller något annat tungdrivet då. Nu har jag en helt annan dator än dig, men kan ju vara en så enkel sak som är problemet för dig med.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av YAGNI:

Hej!

Jag köpte precis en Dell Lattitude 5490 för privat bruk. Anledningen till att jag köpte denna var för att jag har en likadan på jobbet (fast där sjunde generationen intel i5) och tycker att den är väldigt trevlig och var i en lagom prisklass.

När jag startade den hemma så tycker jag att fläkten drar igång för ingenting dock och låter kraftigt. På jobbet är det visserligen lite mer bakgrundsljud men jag tror ändå verkligen inte att den datorn låter lika mycket. Ska ta med jobbdatorn hem för att jämföra senare i veckan.

Från jobbet fick jag verkligen bara bra intryck av datorn. Uppskatar designen, tangentbordet och det generösa antalet anslutningar (ink ethernet). Därför tyckte jag att det var skönt att bara göra slag i saken och köpa en likadan privat. Dessutom tänkte jag att det var lite taktiskt att köpa en lite tjockare dator för företagsbruk så att man inte betalar för nån slimmad grej som sen ändå thermalthrottlar.

Är det någon annan som har erfarenheter av denna dator? Brukar de vara högljudda? Uppskattar verkligen datorn och försöker gärna byta om jag tror att jag får en likadan som är tyst.

Eller har nån tips på liknande datorer i samma prisklass som inte väsnas?

Finns en bios uppdatering senast 12 september uppdatera alla drivers och bios och testa igen

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Uppdatering ifall nån skulle vara intresserad eller för andra potentiella köpare.

Uppdaterade allting som fanns att uppdatera så fort jag fick datorn. Dells medföljande uppdateringsprogram krävde att man hade kopplade bort nätadapter och kringutrustning för att installera Bios-uppdateringar. Samma program krävde docka att man hade nätadaptern i för att installera uppdateringar. Genom den onda cirkeln vägrade det helt enkelt att installera Bios-uppdateringar. Helt otroligt.
Att ladda ner uppdateringarna direkt från Dells hemsida fungerade dock bra.

Efter att ha jämfört med jobbdatorn så låter de ungefär lika mycket. De är knäpptysta vid ingen eller låg belastning. Oavsett vad för fläktprofil man väljer i Dells medföljande program så drar datorn igång fläktarna så fort temperaturen stiger iväg över 45 grader dock. Då låter det lite mer än önskvärt, dock ingen katastrof. Temperaturerna håller den dock i check.
Detta i stark konstrast till min gamla Lenovo som var oförmögen att hålla temperaturen nere men dock var väldigt tyst. Svårt att veta vad som är att föredra.

Behåller datorn dock. Förutom ljudvolymen verkar den väldigt trevlig.