Permalänk

Ska jag ha en ny CPU?

Hej!
Nu hade jag tänkt att uppgradera min dator och undrar vad som är bäst att satsa pengar för.
Jag kommer bara att gamea på den och spelar spel så som Overwatch och Battlefield. Har känt att det börjar att lagga när jag t.ex kör Battlefield V.

Jag har en PRIM Z370-P moderkort och en GTX 1060 6GB. Har nu en i3-8350K CPU och undrar om det är bättre med kanske en i5 eller något sånt.

Så vilken CPU ska jag köpa?? Eller det är något annat jag ska satsa på istället?
Tack för hjälpen

Permalänk
Medlem

Jo du kanske borde byta, 4 kärnor 4 trådar är 2013 saker. Vilken CPU du ska köpa beror helt på prisklass och vad du behöver den till. Ryzen 5 3600 är en processor i 2300krs klassen som erbjuder bra spelprestanda och bra arbetskraft. I samma prisklass på Intel har du i5 9400f, ännu högre upp 9600k. Men dessa processorer har ingen Hyper Threading dvs du får bara 6 trådar vilket åldras betydligt snabbare än t.e.x. Ryzen 3600 som har SMT(Hyper Threading) och 12 trådar och att bara ha 6 kärnor som du upplever kan skapa stuttering ju mer spel optimeras får mer kärnor

Visa signatur

𝕊𝕡𝕖𝕔𝕚𝕗𝕚𝕜𝕒𝕥𝕚𝕠𝕟𝕖𝕣
Fractal Vector RS Dark TG | ASUS TUF GAMING X570-PLUS | Ryzen 9 3900X | Kraken X62 | 4x8GB G.Skill Trident Z Neo @3600 C16 | ASUS Geforce RTX 2080 Ti ROG Strix Gaming OC 11G | Corsair HX1000i | Corsair MP510 480GB | Seagate Barracuda 1TB

Permalänk
Medlem

Mja, det är ju inte dåliga komponenter du har. Att det börjar lagga kan betyda många saker. Är det FPS som sjunker vid vissa tillfällen eller är det något annat, t.ex.

Overwatch går väl att spela på vilken potatis som helst nästan. Så jag vet inte.

Men insisterar du så köp en i5 av samma generation som du redan har, det ger säkert ett par FPS till

Permalänk
Medlem

@Skeppis02: Ett tips är att använda t.ex. MSI Afterburner, det programmet kan visa belastningen på processorn och grafikkortet samtidigt som du spelar så slipper du gissa dig fram.

Permalänk

En i5 hade gjort livet enklare