Min dator fryser när jag spelar, samt ger dålig prestanda.

Permalänk
Medlem

Min dator fryser när jag spelar, samt ger dålig prestanda.

Hallå alla, som många vet så var det öppen beta för Call of duty Modern warfare i helgen och självklart så har jag testat det.
Har ett problem dock, min dator fryser, hackar, laggar, stannar upp helt ibland speciellt när man ska kolla sig omkring se bifogat klipp från twitch: https://www.twitch.tv/videos/485319828

Det händer i fler spel än bara cod tex BF5, Rainbow six, wolfenstein mfl. fpsen är det inget fel på utan det är datorn som fryser..

Min setup är:
MOBO:Gigabyte z270 k3 gaming
CPU: Intel i5 7600k @ 4.6GHz vattenkyld med NZXT Kraken (Stora radiatorn)
GPU: Gigabyte RTX 2080
MEM: 2x8GB 2666MHz xmp typ 3800 mhz?

Spelar t ex Escape from tarkov utan några som helst problem med lag eller dyl, tycker nästan att min dator presterade bättre när jag hade mitt 1070TI.
Någon som har nån ide om hur jag kan lösa detta problem?

Visa signatur

Gigabyte Aorus z590 pro ax | 11700k | MSI RTX 3070TI | 32GB 3600MHz | Razer Deathadder V3 pro white | Asus TUF 27" 280HZ

Permalänk
Medlem

Din post berättar inte om du har senaste drivrutinerna till grafikkortet, men jag antar det ...

Visa signatur

My sole companion is my weapon. I must care for it better than any hunter has ever cared for his beast. I must master it more than any warlock has ever mastered his demon. Without me, it is useless. Without it, I am nothing.
I am the Warrior. Death is my business. Be it yours...or mine.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Brajg:

Din post berättar inte om du har senaste drivrutinerna till grafikkortet, men jag antar det ...

Förlåt, joo har alla drivare uppdaterade.

Visa signatur

Gigabyte Aorus z590 pro ax | 11700k | MSI RTX 3070TI | 32GB 3600MHz | Razer Deathadder V3 pro white | Asus TUF 27" 280HZ

Permalänk
Medlem

Eftersom du streamar kan det vara så att din CPU inte riktigt orkar med då det är en 4 core cpu ? För jag som sitter på en 4670k får stutter i mer krävande spel om jag tittar på en stream samtidigt som jag spelar för CPU inte riktigt orkar.

Har du kollat CPU användningen när problemet uppstår ?

Visa signatur

AMD Ryzen 9 5900X // Corsair iCue H150i RGB PRO XT // G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB (2x16GB) 3600Mhz CL16 // ASUS GeForce RTX 3080 12GB TUF GAMING OC // Asus Tuf Gaming x570 Plus // PSU: Corsair RM750W v2 // Chassi: Lian Li PC-O11 Dynamic // Keyboard: Corsair K70 RGB MK2 Low Profile // Mouse: Corsair Dark Core RGB with the MM1000 QI mousepad // Display 1: Dell S3422DWG // Display 2: Gigabyte G32QC QHD //

Permalänk
Medlem
Skrivet av knaz:

Eftersom du streamar kan det vara så att din CPU inte riktigt orkar med då det är en 4 core cpu ? För jag som sitter på en 4670k får stutter i mer krävande spel om jag tittar på en stream samtidigt som jag spelar för CPU inte riktigt orkar.

Har du kollat CPU användningen när problemet uppstår ?

Blir även så när jag inte streamar den ligger konstant på 100% i alla spel med stream på/av.

Visa signatur

Gigabyte Aorus z590 pro ax | 11700k | MSI RTX 3070TI | 32GB 3600MHz | Razer Deathadder V3 pro white | Asus TUF 27" 280HZ

Permalänk

testa att slå av lite cputunga grafikalternativ.

ser ju ut som att på de rekomenderade systemkraven att de rekomenderar minst 6+ kärnor med hyper thread (amd) eller 4+4 kärnor/hyper threads (intel) så misstänker att det helt enkelt blir svettigt för din cpu på endast 4st kärnor då det på höga inställningar vill ha fler cputrådar än din kan hantera.

mini kraven är ju 4kärnig cpu men troligen är spelet mestadels cputungt och mångtrådat då grafikkravet verkar relativt lågt i förhållande till rekommenderade cpu kravet.

och du verkar inte vara ensam om problemet heller då jag stötte på några trådar i div forum som beskrev samma problem med att CPU var överbelastad även med div lite äldre äldre I7 processorer med 4+4 kärnor/hyper threads och ändå slår de i 100% cpu taket emellanåt vilket skapar de problem du beskriver.

samtidigt nämner de att GPU oftast inte är belastad mer än 50-60% användning vilket är ett tecken på att cpu´n är en flaskhals och där med inte hinner med att låta gpún göra sitt jobb.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av toralf:

Blir även så när jag inte streamar den ligger konstant på 100% i alla spel med stream på/av.

Ja då är det nog tyvärr så att du precis som jag själv sprungit på en flaskhals med din CPU, som nämnts testa att ställa ner grafikinställningarna så kan du komma runt problemet. Det är vad jag själv har fått göra fram tills dess att jag skaffar ny CPU.

Visa signatur

AMD Ryzen 9 5900X // Corsair iCue H150i RGB PRO XT // G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB (2x16GB) 3600Mhz CL16 // ASUS GeForce RTX 3080 12GB TUF GAMING OC // Asus Tuf Gaming x570 Plus // PSU: Corsair RM750W v2 // Chassi: Lian Li PC-O11 Dynamic // Keyboard: Corsair K70 RGB MK2 Low Profile // Mouse: Corsair Dark Core RGB with the MM1000 QI mousepad // Display 1: Dell S3422DWG // Display 2: Gigabyte G32QC QHD //