Permalänk
Skrivet av coyote93:

Hur får du obegränsad mobilt bredband för 200kr/månad när tele2 unlimited kostar 499kr/månad och det är inte bredband, jag hittar ingen mobilt bredband hos de som är obegränsad. Telenor (obegränsad) mobilabonnemag kostar 569kr/månad och de har inte heller någon mobilt bredband som har obegränsad datamängd. Och telia har inte heller någon mobilt bredband som har obegränsad datamängd och deras mobilabonnemag som har obegränsad datamängd kostar 589kr/månad. Så jag tror att du bullshittar här...

Jag har redan svarat på det längre ner. Det tar forfarande tar lång tid att tjäna in investeringen på runt 20.000 även om priset på abonnemang för fiber skulle vara en aning billigare än mobilt bredband.

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Medlem
Skrivet av TobiasStockholm:

Jag har redan svarat på det längre ner, men det var inte priset som var huvudpoängen, även om det forfarande tar lång tid att tjäna in investeringen på runt 20.000 även om priset på abonnemang för fiber skulle vara en aning billigare än mobilt bredband.

Ok. Ja du har besvarat det. Jag skulle kanske ha läst vidare i tråden. Men med ~500kr/månad för mobilt internet jämfört med ~300kr/månad för en bra 100mbits upp och ner fiber kommer man att tjäna in de 20k kronorna ganska snabbt. Samtidigt blir mobilt internet dyrare medan fiber med samma hastighet blir billigare ju högre hastigheter som erbjuds. På drygt 8 år har du sparat in hela kostnaden och du hade under de 8 åren haft ett mycket stabilare internet.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av coyote93:

Ok. Ja du har besvarat det. Jag skulle kanske ha läst vidare i tråden. Men med ~500kr/månad för mobilt internet jämfört med ~300kr/månad för en bra 100mbits upp och ner fiber kommer man att tjäna in de 20k kronorna ganska snabbt. Samtidigt blir mobilt internet dyrare medan fiber med samma hastighet blir billigare ju högre hastigheter som erbjuds. På drygt 8 år har du sparat in hela kostnaden och du hade under de 8 åren haft ett mycket stabilare internet.

Skickades från m.sweclockers.com

Visst, om du tycker drygt 8 år är ganska snabbt så, visst. Jag skulle snarare säga att mobilt bredband blivit betydligt billigare snabbare än vad fiber har blivit det. Obegränsat mobilt bredband fanns ju inte ens för ett par år sedan. Priserna på bredband via villafiber har inte sjunkit speciellt mycket de senaste årtiondena, möjligtvis något om man ser till inflationen. Du kan enkelt få Tele2 Unlimited för 250kr med vanliga rabatter. Lägg till ett extra datakort så har du mobilabonnemang OCH obegränsat mobilt bredband för 350kr/månad. Svårt att slå med fiber rent ekonomiskt.

Min poäng var att det inte alltid är SJÄLVKLART att fiber är "värt det 2020" som TS undrade.
Det finns scenarier där det är värt det men det finns också scenarior där det INTE är värt det.

Jag har förresten precis installerat fiber för övrigt som jag skrev i ett annat inlägg men jag är medveten om att det är en ren lyx, och förmodligen inte värt det för min del rent ekonomiskt. Men ska bli SKÖNT med en snabbare uppkoppling 😃

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Medlem
Skrivet av TobiasStockholm:

Visst, om du tycker drygt 8 år är ganska snabbt så, visst. Jag skulle snarare säga att mobilt bredband blivit betydligt billigare snabbare än vad fiber har blivit det. Obegränsat mobilt bredband fanns ju inte ens för ett par år sedan. Priserna på bredband via villafiber har inte sjunkit speciellt mycket de senaste årtiondena, möjligtvis något om man ser till inflationen.

Min poäng var att det inte alltid är SJÄLVKLART att fiber är "värt det 2020" som TS undrade.
Det finns scenarior där det är värt det men det finns också scenarior där det INTE är värt det.

Jag har förresten precis installerat fiber för övrigt som jag skrev i ett annat inlägg men jag är medveten om att det är en ren lyx, och förmodligen inte värt det för min del rent ekonomiskt. Men ska bli SKÖNT med en snabbare uppkoppling 😃

Det fanns obegränsat innan de tog bort det ett tag. Sedan kom det tillbaka. Anledningen varför mobilt bredband är så dyrt och kommer fortfarande att vara dyrt är att infrastrukturen kostar en förmögenhet att bygga och underhålla. Fibern kan klara hur mycket trafik som helst (inte bokstavligt) och man behöver inte uppgradera infrastrukturen hela tiden för att öka trafikmängden. Och det finns ett begränsat antal hushåll. En person kan ju ha hur många mobiler som helst uppkopplade till 4g eller 5g hela tiden vilket också gör att fiber är mycket mer stabil än 4g eller 5g kommer någonsin att vara.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av coyote93:

Det fanns obegränsat innan de tog bort det ett tag. Sedan kom det tillbaka. Anledningen varför mobilt bredband är så dyrt och kommer fortfarande att vara dyrt är att infrastrukturen kostar en förmögenhet att bygga och underhålla. Fibern kan klara hur mycket trafik som helst (inte bokstavligt) och man behöver inte uppgradera infrastrukturen hela tiden för att öka trafikmängden. Och det finns ett begränsat antal hushåll. En person kan ju ha hur många mobiler som helst uppkopplade till 4g eller 5g hela tiden vilket också gör att fiber är mycket mer stabil än 4g eller 5g kommer någonsin att vara.

Skickades från m.sweclockers.com

Det där är ju dock bara teoretiska poänger och inget som har några större praktiska konsekvenser (i dagsläget iaf).

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Medlem
Skrivet av TobiasStockholm:

Det där är ju dock bara teoretiska poänger och inget som har några större praktiska konsekvenser (i dagsläget iaf).

Inte för TS i alla fall då bolaget som skulle installera fiber inte har särskilt bra omdömen. I detta fall är ju även 3g bättre än fiber.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av coyote93:

Inte för TS i alla fall då bolaget som skulle installera fiber inte har särskilt bra omdömen. I detta fall är ju även 3g bättre än fiber.

Skickades från m.sweclockers.com

Ja det håller jag med om, men det var väl knappast din poäng? 😃

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Medlem

Alla bolag kommer ha massor dåliga omdömen här, frågan är egentligen bara om det finns något val att göra eller inte, då en del områden såklart bara byggs ut av en firma.

Gräva och härja (i området/tomtgräns) kommer de göra även om ni vägrar skriva under...

Permalänk
Medlem
Skrivet av TobiasStockholm:

Det går att komma nära, 250kr/månad är inga problem med vanliga rabatter.

Skickades från m.sweclockers.com

Ser då inga rabatter som halverar priset men ok