AMD Ryzen 3000 "Matisse" – samlingstråd

Permalänk
Medlem
Skrivet av tellus82:

Nästan rätt, det är av stabilitets orsak från just EMI som man kör spread spectrum, alltså inte att din burk ska stråla mindre utan att den ska hantera inkommande strålning bättre med mindre instabilitet av det som följd, orsakar spread spectrum instabilitet för dig så har någon gjort något väldigt fel på ditt moderkort då frekvens variationen i sig absolut inte ska orsaka instabilitet, enda gången det kanske skulle göra det är vid extrem OC som är precis på gränsen.

Skickades från m.sweclockers.com

På dom burkar vi på jobbet (det handlar om switchade spänningsomvandlare, inte datorer) implementerar spread-spectrum i så är det för att minska utstrålad EMI. Påstrålad är inget större problem då det är rätt hög effekt (några kW) men det gör det svårare klara det utstrålade. Spread-spectrum kan ge en 10 dB lägre toppar på "average" EMI-mätningar då den utstrålade energin sprids över flera frekvenser.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SAFA:

På dom burkar vi på jobbet (det handlar om switchade spänningsomvandlare, inte datorer) implementerar spread-spectrum i så är det för att minska utstrålad EMI. Påstrålad är inget större problem då det är rätt hög effekt (några kW) men det gör det svårare klara det utstrålade. Spread-spectrum kan ge en 10 dB lägre toppar på "average" EMI-mätningar då den utstrålade energin sprids över flera frekvenser.

På workstation burkar kör man generellt spread spectrum på för i stort sett varenda buss pga stabilitet och då från inkommande EMI, detta samtidigt som chassien rent generellt är betydligt bättre på att hantera inkommande EMI men också begränsar utgående EMI på ett långt bättre sätt än "normal hempc" burkar gör, med spread spectrum blir de mindre känsliga för just det samtidigt som de också (som jag redan nämnt) får mindre peak men bredare EMI, alltså en bred flack kulle istället för en vass topp.
Det jag reagerade på och reagerar på är att ett flertal är under uppfattningen att spread spectrum skulle göra icke klockade datorer ostabila vilket är en smula tokigt och jag kan inte hålla med om att det skulle göra det, oavsett anledning till varför man kör spread spectrum.

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Detta är formlerna jag använde för att räkna ut värmeförlust.
https://i.imgur.com/kAl3fqB.png
Alla siffror finns i databladet, utom TC, där måste man anta ett värde som kan vara rimligt (TechSpot listar ju detta som "MOSFET surface temperature").

De stämmer inom någon Watt med de som han räknar fram i videon, utom just ett specifikt fall: VRMs utan "doubles" men med två parallella high-MOSFET/low-MOSFET/choke. Det blir "rätt" där förutsatt att man ignorerar ett parallellt spår (d.v.s. ignorerar hälften av komponenterna i VRM).

Och du har inte svara på: om han räknar rätt utvecklar Vcore VRM runt 70 W i TechSpot-fallet (samt i mitt fall med Octave/DGEMM med PBO-aktiverat).

Svara på detta: givet storleken på den kylflänsen, känns det rimligt att kunna avleda 70 W och ända hålla sig inom rimliga gränser? Även de 33 W jag kom fram till känns i högsta laget, men det kraschade i.o.f.s. för TechSpot (de hade inte en extra fläkt mot VRM som jag har).

Jag har redan länkat dig ett bra exempel på hur man bör beräkna en VRMs strömstyrke kapacitet men du kanske inte såg det då jag lade til det i en edit, helt fritt för dig att ignorera det dock som du verkar ignorera en hel del så som det lilla problemet i tidigare påståenden från dig angående vcore kontra SoC vrm på ditt bord, men sure ignorera på. Nej han räknar inte med 3 mosfets för att det passar ditt tankesätt bättre, han räknar på alla 6 low side & 6 high side oavsett antal faser. Och hur han räknar har du dels all info i ursprungsvideon och i den jag länkade dig nu, med det så kan du göra exakt samma beräkning, sen är jag lite nyfiken på varför du inte nämner växlingsfrekvens, temp eller vcore & drivspänning för din beräkning?

Sen förstår jag inte riktigt hur du tänker, 70W kommer sig av 1.42V vcore och 156A, har du räknat på 1.42V? Mer vettigt är kanske att räkna på 1.1V för en stock Zen2 för elak last & ~1.3V för CBR20 exempelvis, är PBO inblandat får du räkna på 1.35V för CBR20.

Med tanke på hur få mosfets din VRM innehåller och kvalitén på dem och storlek på flänsen i fråga skulle jag inte rekommendera att kliva upp på mer än 18W värmeförlust under kontinuerlig belastning i ett normalt chassie med normalt luftflöde, om du har en delta fläkt riktad direkt mot VRM så kanske du kan kliva upp mot 22W men det är tveksamt under kontinuerlig belastning.

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Finns en detalj som saknas i din liknelse här. Låt oss stanna vid lön.

Normalfallet är att du får 100 % lön. Men din arbetsplats har för tillfället inte klimatkompenserat sina varor (får representera att "spread spectrum" är av och din dator potentiellt sprider EMI).

Klimatkompensering ligger ju i tiden, men det kostar ju företaget pengar. Då deal:en är att om alla går ner till 99.8 % lön kommer företaget klimatkompensera alla deras köp.

Du kan också välja "knapptryckningen" och stanna vid 100 % lön (100,0 MHz), men då finns en viss risk att du rätt vad det är får kicken (datorn kraschar) därför att man inte längre kan garantera en balanserad ekonomi.

Om "spread spectrum" lägger på 0,2 MHz jitter så är 99,8±0,2 allt <= 100,0 MHz som är specifikation medan 100,0±0,2 tidvis når 100,2 MHz som kan ställa till med problem!

Inte mycket till "jitter" om frekvensen låser sig på 99.8Mhz dock, men ja... Som sagt så får man väl prova sig fram och det är klart att så fort man väljer andra inställningar än "Optimized defaults" så kan instabilitet uppstå.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av tellus82:

Du är för go, läs om det du själv skrev i förra inlägg så kanske det klarnar, sen har du själv bett mig att tvåla till dig (åter igen, en aning bissart)

Oavsett om det känns som "tvåla till", "läxa upp", "ge virtuell dumstrut": du (och andra) får obegränsat med frikort på den när jag är mottagare. Söker du på mina inlägg efter <:/ kommer du hitta ett gäng. De är fallen jag själv som ger mig en virtuell dumstrut för att varit trög men blivit rättad av något som satt på rätt svar.

Har jag fel om VRM:en förtjänar jag definitivt en rätt stor dumstrut vid det här laget... Oavsett var det värt det, hade aldrig orkat lagt så här mycket energi på att läsa på om hur man designar "synkrona buck-converters", hur man räknar ut värmeförluster och vad som avgör vad en "bra" MOSFET är i detta fall (även pris ignorerat finns det ingen "one-to-rule-them-all", utan beror på applikation).

Får då förtydliga, igen då. Min avsikt gentemot dig har aldrig varit att irritera (något jag verkar uppenbarligen misslyckas kapitalt med, sorry!). Om du ser det som "tvåla till" ber jag om ursäkt, se det som påståenden(potentiellt felaktiga, t.ex. som när jag missförstod SAFA) och frågor ställd med bristande känsla av att undvika kliva på virtuella tår!

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Ozzed:

Inte mycket till "jitter" om frekvensen låser sig på 99.8Mhz dock, men ja... Som sagt så får man väl prova sig fram och det är klart att så fort man väljer andra inställningar än "Optimized defaults" så kan instabilitet uppstå.

Den låser sig inte till 99,8 MHz, den varierar ("fladdrar" kanske är ett bättre ord) mellan 99,6 MHz till 100,0 MHz. 99,8 MHz är medelvärdet och därmed den effektiva frekvensen för systemet.

Det viktiga här är att frekvensen aldrig överstiger 100,0 MHz. Gör man det är man utanför specifikation!

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Den låser sig inte till 99,8 MHz, den varierar ("fladdrar" kanske är ett bättre ord) mellan 99,6 MHz till 100,0 MHz. 99,8 MHz är medelvärdet och därmed den effektiva frekvensen för systemet.

Det viktiga här är att frekvensen aldrig överstiger 100,0 MHz. Gör man det är man utanför specifikation!

Då är det ju konstigt att inte ett enda avläsningsprogram jag testat klarar att läsa av "fladdret" vilket varit fallet med andra plattformar där jag testat att ha det påslaget.

Sen är det väl också så att har man spread spectrum avslaget, så fladdrar inte frekvenen då den inte har ett spann att jobba inom, utan håller sig på 100.0Mhz, vilket alltså är inom specifikationen.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Hedersmedlem

Hola!
Tellus har rätt i sak att det gäller att minimera störning från elektroniska apparater, men just när det gäller funktionen på i en PC, är det så att det är för att minska störning på andra elektroniska pryttlar i hemmet, typ radio och TV, dock är det sällan eller aldrig som detta behövs i "normalfallet" och jag har efter alla mina år inte varit med om något sådant.

Dock när det gäller ÖK så är det inte en fördel att ha detta på, då det just kan orsaka instabilitet, iaf med äldre tiders PC:s.
Iom de nya AMD:chippen så kan detta ha förändrats, vilket jag inte har funnit eller ens testat, så i den frågan är jag inte "hemma".

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jalle64:

Hola!
Thellus har rätt i sak att det gäller att minimera störning från elektroniska apparater, men just när det gäller funktionen på i en PC, är det så att det är för att minska störning på andra elektroniska pryttlar i hemmet, typ radio och TV, dock är det sällan eller aldrig som detta behövs i "normalfallet" och jag har efter alla mina är inte varit med om något sådant.

Dock när det gäller ÖK så är det inte en fördel att ha detta på, då det just kan orsaka instabilitet, iaf med äldre tiders PC:s.
Iom de nya AMD:chippen så kan detta ha förändrats, vilket jag inte har funnit eller ens testat, så i den frågan är jag inte "hemma".

Nej vid OC ska man inte ha spread spectrum på då det kan bli problematiskt om man ligger precis på gränsen för stabilitet med Zen2 krävs det dock rätt spektakulär instabilitet för att orsaka rena krascher så skulle spread spectrum knuffa en Zen2 med OC över gränsen så är den redan "ostabil" eller som minst inte helt stabil, en stock cpu däremot ska under inga omständigheter drabbas av instabilitet pga just spread spectrum, då har något gått riktigt galet med implementationen, resten av bussarna är också designade för att kunna köra spread spectrum så som Sata & andra kommunikationsbussar.

EMI i hemmet är sällan ett jätteproblem så att diskutera det som om det vore det är absolut inte min mening men samtidigt ska man kanske inte förminska dess existens för mycket, jag har själv varit med & mätt just EMI i kontorslandskap & vi pratar rätt galna nivåer på en del ställen, så galna att man fått lysrör/lågenergilampa & självtända.

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk
Datavetare

Nice!

Kan absolut se ClearLinux användas för specifika applikationer via t.ex. Docker, fast då med en "vanlig" distr i botten. Något som GB4/5 och annat som primärt jobbar i "user-space" kommer ju vara rätt opåverkade av kärnan, så blir ju samma prestanda som du ser här.

Men hur är ClearLinux att använda som en "vanliga" distro? Finns det pakethantering och finns det någon form av "stabil" release?

En annan sak att notera här är frekvenserna som GB4 rapporterar för din 3700X och hur de relaterar till 3900X, t.ex. våra två 3900X system. Båda systemen nådde snarlik rapporterad frekvens (i enkeltrådtesterna) på ~4550 MHz. Snarlika trots att du kör ABBA och jag är kvar på ABB.

Kör du ABBA på 3700X? Den rapporterade genomsnittliga frekvensen är i alla fall
https://browser.geekbench.com/v4/cpu/14671948.gb4
4437 MHz som maximal och 4434 MHz som genomsnitt. Båda är högre än listad boost-frekvens på 4400 MHz.

Frågan är om 3900X kommer nå boostfrekvensen i någon form av "verklig" last? Eller kommer 3900X behålla sin "Heisenberg boostprincip"? Likt osäkerhetsprincipen kanske man bara kan mäta maxboost till >=4600 MHz eller så kan man faktiskt använda CPU-kärnorna till att utföra arbete, inte båda samtidigt! 🐱

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Nice!

Kan absolut se ClearLinux användas för specifika applikationer via t.ex. Docker, fast då med en "vanlig" distr i botten. Något som GB4/5 och annat som primärt jobbar i "user-space" kommer ju vara rätt opåverkade av kärnan, så blir ju samma prestanda som du ser här.

Men hur är ClearLinux att använda som en "vanliga" distro? Finns det pakethantering och finns det någon form av "stabil" release?

En annan sak att notera här är frekvenserna som GB4 rapporterar för din 3700X och hur de relaterar till 3900X, t.ex. våra två 3900X system. Båda systemen nådde snarlik rapporterad frekvens (i enkeltrådtesterna) på ~4550 MHz. Snarlika trots att du kör ABBA och jag är kvar på ABB.

Kör du ABBA på 3700X? Den rapporterade genomsnittliga frekvensen är i alla fall
https://browser.geekbench.com/v4/cpu/14671948.gb4
4437 MHz som maximal och 4434 MHz som genomsnitt. Båda är högre än listad boost-frekvens på 4400 MHz.

Frågan är om 3900X kommer nå boostfrekvensen i någon form av "verklig" last? Eller kommer 3900X behålla sin "Heisenberg boostprincip"? Likt osäkerhetsprincipen kanske man bara kan mäta maxboost till >=4600 MHz eller så kan man faktiskt använda CPU-kärnorna till att utföra arbete, inte båda samtidigt! 🐱

Clear Linux uppdateras automatiskt i bakgrunden hela tiden, det är en rullande release med ny version i stort sett varje dag, man kör alltid den senaste om man inte har stängt av internet. Men man kan låsa version om man vill, versionssystemet fungerar på samma sätt som Git, så det är verkligt enkelt att spåra när ett problem introducerades.
Det finns en grafisk pakethanterare och ett relativt stort repository, alla vanliga och en hel del halvobskyra program finns i repositoryt, Allt är givetvis kompilerat med optimeringsflaggor extra allt. Repositoryt är dock fokuserat på vetenskap och forskningsprogram, men det mesta inom multimedia finns också. Även andra skrivbordsmiljöer som KDE.

Vill man köra något väldigt ovanligt program så är det bara att kompilera det själv, som tex Gentoo, inga problem. Man skall inte behöva sakna något program, det skall gå att köra som vilken dist som helst såvitt jag kan se. Fast med lite bättre prestanda.

Vad gäller 3900X, dom 12 kärnorna har inte samma max prestanda, det gäller hela Ryzen 3000. Processorerna är binnade så att kärnorna presterar enligt en plottad kurva där en eller ett par når maxfrekvens och den sämsta en hel del under. Det är därför CCX-klockning är så bra, jag har upptäckt att min CCX0 kan köra Cinebench R20 i 4400MHz det kan inte någon av dom andra CCX, sämsta skulle jag tro inte går att få över 4200MHz vilket är vad en fast klockning skulle ha fastnat vid.
4600MHz är bara att glömma där pratar vi snabba bursts det ÄR glädjesiffror vad än AMD påstår och är säkert orsaken att 3950X är fördröjd eftersom dom vet att den kommer att bli skärskådad och det är säkert typ en hundradels promille av chippen som kan göra utlovade 4.7GHz mer är en gång i en tusendels sekund.

Geekbench-körningen med Clear Linux var med ABBA-bios, ja. Det är intressant att om min 3700X ofta kan hålla 4400GHz, och det är vad bara den bästa CCX kan hålla under tung last på 3900X så är 3900X egentligen bara bättre i avseendet att den har fyra kärnor mer. Att man har listat högre boostfrekvens har ingen praktisk betydelse. Däremot har 3900X bättre minneshantering med full bandbredd i write.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Skrivet av the squonk:

Ja, i princip allt är snabbare under Linux. Just 3700X-burken som jag postade ovan har skitsega minnen, 4x8GB Hynix AFR som går i 3000MHz, det är en hel vetenskap att klocka dom och jag har inte lyckats ännu. Glad att dom går i specificerad hastighet i alla fall.

Det är Auto OC som är aktiverat.

Ja hynix ska kunna vara ganska svåra med OC och tom att få att gå i specificerade hastigheter men det har väl blivit bättre med dom nya gen processorerna, ivf att få upp dom i specificerad hastighet.

Jag såg även många som hävdade att på Linux så fick dom cpun att boosta högre (gamla agesan) än vad dom fick i Windows.

Vad får du i single och multi core i Windows då? Mest intresserad av geekbench 5 då det är den jag kör.

Läste också att Windows scheduler inte var så smart med att använda dom snabbaste cores, (agesa version spelar ingen roll) utan att det är lite av ett lotteri och skulle linux vara bättre även där så skulle det ge högre resultat både i single och multicore, dom ska släppa en ny scheduler som förhoppningsvis löser det.
Det är en riktigt bra single score som du fått till iaf.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Färdiga projekt The legacy of king Khufu.
https://www.sweclockers.com/galleri/2346-the-legacy-of-king-k...
Noctua ramkylare i aluminium: https://youtu.be/JmzCWlq3FKA
Chassie kylning: https://youtu.be/muxjWN7avwA

Permalänk
Medlem
Skrivet av the squonk:

Ja, i princip allt är snabbare under Linux. Just 3700X-burken som jag postade ovan har skitsega minnen, 4x8GB Hynix AFR som går i 3000MHz, det är en hel vetenskap att klocka dom och jag har inte lyckats ännu. Glad att dom går i specificerad hastighet i alla fall.

Det är Auto OC som är aktiverat.

Det roliga är att iom komplexiteter med vissa Ryzen CPUs scheduler, så är även Windows körandes ovanpå Linux (KVM) snabbare än erm.. Windows.

Permalänk
Medlem

Har x570 gigabyte master och har konstant reboot och kommer inte in i bios eller resetta bios någon som har någe tips. Kan inte häller o köra in en ny bios via qflash.

Permalänk
Inaktiv

Fick min vattenkylare via MSIs kampanj förra veckan och såg även att ABBA-uppdateringen släppts för mitt MSI-moderkort. Tänkte ge det någon dag till, sen blir det att flasha från mitt firmware som dateras innan Den 2 lanseringen.

Såvida jag inte missat något med ABBA? Jag har mest flyttat och jobbat denna månad så är extremt ouppdaterad.

Abbas Mamma Mia spelas på radion medans jag skriver detta, ett tecken på att det bara är att uppdatera kanske?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Har beställt en 3700x hur nöjd kommer ja bli

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 7800X3D
32GB DDR5
RX 7900XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av SectionX2:

Har beställt en 3700x hur nöjd kommer ja bli

Skickades från m.sweclockers.com

Troligen mycket nöjd.

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Skrivet av SectionX2:

Har beställt en 3700x hur nöjd kommer ja bli

Skickades från m.sweclockers.com

92.79% +- 5.9% tror jag.

Visa signatur

ASUS B450-f gaming||AMD Ryzen 3600||16Gb ram@3GHz||RTX 3080 10Gb||Dell S2721DGF||Logitech G305

Permalänk
Medlem

Sådär, pregat in ABBA på min lilla Gigabyte, resultat, single/dualcore gick up med c:a 60-70MHz, 8-core ner med c:a 30 (fast klart lägre Volt/kärna). Go figure...
Fan om jag kan märka någon större prestandaskillnad över tid, det verkar ligga i promilledomänen.

Kanske ska få tummen ur att testa att tweaka manuellt på denna burk, kanske ger det nåt, kanske inte. Brukar vara för lat för att lägga mer än 20-30 min på överklockning annars.

Visa signatur

|[●▪▪●]| #Lekburk#: Ryzen 3700X >-< GB-X570-AE >-< 32GB DDR4 >-< MSI RTX 3070 >-< 970 EVO 1TB SSD>--
--< Arctic Freezer 34 >-< FD Define R4 >-< Seasonic F.+ 650W >-< Acer XF270HUA >-< AOC Q2778VQE >--
#Servering#: Ryzen 1700@3,6GHz >-< Prime X470 Pro >-< 16GB DDR4 >-< GTX 1030 >-< 970 EVO 500GB SSD >--
--< Stockkylare >-< Antec P182 >-< Silver Power 600W >-< Samsung 245T |[●▪▪●]|

Permalänk
Medlem
Skrivet av RHWarrior:

Sådär, pregat in ABBA på min lilla Gigabyte, resultat, single/dualcore gick up med c:a 60-70MHz, 8-core ner med c:a 30 (fast klart lägre Volt/kärna). Go figure...
Fan om jag kan märka någon större prestandaskillnad över tid, det verkar ligga i promilledomänen.

Kanske ska få tummen ur att testa att tweaka manuellt på denna burk, kanske ger det nåt, kanske inte. Brukar vara för lat för att lägga mer än 20-30 min på överklockning annars.

Fixar ABBA buggen med att cpun inte klockar ner vid Idle? Mina går i max hastighet i stort sett hela tiden.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

|Fractal design Define C|XFX Merc 6950 xt|AMD Ryzen 7 5800x3d|MSI 450b Gaming Plus|Corsair Vengeance 32gb DDR4 3200mhz|Corsair RM 850e|Alienware AW3423DWF|

Permalänk
Medlem
Skrivet av BostonGurkan:

Fixar ABBA buggen med att cpun inte klockar ner vid Idle? Mina går i max hastighet i stort sett hela tiden.

Skickades från m.sweclockers.com

Ingen aning, aldrig sett det.
På min CPU/mammabräda/de två BIOS-versioner jag kört (ABB+ABBA) så går den ner till 3,6Ghz när inget direkt körs, c:a 1,0V/kärna.

Visa signatur

|[●▪▪●]| #Lekburk#: Ryzen 3700X >-< GB-X570-AE >-< 32GB DDR4 >-< MSI RTX 3070 >-< 970 EVO 1TB SSD>--
--< Arctic Freezer 34 >-< FD Define R4 >-< Seasonic F.+ 650W >-< Acer XF270HUA >-< AOC Q2778VQE >--
#Servering#: Ryzen 1700@3,6GHz >-< Prime X470 Pro >-< 16GB DDR4 >-< GTX 1030 >-< 970 EVO 500GB SSD >--
--< Stockkylare >-< Antec P182 >-< Silver Power 600W >-< Samsung 245T |[●▪▪●]|

Permalänk
Medlem
Skrivet av RHWarrior:

Ingen aning, aldrig sett det.
På min CPU/mammabräda/de två BIOS-versioner jag kört (ABB+ABBA) så går den ner till 3,6Ghz när inget direkt körs, c:a 1,0V/kärna.

Min klockar ner sig också till 3.6 ghz och idle volten är bra på 0.9- 1.0 volt.

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: EK-AIO Elite 280 D-RGB Minnen Gskill Ripsaw 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort:PNY RTX4070TI Super Verto Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BostonGurkan:

Fixar ABBA buggen med att cpun inte klockar ner vid Idle? Mina går i max hastighet i stort sett hela tiden.

Skickades från m.sweclockers.com

Ändra min power i Ryzen Balanced under Windows energiinställningar, sätt ett lägre värde, 99% är default. Jag kör 0%, ger 2.2GHz och 0.2V i idle.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av the squonk:

Ändra min power i Ryzen Balanced under Windows energiinställningar, sätt ett lägre värde, 99% är default. Jag kör 0%, ger 2.2GHz och 0.2V i idle.

Efter lite mer sökande hittade jag att det verkar som att 3000-serien är känslig för att program som ex. HWmonitor, så att den klockar upp automatiskt när programmet körs. Antar att cpun klockar ner som den ska när jag inte kör programmet. Avvaktar lite innan jag börjar pilla med bios.

Visa signatur

|Fractal design Define C|XFX Merc 6950 xt|AMD Ryzen 7 5800x3d|MSI 450b Gaming Plus|Corsair Vengeance 32gb DDR4 3200mhz|Corsair RM 850e|Alienware AW3423DWF|

Permalänk
Medlem

@the squonk: Så gjorde jag tidigare, men har aldrig sett vcore ligga på 0
2v nån gång med Ryzen master

Permalänk
Medlem
Skrivet av 56KV90:

@the squonk: Så gjorde jag tidigare, men har aldrig sett vcore ligga på 0
2v nån gång med Ryzen master

Det är HWINFO64 som rapporterar det

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem

Verkar som Inet har 3900X i lager igen. Är väl typ den enda butiken i Sverige som tycks få hyffsat stora leveranser regelbundet Tomt på alla andra butiker ju. Får väl se om det tar slut på 2 dagar som det gjort de tidigare gångerna eller om det håller lite längre den här gången.

https://www.inet.se/produkt/5301789/amd-ryzen-9-3900x-3-9-ghz...

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Skrivet av the squonk:

Körde en i test idag och jag slår inte din single men multin är mycket bra. Kollade lite på 3700x i Geekbench 5 och det verkar vara en salig blanding av resultat. Minnesmängd ska inte påverka resultat men latencer gör det tydligen.

https://browser.geekbench.com/v5/cpu/226066

Visa signatur

Färdiga projekt The legacy of king Khufu.
https://www.sweclockers.com/galleri/2346-the-legacy-of-king-k...
Noctua ramkylare i aluminium: https://youtu.be/JmzCWlq3FKA
Chassie kylning: https://youtu.be/muxjWN7avwA

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tapperswe:

Körde en i test idag och jag slår inte din single men multin är mycket bra. Kollade lite på 3700x i Geekbench 5 och det verkar vara en salig blanding av resultat. Minnesmängd ska inte påverka resultat men latencer gör det tydligen.

https://i.imgur.com/TvfHyup.png?1

https://browser.geekbench.com/v5/cpu/226066

Ja, multi vinner mest på snabba minnen, när jag körde 3700X med mina 3800MHz-minnen hade jag 3500p högre i multi i Geekbench 4 än med dom långsamma minnena under Windows(5:an fanns inte då).

Jag är säker på att hade jag haft snabba minnen i Linux-burken nu hade det blivit en rejäl höjning av multi även i Geekbench 5.

Nu kör jag ju dom här minnena för att dom var "gratis", har haft dom i flera år sen 6700K kom(när minnen var som billigast). Jag byter inte ut dom för att köra Geekbench, när jag har snabba minnen i 3900X-burken

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Skrivet av the squonk:

Ja, multi vinner mest på snabba minnen, när jag körde 3700X med mina 3800MHz-minnen hade jag 3500p högre i multi i Geekbench 4 än med dom långsamma minnena under Windows(5:an fanns inte då).

Jag är säker på att hade jag haft snabba minnen i Linux-burken nu hade det blivit en rejäl höjning av multi även i Geekbench 5.

Nu kör jag ju dom här minnena för att dom var "gratis", har haft dom i flera år sen 6700K kom(när minnen var som billigast). Jag byter inte ut dom för att köra Geekbench, när jag har snabba minnen i 3900X-burken

Rejäl höjning är jag tveksam till, över 10.000 i multi är ganska ovanligt i både Linux eller Windows. Nu vet jag iofs inte om det spelar någon roll och vilken Linux dom som ligger på sidan har, men det är väldigt varierande resultat. Dom 3 på över 10.000 på sida 1 ser ut att komma från samma system (moderkort, ram och tiderna dom lagts upp) , sen kommer mitt på sidan 2.

https://browser.geekbench.com/v5/cpu/search?page=1&q=3700x

Och tittar man på average för 3700x (antar jag att det är)
single : 1263 . https://browser.geekbench.com/processor-benchmarks
multi: 8935 . https://browser.geekbench.com/processor-benchmarks

3800x har . Single: 1281 och multi: 9170

Jag tror dock latencer på minnet är mycket viktiga ,samt kylning på processorn för att behålla maximal boost.

Visa signatur

Färdiga projekt The legacy of king Khufu.
https://www.sweclockers.com/galleri/2346-the-legacy-of-king-k...
Noctua ramkylare i aluminium: https://youtu.be/JmzCWlq3FKA
Chassie kylning: https://youtu.be/muxjWN7avwA