Zen 3 blir effektivare än Ice Lake enligt AMD

Permalänk
Medlem

Ska man köpa ny prolle idag, eller ska man orka vänta till nästa år.... cpu'n är min flaskhals så kliar ordentligt i köpfingrarna. Har tyvärr inte tillräckligt mycket info för att avgöra om Zen 3 är värt att vänta på, eller inte?

Visa signatur

SweClockers Dark Pearl tema: http://www.sweclockers.com/forum/trad/1484891
(Rek. Stylus)

Permalänk
Medlem
Skrivet av dpom86:

Ska man köpa ny prolle idag, eller ska man orka vänta till nästa år.... cpu'n är min flaskhals så kliar ordentligt i köpfingrarna. Har tyvärr inte tillräckligt mycket info för att avgöra om Zen 3 är värt att vänta på, eller inte?

Inte värt vänta. Zen 2 är ruskigt bra, mycket prestanda för pengarna

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

6800 XT - Ryzen 5900x - 32GB G.Skill 3733mhz - Asus Strix X570-E - Noctua NH-D15
WD SN750 1TB - Samsung 960 Evo - 850 Evo 1TB - 750 Evo
Corsair HX750i - NZXT Phantom 630 - LG S2721DGFA
Razer Deathadder 2013 - HyperX Alloy Core - Sennheiser GSP 350

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av dpom86:

Ska man köpa ny prolle idag, eller ska man orka vänta till nästa år.... cpu'n är min flaskhals så kliar ordentligt i köpfingrarna. Har tyvärr inte tillräckligt mycket info för att avgöra om Zen 3 är värt att vänta på, eller inte?

Finns inte jättemycket info om Zen3 och hur det kommer prestera, annat än att det förhoppningsvis är ännu bättre än Zen2.

Ska du sitta i det här stadiet i en produktcykel, när en ny processor vart ute så länge att barnsjukdomarna knappt hunnit lägga sig, och fundera på om du ska vänta på nästa generation, ja, då kommer du förmodligen sitta och fundera på om du ska vänta på Zen4 istället om exakt ett år med exakt samma logik.

Så här: Om du känner att CPU:n i din nuvarande maskin inte håller måttet, så är nu ett så bra tillfälle att köpa som det finns.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ClintBeastwood:

Sandlådenivå att jämföra sin produkt mot konkurrentens.

Skickades från m.sweclockers.com

Vet inte vad det är för färg på fingret du pekar med, rött eller blått, men om det nu är så att Amd uttalat detta, så är de ju i gott sällskap med Intel - tänker på detta: https://m.sweclockers.com/nyhet/28128-intel-om-amd-ryzen-3000.... Jag tror vi får vänja oss vid detta, måttstocken är ju ändå vad den andre åstadkommer. Sen så får väl oberoende aktörer testa fram vad som är sant, och för oss att bedöma om aktörerna verkligen är oberoende.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sando:

Tja, det återstår ju att se. Men oftast är det ju inte värt pengarna att gå från en "nivå" i en serie till samma nivå i nästa. Själv sitter jag på en 2700X, men skulle gärna byta upp till 4600 om det innebär högre IPC och bättre energieffektivitet.

Jo, håller med. Men då jag är på en 3600 och om ryzen 4000 serien kommer tillåta samma moderkort/sockel så kommer det ju finnas en ännu bättre uppgraderingsväg om man nu skulle vilja byta upp sig utan att byta ram/mobo.

Men skulle inte vara lika jobbigt vid nästa bygge då denna gång är jag mer nöjd med PSU, chassi osv som jag har. Så inte lika mycket jobb o eventuellt byta om det nu skulle vara så

Men lär ju röra mig mot 1440p med nästa skärm när jag väl hittar en bra deal, så en bättre CPU är ju inte direkt hög prio. Mer i stil med den där att man vill ha bättre och bättre.

Kollar t.ex på 1080ti på ebay just nu när jag ändå inte kommer ha någon användning för den då det är kul att jaga efter delar för bra pris.

Visa signatur

MB: Asus Rog B550-F WiFi | CPU: Ryzen 5, 3600
GPU: RTX 3060ti Asus TUF | Chassi: FD Meshify 2 compact
Ram: G.skill Trident Z, 14-14-14-34, 3200 Mhz, 2x 8gb

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Leoms:

Hoppas AMDs nästa steg är 16 core i ett chip så Ryzen har ett istället för tre chip, sänker processorns latency till Intels nivå och integrerad låg-latency-grafik med liknande Intel Quick Sync-encodning. Monsterprocessorer för DAW. Då har AMD verkligen tagit klivet förbi Intel.

Problemet är att den kretsen skulle kräva typ två år att designa och skulle kosta runt 20 kkr, orsaken 3900X är 6kkr istället för 12-16 kkr är just för att den består av 3 kretsar.

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av EntropyQ3:

Sitter med samma processor, och drar samma slutsats. Det säljs ingenting som är mer än 50% snabbare nu, och eftersom jag mest spelar på min PC-burk, kommer grafikkortet i vilket fall som helst att spela störst roll prestandamässigt. Ser ingen anledning att byta plattform förrän möjligen då DDR5 är mainstream, och vi har periferienheter som ansluter till USB4.

Men det händer inte imorgon.

(Det finns en övertro på multi-core prestanda i den här tråden. Hur många program utöver benchmarks är trivialt parallelliserbara, och gör massor av beräkningar, men bara på det data-set som befinner sig i lokal cache, och är dessutom load-balanced så att alla kärnor belastas högt?
En anledning till att Intel inte ökade på antalet kärnor till konsumenter var att det är liten poäng. Och en anledning att AMD tryckte in flera i sina produkter var att det var den metod de hade att alls kunna konkurrera prestandamässigt i tester.)

Tja, i9 9900K är upp runt 40% bättre i spel.
BFV och BFI stöder upp till 8 kärnor, dvs 9600k tappar prestanda mot 9700k vid samma frekvens.

Framtiden är helt klart flertrådad. Har du prövat streama när du spelar? Går inte så bra med fyra kärnor har jag hört

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Esseboy:

Tja, i9 9900K är upp runt 40% bättre i spel.
BFV och BFI stöder upp till 8 kärnor, dvs 9600k tappar prestanda mot 9700k vid samma frekvens.

Framtiden är helt klart flertrådad. Har du prövat streama när du spelar? Går inte så bra med fyra kärnor har jag hört

@Esseboy

Streama gör man ju på grafikkortet nu för tiden. 😁

Permalänk
Medlem

Ärligt talat. Energi effektivitet. Vem bryr sig.

Jag hade hellre läst att de lovade bättre ipc än Intel till ett bra pris.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FabriciusRex:

Ärligt talat. Energi effektivitet. Vem bryr sig.

I princip samtliga företag som driver servers. Prestanda per watt är oftast avgörande när man väljer en serverplattform, förutsatt att allt annat finns på plats som bra service, kompatibilitet med befintlig infrastruktur osv.

Sen har du givetvis den andra sidan av spektrat också: den mobila marknaden. Där är prestanda per watt helt avgörande skulle jag säga.

Båda dessa marknader är betydligt mer lönsamma än entusiastvärlden som vi tillhör, så det är självklart att tillverkarna fokuserar på det.

Visa signatur

Fractal Define 7, Aorus X570 Xtreme, Ryzen 5950X, Fractal Celsius+ S36, 64GB TridentZ Neo CL14/3600 RAM, MSI RTX 3090 Suprim X, 5TB NVMe SSD + 12TB SATA SSD + 64TB Seagate IronWolf Pro HD, Fractal Ion+ 860W Platinum, LG 32GP850 + LG 42C2 OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av osgorth:

I princip samtliga företag som driver servers. Prestanda per watt är oftast avgörande när man väljer en serverplattform, förutsatt att allt annat finns på plats som bra service, kompatibilitet med befintlig infrastruktur osv.

Sen har du givetvis den andra sidan av spektrat också: den mobila marknaden. Där är prestanda per watt helt avgörande skulle jag säga.

Båda dessa marknader är betydligt mer lönsamma än entusiastvärlden som vi tillhör, så det är självklart att tillverkarna fokuserar på det.

Jag är inte ett företag. Jag är en person. Således bryr jag mig inte om min elräkning går upp med några kronor per månad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ClintBeastwood:

Sandlådenivå att jämföra sin produkt mot konkurrentens.

Skickades från m.sweclockers.com

Helt okej att säga att ens egen produkt slår konkurrenten. Hur ska man annars göra reklam för sig själv?

Sandlåda är när man trycker ner på konkurrenten och påstår/antyder om att de är dåliga, eller drar nytta av någon skandal. Här säger ju AMD inget dåligt om Ice Lake.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaput:

Kan låta trist, men känns som det är läge att hålla an med uppgraderingar så länge det går, eller tills någon av jättarna tappar greppet igen, och det hela faller tillbaka i tröttlunket med högst marginella förbättringar per processorgeneration, som Intel kom undan med under alla år som AMD inte hade något att komma med.

Min gamla i7 3770k känns fortfarande helt okej. Extremt stabil och välfungerande plattform om inte annat. Knappt tre år till, så fyller den tio. Ska den orka med tills dess?

Har en överklockad 4790k själv. Verkligen ingen stress med att uppgradera.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Min musik: https://www.youtube.com/channel/UCZKidNeIKsz8LZMO3VRcBdQ

Ryzen 3900x. Skärm: AOC cu34g2x/bk 144hz 34" ultrawide. RTX 2080ti

Laptop: MSI GT80 Titan Sli

Permalänk
Medlem

Ja Ice Lake är ju typ två veckor bort (jag antar hör att Ice Lake gäller specifikt laptops, för annars hade väl arkitekturen haft ett annat kodnamn)...

Zen 3 lanseras andra halvan av 2020. Jag vet inte om jag tycker jämförelsen är så relevant

Permalänk
Medlem
Skrivet av Esseboy:

Tja, i9 9900K är upp runt 40% bättre i spel.
BFV och BFI stöder upp till 8 kärnor, dvs 9600k tappar prestanda mot 9700k vid samma frekvens.

Framtiden är helt klart flertrådad. Har du prövat streama när du spelar? Går inte så bra med fyra kärnor har jag hört

Nej, jag känner inget behov av att streama mitt spelande.
Och nuförtiden kör jag ingen ray-tracing heller. Och yrkesmässiga beräkningar sker på dedicerad hårdvara i annan skala, (när de inte sker på en liten PC.)
Jag säger inte att sea-of-cores CPUer är helt värdelösa, bara att de inte har något större värde för gemene man.

Intel servade inte gamers, de säljer till den breda allmänheten. Detta har skiftat på sistone, i takt med att PC marknaden krympt har gamers blivit ett attraktivare kundsegment där företagen kan ta ut högre vinstmarginal. Det gäller också intel.

”Framtiden” är flertrådad? Persondatorer har kört ett hundratal simultana trådar länge nu. Det dikterar inte hårdvarulösningen. Och Amdahls lag formulerades decennier sedan. Jag tittade på min första multiprocessor programmering för snart 35 år sedan. Problemen kring att effektivt utnyttja parallella processorer har kämpats med i flera årtionden, uppbackat av multi-miljard företag. Inga av de problemen löses för att man börjar kränga CPUer med flera kärnor till gamers.

Permalänk
Avstängd

Det är möjligt att zen 3 släpps sist för desktop och att amd prioriterar servrar och laptops först då energi effektiviteten är största fokus.

Visa signatur

New: Asus x370 prime pro, Ryzen 1700 (@3.925ghz) , Ripjaws V 16GB 3600 MHz (@3200mhz 14c). https://valid.x86.fr/curj7r
Radeon VII.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaput:

... känns som det är läge att hålla an med uppgraderingar så länge det går, ...

Skrivet av dpom86:

Ska man köpa ny prolle idag, eller ska man orka vänta...?

Det verkar som att vi nu hamnat i en situation liknande den för 20-30 år sedan. Märkbart snabbare processorer släpps i en strid ström och det kommer alltid något bättre inom högst ett år.
Då är det alltid köpläge när man faktiskt behöver mer prestanda!

Kan du vänta så behöver du uppenbarligen inte mer prestanda än du redan har...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av EntropyQ3:

Nej, jag känner inget behov av att streama mitt spelande.
Och nuförtiden kör jag ingen ray-tracing heller. Och yrkesmässiga beräkningar sker på dedicerad hårdvara i annan skala, (när de inte sker på en liten PC.)
Jag säger inte att sea-of-cores CPUer är helt värdelösa, bara att de inte har något större värde för gemene man.

Intel servade inte gamers, de säljer till den breda allmänheten. Detta har skiftat på sistone, i takt med att PC marknaden krympt har gamers blivit ett attraktivare kundsegment där företagen kan ta ut högre vinstmarginal. Det gäller också intel.

”Framtiden” är flertrådad? Persondatorer har kört ett hundratal simultana trådar länge nu. Det dikterar inte hårdvarulösningen. Och Amdahls lag formulerades decennier sedan. Jag tittade på min första multiprocessor programmering för snart 35 år sedan. Problemen kring att effektivt utnyttja parallella processorer har kämpats med i flera årtionden, uppbackat av multi-miljard företag. Inga av de problemen löses för att man börjar kränga CPUer med flera kärnor till gamers.

Förklara gärna då hur 9700k vinner vid samma frekvens som 9600k i BFV.

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av _Merc_:

Det är möjligt att zen 3 släpps sist för desktop och att amd prioriterar servrar och laptops först då energi effektiviteten är största fokus.

Zen 2 kom ju först till desktop, varför skulle dom skifta focus? AMD har inga problem med energieffektivitet på laptopsidan, snarare brist på tillverkare. På server sidan dominerar dom ju totalt ren i strömväg.

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Medlem
Skrivet av EntropyQ3:

Nej, jag känner inget behov av att streama mitt spelande.
Och nuförtiden kör jag ingen ray-tracing heller. Och yrkesmässiga beräkningar sker på dedicerad hårdvara i annan skala, (när de inte sker på en liten PC.)
Jag säger inte att sea-of-cores CPUer är helt värdelösa, bara att de inte har något större värde för gemene man.

Intel servade inte gamers, de säljer till den breda allmänheten. Detta har skiftat på sistone, i takt med att PC marknaden krympt har gamers blivit ett attraktivare kundsegment där företagen kan ta ut högre vinstmarginal. Det gäller också intel.

”Framtiden” är flertrådad? Persondatorer har kört ett hundratal simultana trådar länge nu. Det dikterar inte hårdvarulösningen. Och Amdahls lag formulerades decennier sedan. Jag tittade på min första multiprocessor programmering för snart 35 år sedan. Problemen kring att effektivt utnyttja parallella processorer har kämpats med i flera årtionden, uppbackat av multi-miljard företag. Inga av de problemen löses för att man börjar kränga CPUer med flera kärnor till gamers.

Så klockrent, är så trött på alla som tror att spel nu kommer optimeras för AMD och att mångkärniga processorer på något sätt skulle vara mer framtidssäkra. Spel varit flertrådade sedan urminnes tider och problemen är desamma idag som då.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Esseboy:

Förklara gärna då hur 9700k vinner vid samma frekvens som 9600k i BFV.

Jag ser inget i inlägget som skulle motsäga det. Däremot så säger Amdahls lag att ytterligare två kärnor ger en sämre prestandahöjning oavsett hur vältrådat BFV är. ”Law of diminishing returns” jag vet tyvärr ingen bra översättning. Det blir ju än värre i en chiplet-design när kommunikation mellan olika trådar har olika latens.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FabriciusRex:

Jag är inte ett företag. Jag är en person. Således bryr jag mig inte om min elräkning går upp med några kronor per månad.

Naivt att tro att det är det enda som påverkas.
Komponenter slits mer, större kylarlösning behövs, högre ljudnivå pga behov av större luftflöde, dyrare moderkort för att klara strömförsörjning, större risk för throttling pga snabb värmeökning. Energieffektivitet är det som är den absolut största faktorn för möjlighet till snabbare CPUer, det går inte att bara öka energikraven utan att samtidigt drastiskt öka kostnaderna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olegh:

Ja Ice Lake är ju typ två veckor bort (jag antar hör att Ice Lake gäller specifikt laptops, för annars hade väl arkitekturen haft ett annat kodnamn)...

Zen 3 lanseras andra halvan av 2020. Jag vet inte om jag tycker jämförelsen är så relevant

Detta är ju det största problemet med marknadsföring, när Zen 2 lanseras jämför man med en ett år gammal produkt och slår sig för bröstet, med Moores lag borde man ha en betydligt bättre produkt på en ett år yngre komponent. Visst Moores lag gäller inte längre och transistordensitet är inte samma sak som prestanda men ett år är fortfarande lång tid i datorvärlden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Esseboy:

Förklara gärna då hur 9700k vinner vid samma frekvens som 9600k i BFV.

Jag har inte sagt att det inte finns någon nytta med fler cores. Bara att den är mycket begränsad generellt. Om du kör något som i vissa stycken uppfyller villkoren för att skala upp i prestanda med fler kärnor, kommer helheten att snabbas upp något, i alla fall så länge det större antalet aktiva kärnor inte kräver att klockfrekvenserna sänks. (Och naturligtvis att du inte begränsas av någon annan del av systemet, grafiken/RAM osv. Det är inte en slump att Gud och alla människor kör samma benchmarks - det finns inte så många gynnsamma exempel att tillgå.)
Men kärnor kräver kiselyta, så du måste alltid betala för den potentialen oavsett om den realiseras eller ej.

PC marknaden idag är mogen. De flesta användare får sina behov tillfredsställda av väldigt små och egentligen billige bitar kisel. Så AMD och Intel måste skapa försäljningsargument, och kan man inte göra snabbare processorer, kan man göra fler, så länge de får plats på en kiselyta som är liten i förhållande till prislappen.

Det finns säkert människor som har nytta av det. Jag har det i praktiken inte. Och när jag ser kollegor som knappar på datorer gör de heller inte det. Eller de bekanta som fortfarande surfar och sköter bankärenden med datorer. Eller grannens ungar som spelar Minecraft, eller... (Och jag hade nog hellre sett att x86 processorerna utvecklades som de mobila chippen, med mer dedicerad funktionalitet på kretsen (för bilder/video/inference/grafik/ljud/kryptering osv) snarare än fler generella kärnor. PC arkitekturen går ju tillbaka snart 40år och det sättet att addera funktionalitet är ineffektivt idag. Mycket sägs om hur Apples CPUer är lika snabba som desktop x86, men lite sägs om hur de fullständigt krossar x86 systemen i de lite vanligare uppgifterna där de mobila chippen har robust dedicerat hårdvarustöd.)