Skrev fel mail-adress vid beställning av e-tjänst, någon fara?

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Sep 2019

Skrev fel mail-adress vid beställning av e-tjänst, någon fara?

Hej, jag råkade skriva fel mail-adress (missade en punkt) när jag skulle beställa uppgifter om våran bil för att se tidigare ägare. Jag gjorde detta via transportstyrelsens e-tjänst. Är nu rädd att den som fick mailet kan se vår adress. Jag provade att registrera en ny mail-adress med den felaktiga och den var upptagen. Är det någon fara?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Den mindre gnälliga delen av gnällbältet
Registrerad
Apr 2005

Om det är en gmail adress så borde du få mailet ändå.
För gmail så är exempelvis swe.clockers@gmail.com och sweclockers@gmail.com samma epost adress.

Smidigast är väl att du ringer TS och frågar vad som händer.

Väntar på att jag ska börja montera Ryzen 3000.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Nov 2011

Det är ju redan offentliga uppgifter, så jag tror inte någon större skada är skedd.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Maj 2012

Om det är gmail så brukar punkterna inte ha någon betydelse.

t.ex så är aaa@gmail.com och a.aa@gmail.com samma i deras system. I alla fall de gånger jag testat. Kanske inte går att logga in med de olika men mejlen kommer till samma konto. Har inte testat nyligen men tidigare fungerade det så.

/Red var tydligen lite långsam med mitt svar.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Aug 2015
Skrivet av HackeHackspett1:

Hej, jag råkade skriva fel mail-adress (missade en punkt) när jag skulle beställa uppgifter om våran bil för att se tidigare ägare. Jag gjorde detta via transportstyrelsens e-tjänst. Är nu rädd att den som fick mailet kan se vår adress. Jag provade att registrera en ny mail-adress med den felaktiga och den var upptagen. Är det någon fara?

Är det gmail så sorteras punkter bort, dvs kalleanka@gmail.com är samma som kalle.anka@gmail.com, så i så fall är det ingen fara.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Sep 2019
Skrivet av SAFA:

Är det gmail så sorteras punkter bort, dvs kalleanka@gmail.com är samma som kalle.anka@gmail.com, så i så fall är det ingen fara.

Det var outlook.

Skickades från m.sweclockers.com

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Sep 2019

Ska tillägga att jag skickade ett eget mail och skrev att jag slog in fel adress. Så jag får vänta in ev. svar och se vad denne säger.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2001

Vad skulle hända om någon ser din adress tänker du? Har du skyddad identitet?

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Sep 2019
Skrivet av Linus:

Vad skulle hända om någon ser din adress tänker du? Har du skyddad identitet?

Jag är försiktig med personuppgifter, adresser etc. då jag är lite nojig för ID-kapning och sådant.

Edit: Nej jag har inte skyddad identitet.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Uppsala
Registrerad
Jul 2004

Bara ett tillägg om punkter och gmail;

Det är bara i direkta konton / privatpersoners konton som punkter inte spelar roll för, har man jobb mail via google är de exakta (så aa.bb@företagsnamn.se är en annan e-post än aabb@företagsnamn.se via google).

Om de inte ändrats det, var kanske tre år vi hittade att gmail fungerade så och testade på våra jobb mail (som var google i grunden).

| Intel i2500k | 16g Ram | ASUS ROG STRIX RX460 |

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Sep 2019

I Gmail vet jag att det inte spelar någon roll om man skriver punkt eller inte, har själv märkt det. Tack för alla svar hittills.