Hur långt kan man trimma ett 1080?

Permalänk
Medlem

Hur långt kan man trimma ett 1080?

Hej!
Igår började jag trimma gpun och jag undrar om det är normalt att det börjar krascha om man ger det mer än 90 mhz extra core clock. Kan inte få det över 100. Hur långt kan ni trimma erat?

Permalänk
Medlem

Overclock please 😅🙈

Permalänk
Medlem
Skrivet av xWeender:

Hej!
Igår började jag trimma gpun och jag undrar om det är normalt att det börjar krascha om man ger det mer än 90 mhz extra core clock. Kan inte få det över 100. Hur långt kan ni trimma erat?

Har du kollat någon överklockningsdatabas?

Kollar här för tips:
https://www.guru3d.com/articles-pages/geforce-gtx-1080-overcl...

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk
Medlem

overclock :)

mitt msi armor oc klarar 150 + på core och 600 på minnet

allt beror ju lite på the silicon lottery

Permalänk
Medlem

Ajjemän.

//C

Visa signatur

Jonsbo D31 Mesh
MSI B450M Mortar
AMD Ryzen 5800X3D
Corsair LPX 2x16Gb 3600MHz
AMD Radeon 7800XT Nitro +

Permalänk
Medlem
Skrivet av CooingPendulum:

Overclock please 😅🙈

Skrivet av blade80:

Har du kollat någon överklockningsdatabas?

Kollar här för tips:
https://www.guru3d.com/articles-pages/geforce-gtx-1080-overcl...

Skrivet av sourze83:

mitt msi armor oc klarar 150 + på core och 600 på minnet

allt beror ju lite på the silicon lottery

Skrivet av Juus1:

Ajjemän.

//C

Ska man röra volten?, det känns läskigt o göra det. hur mycket mer kan core hastigheten gå upp om man höjer volten?

Permalänk
Medlem

@xWeender: Men snälla, det finns ingen mall du kan utgå från. Du måste testa just ditt kort för att se vad det klarar.

Du kan ju börja med att köra oc scan i MSI Afterburner och läsa på mer om överklockning.
Allt du behöver veta finns väl beskrivet på youtube.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem

@xWeender
Det som är mest intressant är inte om du kan köra +70 eller +120 i msi afterburner, det intressanta är vad din klock blir. Någon kan sätta +50 och en annan +90 men den förstnämnda kan få högre frekvens ändå.

Jag tycker att du ska ta en titt här:
https://www.sweclockers.com/forum/trad/1567787-guide-sankt-sp...

Med hjälp av den guiden kan jag köra ~2020MHz (stock: ~1898) på kärnan och 11600 MHz (stock: 10000MHz) på minnet med lägre spänning än vad kortet kommer med ur kartong vilken resulterar i svalare kort = tystare men ändå bättre prestanda.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem

Jag har inte i huvudet vad standard är, men jag kan köra mitt Asus gtx1080 turbo i 2088mhz coreclock, men jag har vattenkylt det kortet!

Visa signatur

ASUS Maximus X Hero z370 | Intel I7 8086k | | Custom Loop vattenkylning | MSI 3070ti | 16GB GSkill tridentZ RGB @ 3200mhz| Samsung EVO 850 250GB SSD | Samsung EVO 970 500GB Nvme SSD | Corsair RM750x PSU |

Permalänk
Medlem
Skrivet av ClintBeastwood:

@xWeender
Det som är mest intressant är inte om du kan köra +70 eller +120 i msi afterburner, det intressanta är vad din klock blir. Någon kan sätta +50 och en annan +90 men den förstnämnda kan få högre frekvens ändå.

Jag tycker att du ska ta en titt här:
https://www.sweclockers.com/forum/trad/1567787-guide-sankt-sp...

Med hjälp av den guiden kan jag köra ~2020MHz (stock: ~1898) på kärnan och 11600 MHz (stock: 10000MHz) på minnet med lägre spänning än vad kortet kommer med ur kartong vilken resulterar i svalare kort = tystare men ändå bättre prestanda.

Nice

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jejk0b:

Jag har inte i huvudet vad standard är, men jag kan köra mitt Asus gtx1080 turbo i 2088mhz coreclock, men jag har vattenkylt det kortet!

Om du har ett vanligt Asus 1080 rekommenderar jag dig att sätta in den upplåsta biosen, jag kör den med luftkylning och ligger stabilt på 2100+ Den tar bort power limit, ger lite extra plus stabilitet .

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ferrat:

Om du har ett vanligt Asus 1080 rekommenderar jag dig att sätta in den upplåsta biosen, jag kör den med luftkylning och ligger stabilt på 2100+ Den tar bort power limit, ger lite extra plus stabilitet .

Varför har dom ens en så låg power limit i afterburner?

Permalänk
Medlem
Skrivet av xWeender:

Varför har dom ens en så låg power limit i afterburner?

Det är korten som är låsta till det på nVIDIAs krav som jag förstått det

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ferrat:

Det är korten som är låsta till det på nVIDIAs krav som jag förstått det

Har dom samma limit i amds kort?

Permalänk
Medlem

Trimma lät bara för roligt.

Men överklocka lät mer passande.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem
Skrivet av xWeender:

Har dom samma limit i amds kort?

Tror senaste gen AMD hade en del limits med satta rätt hårt men inte helt säkert, det har ofta med värme, stabilitet och troligen även energikrav att göra.

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ferrat:

Om du har ett vanligt Asus 1080 rekommenderar jag dig att sätta in den upplåsta biosen, jag kör den med luftkylning och ligger stabilt på 2100+ Den tar bort power limit, ger lite extra plus stabilitet .

Borde kanske kolla upp det! Aldrig bytt bios i ett grafikkort tidigare!
Samtidigt har jag oftast svårt o se någon verklig förbättring oavsett klock på GPU (Utanflör benchmarks dvs)

Visa signatur

ASUS Maximus X Hero z370 | Intel I7 8086k | | Custom Loop vattenkylning | MSI 3070ti | 16GB GSkill tridentZ RGB @ 3200mhz| Samsung EVO 850 250GB SSD | Samsung EVO 970 500GB Nvme SSD | Corsair RM750x PSU |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ferrat:

Om du har ett vanligt Asus 1080 rekommenderar jag dig att sätta in den upplåsta biosen, jag kör den med luftkylning och ligger stabilt på 2100+ Den tar bort power limit, ger lite extra plus stabilitet .

Borde kanske kolla upp det! Aldrig bytt bios i ett grafikkort tidigare!
Samtidigt har jag oftast svårt o se någon verklig förbättring oavsett klock på GPU (Utanflör benchmarks dvs)

Visa signatur

ASUS Maximus X Hero z370 | Intel I7 8086k | | Custom Loop vattenkylning | MSI 3070ti | 16GB GSkill tridentZ RGB @ 3200mhz| Samsung EVO 850 250GB SSD | Samsung EVO 970 500GB Nvme SSD | Corsair RM750x PSU |

Permalänk
Medlem
Skrivet av xWeender:

Varför har dom ens en så låg power limit i afterburner?

Troligtvis för att folk som inte läst på tillräckligt ska vara där och pilla för mycket så att något går sönder. Till exempel du

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jejk0b:

Borde kanske kolla upp det! Aldrig bytt bios i ett grafikkort tidigare!
Samtidigt har jag oftast svårt o se någon verklig förbättring oavsett klock på GPU (Utanflör benchmarks dvs)

Haha jo sant, skillnader lär vara försumbara men största skillnaden jag fick var att kortet gick stabilare iom att det inte längre måste köra på gränsen

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Medlem

@xWeender
Hur går det för dig?

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trunk:

Troligtvis för att folk som inte läst på tillräckligt ska vara där och pilla för mycket så att något går sönder. Till exempel du

Kanske det

Permalänk
Medlem
Skrivet av ClintBeastwood:

@xWeender
Hur går det för dig?

Core clocken ligger på 2050, memory clocken på 5500 som mest utan och krascha när jag kör benchmark