Permalänk
Medlem
Skrivet av Hassekeso:

Vill helst slippa flasha och dyl för att komma igång vid uppstart.

Prestandamässigt skiljer det inte mycket men det verkar som man måste läsa 10 000 inlägg för att få minnena att fungera i sin marknadsförda hastighet. Vill du att det bara ska lira, kolla att minnena finns på moderkortets QVL, välj XMP-profil i BIOS och klart (med Intel). För Ryzen 3xxx verkar det som man måste hålla på och testa tiotalet inställningar för att ens få minnet att klara sin marknadsförda hastighet. Vissa tycker det är kul. Sen kommer det komma BIOS uppdateringar ett tag framöver för Ryzen 3XXX serien för att AMD inte ska bli stämda för falsk marknadsföring.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mordekai:

Prestandamässigt skiljer det inte mycket men det verkar som man måste läsa 10 000 inlägg för att få minnena att fungera i sin marknadsförda hastighet. Vill du att det bara ska lira, kolla att minnena finns på moderkortets QVL, välj XMP-profil i BIOS och klart (med Intel). För Ryzen 3xxx verkar det som man måste hålla på och testa tiotalet inställningar för att ens få minnet att klara sin marknadsförda hastighet. Vissa tycker det är kul. Sen kommer det komma BIOS uppdateringar ett tag framöver för Ryzen 3XXX serien för att AMD inte ska bli stämda för falsk marknadsföring.

Jag körde på 3000 minnen satte på xmp och fungera utan problem

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mordekai:

Prestandamässigt skiljer det inte mycket men det verkar som man måste läsa 10 000 inlägg för att få minnena att fungera i sin marknadsförda hastighet. Vill du att det bara ska lira, kolla att minnena finns på moderkortets QVL, välj XMP-profil i BIOS och klart (med Intel). För Ryzen 3xxx verkar det som man måste hålla på och testa tiotalet inställningar för att ens få minnet att klara sin marknadsförda hastighet. Vissa tycker det är kul. Sen kommer det komma BIOS uppdateringar ett tag framöver för Ryzen 3XXX serien för att AMD inte ska bli stämda för falsk marknadsföring.

Har inte haft några problem på varken b450/2600X eller x570/3700X med XMP. Däremot så vägrar min 3770k/z77 sabertooth ens boota med XMP (Corsair Vengance) så det går nog på båda hållen.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Mithras:

Ja, det ska du. Lyssna absolut inte på de som försöker förmå dig att byta ner dig till en 3600 bara för att det är en billigare processor och med argumentet "hurr durr död plattform". En 9700K kommer att räcka dig gott och väl i minst 3-4 år framöver, och när tiden väl kommer att uppgradera, då kommer moderkortet att behöva bytas ut oavsett om det är AMD eller Intel. Et gammalt moderkort om fyra år kommer antagligen inte att vara samma socket som en 3600, och även om det är det, så kommer du ändå vilja byta ut den. Vi har redan sett bevis på detta för de som kör på gamla X370-chipsetg.

En 9700K kommer att vara bättre för dig nu, och kommer definitivt vara bättre för dig om 3 år jämte en 3600. När ditt 2070 har gått ut och du behöver uppgradera till ett 3070 eller 4070, då kommer ett 9700K vara mycket bättre att ha jämte en 3600. Du kommer att kunna byta ut grafikkortet en eller två gånger med en 9700K innan det är dags att byta ut processorn, något du absolut inte kommer kunna göra med en 3600. Den lilla skillnad som finns mellan en 9700K och en 3600 kommer bara att växa i takt med att grafikkorten blir starkare.

AMD har sin plats bland de som är budgetmedvetna och/eller gör massor med annat än att spela. För de som vill lägga sina pengar på att bygga en framtidssäker speldator, så är det endast Intel som gäller. Kombon 9700K + RTX2070 Super är ditt enda riktiga val om du har råd. Oavsett vad AMD fanboysen skriker om.

Tack för input jag hänger med på ditt resonemang om att 9700K är starkare och bättre för spel. Att det är bästa rimliga alternativet för mig nu då det precis ryms inom budget och prestera bäst enmigt de test jag sett, även om marginellt bättre i vissa test, men berydligt bättre än visa alternativ som diskuterats i tråden tidigare.
Det som jag tänker ditt resonemamg haltar lite med är att jag INTE kommer uppgradera grafikkort framöver, vilket du antar att jag kommer göra. Jag kommer lägga pengar nu/investera i något relativt bra bygge och sen köra på det under kommande år, planerar studier (begränsad ekonomi) framöver.

Så då tänker jag att grafikortet och cpu behöver dra hyfsat jämt för att få ut max, iom att jag inte tänker byta ngt framöver, och vara så bra som möjligt i dagsläget för spel..?? rätta mig om jag har fel. Men isf landar jag återigen på att, som du säger, intel 9700k och troligt med rtx 2070 super.

Om jag ska gp ner ett hack på antingen gpu eller cpu (spara pengar t annat) men ändå ligga kvar på prestanda i spel, vilken del borde jag sänka isf?
Har inte så bråttom med inköpen, kan tänka mig att spana under ngn månad eller så för att hitta rätt

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av sesese:

@Hassekeso: nejdagens grafikkkort för 15000kr kostar hälften on 2 år så varför köpa ny om du inte behöver kraften? Jag vet att du inte väljer ett så dyrt grafikkort men jag tror du förstår vad jag menar.

Förstår hur du tänker!:)

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hassekeso:

Tack för input jag hänger med på ditt resonemang om att 9700K är starkare och bättre för spel. Att det är bästa rimliga alternativet för mig nu då det precis ryms inom budget och prestera bäst enmigt de test jag sett, även om marginellt bättre i vissa test, men berydligt bättre än visa alternativ som diskuterats i tråden tidigare.
Det som jag tänker ditt resonemamg haltar lite med är att jag INTE kommer uppgradera grafikkort framöver, vilket du antar att jag kommer göra. Jag kommer lägga pengar nu/investera i något relativt bra bygge och sen köra på det under kommande år, planerar studier (begränsad ekonomi) framöver.

Så då tänker jag att grafikortet och cpu behöver dra hyfsat jämt för att få ut max, iom att jag inte tänker byta ngt framöver, och vara så bra som möjligt i dagsläget för spel..?? rätta mig om jag har fel. Men isf landar jag återigen på att, som du säger, intel 9700k och troligt med rtx 2070 super.

Om jag ska gp ner ett hack på antingen gpu eller cpu (spara pengar t annat) men ändå ligga kvar på prestanda i spel, vilken del borde jag sänka isf?
Har inte så bråttom med inköpen, kan tänka mig att spana under ngn månad eller så för att hitta rätt

Skickades från m.sweclockers.com

Skrivet av Hassekeso:

Tack för input jag hänger med på ditt resonemang om att 9700K är starkare och bättre för spel. Att det är bästa rimliga alternativet för mig nu då det precis ryms inom budget och prestera bäst enmigt de test jag sett, även om marginellt bättre i vissa test, men berydligt bättre än visa alternativ som diskuterats i tråden tidigare.
Det som jag tänker ditt resonemamg haltar lite med är att jag INTE kommer uppgradera grafikkort framöver, vilket du antar att jag kommer göra. Jag kommer lägga pengar nu/investera i något relativt bra bygge och sen köra på det under kommande år, planerar studier (begränsad ekonomi) framöver.

Så då tänker jag att grafikortet och cpu behöver dra hyfsat jämt för att få ut max, iom att jag inte tänker byta ngt framöver, och vara så bra som möjligt i dagsläget för spel..?? rätta mig om jag har fel. Men isf landar jag återigen på att, som du säger, intel 9700k och troligt med rtx 2070 super.

Om jag ska gp ner ett hack på antingen gpu eller cpu (spara pengar t annat) men ändå ligga kvar på prestanda i spel, vilken del borde jag sänka isf?
Har inte så bråttom med inköpen, kan tänka mig att spana under ngn månad eller så för att hitta rätt

Skickades från m.sweclockers.com

Välj 9700k & 2070 super om du vill ha maximal CPU prestanda

Välj 3700X & 2070 super eller lägg mellanskillnaden på ett 2080 för mer GPU prestanda. Är du inte ljudkänslig så gör medföljande kylare till 3700X ett OK jobb. En 3:e parts kommer sänka temps någon grad, men framförallt ljudvolymen under load. NetonNet har 2080 kort i fyndhörnan för 5500kr och uppåt, dom försvinner dock snabbt så man får campa i kategorin.

Välj 3600 & 2070 super om du vill ha mest prestanda för pengarna. Alternativt mellanskillnaden på 2080 super för 10% mer GPU prestanda.

I Total War så blir du begränsad av GPU före CPU. Så i just detta spelet, så spelar valet mindre roll av ovanstående tre processorer. Framförallt för dom två förstnämnda då Sweclockers egna test visar på en skillnad på 3 fps som är inom felmarginalen. Detta med ett 2080ti som är 20-25% bättre än 2070 super. Så du kommer idag inte märka någon skillnad, förutsatt att du ska spela i high/ultra. Tweakar du neråt, och blir mer CPU bound än GPU bound så kommer 3600 att prestera lite sämre. Detta gäller dock endast för Total War.

Men om jag vore dig, så skulle jag prioritera GPU framför CPU då det kommer begränsa dig mest framöver i Total War. Och eftersom du inte vill uppgradera närmsta tiden, så har du ingen användning av den lilla extra kraften 9700k har. Skulle du däremot byta GPU om 3-4 år, kanske 9700k varit ett bättre val. Kanske är samtliga nedanstående processorer för dåliga om 3-4 år. Det vet ingen.

Vad som är säkert idag är att du betalar för prestanda du inte kommer använda om du köper en 9700k, då den presterar identiskt med 3700X i Total War enligt Sweclockers egna tester. Skulle du däremot spela Fortnite eller liknande där man drar ner GPU settings till minimum, så är 9700kr vinnare alla dagar i veckan. Gör man inte det, finns det väldigt liten anledningen till att betala Intels högre priser.

Sen har du även fördelar/nackdelar:

9700k
+Högst FPS i nästan alla titlar
- ej HT/SMT
- dyrast
- saknar kylare
- LGA151 sockeln är död

3700X
+Bra prestanda/pris
+ HT/SMT
+ Kylare (ej väsentligt om man är känslig för ljud)
+AM4 sockeln kommer med största sannolikhet leva i en generation till.
-Något lägre FPS än 9700k i dom flesta spelen. Dock är skillnaderna oftast försumbara.

3600
+Bäst prestanda/pris
+HT/SMT
+Kylare (ej väsentligt om man är känslig för ljud)
+AM4 sockeln kommer med största sannolikhet leva i en generation till.
- Märkbart sämre i vissa spel, men fortfarande en väldigt bra gaming cpu.

Permalänk
Medlem

Återkommer till skärmen ... För 6400:- får du en 35" VA Benq EX3501R med 100Hz som är en helt okej skärm modell Curved. Du kan kolla recensioner på nätet, youtube m.m. (Du kan behöva fippla lite med inställningarna för att få upp den i nästan 100Hz.) Denna skärm är stabil och går att ställa nära en vägg. Färgerna är riktigt bra också. Upplösningen är 3440x1440 vilket ger en bra DPI. Denna skärm har jag och jag skulle säga att den är ett fynd! Har ännu inte sett någon annan skärm som kan få mig att vilja byta ...

Det är en VA panel (Inte IPS)
Visa signatur

TE Computer-1|B550|5600X|NH-D9L|2x8GB|980 Pro|RTX 3060|SF600|Benq 21:9|B&W MM-1|B&O H95

Permalänk
Medlem
Skrivet av r_b89:

@Mithras: Dina råd är ju ganska dåliga. Du rekommenderar att han köper 9700k när 3700X levererar 3 fps lägre ihop med ett 2080 TI i spelet som han spelar. 3600 kommer ge lite sämre prestanda, 3700X och 9700k kommer inte vara någon skillnad i Total War med ett 2070 kort. Att då lägga 500kr, plus var tvungen att köpa 3:e partskylare är bara dumt. Undrar vem som är fanboy egentligen.

Han är även prismedveten, vilket framgår av tråden. Han skrev t.ex "Tack för tips, verkar som man kan göra en del kap i fyndhörnor! Värt att ha is i magen under kommande veckor för att spara lite pengar tror du?"

Jag förstår varför man testar 720p, för att man inte ska bli GPU bound. Något som dock inte är relevant här, då TS kommer bli GPU bound- Då man uppenbarligen även blir det med 2080 ti i 1080p i spelet han vill spela (Total War)

Du får gärna läsa hela inlägget jag skrev. Skillnaden mellan 9700K och 3700X kommer att öka med tiden. När TS väljer att köpa en 3080 eller 4080 kommer han att tacka både sina gudar och mig för att ha köpt en 9700K istället för 3700X.

Detta är också ganska grundläggande kunskap för de/vi som har någon som helst insikt i hur detta fungerar. Jag tänker inte förklara detta mer då det känns som att det är ganska lätt att förstå.

Kortfattat: Sluta föreslå AMD i trådar där de inte ska föreslås. Ni AMD fanboys gör okunniga folk en björntjänst.

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mithras:

Du får gärna läsa hela inlägget jag skrev. Skillnaden mellan 9700K och 3700X kommer att öka med tiden. När TS väljer att köpa en 3080 eller 4080 kommer han att tacka både sina gudar och mig för att ha köpt en 9700K istället för 3700X.

Detta är också ganska grundläggande kunskap för de/vi som har någon som helst insikt i hur detta fungerar. Jag tänker inte förklara detta mer då det känns som att det är ganska lätt att förstå.

Kortfattat: Sluta föreslå AMD i trådar där de inte ska föreslås. Ni AMD fanboys gör okunniga folk en björntjänst.

Amd har sin plats och de har Intel med de har båda sina fördelar och nackdelar sluta Hata och dela med dig av kärlek istället

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hassekeso:

Tack för input jag hänger med på ditt resonemang om att 9700K är starkare och bättre för spel. Att det är bästa rimliga alternativet för mig nu då det precis ryms inom budget och prestera bäst enmigt de test jag sett, även om marginellt bättre i vissa test, men berydligt bättre än visa alternativ som diskuterats i tråden tidigare.
Det som jag tänker ditt resonemamg haltar lite med är att jag INTE kommer uppgradera grafikkort framöver, vilket du antar att jag kommer göra. Jag kommer lägga pengar nu/investera i något relativt bra bygge och sen köra på det under kommande år, planerar studier (begränsad ekonomi) framöver.

Så då tänker jag att grafikortet och cpu behöver dra hyfsat jämt för att få ut max, iom att jag inte tänker byta ngt framöver, och vara så bra som möjligt i dagsläget för spel..?? rätta mig om jag har fel. Men isf landar jag återigen på att, som du säger, intel 9700k och troligt med rtx 2070 super.

Om jag ska gp ner ett hack på antingen gpu eller cpu (spara pengar t annat) men ändå ligga kvar på prestanda i spel, vilken del borde jag sänka isf?
Har inte så bråttom med inköpen, kan tänka mig att spana under ngn månad eller så för att hitta rätt

Skickades från m.sweclockers.com

Jag trog nog definitivt att du kommer uppgradera GPU inom 2-4 år, men om du inte gör det... ja du har du en poäng.

Om du *måste* sänka dig en del, ja då är det CPU som ska sänkas. Bibehålla 2070 är vital för spel. En 3600 är utmärkt för spel och kombon 3600+2070 är definitivt bättre än att behöva sänka GPU. Så du kan spika fast 2070 (eller kanske t.o.m 2080?) och rucka på allt annat. AMD är definitivt det bästa ur budget-perspektiv, otroligt mycket Bang4Buck.

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem
Skrivet av sifri:

Amd har sin plats och de har Intel med de har båda sina fördelar och nackdelar sluta Hata och dela med dig av kärlek istället

Skickades från m.sweclockers.com

Jag har redan förklarat var AMD har sin plats i föregående inlägg. I en tråd där budgeten tillåter Intel och det gäller speldatorer, har AMD ingen plats.

Kärlek finns dock tillräckligt för alla att ta del av

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mithras:

Jag trog nog definitivt att du kommer uppgradera GPU inom 2-4 år, men om du inte gör det... ja du har du en poäng.

Om du *måste* sänka dig en del, ja då är det CPU som ska sänkas. Bibehålla 2070 är vital för spel. En 3600 är utmärkt för spel och kombon 3600+2070 är definitivt bättre än att behöva sänka GPU. Så du kan spika fast 2070 (eller kanske t.o.m 2080?) och rucka på allt annat. AMD är definitivt det bästa ur budget-perspektiv, otroligt mycket Bang4Buck.

Det är ju detta som varit min poäng hela tiden. Han skriver ju själv att hans förslag var över budget, 9700k ger onödigt mycket kraft till vad han ska spela och han behöver starkare GPU.

Permalänk
Skrivet av r_b89:

Välj 9700k & 2070 super om du vill ha maximal CPU prestanda

Välj 3700X & 2070 super eller lägg mellanskillnaden på ett 2080 för mer GPU prestanda. Är du inte ljudkänslig så gör medföljande kylare till 3700X ett OK jobb. En 3:e parts kommer sänka temps någon grad, men framförallt ljudvolymen under load. NetonNet har 2080 kort i fyndhörnan för 5500kr och uppåt, dom försvinner dock snabbt så man får campa i kategorin.

Välj 3600 & 2070 super om du vill ha mest prestanda för pengarna. Alternativt mellanskillnaden på 2080 super för 10% mer GPU prestanda.

I Total War så blir du begränsad av GPU före CPU. Så i just detta spelet, så spelar valet mindre roll av ovanstående tre processorer. Framförallt för dom två förstnämnda då Sweclockers egna test visar på en skillnad på 3 fps som är inom felmarginalen. Detta med ett 2080ti som är 20-25% bättre än 2070 super. Så du kommer idag inte märka någon skillnad, förutsatt att du ska spela i high/ultra. Tweakar du neråt, och blir mer CPU bound än GPU bound så kommer 3600 att prestera lite sämre. Detta gäller dock endast för Total War.

Men om jag vore dig, så skulle jag prioritera GPU framför CPU då det kommer begränsa dig mest framöver i Total War. Och eftersom du inte vill uppgradera närmsta tiden, så har du ingen användning av den lilla extra kraften 9700k har. Skulle du däremot byta GPU om 3-4 år, kanske 9700k varit ett bättre val. Kanske är samtliga nedanstående processorer för dåliga om 3-4 år. Det vet ingen.

Vad som är säkert idag är att du betalar för prestanda du inte kommer använda om du köper en 9700k, då den presterar identiskt med 3700X i Total War enligt Sweclockers egna tester. Skulle du däremot spela Fortnite eller liknande där man drar ner GPU settings till minimum, så är 9700kr vinnare alla dagar i veckan. Gör man inte det, finns det väldigt liten anledningen till att betala Intels högre priser.

Sen har du även fördelar/nackdelar:

9700k
+Högst FPS i nästan alla titlar
- ej HT/SMT
- dyrast
- saknar kylare
- LGA151 sockeln är död

3700X
+Bra prestanda/pris
+ HT/SMT
+ Kylare (ej väsentligt om man är känslig för ljud)
+AM4 sockeln kommer med största sannolikhet leva i en generation till.
-Något lägre FPS än 9700k i dom flesta spelen. Dock är skillnaderna oftast försumbara.

3600
+Bäst prestanda/pris
+HT/SMT
+Kylare (ej väsentligt om man är känslig för ljud)
+AM4 sockeln kommer med största sannolikhet leva i en generation till.
- Märkbart sämre i vissa spel, men fortfarande en väldigt bra gaming cpu.

Superfin summering, tackar för det! Så mer fokus på GPU i Total War och därför bör den prioriteras i budget, spec om settings är high/ultra. Det är uppfattat!
Om man ska leta efter ett 2080, det finns ju lite olika varianter beroende på om det är tex. Msi eller Geforce. Spelar det ngn större roll där vilket man väljer, eller är det oftast minimal skillnad?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Mithras:

Jag trog nog definitivt att du kommer uppgradera GPU inom 2-4 år, men om du inte gör det... ja du har du en poäng.

Om du *måste* sänka dig en del, ja då är det CPU som ska sänkas. Bibehålla 2070 är vital för spel. En 3600 är utmärkt för spel och kombon 3600+2070 är definitivt bättre än att behöva sänka GPU. Så du kan spika fast 2070 (eller kanske t.o.m 2080?) och rucka på allt annat. AMD är definitivt det bästa ur budget-perspektiv, otroligt mycket Bang4Buck.

Uppfattat! En 2080 hade varit fint att kunna få in i budget, kanske kan hitta ett fynd om jag väntar lite.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hassekeso:

Uppfattat! En 2080 hade varit fint att kunna få in i budget, kanske kan hitta ett fynd om jag väntar lite.

Skickades från m.sweclockers.com

2070 super är en 2080 i princip

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hassekeso:

Uppfattat! En 2080 hade varit fint att kunna få in i budget, kanske kan hitta ett fynd om jag väntar lite.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Marcsod:

Återkommer till skärmen ... För 6400:- får du en 35" IPS Benq EX3501R med 100Hz som är en helt okej skärm modell Curved. Du kan kolla recensioner på nätet, youtube m.m. (Du kan behöva fippla lite med inställningarna för att få upp den i nästan 100Hz.) Denna skärm är stabil och går att ställa nära en vägg. Färgerna är riktigt bra också. Upplösningen är 3440x1440 vilket ger en bra DPI. Denna skärm har jag och jag skulle säga att den är ett fynd! Har ännu inte sett någon annan skärm som kan få mig att vilja byta ...

Tyvärr ligger 6400kr över budget, kan gå max 5k isch skulle jag tro, beroende på hur bra jag är på att fynda inte mer än 32”, får inte plats på skrivbordet annars.. tyvärr
Har du någon som kan ett lite sämre alternativ till den du föreslog?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hassekeso:

Tyvärr ligger 6400kr över budget, kan gå max 5k isch skulle jag tro, beroende på hur bra jag är på att fynda inte mer än 32”, får inte plats på skrivbordet annars.. tyvärr
Har du någon som kan ett lite sämre alternativ till den du föreslog?

Skickades från m.sweclockers.com

https://www.inet.se/produkt/2215384/samsung-27-c27rg50-va-cur...

Permalänk
Medlem
Skrivet av sifri:

2070 super är en 2080 i princip

Nja, 2080 är vassare. 7-15% enligt sweclockers sammanvägda index och då man på NoN kan hitta 2080 kort för 5500-6500 som fyndvaror så är det mycket bättre köp än 2070 super för 6100kr. Fanns både Ventus, Asus Dual och Windforce för någon dag sen.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av r_b89:

Nja, 2080 är vassare. 7-15% enligt sweclockers sammanvägda index och då man på NoN kan hitta 2080 kort för 5500-6500 som fyndvaror så är det mycket bättre köp än 2070 super för 6100kr. Fanns både Ventus, Asus Dual och Windforce för någon dag sen.

Skickades från m.sweclockers.com

Bpda är tillverkade på samma peocessnod

Permalänk
Medlem

Jag kan rekommendera Sven: https://www.sven.de/dpi/
Att köra ultrasettings på pixliga skärmar känns lite bortkastat ....

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

TE Computer-1|B550|5600X|NH-D9L|2x8GB|980 Pro|RTX 3060|SF600|Benq 21:9|B&W MM-1|B&O H95

Permalänk
Medlem
Permalänk
Skrivet av r_b89:

Fiint!

Permalänk
Medlem

@Hassekeso @r_b89

Har aldrig handlat från Elfynd, men de har iallafall ett MSI GEFORCE RTX 2080 VENTUS OC GRAFIKKORT 8G för 5 999 kr.

https://www.elfynd.se/msi-geforce-rtx-2080-ventus-oc-grafikko...

Billigaste på prisjakt för MSI:s OC-variant är 8 697 kr

Visa signatur

Ryzen 3600 | Sapphire PULSE Vega56 | MSI B450M Gaming Plus | Corsair Vengeance LPX 3200MHz CL16 2x8GB | Arctic Freezer 34 eSports Duo | Intel 660p M.2 512 GB | Phanteks P300 Eclipse | AOC G24C1 144Hz | Corsair RM750X

Permalänk
Medlem
Skrivet av dumjohan:

@Hassekeso @r_b89

Har aldrig handlat från Elfynd, men de har iallafall ett MSI GEFORCE RTX 2080 VENTUS OC GRAFIKKORT 8G för 5 999 kr.

https://www.elfynd.se/msi-geforce-rtx-2080-ventus-oc-grafikko...

Billigaste på prisjakt för MSI:s OC-variant är 8 697 kr

Dom tog fort slut efter att du länkat. 6000kr för ett 2080 OC är väldigt billigt, även om det är ett instegskort.

Permalänk
Skrivet av r_b89:

Dom tog fort slut efter att du länkat. 6000kr för ett 2080 OC är väldigt billigt, även om det är ett instegskort.

Instegskort, är det GPUn i sitt standardutförande eller? presterar det isf sämre än aftermarket-korten?
Beklagar min okunskap, men viktigt att passa på att fråga när det finns folk som vet mer..

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hassekeso:

Instegskort, är det GPUn i sitt standardutförande eller? presterar det isf sämre än aftermarket-korten?
Beklagar min okunskap, men viktigt att passa på att fråga när det finns folk som vet mer..

Skickades från m.sweclockers.com

Tar man MSI så ser det ut så här väldigt enkelt förklarat
Ventus instegskort
Duke mid end
Trio X high end luftkylning
Sea Hawk high end vattenkylning

Väldigt enkelt förklarat, ju högre ju bättre prestanda. Men vi pratar oftast om någon enstaka procent, om ens det. Det man ofta betalar för är bättre kylare. Ett Trio X är mycket tystare än Ventus då det är 3 vs 2 fläktar så man kan köra dom i lägre RPM för att hålla samma temp.

Slutsatsen är alltså, vill man ha bra pris/prestanda så är ofta t.ex instegskort som Ventus det som ger mest för pengarna. Sen saknar även ofta instegskorten RGB etc, som en del bryr sig om. Sen finns det även ofta OC varianter av respektive kort, som också ger någon/några procents skillnad. Ofta så går även dom dyraste korten att klocka något bättre än instegskorten.

Här är en jämförelse mellan korten:
https://www.msi.com/comparison/graphics-card/?unique=id156890...

Som du ser så skiljer sig boosten och hur mycket ström korten kan dra, samt att kortet oftast blir tyngre & större ju högre upp det är (grövre kylflänsar)