Nybörjarfråga: Nätverksdisk

Permalänk
Medlem

Nybörjarfråga: Nätverksdisk

Hej!

Jag har ingen tidigare erfarenhet med NAS eller servrar men har börjat läsa lite på ämnet.

Detta kanske är en något speciell fråga men vilken är den mest kompakta (och prisvärda) lösnigen för att sätta upp en delad mapp på? Jag har en CNC-fräs som enbart läser data via USB lagringsenheter som jag gärna vill göra tillgänglig för ett flertal enheter uppkopplade över samma nätverk. Det vore bäst att komma åt enheten över båda wifi och fysisk ethernet. Det handlar och mycket små filer så jag är egentligen inte i behov av mer än några GB men det skadar inte att ha möjlighet att applicera detta i fler ändamål. Jag tänker mig att det är överflödigt att ha en hel dator då jag enbart behöver läsa data från min CNC och kunna föra över filer till enheten via andra enheter uppkopplade på samma nätverk men vad tror ni passar bäst och kostar minst?

/Q

Permalänk
Medlem

Billigaste sättet att sätta upp en SMB-share brukar vara att utgå från en vanlig Windows-dator som man redan har eller införskaffar begagnad.

Annars så kan man ju köpa något sådant här och två hårddiskar
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=4480825

Permalänk
Medlem

@Cad_edis:

Jo jag har uppfattat att den enkla lösningen är att köpa någon mindre/begagnad form av dator med OS. Du känner inte till någon mer kompakt lösning? En nas som Synology är så klart intressant men jag är i huvudsak ute efter någon smidig lösning att föra över mindre filer som gärna får vara så billig och kompakt som det bara går ;).

Tack för svaret

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av Quadrant:

@Cad_edis:

Jo jag har uppfattat att den enkla lösningen är att köpa någon mindre/begagnad form av dator med OS. Du känner inte till någon mer kompakt lösning? En nas som Synology är så klart intressant men jag är i huvudsak ute efter någon smidig lösning att föra över mindre filer som gärna får vara så billig och kompakt som det bara går ;).

Tack för svaret

En raspberry pi (eller valfri enkortsdator) borde funka lika bra som en Synology (och kostar väldigt mycket mindre). Bara att koppla in en extern hårddisk och dela ut över nätverket.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunder:

En raspberry pi (eller valfri enkortsdator) borde funka lika bra som en Synology (och kostar väldigt mycket mindre). Bara att koppla in en extern hårddisk och dela ut över nätverket.

Absolut! Bra idé, visste inte att de var kompatibla med externa hårddiskar. Man kan ju säkert också dela ut det interna SD kortet som en disk?

Jag är dock fortfarande nyfiken på om det finns färdiga lösningar som inte innebär en sonology. Är det möjligt att köpa någon slags mottagare som över wifi läser data från en delad mapp på nätverket? Det är i första hand bara en fråga om att läsa data.

Permalänk
Rekordmedlem

Exakt vad menar du för att få fjärr usb är inte samma sak och du skriver ju läser enbart usb ?
Jagar du fysisk storlek borde annars ett usb minne eller ännu hellre en usb ssd pinne kopplad i din routervara det som är överlägset minst och handlar det dessutom om små filer är det ju knappast ett problem att du inte får supersnabb filöverföring heller

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Om du skall bygga NAS kring en RPI så är det på en RPI4 och den har 2 stycken USB3-uttag och med en läs och skrivhastighet betydligt högre än datatakten som kan tas in/ut över dess Ethernet port (ca 90 MByte/s)

RPI4 har inbyggd WLAN men i brist på antenner liten räckvidd samt högre överföringskapacitet behöver flera antenner parallellt likt en AP (en laptop har alltid minst 2)

Det är inget som hindrar att komma åt en RPI4 på sitt lokala nätverk via en AP eller router med Wlan då det är en dator i nätverket precis som alla andra datorer som är inkopplade.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Exakt vad menar du för att få fjärr usb är inte samma sak och du skriver ju läser enbart usb ?
Jagar du fysisk storlek borde annars ett usb minne eller ännu hellre en usb ssd pinne kopplad i din routervara det som är överlägset minst och handlar det dessutom om små filer är det ju knappast ett problem att du inte får supersnabb filöverföring heller

Ursäktar om jag formulerat mig dåligt. Jag har tillgång till en CNC fräs som används av ett flertal användare. I dagsläget så springer dessa användare runt med UBS stickor i brist på en bättre lösning så därför frågar jag efter enklast möjliga lösning att från maskinen komma åt data som ska kunna föras över av dessa användare. Maskinen kan bara läsa från fysisk hårdvara med USB 3.0. Min router är inte i samma rum som maskinen.. Men det finns täckning för wifi i rummet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xxargs:

Om du skall bygga NAS kring en RPI så är det på en RPI4 och den har 2 stycken USB3-uttag och med en läs och skrivhastighet betydligt högre än datatakten som kan tas in/ut över dess Ethernet port (ca 90 MByte/s)

RPI4 har inbyggd WLAN men i brist på antenner liten räckvidd samt högre överföringskapacitet behöver flera antenner parallellt likt en AP (en laptop har alltid minst 2)

Det är inget som hindrar att komma åt en RPI4 på sitt lokala nätverk via en AP eller router med Wlan då det är en dator i nätverket precis som alla andra datorer som är inkopplade.

Tack för informationen! Hittills så lutar det mot en RPI4 men jag tar gärna mot fler tips.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Quadrant:

Ursäktar om jag formulerat mig dåligt. Jag har tillgång till en CNC fräs som används av ett flertal användare. I dagsläget så springer dessa användare runt med UBS stickor i brist på en bättre lösning så därför frågar jag efter enklast möjliga lösning att från maskinen komma åt data som ska kunna föras över av dessa användare. Maskinen kan bara läsa från fysisk hårdvara med USB 3.0. Min router är inte i samma rum som maskinen.. Men det finns täckning för wifi i rummet.

En sak som är lite otydligt är vem som ska kunna komma åt NASen, ska CNCn kunna läsa från den (och användarna i sin tur placera filer där), eller ska det bara vara användarna som jobba mot den och sedan flyttar filerna mindre sträcka med USB?
Tror det kan bli svårare att få CNCn att läsa från en NAS om den idag bara kan läsa USB

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P

Permalänk
Medlem
Skrivet av sweisdapro:

En sak som är lite otydligt är vem som ska kunna komma åt NASen, ska CNCn kunna läsa från den (och användarna i sin tur placera filer där), eller ska det bara vara användarna som jobba mot den och sedan flyttar filerna mindre sträcka med USB?
Tror det kan bli svårare att få CNCn att läsa från en NAS om den idag bara kan läsa USB

Målet är att försöka få CNCn att läsa filer från NASen som om det vore en lokal disk:) och som du säger så att folk kan lägga filer på den som sen kan köras i maskinen utan massa pillande med USB minnen. Jag är som sagt inte tillräckligt insatt i NAS världen för att veta vad som är lämpligt men jag kan tänka mig att det inte vore vara en allt för svår uppgift att lösa?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Quadrant:

Målet är att försöka få CNCn att läsa filer från NASen som om det vore en lokal disk:) och som du säger så att folk kan lägga filer på den som sen kan köras i maskinen utan massa pillande med USB minnen. Jag är som sagt inte tillräckligt insatt i NAS världen för att veta vad som är lämpligt men jag kan tänka mig att det inte vore vara en allt för svår uppgift att lösa?

Du vill alltså kunna överföra filer via usb till cnc maskinen för den har ingen nätverksanslutning ? Själva nasfunktionen ska alltså bara användas för att lägga in filer ? Och nasen ska anslutas via wifi mot lanet och inte på normalt sätt med en kabel ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Du vill alltså kunna överföra filer via usb till cnc maskinen för den har ingen nätverksanslutning ? Själva nasfunktionen ska alltså bara användas för att lägga in filer ? Och nasen ska anslutas via wifi mot lanet och inte på normalt sätt med en kabel ?

Det stämmer bra. Det är det mest grundläggande kraven. Jag kan i värsta fall dra en nätverkskabel om det inte är möjligt utan den men det hade varit bäst att ansluta mot LAN med wifi. Jag vet inte om du försöker göra narr av mig eller hjälpa mig just nu haha!

Permalänk
Medlem

Kanske en https://www.dustinhome.se/product/5010890106/connect-wireless... skulle kunna funka!?

En USB-sticka som tillåter anslutning via såväl USB som WiFi. Antar att det går att sätta den i CNC-maskinens USB-uttag, och sedan kan användarna lägga upp cnc-filer på den via WiFi:t.

Visa signatur

Laptop: Dell Latitude E7270 | 12,5" FHD IPS | i5-6300U | 16GB RAM | 500GB SSD
Laptop: MacBook Air 13"
NUC: Intel i5-4250U | 8GB RAM | 250GB SSD

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Quadrant:

Det stämmer bra. Det är det mest grundläggande kraven. Jag kan i värsta fall dra en nätverkskabel om det inte är möjligt utan den men det hade varit bäst att ansluta mot LAN med wifi. Jag vet inte om du försöker göra narr av mig eller hjälpa mig just nu haha!

Men måste nasen vara ansluten med wifi till lanet eller räcker det med att den är kopplad med kabel till lan och klientdatorerna ansluter trådlöst till lanet =
det finn ju en del nasar som har wifi och usb men frågan är ju vad cnc maskinen förväntar sig via usb för den kanske bara kan hantera minnen eller en maximal storlek på minnet eller har andra krav på det som kan anslutas.
Minnena som länkades innan verkar ju inte vara wifianslutna i normal mening utan ippträder som nån ad hoc nas.
Du får kanske kolla manualen till maskinen noga och prova dig fram för det är en ganska udda tillämpning.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Quadrant:

Målet är att försöka få CNCn att läsa filer från NASen som om det vore en lokal disk:) och som du säger så att folk kan lägga filer på den som sen kan köras i maskinen utan massa pillande med USB minnen. Jag är som sagt inte tillräckligt insatt i NAS världen för att veta vad som är lämpligt men jag kan tänka mig att det inte vore vara en allt för svår uppgift att lösa?

En NAS är dock inte en lokal disk utan är gjord för att överföra filer över nätverket, exempelvis via protokollet Server Message Block.

Jag tror att den svårare frågan här är hur du ansluter CNC-maskinen till en NAS? Detta får du nog kolla med maskinens eller styrsystemets tillverkare. Enklaste lösningen kanske är någon form av nätverksanslutning för CNC-maskinen som gör att användarna kan skicka filerna direkt dit från sina datorer.

Permalänk
Medlem

Vissa routers kan också dela en USB ansluten extern hårddisk. Fördelen med 2.5" istället för 3.5" diskar är att de inte behöver separat ström.

Framförallt om man flashar om sin router med OpenWrt (förutsatt att den har bra chipset som stöds), så kan man göra i princip allt som en strömsnål dator kan. Blir oftast enklare om man kollar upp kompatibiliteten innan köp. Själv har jag det som krav, allt annat är uteslutet för då är man inte längre beroende av tillverkarens kassa uppgraderingar och produkten får ett betydligt längre liv då den hålls uppdaterad och patchad.

Permalänk
Medlem

Man skulle kunna använda en gammal mobiltelefon om man kan ansluta den som usb lagringsmedia till CNC, sen kan man använda FTP eller liknande via nätverket för att skicka filer till telefonen. Bara en ide. Beror väl lite på hur stora program som körs också men lagringsutrymme lär inte vara ett problem så länge den rensas lite då och då.

Visa signatur

5G 9900k < EKWB LC > RTX2080S | Corsair 32GB C16@3.4G
Asus Z390-F | Seasonic Focus Platinum 750W | XB271HU
970EVO 500GB | Sennheiser HD650 + LCX+SDAC | 20TB TrueNAS Core

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Cad_edis:

En NAS är dock inte en lokal disk utan är gjord för att överföra filer över nätverket, exempelvis via protokollet Server Message Block.

Jag tror att den svårare frågan här är hur du ansluter CNC-maskinen till en NAS? Detta får du nog kolla med maskinens eller styrsystemets tillverkare. Enklaste lösningen kanske är någon form av nätverksanslutning för CNC-maskinen som gör att användarna kan skicka filerna direkt dit från sina datorer.

Men en del nasar går att ansluta mot en host/dator via usb så jag fattade det som att ts vill kunna lägga in filerna via nätverket och maskinen kommer åt dem som om den var ansluten mot en usb disk, det är tekniskt möjligt att göra så bara man är noga i valet av naslåda och ser till att den stödjer den funktionen, en tumregel kan väl vara att den troligen måste ha nån annan usbkontakt än typ A för den sitter mestadels endast ansluten till host.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Men en del nasar går att ansluta mot en host/dator via usb så jag fattade det som att ts vill kunna lägga in filerna via nätverket och maskinen kommer åt dem som om den var ansluten mot en usb disk, det är tekniskt möjligt att göra så bara man är noga i valet av naslåda och ser till att den stödjer den funktionen, en tumregel kan väl vara att den troligen måste ha nån annan usbkontakt än typ A för den sitter mestadels endast ansluten till host.

Lite detta reagerar jag på också när man läser frågan. Tror att man missar hur USB systemet fungerar.

@Quadrant
USB disk till en USB host i CNCn... np.
Men sätta en RPi som är en USB host, att prata med en USB host fungerar inte. Ev kan man rigga upp en lösning, men det är inget "plugNplay".

Och CNCn kan troligen inte använda nätverk öht, då den saknar mjukvaran för det.

Så enda jag kan tänka mig är en form av USB disk, som är en device (ansluter precis som vilket USB minne som helst) och som sedan i sig själv är en NAS. Och då pratar vi en NAS med USB device funktion inbyggd. Eller någon USB disk som kan ha 2 separata anslutningar, samtidigt (som vad jag vet är typ omöjliga att finna). Då kan du ansluta ena till CNCn och andra till valfri sätt att dela den till nätverket.

Andra lösningen är väl nån form av USB "switch" där du kan växla mellan CNCn och nätverks disk, men pålitligheten kommer bli problem där rätt snabbt, så inget jag skulle rekommendera.

Det som jag tror skulle vara lösningen är denna:
https://m3.idg.se/2.1022/1.639719/test-sandisk-connect-wirele...

Den är ett USB minne, med Wifi. Den är dock designad för mobila enheter, så kolla om den kan fungera för ditt behov först.
https://kb.sandisk.com/app/answers/detail/a_id/3448/~/connect...
Den ska gå att nå utan app dock.

Billigaste 16GB versionen kostar ca 300kr, så inte så farligt att testa.
https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?p=3286509

Nackdelar är dock att den bara har USB 2.0, så prestandan blir inte enorm och säkerheten är också en fråga att tänka på.

Permalänk
Medlem

Det här kanske skulle vara något :

https://www.plrelectronics.com/xcart/usb-to-wifi-wireless-usb...

De är ju i stort sett gjorda för det du har tänkt använda dem till.

Nästa fråga är vad är för tillverkare på fräsen?
Många tillverkare har ju moduler för att erbjuda ethernet/wifi anslutning till sina maskiner.

(Heidenhain styrsystemet kör ju Linux som OS i grunden t.ex)

Visa signatur

// Pierre Broberg
http://www.pierrejavel.com