Geforce 1060 6GB, 1440p 144hz värt? Budget 7k

Permalänk
Medlem

Geforce 1060 6GB, 1440p 144hz värt? Budget 7k

Tjena,

Jag ska köpa 2 skärmar tänkte jag. En för gaming och en för generella saker. Jag var sugen på att köpa värsting modellen av ASUS,
alltså den på 1440p och 144 hz, dock känner jag nu att det kanske är lite onödigt då jag bara har en Geforce 1060, jag vill dock framtidssäkra lite men samtidigt inte fixa bottleneck på allt. Den andra skärmen tänkte jag väl bara enkelt 1080p och 60 hz.

Vad tycker ni? Gärna båda skärmarna, budget 7000 kronor men under är okej också.

Tack på förhand

//Marcus

Permalänk
Medlem

Beroende på vad du spelar, så kan du nå 100-120 fps med ett 1060 med låga settings. Tror dock du får svårt att nå 144hz i något mer än CS GO dock.

Edit: missade att det var 1440p, då kommer du nog få det tufft i många titlar att nå över ens 100 fps.

Permalänk
Medlem

Skulle satsat på 1080p med det grafikkortet, tror inte du kommer få en särskilt trevlig upplevelse i 1440p och du kommer sannorligen aldrig upp i över 144 fps i några moderna titlar. Alternativt köper du exempelvis https://www.elgiganten.se/product/datorer-tillbehor/bildskarm... som är kraftigt nedsatt idag och börjar jaga efter ett begagnat 1080 TI.

Visa signatur

7800X3D//4090
MINT XFCE // W11 🤮

Permalänk
Medlem

@firstofmay: Okej jag förstår, ja det låter rimligt. Men 1080p, 144hz då? För 60 kommer jag över nu

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xolazi:

@firstofmay: Okej jag förstår, ja det låter rimligt. Men 1080p, 144hz då? För 60 kommer jag över nu

Beror något på vad du spelar. Spontant är 144 hz en av de mest märkbara skillnaderna man kan se i en uppgradering om du sitter med 60 hz nu. Du kommer att ha nytta av detta även när du inte spelar, allt som visas på skärmen blir mycket "mjukare" och trevligare.

Visa signatur

7800X3D//4090
MINT XFCE // W11 🤮

Permalänk
Medlem

@firstofmay: Jag spelar WoW nu och AC Oddessey bla, men ska spela Cyberpunk osv sedan så kommer uppgradera grafikkortet så småningom, just nu vill jag köpa 2 skärmar för jag spelar på en TV vilket tydligen inte skall vara det bästa

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xolazi:

@firstofmay: Okej jag förstår, ja det låter rimligt. Men 1080p, 144hz då? För 60 kommer jag över nu

Du kan testa render scale 133%, då blir spelet lika tungdrivet som det skulle vara i 1440p och du kan se vilken FPS du får.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xolazi:

@firstofmay: Jag spelar WoW nu och AC Oddessey bla, men ska spela Cyberpunk osv sedan så kommer uppgradera grafikkortet så småningom, just nu vill jag köpa 2 skärmar för jag spelar på en TV vilket tydligen inte skall vara det bästa

Det låter som ren misär att spela på en TV. Skulle köpt en 1080p144hz skärm om jag vore du och kanske längre ned i ledet skaffat ett bättre grafikkort och kanske först då funderat mer över 1440p. Finns ju ingenting som säger att du inte kan ha din hypotetiska 1080p skärm som andraskärm senare.

Visa signatur

7800X3D//4090
MINT XFCE // W11 🤮

Permalänk
Medlem

@firstofmay: Haha lite så, tack så mycket för tipset. Uppskattas!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xolazi:

@firstofmay: Haha lite så, tack så mycket för tipset. Uppskattas!

Inga problem! Rekommenderar att ta en titt på sweclockers utmärkta skärmguide https://www.sweclockers.com/artikel/22594-sweclockers-guide-t... så tror jag att du själv bäst kan avgöra om du vill ha IPS, TN eller dylikt osv.

Visa signatur

7800X3D//4090
MINT XFCE // W11 🤮