Lämplig dator för Photohop och DAW?

Permalänk
Medlem

Lämplig dator för Photohop och DAW?

Vilken dator är lämpligast att använda till Photoshop och en DAW (Digital Audio Workstation), dvs musikprogram där man kan använda mjukvarusyntar, spela in med keyboard (MIDI) och spela in elgitarr via audio interface?

Har googlat en hel del och funderar på att låta ett företag sätta ihop datorkomponenter som man själv beställer. Man måste då sätta sig in i saker och ting. Någon duktig som orkar hjälpa till?

Funderar på följande:

Chassi: Inte insatt i detta.
Nätaggregat: Inte insatt i detta. 750 W räcker?
CPU: Intel Core i9-9900K, 3.6 GHz, 8 cores.
Fläkt: Inte insatt i detta. Räcker det med vanlig luftkylning eller bör man ha vattenkyld?
Moderkort: Ej insatt i detta, men tillräckligt med PCIe, USB, SATA etc.
RAM: 32 Gb DDR4. Minimihastighet? Man skall ha 2 x 16 Gb RAM i stället för 1 x 32 Gb RAM?
Grafikkort: GeForce GTX 1060 Ti 6 Gb (Räcker tydligen.)
Ljudkort: Normalt
Systemdisk: 500 Gb SSD
Datadisk 1: 2 Tb SSD
Datadisk 2: 2 Tb SSD
Extern disk: 2-4 Tb HDD
OS: Win 10 Home

Kommentar:
Datorn skall (förutom surfning och OpenOffice) främst användas till Photoshop och musikskapande. Reaper som DAW är det initiala valet, men man kan använda andra DAW:s också och pröva sig fram. Tydligen kan man ha M.2 som systemdisk men blir det så mycket snabbare i praktiken då det tydligen upptar PCIe-lanes? M.2 måste väl också ha ett moderkort som klarar att boota med M.2?

Vad gäller Photoshop utnyttjas tydligen inte alla cores helt fullt ut. Tydligen är också vinsten mellan ett någorlunda vanligt grafikkort och ett mycket bra och dyrt grafikkort väldigt liten.

Till DAW:en köper man ett audio interface och det är där det bättre ljudkortet finns, så ett normalt ljudkort räcker till datorn.

Frågor:
Dagens chipset utgör inte någon bottleneck?
Meltdown och Spectre-problem behöver man inte bry sig om längre pga. uppdateringar?
EVO hårddisk, är de bättre?
Har datorn MIDI-uttag? Eller finns det adaptrar mellan MIDI till USB?
Om man skall ha flera monitorer senare är det bra om grafikkortet stödjer det? Eller har man 2 st grafikkort?
Behövs Thunderbolt 3?
Bokstaven K i i9-9900K betyder att den kan överklockas? Det gör man själv i så fall? Till skillnad från när datorn temporärt går upp i frekvens för vissa uppgifter? Sliter detta på processorn förresten?

Något mer att tänka på som man lätt kan glömma?

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Intel I7 3770k, MSI G45-Z77A, Corsair Vengenance Low Profile 2x 8GB, Samsung Evo 840 250 GB, Fractal Design Define R4, Cooler Master Evo 212, Corsair HX650 v2, 1 TB Western Digital Green Caviar, Asus Dvd Brännare.

Permalänk
Medlem

Ska inre säga att jag har särskilt bra koll på vad som krävs av musikproduktion men gäller det inte spelade i första hand skulle jag gå på en Ryzen CPU, förslagsvis detta alternativ:

Tog 2x2TB NAS drives då jag antar du ska köra raid 1? Har inte lagt till någon extern disk så det får du komplettera med själv.

Jag skulle välja att bygga själv och det finns en tråd för de som vill ha hjälp att bygga här på forumet

Dagens chipset utgör inte någon bottleneck? Nej det ska det inte göra.
Meltdown och Spectre-problem behöver man inte bry sig om längre pga. uppdateringar? Vet tyvärr inte vad detta är för något.
EVO hårddisk, är de bättre? M2 är smidigare, finns fördelar med båda pris/prestanda men beror på vad du planerar att använda det till? Ska du tex flytta mycket stora filer från Intel disken jag föreslagit så rekommenderar jag en annan disk.
Har datorn MIDI-uttag? Eller finns det adaptrar mellan MIDI till USB? MIDI är inget uttag som finns som standard på en dator.
Om man skall ha flera monitorer senare är det bra om grafikkortet stödjer det? Eller har man 2 st grafikkort? Grafikkortet pallar driva flera skärmar, men du kommer inte kunna spela på flera skärmar med ett 1660 ti i särskilt hög upplösning eller fps.
Behövs Thunderbolt 3? Behöver du Thunderbolt 3?
Bokstaven K i i9-9900K betyder att den kan överklockas? Det gör man själv i så fall? Till skillnad från när datorn temporärt går upp i frekvens för vissa uppgifter? Sliter detta på processorn förresten? Ja, ja, ja, ja hur mycket beror på hur mycket du klockar.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ghost Louqe S1 -- X570 I AORUS PRO -- AMD Ryzen 7 3700X
NH-L12S Fläktmod -- Corsair Vengeance PRO 32GB 3200 MHz CL16
MSI RTX 2070 Super Ventus -- Corsair SF600
Corsair Force MP510 960GB M.2 -- WD Black SN750 NVMe 1TB M.2