Permalänk
Medlem

Ny TV, all film laggar över 24hz

Hej,

Köpte ganska nyligen en ny tv, en Philips 65PUS6703. Jag vet, det är ingen tv från det övre segmentet, men jag tittar inte på tv så ofta, och fick den för ett riktigt shyst pris

Men, jag har den kopplad både till min hptc och till min xiaomi mi box 4k. Hade källorna ställda på 4k 60hz, och upplevde att bilden laggade något otroligt (stutter). Jag prövade ändra inställningar på TVn (Game mode, movie mode osv), men ingen skillnad. Det var först när jag ändrade uppdateringsfrekvensen till 24hz som det blev bra. Har även prövat 30hz, 50hz osv, men 24 verkar vara den enda som fungerar riktigt bra.

Det blir ju lite jobbigt när man vill gå från att surfa osv (i 60hz) för att alltid ändra till 24hz när man ser film. Finns det någon lösning på detta? Blir ju rätt jobbigt att behöva byta uppdateringsfrekvens hela tiden.. Har prövat olika kablar, så det är inte där problemet ligger.

Visa signatur

Eglobal mini-pc // Intel i7 8750H // 16gb ddr4 @ 2666mhz // eGPU-lösning Sapphire RX Vega 56 nVME --> pcie x4

Permalänk
99:e percentilen

För mig känns det tvärtom väldigt naturligt att ändra uppdateringsfrekvensen till att matcha materialet jag ska kolla på. Hur ska TV:n kunna återge t ex 24 fps i 60 Hz? Och det är ändå kanske den kombination som fungerar minst dåligt. Exempelvis 25 fps på 60 Hz är katastrof, vilket jag blev varse när jag kollade på Chernobyl på HBO. Var otittbart tills jag insåg att serien kunde vara producerad i 25 fps; ändrade till 50 Hz och det flöt omedelbart på precis som förväntat.

Så egentligen tycker jag du ställer lite väl höga krav på TV:n om du tycker att den ska kunna spela upp film laggfritt i 60 Hz.

Flyter det på som det ska om du sätter TV:n till 60 Hz och spelar upp en video i 30 eller 60 fps? Det borde det göra.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

För inget av 30, 50 eller 60 är delbart med 24, så t.ex med 60Hz så dubbleras varannan frame, och varannan tredubblas. Då får man en massa ryck som kan upplevas som störande.

Vad använder du för mediaspelare i HTPC:n? Ibland kan man ställa in att den ändrar till 24Hz automatiskt när man startar en film, och återvänder till 60Hz efteråt. T.ex MPC-HC & Co har nåt sånt för när man går in i fullscreen, och Jriver Media Center har också egna inställningar. Kan du dessutom använda madVR som renderer så finns det fler inställningar där också, även för att jämna ut rycket om man vill fortsätta med 60Hz.

edit:
Nu svarade jag på din text och inte på din rubrik. Din rubrik säger att film i 24Hz funkar, men texten säger att film bara funkar i 24Hz men du vill slippa ändra mellan surf och film.

Permalänk
Medlem

Film ska köras i 24Hz. Du får hoppas det finns någon inställning på din mi box som ändrar frekvens efter source material som i t.ex. apple TV.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alling:

För mig känns det tvärtom väldigt naturligt att ändra uppdateringsfrekvensen till att matcha materialet jag ska kolla på. Hur ska TV:n kunna återge t ex 24 fps i 60 Hz? Och det är ändå kanske den kombination som fungerar minst dåligt. Exempelvis 25 fps på 60 Hz är katastrof, vilket jag blev varse när jag kollade på Chernobyl på HBO. Var otittbart tills jag insåg att serien kunde vara producerad i 25 fps; ändrade till 50 Hz och det flöt omedelbart på precis som förväntat.

Så egentligen tycker jag du ställer lite väl höga krav på TV:n om du tycker att den ska kunna spela upp film laggfritt i 60 Hz.

Flyter det på som det ska om du sätter TV:n till 60 Hz och spelar upp en video i 30 eller 60 fps? Det borde det göra.

Skrivet av ajp_anton:

För inget av 30, 50 eller 60 är delbart med 24, så t.ex med 60Hz så dubbleras varannan frame, och varannan tredubblas. Då får man en massa ryck som kan upplevas som störande.

Vad använder du för mediaspelare i HTPC:n? Ibland kan man ställa in att den ändrar till 24Hz automatiskt när man startar en film, och återvänder till 60Hz efteråt. T.ex MPC-HC & Co har nåt sånt för när man går in i fullscreen, och Jriver Media Center har också egna inställningar. Kan du dessutom använda madVR som renderer så finns det fler inställningar där också, även för att jämna ut rycket om man vill fortsätta med 60Hz.

edit:
Nu svarade jag på din text och inte på din rubrik. Din rubrik säger att film i 24Hz funkar, men texten säger att film bara funkar i 24Hz men du vill slippa ändra mellan surf och film.

Skrivet av headphoneninja:

Film ska köras i 24Hz. Du får hoppas det finns någon inställning på din mi box som ändrar frekvens efter source material som i t.ex. apple TV.

Tack hörrni för snabba svar! Måste säga att detta är inte mitt område Har spelat upp film tidigare från min gamla tv (billig 40" @1920x1080@60hz) och från min datorskärm (3440x1440@100hz). Då upplevde jag aldrig film som ryckig eller laggig, utan det är bara med nya TVn.

Menar ni att det hade varit en bra kompromiss om man skulle kunna spela upp material i 48 eller 72hz?

I min Mi Box finns som tur är val att spela 4k@24hz, så den inställningen får bli konstant på den. Får väl försöka att alltid koppla över till den när jag ska se på film.

Visa signatur

Eglobal mini-pc // Intel i7 8750H // 16gb ddr4 @ 2666mhz // eGPU-lösning Sapphire RX Vega 56 nVME --> pcie x4

Permalänk
Skrivet av headphoneninja:

Film ska köras i 24Hz. Du får hoppas det finns någon inställning på din mi box som ändrar frekvens efter source material som i t.ex. apple TV.

HUR ställer man in detta i Apple TV?!

Visa signatur

| 7800X3D | RTX 3090 Ti | Custom Loop |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alling:

Flyter det på som det ska om du sätter TV:n till 60 Hz och spelar upp en video i 30 eller 60 fps? Det borde det göra.

På TV:n har jag inget val att ändra uppdateringsfrekvens vad jag kan hitta. Eller menar du att spela upp källmaterial som är inspelat i 30 eller 60hz? Jag spelar från Netflix/Bluray, så där har jag inte de valen.

Så jag måste helt enkelt ha källorna (Mi box/htpc) inställda på 24 hz, annars blir filmen "ryckig".

Visa signatur

Eglobal mini-pc // Intel i7 8750H // 16gb ddr4 @ 2666mhz // eGPU-lösning Sapphire RX Vega 56 nVME --> pcie x4

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av BeanoBauer:

På TV:n har jag inget val att ändra uppdateringsfrekvens vad jag kan hitta. Eller menar du att spela upp källmaterial som är inspelat i 30 eller 60hz? Jag spelar från Netflix/Bluray, så där har jag inte de valen.

Jag menar att på källan (datorn) ställa in att det ska skickas en 60 Hz-signal till TV:n, och sedan spela upp källmaterial som är producerat i 30 eller 60 fps.

Den sista meningen vet jag inte exakt vad du menar med, men på min Blu-ray-spelare kan jag ställa in att den ska skicka 24 Hz till TV:n, vilket ju passar bra då filmerna är i 24 fps. Netflix vet jag inte hur det fungerar; de lär väl ha material i olika bildfrekvenser. Välj något du vet är inspelat i 30 fps eller testa med en YouTube-video eller en lokal videofil eller något istället. Poängen är att du ska prova om det flyter när du kör 60 Hz till TV:n och källmaterialet faktiskt är i 30 eller 60 fps.

Citat:

Så jag måste helt enkelt ha källorna (Mi box/htpc) inställda på 24 hz, annars blir filmen "ryckig".

För film skulle jag bli förvånad om du kan uppnå bra flyt på något annat sätt. 48 Hz ska förstås fungera lika bra, men det är inte säkert TV:n kan hantera det.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av jnilssonn:

HUR ställer man in detta i Apple TV?!

Det beskrivs på Apples hemsida:

Skrivet av Apple:

Gå till Inställningar > Video och ljud > Matcha innehåll och välj sedan bland följande alternativ:

  • […]

  • Matcha bildfrekvens: Aktivera om du vill att Apple TV 4K eller Apple TV HD ska matcha uppdateringsfrekvensen till innehållets ursprungliga bildfrekvens. Detta gäller för innehåll som är mastrat i olika bildfrekvenser, till exempel filmer med 24 bilder/s eller annat internationellt material.2

[…]

2. Apple TV matchar bildfrekvensen för innehåll kodat med 60, 50, 30, 25 och 24 bilder/s. Bildfrekvenserna matchar uppdateringsfrekvensen för din region, till exempel 29,97 bilder/s för NTSC. Innehåll med 25 bilder/s och 30 bilder/s använder dubblering av bildfrekvenser för visning i 50 Hz och 60 Hz när det är tillgängligt, vilket gör att det ursprungliga utseendet matchas samtidigt som det ger ett smidigt gränssnitt.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

Har också en Philips, vet ej riktigt modell, men för mig räckte det iaf att ställa in den på "Bildskärm", vilket enligt sökning skulle vara det som på andra modeller kallas PC-läge.
Har ej märkt problem vare sig via Netflix Win10-app eller uppspelning via webbläsaren, eller Kodi.

Permalänk
Bildexpert 📺

@BeanoBauer: Du fick bra svar i tråden här om var och varför.

Så lite inflikande - att din gamla TV flöt bra trots att du kör filmen 24p genom 60 Hz (som blir nervöst småhackigt) beror troligtvis på att din gamla LCD-TV har ganska trög LCD-panel och helt enkelt slätar/släpar över den ryckighet som uppstår. Har du också en interpoleringsfunktion kan detta mjuka upp ytterligare.

Den nya TV har sannolikt också en interpoleringsfunktion påslagen. Är det en Philips är den definitivt på från början. Men Philips har en del att jobba med särskilt runt interpoleringen på budget/enkel mellanklass då dessa har en tendens att istället förvärra det väntade småhackandet när du kör 24p genom 60 Hz. Istället uppstår ett slags släphackande, bilden nästan hoppar fram.

Lösningen i de flesta är då att köra filmen i rätt frekvens från början, 24p och sedan låta TV:n tugga sitt.

Permalänk

När man läser sånt här (och även byter refreshrate ofta själv för att passa olika typer av material) inser man hur skönt det hade varit med automatiskt byte av refreshrate för att passa källan. Vissa mediaspelare klarar som sagt av detta, men när är det dags för webbläsare, Netflix via dator med mera?

För någon som inte är insatt i tekniken förstår jag att det är en djungel med 23.976, 24, 25 29.97, 30 osv osv

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

@BeanoBauer: Du fick bra svar i tråden här om var och varför.

Så lite inflikande - att din gamla TV flöt bra trots att du kör filmen 24p genom 60 Hz (som blir nervöst småhackigt) beror troligtvis på att din gamla LCD-TV har ganska trög LCD-panel och helt enkelt slätar/släpar över den ryckighet som uppstår. Har du också en interpoleringsfunktion kan detta mjuka upp ytterligare.

Den nya TV har sannolikt också en interpoleringsfunktion påslagen. Är det en Philips är den definitivt på från början. Men Philips har en del att jobba med särskilt runt interpoleringen på budget/enkel mellanklass då dessa har en tendens att istället förvärra det väntade småhackandet när du kör 24p genom 60 Hz. Istället uppstår ett slags släphackande, bilden nästan hoppar fram.

Lösningen i de flesta är då att köra filmen i rätt frekvens från början, 24p och sedan låta TV:n tugga sitt.

Ja, har genom den här tråden fått sätta mig in i träsket av TVpaneler och fått experimentera mycket med inställningar för att få det bra tillslut. Kör numera all film/tv genom min Mibox inställd på 24p. Interpoleringsfunktioner är avstängda, och har kalibrerat skärmen med hjälp av olika guider på Internet. Nu är jag ändå nöjd över resultatet, även om jag blir ganska avundsjuk när jag besöker vänner med apparater som kostar 4 gånger så mycket som min Men med mina genomsnittliga 4 timmar framför dumburken varje vecka ångrar jag ändå inte mitt köp

Visa signatur

Eglobal mini-pc // Intel i7 8750H // 16gb ddr4 @ 2666mhz // eGPU-lösning Sapphire RX Vega 56 nVME --> pcie x4

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av BeanoBauer:

Kör numera all film/tv genom min Mibox inställd på 24p.

TV-innehåll brukar aldrig vara 24 fps, utan antingen 25, 30, 50 eller 60 fps. Europeiska sändningar brukar vara 25 eller 50 fps; amerikanska 30 eller 60. (Inte ens filmer producerade i 24 fps sänds i regel i 24 fps på TV; i Sverige snabbas de upp med 1/24 till 25 fps.) Så min rekommendation är att ställa uppdateringsfrekvensen efter innehållet.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

Har själv reagerat på detta, är det alltså meningen att jag ska ändra till 24hz på TVn när jag kör via datorn och vill se på film? Låter omständigt

Permalänk
Medlem

De flesta tv-apparater syncar själva med den frekvens de får.

Däremot är det inte alls säkert att din mediaspelare, pc, eller vad det nu är du kör, gör detta automatiskt. En del klarar inte ens av det och vissa lösningar klarar vissa frekvenser dåligt.

Intel gfx from haswell klarar 23,977 hz bra, AMD from kabini gör det ok men ej perfekt. Nvidia var jättekass tidigare.

Vet själv inte om tex netflix eller hbo klarar att ändra frekvens för att synca med materialet på PC. De gjorde det iaf inte för ett par år sedan. Sa åt dem att de kan fetglömma att jag betalar för ryckigt material.

En vettig lösning är KODI. Det syncar signalen med materialet helt utan att man behöver krångla.

Mvh

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Bildexpert 📺

Majoriteten fiktion, dramaserier och liknande, särskilt de med hög profil, likt Game of thrones, breaking bad etc. produceras i 24p. Det är vad som är normen.

25 och 30 fps är mer för tablå-TV, dokusåpor etc. Inte för att jag sett Paradise Hotel, men gissar att den högst troligt går i 25 bilder/s.

HBO Nordic med flera tar till exempel Game of Thrones och snabbar upp det 4% som förr i tiden och trycker ut det i 25 bilder/s på en klient som oftast arbetar i 60 Hz. Så att...

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Chromatic:

Har själv reagerat på detta, är det alltså meningen att jag ska ändra till 24hz på TVn när jag kör via datorn och vill se på film? Låter omständigt

Ja, det är meningen. Som du kanske vet är det på datorn, inte TV:n, du gör denna ändring (t ex under Display settings på Windows). Kan gå att automatisera; på Linux med X11 är det till exempel enkelt gjort med xrandr i ett script. På Windows har jag inte brytt mig om att undersöka hur man gör då jag så sällan kollar på film.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alling:

Ja, det är meningen. Som du kanske vet är det på datorn, inte TV:n, du gör denna ändring (t ex under Display settings på Windows). Kan gå att automatisera; på Linux med X11 är det till exempel enkelt gjort med xrandr i ett script. På Windows har jag inte brytt mig om att undersöka hur man gör då jag så sällan kollar på film.

Är det alltså vanligt att man måste ändra sånt själv? Jag har som sagt inte gjort annat än ställa in TVn på PC-läge, men efter att ha läst ytterligare i denna tråd kanske jag bara blivit blind för problemet efter så lång tid...

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Chromatic:

Har själv reagerat på detta, är det alltså meningen att jag ska ändra till 24hz på TVn när jag kör via datorn och vill se på film? Låter omständigt

Du ändrar inte frekvensen på TV:n, utan den synkar, mer eller mindre korrekt, mot frekvensen i den signal du matar TV:n med. Där du ändrar är i källan. Där kan du behöva ställa till 24p ut för att filmen i 24p ska skickas som 24p och inte repeteras med ryck till 60 Hz eller (mycket värre) 50 Hz.

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av dunis90:

Är det alltså vanligt att man måste ändra sånt själv? Jag har som sagt inte gjort annat än ställa in TVn på PC-läge, men efter att ha läst ytterligare i denna tråd kanske jag bara blivit blind för problemet efter så lång tid...

Ja, på en vanlig dator iallafall. (En del mediaspelare kan välja rätt uppdateringsfrekvens automatiskt, till exempel Apple TV.) Det går inte att välja uppdateringsfrekvens på TV:n, utan det måste du göra på datorn; se ovan. Sedan är det TV:ns ansvar att hantera den signal den får (och jag tror att de flesta TV-apparater stöder 24 Hz).

Om du har kört 60 Hz-signal till TV:n är det förståeligt att du kunnat kolla på 24 fps-innehåll, även om det inte flyter riktigt som det ska. Kör man däremot 30 eller 50 Hz är det i princip omöjligt att kolla på film. För "perfekt" flyt – alltså 24 "jämna" fps utan ojämna hack – ska du köra 24 Hz. Multiplar av det, till exempel 120 Hz, borde också fungera.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Bildexpert 📺

Alla TV måste hantera 1080p/24 sedan gammalt. En del av HD Ready-kraven. Och en så pass defacto sedan länge. Var lite klurigare innan Blu-ray slog igenom för 10+ år sedan. Men idag tar alla TV emot 24p-signaler.

Observera "Tar emot". Ifall 24p sedan reproduceras korrekt är en helt annan sak.

Påfallande många TV, särskilt i mellan- och budgetklass hanterar inte att återge 24p med en jämn multipel (48, 72, 96, 120 Hz etc.) utan internt repeterar bildrutor, vanligtvis till 60 Hz.

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Laxpudding:

Alla TV måste hantera 1080p/24 sedan gammalt. En del av HD Ready-kraven. Och en så pass defacto sedan länge. Var lite klurigare innan Blu-ray slog igenom för 10+ år sedan. Men idag tar alla TV emot 24p-signaler.

Observera "Tar emot". Ifall 24p sedan reproduceras korrekt är en helt annan sak.

Påfallande många TV, särskilt i mellan- och budgetklass hanterar inte att återge 24p med en jämn multipel (48, 72, 96, 120 Hz etc.) utan internt repeterar bildrutor, vanligtvis till 60 Hz.

Usch, vilken bluff! Om du har en TV framför dig och vill ta reda på om den stöder 24 Hz (med korrekt återgivning), hur gör du enklast då?

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Bildexpert 📺

@Alling: Jag tittar på den och ser det ganska omgående.

Annars kör man uteslutningsmetod och jämför med en BD-spelare och växlar mellan 24p och 60p ut från spelaren. Ifall TV:n rycker lika mycket med både 24p och 60p man att den internt repeterar till 60 Hz. Annars är det en betydande skillnad.

Sedan måste man matcha mot inställningar för interpolering och liknande. Plus inställningar som kan slå av/på korrekt återgivning av 24p. Hos LG finn till exempel ett reglage som heter "Biosalong" och om det är AV tappar TV:n förmågan att reproducera 24p korrekt.

Så blir ett detektivarbete varje gång.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Inte för att jag sett Paradise Hotel, men gissar att den högst troligt går i 25 bilder/s.

/doubt

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA