Min PC startar, men får ingen bild eller likanade.

Permalänk

Min PC startar, men får ingen bild eller likanade.

Tjenare!

Så jag startade min dator idag & får ingen bild, fläktar snurrar & lampor lyser. Men jag verkar inte kunna få igång min mus eller tangentbord, så jag gissar på att det är något releterat med moderkortet. Jag får ingen bild alls.

Hoppas någon har upplevt liknande & funnit en lösning.

Permalänk
Medlem

Sök här på forumet. Det är ett extremt vanligt fel att man inte får bild. Du kan börja felsökningen med att rensa ”CMOS” (nollställa BIOS-inställningarna).

Visa signatur

---

Permalänk
Skrivet av Gorian:

Sök här på forumet. Det är ett extremt vanligt fel att man inte får bild. Du kan börja felsökningen med att rensa ”CMOS” (nollställa BIOS-inställningarna).

Alltså, mitt tangentbord & mus varken lyser eller reagerar heller, är det vanligt också?

Permalänk
Medlem

@Frostshape: Ja. Högst troligen går datorn aldrig igenom POST, och därför händer inget med tangentbordet eller musen. Vanliga fel är bios, RAM och grafikkort. Men börja som sagt med att nolla bios.

Visa signatur

---

Permalänk
Skrivet av Gorian:

@Frostshape: Ja. Högst troligen går datorn aldrig igenom POST, och därför händer inget med tangentbordet eller musen. Vanliga fel är bios, RAM och grafikkort. Men börja som sagt med att nolla bios.

Visst, kommer det rensa HDD på köpet eller dylikt? Eller är det endast BIOS som blir nollställt?

Edit: Samt hur ska jag komma åt BIOS om varken tangentbort eller mus fungerar?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frostshape:

Visst, kommer det rensa HDD på köpet eller dylikt? Eller är det endast BIOS som blir nollställt?

Edit: Samt hur ska jag komma åt BIOS om varken tangentbort eller mus fungerar?

Skickades från m.sweclockers.com

https://www.wikihow.com/Reset-Your-BIOS

Permalänk
Moderator
Brons i quiz

Kan du nämna delar?

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär

Permalänk
Skrivet av Vzano:

Kan du nämna delar?

Msi 960 4gb
8gb ram ddr3 corsair någoting
Gigabyte Turbo 3D mobo & någon AMD cpu.

Permalänk

Jag hittade moderkortets batteri, tog ut att & väntade som beskrviningarna följde, inget resultat, jag dessvärre kan inte finna CMOS Jumper.

Moderkortet är Gigabyte Turbo 3D något AMD.

EDIT

Redigerade texten då jag fann svar samt rättade lite av texten.

Redigering & rättelser.
Permalänk
Medlem

@Frostshape: Hade du kopplat ur strömkabeln mellan väggen och datorn under tiden batteriet var ur? För annars har det ingen effekt.

Visa signatur

---

Permalänk
Skrivet av Gorian:

@Frostshape: Hade du kopplat ur strömkabeln mellan väggen och datorn under tiden batteriet var ur? För annars har det ingen effekt.

ja, sladden var utdragen, PSU knappen på off/0 & höll inne start knappen i ungefär 30sek för att vara helt hundra. Inget resultat, jag kommer gissa på att Moderkortet är kört.

Permalänk
Medlem

@Frostshape: Behöver hela namnet och ca ålder (ny, jätte gammal) på nätagget också.

Ta bort ALLT utanför datorn utom kabeln till skärmen och strömkabeln som går till väggen. Mus, tangentbord, USB kablar, USB prylar, kringutrustning, diskar, DVD, kablar till diskar/DVD, chassifläktar, fläktkontroller mm som INTE behövs för att få bild och porten de kopplats till är ökända för att ge startfel, död dator, ingen bild mm.

Vissa behövde nollställa efter att de tagit bort tex trasig mus innan resten av datorn funkade igen.

Permalänk
Skrivet av panpo98:

@Frostshape: Behöver hela namnet och ca ålder (ny, jätte gammal) på nätagget också.

Ta bort ALLT utanför datorn utom kabeln till skärmen och strömkabeln som går till väggen. Mus, tangentbord, USB kablar, USB prylar, kringutrustning, diskar, DVD, kablar till diskar/DVD, chassifläktar, fläktkontroller mm som INTE behövs för att få bild och porten de kopplats till är ökända för att ge startfel, död dator, ingen bild mm.

Vissa behövde nollställa efter att de tagit bort tex trasig mus innan resten av datorn funkade igen.

Ingen skillnad efter jag har pluggat ut alla sladdar förutom dem för gpu, cpu & en fläkt + mobo. PSUn är nog från typ 2012 eller så Chieftec GPS-550A.

Jag kommer att luta mot död hållet på denna dator, då jag har testat med ny utrusning(ny mus & tangentbord, ny skärm etc.)

Permalänk
Medlem

@Frostshape: Lämnade du en sticka ram i iaf?

Edit: Koppla ur grafikkortet också förutsatt att du har intern grafik på CPU.

Glömde en grej
Visa signatur

Burk: Corsair 4000d Airflow | AMD 5600x | ASUS 3080 TUF OC | Samsung 840 EVO x2, Samsung NVMe 970 | Citera för svar.

Permalänk
Skrivet av rabbe_1:

@Frostshape: Lämnade du en sticka ram i iaf?

Edit: Koppla ur grafikkortet också förutsatt att du har intern grafik på CPU.

Lämnade alla RAM minnen men kan koppla ut att. Finns väl på cpu + mobo så får se resultat snart.

Återkommer inom kort!

Permalänk
Skrivet av Frostshape:

Lämnade alla RAM minnen men kan koppla ut att. Finns väl på cpu + mobo så får se resultat snart.

Återkommer inom kort!

Jag kopplade ut 3 av 4 ram minnen samt tog ut GPU. Endast sladdarna för PSU & Skärm är inkopplade annars är det Case fan1 & CPU fan samt Moderkortet isig som är inkopplat i datorn. Inget resultat utan står ännu "HDMI NO SIGNAL"

Permalänk
Medlem

@Frostshape: Ok. Inga andra felmeddelanden på moderkortet? Typ led-lampa (liten) som lyser för CPU, RAM eller liknande? Inga biiip som hörs när du startar upp? Testat en ram-sticka i samtliga slots också? Testat med annan HDMI-kabel?

Visa signatur

Burk: Corsair 4000d Airflow | AMD 5600x | ASUS 3080 TUF OC | Samsung 840 EVO x2, Samsung NVMe 970 | Citera för svar.

Permalänk
Skrivet av rabbe_1:

@Frostshape: Ok. Inga andra felmeddelanden på moderkortet? Typ led-lampa (liten) som lyser för CPU, RAM eller liknande? Inga biiip som hörs när du startar upp? Testat en ram-sticka i samtliga slots också? Testat med annan HDMI-kabel?

Gammalt mobo(från typ 2012) inget bippande ljud, lampor eller dylikt. Inte testat en ram sticka i alla slots. HDMI sladden jag testade med funkar felfritt på min personliga dator samt den är precis nyöppnad från en förpackning.