Skall jag satsa på nytt moderkort för ny CPU?

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Aug 2012

Skall jag satsa på nytt moderkort för ny CPU?

Hej sweclockers!

Har tänkt snart att uppgradera min trötta gaming dator. Och skulle vilja ha lite tips på uppgraderingar.

Det jag hade behövt uppgradera mest är min CPU. Just nu använder jag en Intel Core i7 3820 med 3.6 GHz (ej klockbar :/)

Den nyaste komponenten jag har just nu är min GTX 1080 Gaming X, vilket jag nog kommer spara ett litet tag till, men känner att datorn blir extremt flaskhalsad av min gamla CPU från 2013.

Tänkte köpa en mindre burk också så det blir rent o fint, och har tröttnat lite på min tower. (25kg med alla komponenter)

Så vad av dessa hade jag kunnat spara:

Moderkort: Asus P9X79
RAM: Corsair 16GB (4x4096MB) CL9 1600Mhz VENGEANCE LP
Kylning: Corsair Hydro H100i

Nya socket 2011-3 funkar inte till Asus P9X79 eller hur ligger det till där?

Hur hade en sådan här uppgradering funkat:

Burk: Phanteks Eclipse P400S Tempered Glass Svart
RAM: Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 2133MHz CL13 Vengeance LPX (eller spara dom jag har?)
CPU: Intel Core i7 8700K 3.7 GHz
Moderkort: ASUS PRIME B360M-A
GPU: GTX 1080 Gaming X
Kylning: Corsair Hydro H100i (köpa nytt/annan sort kylning?)

(Har lite andra grejer som är något nya iaf, så som nätagg etc.)

Mvh

SPECS & GEAR:

Intel Core i7 3820 3.6 GHz, GTX 1080 Gaming X, Hydro H100i, Corsair 16GB VENGEANCE, SSD Pro 840-Series, Asus P9X79, -Corsair Gaming K65 RAPIDFIRE RGB Cherry MX Speed- -Corsair Glaive RGB Gaming Mouse-

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Eskilstuna
Registrerad
Okt 2014
Skrivet av Odla_Bever:

Hej sweclockers!

Har tänkt snart att uppgradera min trötta gaming dator. Och skulle vilja ha lite tips på uppgraderingar.

Det jag hade behövt uppgradera mest är min CPU. Just nu använder jag en Intel Core i7 3820 med 3.6 GHz (ej klockbar :/)

Den nyaste komponenten jag har just nu är min GTX 1080 Gaming X, vilket jag nog kommer spara ett litet tag till, men känner att datorn blir extremt flaskhalsad av min gamla CPU från 2013.

Tänkte köpa en mindre burk också så det blir rent o fint, och har tröttnat lite på min tower. (25kg med alla komponenter)

Så vad av dessa hade jag kunnat spara:

Moderkort: Asus P9X79
RAM: Corsair 16GB (4x4096MB) CL9 1600Mhz VENGEANCE LP
Kylning: Corsair Hydro H100i

Nya socket 2011-3 funkar inte till Asus P9X79 eller hur ligger det till där?

Hur hade en sådan här uppgradering funkat:

Burk: Phanteks Eclipse P400S Tempered Glass Svart
RAM: Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 2133MHz CL13 Vengeance LPX (eller spara dom jag har?)
CPU: Intel Core i7 8700K 3.7 GHz
Moderkort: ASUS PRIME B360M-A
GPU: GTX 1080 Gaming X
Kylning: Corsair Hydro H100i (köpa nytt/annan sort kylning?)

(Har lite andra grejer som är något nya iaf, så som nätagg etc.)

Mvh

Nummer 1 du kan inte spara dina gamla minnen då de är ddr3 de är ddr4 som gäller nu avseende de minnen du valde så är de långsamma inte bra.
Den processor du valt är av äldre modell bättre att gå på 9700k istället.
och med en b360 får du inte ut full kapacitet av din i7:a om du vill överklocka etc.

Nedan finner du ett paket med Intel som jag rekommenderar alla andra delar bör du kunna behålla då pratar jag CPU kylare, Lagring, PSU och GPU dock är de bra om du har en SSD om du inte har de idag.

Alternativt kan du gå på Ryzen enligt nedan de är jämförbara men har fler trådar dock lite sämre i FPS spel.

Allting beror på om du ska spela eller va du ska göra och vilka spel.

Dina resterande delar bör du kunna sälja och tjäna en peng på med.

Förresten hur ser din budget ut?

Och att tänka på så kanske din CPU kylare inte har AM4 bracket.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Linköping
Registrerad
Jun 2007

Ditt nuvarande moderkort har endast stöd för processorer ur 3000- och 4000-serien, se lista på kompatibla processorer. Det var också den sista generationen som använde DDR3-minnen, så du behöver nya DDR4-minnen om du vill byta till en modernare plattform.

Gällande vad du ska uppgradera till så beror det förstås vad du använder datorn till. Om det främst är spel så skulle jag rekommendera t.ex. en 9700K med valfritt Z390-moderkort om du ska köpa nytt. Satsa gärna på lite snabbare minnen också, minst DDR4-3000. Det kostar inte mycket mer än DDR4-2133 och kan göra en hel del skillnad i prestanda.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Eskilstuna
Registrerad
Okt 2014
Skrivet av perost:

Ditt nuvarande moderkort har endast stöd för processorer ur 3000- och 4000-serien, se lista på kompatibla processorer. Det var också den sista generationen som använde DDR3-minnen, så du behöver nya DDR4-minnen om du vill byta till en modernare plattform.

Gällande vad du ska uppgradera till så beror det förstås vad du använder datorn till. Om det främst är spel så skulle jag rekommendera t.ex. en 9700K med valfritt Z390-moderkort om du ska köpa nytt. Satsa gärna på lite snabbare minnen också, minst DDR4-3000. Det kostar inte mycket mer än DDR4-2133 och kan göra en hel del skillnad i prestanda.

Att tänka på är att socket 1151 kommer ersättas iom den nya lanseringen av 10 serien från Intel och btw den kommer behöva nytt moderkort så kanske vänta den ska lanseras nu i oktober
@Odla_Bever

Skickades från m.sweclockers.com

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Aug 2012

Tack för svaren alla!

@sifri Har en SSD från samsung, serien 840.

Än så länge är det mest "placeholders" så att säga. Köp blir nog runt nov - dec.

Tanken med uppgraderingen är bättre flyt i spel och 1440p, blir en uppgradering efter komponent köpen från ASUS VG248QE 144Hz 1920x1080, till en ASUS ROG Swift PG278QR 165 Hz 2560×1440.

@perost tack för tipsen! skall kika närmare på det.

Uppdaterar strax med ett "fullt bygge" på komponenter.

SPECS & GEAR:

Intel Core i7 3820 3.6 GHz, GTX 1080 Gaming X, Hydro H100i, Corsair 16GB VENGEANCE, SSD Pro 840-Series, Asus P9X79, -Corsair Gaming K65 RAPIDFIRE RGB Cherry MX Speed- -Corsair Glaive RGB Gaming Mouse-

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Eskilstuna
Registrerad
Okt 2014
Skrivet av Odla_Bever:

Tack för svaren alla!

@sifri Har en SSD från samsung, serien 840.

Än så länge är det mest "placeholders" så att säga. Köp blir nog runt nov - dec.

Tanken med uppgraderingen är bättre flyt i spel och 1440p, blir en uppgradering efter komponent köpen från ASUS VG248QE 144Hz 1920x1080, till en ASUS ROG Swift PG278QR 165 Hz 2560×1440.

@perost tack för tipsen! skall kika närmare på det.

Uppdaterar strax med ett "fullt bygge" på komponenter.

Kanske avvakta med köp?med tanke på Intels nya processorer.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Aug 2012

Och dom nya kommer i oktober någon gång?

Kommer dessa nya ha en sjuk prisgrupp eller kommer det ligga på ungefär samma som den du tipsa mig om?

SPECS & GEAR:

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Eskilstuna
Registrerad
Okt 2014
Skrivet av Odla_Bever:

Och dom nya kommer i oktober någon gång?

Kommer dessa nya ha en sjuk prisgrupp eller kommer det ligga på ungefär samma som den du tipsa mig om?

Kommer antagligen ligga samma eller billigare för att försöka ta andelar från AMD men man vet inte förrän de släpps

Släpptes förra oktober så lär bli samma igen

https://www.nordichardware.se/nyheter/intel-lanserar-core-i5-...