World of Tanks får ray tracing-stöd för alla DirectX 11-grafikkort

Trädvy Permalänk
Number Six
Registrerad
Dec 1999

World of Tanks får ray tracing-stöd för alla DirectX 11-grafikkort

Utvecklaren bakom spelet World of Tanks meddelar under en tillställning att de arbetat med Intel på att lägga till stöd för ray tracing. Stödet gäller alla DirectX 11-kompatibla grafikkort.

Läs hela artikeln här

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa leder till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Kryptan/Lund
Registrerad
Nov 2004

Då ser vi fram emot ert test av detta

CPU: I7 2600k @ 4.4ghz med Noctua NH-D14 GPU: GTX 1070 med Accelero Xtreme III @2 120mm cf-v12hp hydro dynamic @skitsnabbt. MODERKORT: Gigabyte GA-Z77X-UD3H. RAM: 16GB DDR3 PC19200/2400MHz@2133MHz. HÅRDDISK: Samsung 850 EVO 250GB SSD, Intel SSD 320 Series 160GB , 4 Mekaniska. MONITOR:1 Samsung S27A950D 3D" MONITOR:2 Samsung 2693HM 25,5" MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jul 2011
Citat:

Ray Tracing technology will work on all graphics cards that support DirectX 11 API and higher, but only for intact vehicles that are in direct sunlight

Tycker att det här låter rätt intressant. Det borde innebära att fler utvecklare kan lägga till en fattigmans raytracing i andra spel också och att det kanske t.om kan bli en förbättring jämfört med nu.

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
STOCKHOLM
Registrerad
Aug 2007

Lite reflektioner i vattenpölar!? Guh va nice!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Hudiksvall (Forsa)
Registrerad
Sep 2003

Får dom till det så är det nais men ett bakslag för nvidia RTX kort men bra för alla spelare.

Låda thermaltake view 91 M-kort ASUS X399 ROG Zenith Extreme CPU AMD Ryzen Threadripper 1920X 3.5 GHz Kylning Hemma byggd vattenkylning 2 x 480mm + 1 x 420mm radiatorer Minne 4 X 8Gb DDR4 HD SSD 240GB OCZ Trion 100 Grafik AORUS GeForce® GTX 1080 Ti Waterforce WB Xtreme Edition 11G AGG Corsair RM 1000w 80+ Gold Skärm Benq XR3501 AMVA 35" Curved

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Nov 2005
Skrivet av Jygge:

Får dom till det så är det nais men ett bakslag för nvidia RTX kort men bra för alla spelare.

Varför skulle det vara ett bakslag för Nvidia? Tvärtom så visar det ju att användningen av raytracing ökar.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Dec 2008

Tack men nej tack kör utan, testa och slå på low på mitt 1070 kort i battlefield och det blev ju totalt ospelbart.
Men om 3-4 år då kan det kanske bli intressant när det finns hårdvara som klarar det till vettigt pris.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Apr 2017
Skrivet av mackebacke:

Tack men nej tack kör utan, testa och slå på low på mitt 1070 kort i battlefield och det blev ju totalt ospelbart.
Men om 3-4 år då kan det kanske bli intressant när det finns hårdvara som klarar det till vettigt pris.

Jag gillar liknelsen eftersom World of Tanks och Battlefield är exakt lika krävande, och deras Ray Tracing implementationer är 100% lika också. 10/10

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Ghost Town
Registrerad
Dec 2014
Skrivet av mackebacke:

Tack men nej tack kör utan, testa och slå på low på mitt 1070 kort i battlefield och det blev ju totalt ospelbart.
Men om 3-4 år då kan det kanske bli intressant när det finns hårdvara som klarar det till vettigt pris.

Fick sänka till 1600x900 för att kunna köra BF5 på High med DXR RayTrace Reflection på ultra och de flöt på helt ok, förväntade mig sämpre fps och prestanda med ett vanligt kort än vad jag fick med ett GTX 1070

Corsair 800D | MB: Asus Saberthooth X58 | CPU: Intel Core i7 920| Kylare:FractalDesign CelsiusS36| RAM:Corsair Vengeance 24GB 1600Mhz | GPU: Asus Strix GTX 1080Ti | PSU:Tagan BZ 800W| TGB: Logitech G11 | Mus: Logitech MX518 | Ljud: Razer thresher 7.1/Logitech z906 | Logitech G27 | MacBook Pro 13 Mid 2012

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Uppsala
Registrerad
Apr 2016

Förstår jag rätt i att detta då INTE kommer att nyttja nvidias RT-kärnor och därför ge ungefär samma prestandaförlust för turing som för andra grafikkort?

Skickades från m.sweclockers.com

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Maj 2019

Blir mycket intressant att följa utvecklingen av Raytraysing, särskilt då vilken väg Amd (för GPUer samt konsoler) och Intel kommer att välja. Det måste ju komma till en standard som alla följer, om inte annat så borde spelutvecklarna önska/kräva detta.

Skickades från m.sweclockers.com

Trädvy Permalänk
Hedersmedlem
Plats
Malmö
Registrerad
Apr 2007
Skrivet av NutCracker:

Blir mycket intressant att följa utvecklingen av Raytraysing, särskilt då vilken väg Amd (för GPUer samt konsoler) och Intel kommer att välja. Det måste ju komma till en standard som alla följer, om inte annat så borde spelutvecklarna önska/kräva detta.

Skickades från m.sweclockers.com

En standard för raytracing finns redan. I DirectX 12.
Det är denna standard som används i BF5, Control, Metro exodus och shadow of the tomb raider.

Endast nvidia har kort ute på marknaden just nu som har hårdvarustöd för att göra raytracingen så snabb att det fungerar. Men tekniken är inte bunden till nvidia.

Men standarden som även AMD och intel kan använda är alltså redan på plast.

🖥 → Ryzen 5 2600@4,1ghz • Gainward RTX 2070 • 16GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC (mITX)
💻 → SurfacePro 3 [i5 • 4GB ddr3 • keybaord + pen]
🖱 → Corsair m65 white / ⌨ → pok3r nordic white
📱 → Oneplus6
🎧 → Sennheiser momentum wireless & Logitech g930

Trädvy Permalänk
Teknikorakel 🎮
Andreas Eklöv
Plats
Stockholm
Registrerad
Dec 2015

@tankjunior: Wargaming nämner inget om exakt hur deras RT-implementation är utformad, men eftersom den stöder alla DirectX 11-grafikkort nyttjar den inte Nvidias RT-kärnor nej. Stödet i World of Tanks är begränsat till mer detaljerade och realistiska skuggor, och lär därmed inte vara lika prestandamässigt tungt som speltitlar som beräknar en kombination av ljussättning och skuggor.

"We're with the press, hired geeks!"
Raoul Duke, Fear n' Loathing in Las Vegas

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Maj 2019
Skrivet av Söderbäck:

En standard för raytracing finns redan. I DirectX 12.
Det är denna standard som används i BF5, Control, Metro exodus och shadow of the tomb raider.

Endast nvidia har kort ute på marknaden just nu som har hårdvarustöd för att göra raytracingen så snabb att det fungerar. Men tekniken är inte bunden till nvidia.

Men standarden som även AMD och intel kan använda är alltså redan på plast.

Jo jag känner till det, men tar DX12 ingen hänsyn till om RT processas i dedicerade kärnor eller i CPUn/GPUn? Är det kanske så att respektive grafikkorts drivrutin löser den saken?

Skickades från m.sweclockers.com

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jul 2011
Skrivet av NutCracker:

Jo jag känner till det, men tar DX12 ingen hänsyn till om RT processas i dedicerade kärnor eller i CPUn/GPUn? Är det kanske så att respektive grafikkorts drivrutin löser den saken?

Skickades från m.sweclockers.com

Nvidia la till det för Pascal via en drivrutin.
https://www.sweclockers.com/nyhet/27352-nvidia-slapper-drivru...

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Maj 2019
Skrivet av ClintBeastwood:

Ok, tack för info:) Så mao att " kortet har stöd för parallell exekvering av hel- och flyttal " är lite som en nyckel till om RT kommer fungera bra på kort utan dedikerade RT-kärnor.

Skickades från m.sweclockers.com

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg tyvärr
Registrerad
Jan 2013

Synd att spelet är riktigt med pay to win och så vidare. Dock fick jag ha det roligt i några tusen rundor.

Skickades från m.sweclockers.com

Bra rekommendationer för ljud mm https://www.reddit.com/r/Zeos/
CPU i5 4670k MB Asrock Z87 pro 3 RAM 16GB GPU EVGA 980 SC PSU be quiet L8 600w SSD Crucial BX200 480GB Chassi Lian Li pc-a55b
DAC/AMP Aune x1s Lurar Fidelio x2 och Hyperx cloud gaming

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
127.0.0.1
Registrerad
Apr 2008

Crytek Noir-demot som visades för några månader sedan visade ju också en strålspårning som rundade DX12 och funkade på AMD-kort om jag minns rätt.

Skickades från m.sweclockers.com

Intel i7 8700 | ASUS Prime Z370-P | Corsair 16GB 3000MHz | ASUS GTX 1080 8 GB @ 2100MHz/11080MHz | Fractal Design Define S | Corsair RMX750x | Cooler Master Hyper 212 EVO

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Hudiksvall (Forsa)
Registrerad
Sep 2003
Skrivet av mill:

Varför skulle det vara ett bakslag för Nvidia? Tvärtom så visar det ju att användningen av raytracing ökar.

Dom vill att alla ska köpa RXT korten

Låda thermaltake view 91 M-kort ASUS X399 ROG Zenith Extreme CPU AMD Ryzen Threadripper 1920X 3.5 GHz Kylning Hemma byggd vattenkylning 2 x 480mm + 1 x 420mm radiatorer Minne 4 X 8Gb DDR4 HD SSD 240GB OCZ Trion 100 Grafik AORUS GeForce® GTX 1080 Ti Waterforce WB Xtreme Edition 11G AGG Corsair RM 1000w 80+ Gold Skärm Benq XR3501 AMVA 35" Curved

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Maj 2019
Skrivet av Jygge:

Dom vill att alla ska köpa RXT korten

Utan att ta ställning i märkesfrågan, men det vill väl varje tillverkare, att man skall välja just deras produkt - eller?

Skickades från m.sweclockers.com

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Skara
Registrerad
Nov 2003

Efter 30sek stängde jag av...
Och..
Började lyssna på The Offspring

Fractal R6 Blackout TG - Gigabyte Aorus Gaming 7 - 8600K @ 5.0 / H115i Pro - 4x8 Vengeance 3200 Pro RGB - ASUS 1080 STRIX 8GB - WD Black nVme 256GB OS-PRG - Samsung 850 EVO 500GB SPEL - Kingston A400 960GB - 15TB HDD - SteelSeries Apex 7+Rival 650 - G933 Spectrum - AOC 32" AG322QC4

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Helsingfors
Registrerad
Jan 2013
Skrivet av mill:

Varför skulle det vara ett bakslag för Nvidia? Tvärtom så visar det ju att användningen av raytracing ökar.

Men vad om hela försäljnings punkten för RTX seriens kort? Med den här uppdateringen tycks det ju kvitta om man har ett RTX grafikkort eller inte.

Eller så iallafall ser jag på det hela.

There is grandeur in this view of life, with its several powers, having been originally breathed into a few forms or into one; and that whilst this planet has gone cycling on according to the fixed law of gravity, from so simple a beginning endless forms most beautiful and most wonderful have been, and are being, evolved.

Trädvy Permalänk
Hedersmedlem
Plats
Malmö
Registrerad
Apr 2007
Skrivet av ZothOmmog:

Men vad om hela försäljnings punkten för RTX seriens kort? Med den här uppdateringen tycks det ju kvitta om man har ett RTX grafikkort eller inte.

Eller så iallafall ser jag på det hela.

Njaaäääe. Det skulle jag nog inte säga. Eller det är för tidigt att säga bu eller bä.
Men alltså raytracing är inget nytt. Det har funnits i... ja över 20 år.
Så att det går att utföra raytracingberäkningar är inte förvånande i sig.

Det som spelar roll är väl hur mycket beräkningar korten kan tänkas av att klara av.
RTXkorten kan inte bara göra beräkningar på raytracing, det kan alla kort. Nä det RTXkorten erbjuder är hårdvara som är specialanpassad för ändamålet. De är mycket bättre på att göra dessa beräkningar än kort som inte har RTkärnor.
Ett bra exempel på det här är att det där raytracingdemot som kördes i quake2 fungerar på både 2080 och 1080Ti och dessa två kort är ganska likvärdiga i prestanda i övrigt. Men med raytracing i DX12 är 2080kortet med deras dedikerade hårdvara MYCKET starkare på att rita upp raytracingdelarna.

Men det här world of tanks-spelet som kör i DX11 då? Det verkar kunna klara av att rita upp raytracing helt i mjukvaran ju.
Yes!
Men nivån och komplexiteten lär väl inte ligga på samma nivå av raytracing som man får i exempelvis BF5. Utan specialiserat hårdvarustöd lär korten inte klara av samma nivå av komplexa raytracingberäkningar.
Det blir antagligen en lightversion av raytacing helt enkelt.
Exempelvis då att det bara används för skuggsättning medan raytracing inte används på allehanda ytor för reflektioner eller ljussättning.

Det såg ju ungefär likadant ut för bland annat tesselering när det kom. Det gick att göra även utan kort som hade oficiellt stöd för det - men med ordentligt lägre throughtput på beräkningarna.

Obs.
I det här fallet med world of tanks så kommer RTkärnorna i RTXkorten inte kunna användas. DX11 and all that. På så vis har du helt rätt i att RTXkorten inte har någon edge. Men det handlar här om att spelmotorn inte klarar av att använda hårdvaruaccelererad beräkning av raytracing. En motor som har stöd den delen drar stor nytta av att det finns dedikerad hårdvara för dessa beräkningar.

Med det sagt så är det super att fler spel anammar RT. Ju fler som sätter igång med det här på olika nivåer desto snabbare kommer det bli standard.

Det är vad jag tror om det här iaf.

🖥 → Ryzen 5 2600@4,1ghz • Gainward RTX 2070 • 16GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC (mITX)
💻 → SurfacePro 3 [i5 • 4GB ddr3 • keybaord + pen]
🖱 → Corsair m65 white / ⌨ → pok3r nordic white
📱 → Oneplus6
🎧 → Sennheiser momentum wireless & Logitech g930

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Linköping
Registrerad
Jun 2007
Skrivet av Söderbäck:

Men alltså raytracing är inget nytt. Det har funnits i... ja över 20 år.

Att ray tracing funnits i över 20 år är väl förvisso korrekt, men något av en underdrift Ray tracing som datoralgoritm kom mot slutet av 60-talet, medan ray tracing som idé har funnits sen åtminstone 1500-talet enligt Wikipedia. Det enda som är nytt är som du är inne på att hårdvaran blivit så pass stark att det går att använda ray tracing till effekter som tidigare varit ouppnåeliga.

NVIDIA hade nog förstås föredragit fler spel som använder deras RT-kärnor, men i deras ögon är nog mer ray tracing bra oavsett. Det för utvecklingen framåt i den riktning de verkar vara intresserade av, och gör ray tracing mer accepterat.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Maj 2015
Skrivet av Noob I am:

Synd att spelet är riktigt med pay to win och så vidare. Dock fick jag ha det roligt i några tusen rundor.

Skickades från m.sweclockers.com

True, lirade mycket förr. När man kom upp till en viss tier så hade man inte längre råd att reparera och köpa ammo utan att grinda lite. Gjorde att jag lade spelet på hyllan.

Gaming: i7 8700k@4.9Ghz | MSI Z370 Tomahawk | MSI 1080 ti Gaming x | Gskill 4X4gb@3Ghz | 1.2 TB med ssd's | Evga 1000 P2

Htpc: A8-7600 | hyperx 8gb | kinstone V300 120gb