Permalänk

Processorkylaren funkar inte

Hejsan jag byggde nyss en dator, och nu när jag starta datorn så snurrar inte processorkylaren. Den snurrar den till i en sekund för att sen stanna direkt. Det är en originalkylare till ryzen3700x. någon som vet vad det kan vara för problem?

Permalänk
Medlem
Skrivet av runesfarmor:

Hejsan jag byggde nyss en dator, och nu när jag starta datorn så snurrar inte processorkylaren. Den snurrar den till i en sekund för att sen stanna direkt. Det är en originalkylare till ryzen3700x. någon som vet vad det kan vara för problem?

hmm, märkligt. Kolla så du har kopplat in den på rätt port samt att den är rätt inkopplad (typ rätt håll och rätt pinnar)

Visa signatur

𝕊𝕡𝕖𝕔𝕚𝕗𝕚𝕜𝕒𝕥𝕚𝕠𝕟𝕖𝕣
Fractal Vector RS Dark TG | ASUS TUF GAMING X570-PLUS | Ryzen 9 3900X | Kraken X62 | 4x8GB G.Skill Trident Z Neo @3600 C16 | ASUS Geforce RTX 2080 Ti ROG Strix Gaming OC 11G | Corsair HX1000i | Corsair MP510 480GB | Seagate Barracuda 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av runesfarmor:

Hejsan jag byggde nyss en dator, och nu när jag starta datorn så snurrar inte processorkylaren. Den snurrar den till i en sekund för att sen stanna direkt. Det är en originalkylare till ryzen3700x. någon som vet vad det kan vara för problem?

Kika inställningar i UEFI hur inställningarna för styrningen av fläktar är osv. Kolla kablage och att du kopplat på rätt portar.

Permalänk

@mavritch: allt sitter som det ska vad jag vet. kanske måste uppdatera bios?

Permalänk
Medlem

@runesfarmor: Kan ju vara så att moderkortet är så pass "smart" att det inte slår på spänningen på fläkten förrän CPU'n är en viss grad. går kanske att ställa in profiler för fläktstyrningen etc. skulle kolla i UEFI vad som är inställt eller rent av kolla manualen.
Har du låtit datorn bara stå och sett vad som händer? Inget som går sönder så att säga. blir det för varmt slår den av sig av sig själv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av runesfarmor:

allt sitter som det ska vad jag vet. kanske måste uppdatera bios?

Fläkten skall snurra även om du behöver uppdatera BIOS. Du har tre kablar till orginalkylaren, den fasta skall kopplas till CPU_FAN på ditt moderkort, de två övriga används till att styra ljusdioderna på fläkten/kylaren och enbart en av dessa två skall användas. För att underlätta felsökning tycker jag du skippar båda dessa tills övrigt fungerar som det skall.

Rent gissningsvis har du missat att trycka i dina minnen ordentligt eller någon kabel. Kan också vara så att du missat någon distans till moderkortet och/eller kortsluter någonstans. Har du felsökningsljus eller display på moderkortet kollar du på denna, annars får du börja felsökningen med att koppla ur allt som inte behövs och dubbelkolla hur du kopplat in allt som behövs.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Medlem

@runesfarmor: Har du rätt bios i ditt moderkort? Kan bli så här annars.
Har du kopplat ALLA kablar till ditt nätaggregat rätt? Det är alltid minst två.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk

@SCORPIUS: ska prova att uppdatera bios idag. återkommer efter det.

Permalänk
Inaktiv

@runesfarmor:

Glöm BIOS just nu. (Eller UEFI som det heter numera.) CPU-fläktens grundläggande funktionalitet påverkas inte av att du uppdaterar eller ej.

När du säger att den snurrar till lite och sedan stannar, menar du då att datorn fortsätter starta upp medans bara CPU-fläkten står stilla, eller stoppar allting upp helt och hållet, skärm är svart osv? Om datorn stoppar helt så har du mer problem än bara processorkylaren.

Ifall datorn startar som den ska, har du några andra fläktar inkopplade till moderkortet? Startar dessa isåfall och fortsätter snurra? Du kan isåfall prova att koppla in en av dessa i processorns fläktanslutning (eller om du har någon annan 3 eller 4-pinnars fläkt liggandes) och se om beteendet kvarstår. Som en annan svarande sa, så har en del moderkort temperaturstyrda fläktar och startar inte dessa om inte tempen når upp till en viss nivå.

Permalänk

@anon132576: allt annat fungerar vad jag vet. datorn startar upp och allt. är bara fläkten till processorkylare som snurrar till i en sekund för att sen stanna

Permalänk

@anon132576: fick den att fungera efter lite uppdaterande

Permalänk
Medlem
Skrivet av runesfarmor:

@LennyV: fick den att fungera efter lite uppdaterande

Vad exakt gjorde du?

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av runesfarmor:

@LennyV: fick den att fungera efter lite uppdaterande

Skrivet av SCORPIUS:

Vad exakt gjorde du?

Ja låt oss veta, kan hjälpa om någon annan får liknande problem.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk

@Ratatosk: Uppdaterade bios