Ni som har gaming laptop hemma - 15.6 eller 17.3?

Permalänk
Medlem

Ni som har gaming laptop hemma - 15.6 eller 17.3?

Hej!

Det är så att jag ganska nyligen flyttat till en ny lägenhet och känner då att jag en stationär dator tar för mycket plats och då känner jag att det lutar mot en gaming laptop (även fast jag kanske föredrar stationär generellt). Och eftersom att den kommer stå mest hemma så funderar man ju på 17.3 dock så springer priset iväg ganska mycket.

Så tänkte kolla här ni som kanske sitter hemma och gamear på en laptop med 15.6. Känner ni det är för litet? Eller duger det? Hade ni hellre valt en 17.3?

Permalänk
Medlem

Tja lirar på en laptop 14~15” ibland med ett 1070 gtx känns för litet. Rekommenderar 17 tum

Visa signatur

AMD Ryzen 9 CPU 3950X + Asus Ryujin 360 AIO, ROG Crosshair VIII Formula X570 PSU Corsair AX1200i, Kingston Fury Beast 32GB DDR4 /3600 MHz - Phantek NV7, Merc6950XT 16GB - LG OLED55C36LC 55" 4K C3 OLED 120Hz 4K + LG TV 55" 55NANO866NA IPS 120Hz 4K (Game ATMOS 5.1.2 (Dynaudio /Monitor Audio speakers + only MWIII :-)

Permalänk
Inaktiv

@Benham20 Ett alternativ kanske kan vara en mindre laptop kompletterat med en spelskärm på t.ex. 24"?

Permalänk
Medlem

Jag hade kört på en 15" laptop (jag har haft både 15" och 17" som laptop - och 17" blir för stort, då är det ingen laptop längre). Sen hade jag som sagts här köpt en mindre skärm + mus + tangentbord och lagt laptopen under skärmen, kanske likt detta: https://www.walmart.com/ip/Allsop-ASP31630-Metal-Art-Ergo3-Ad...

Permalänk
Medlem
Skrivet av sp1vtr:

Tja lirar på en laptop 14~15” ibland med ett 1070 gtx känns för litet. Rekommenderar 17 tum

Ok tack för svar.

Skrivet av anon265474:

@Ollwee Ett alternativ kanske kan vara en mindre laptop kompletterat med en spelskärm på t.ex. 24"?

Jo men då är det fortf en massa grejer framme. En stor skärm + tangentbord + mus. Vill att det ska vara lätt att ta fram och gömma. Jag använder liksom köksbordet just nu och om jag ska ha besök så pallar man inte dra ut alla sladdar och flytta på allt. Hoppas du förstår. Laptop + mus hade varit så mkt enklare

Skrivet av KGB91:

Jag hade kört på en 15" laptop (jag har haft både 15" och 17" som laptop - och 17" blir för stort, då är det ingen laptop längre). Sen hade jag som sagts här köpt en mindre skärm + mus + tangentbord och lagt laptopen under skärmen, kanske likt detta: https://www.walmart.com/ip/Allsop-ASP31630-Metal-Art-Ergo3-Ad...

Okej intressant. Ska nog kolla på en 15.6 i butik o jämföra med 17.3 och sen avgöra. Läs ovan angående vad du sa Men förstår grejen med skärmen. Spelar just nu på en 24" och det är ju nice men mäckigt o plocka ihop allt för vill helst inte ha allt det här framme. Sitter vid mitt köksbord pga ingen annanstans att ha det just nu där det passar och tar annan plats.

Permalänk
Medlem

Ska du bära runt på den? I så fall säger jag 14". Ska den bara vara hemma och åka fram och tillbaks mellan köksbord och förvaring så minst 17". 15,6" tycker jag är en kompromiss som varken är tillräckligt stor eller smidig...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk
Medlem

17 tums 2.5kg för tungt? ameh för fan köp ett gymkort och börja träna om du inte orkar bära runt på 2.5kg haha! dagens ungdomar! jisses!!!!

17 tums gaming laptop är det man ska ha 15 tum är på tok för litet!

Permalänk

17 tums alla dagar i veckan

Permalänk
Medlem

Ok lutar mot en 17 tums då. Tack för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Starric:

Ska du bära runt på den? I så fall säger jag 14". Ska den bara vara hemma och åka fram och tillbaks mellan köksbord och förvaring så minst 17". 15,6" tycker jag är en kompromiss som varken är tillräckligt stor eller smidig...

Skickades från m.sweclockers.com

Nej den kommer mest att stå hemma. Men vill ha en laptop just för att den tar mindre plats och är lätt att "gömma" om man ska få besök. Just nu sitter jag på mitt köksbord med min dator. Skärm mus/tangenbord, allt. Haha. Blir lite bökigt o ta bort varje gång. Och ser inte så trevligt ut när det är framme + att man kanske vill använda köksbordet då.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Benham20:

Nej den kommer mest att stå hemma. Men vill ha en laptop just för att den tar mindre plats och är lätt att "gömma" om man ska få besök. Just nu sitter jag på mitt köksbord med min dator. Skärm mus/tangenbord, allt. Haha. Blir lite bökigt o ta bort varje gång. Och ser inte så trevligt ut när det är framme + att man kanske vill använda köksbordet då.

Ja men då så. Varför ens titta på något mindre än 17" i så fall? Du behöver enligt din beskrivning ingen bärbar, bara en så kallad släpbar för att enkelt kunna flytta på den

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk

Har du TV? Kanske kan koppla ihop den med kabel och köra externt tgb+mus? Kan du ha längre kablage och sitta i soffan/sängen beroende på hur stort/litet du har.

Visa signatur

Dator | Skärm

Permalänk
Medlem
Skrivet av Starric:

Ja men då så. Varför ens titta på något mindre än 17" i så fall? Du behöver enligt din beskrivning ingen bärbar, bara en så kallad släpbar för att enkelt kunna flytta på den

Skickades från m.sweclockers.com

Sant
Dock så är dom ju väldigt dyra. I alla fall om man vill ha 120hz/144Hz. Vet inte om 60Hz räcker gott o väl på laptop? Iofs så har jag en 24 tum VG248 som jag hade kunnat koppla in om jag nu vill ha 144Hz men inte alltid man kanske pallar det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av @ndreas...:

Har du TV? Kanske kan koppla ihop den med kabel och köra externt tgb+mus? Kan du ha längre kablage och sitta i soffan/sängen beroende på hur stort/litet du har.

Japp, har en TV. Dock så vet jag inte riktigt om jag vill sitta där Men det är ju iofs ett alternativ!
Hur kopplar man en laptop till en TV? Vad för typ av sladd gäller det?

Permalänk

Kabeltypen avgör ju utgången som finns på laptopen. Oftast är det väl HDMI. Bara att ansluta i TV och i Windows skicka bild och ljud till den.🙂

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Dator | Skärm