Permalänk
Medlem

Asus ROG Swift PG349Q

Hej,

Har suttit en längre tid och spanat in skärmar, har idag en ASUS VG248QE 24"144hz men börjat inse att det är dags att byta upp sig.
Vill ha en skärm som fungerar både som arbetsskärm och gaming, färgerna på min nuvarande skärm är kass och ingen bra skärm ur arbetssynpunkt. Därför snöat in på IPS skärmar (rätt eller fel..?) Vill kunna köra splitscreen när man jobbar med excel filer, stilrenare med en skärm istället för att köra 2st bredvid varandra.

Optimalt vore: IPS, 144hz, 32" eller 34" budget max 15k, helst mindre...

Grafikkort: GeForce GTX 1070 8GB GAMING OC

Har fastnat lite för Asus ROG Swift PG349Q, men känns som man betalar mycket för 20hz till kontra en PG348?
Verkar inte kommit några tester på PG349, så blir inge klockare när jag försöker läsa på mig kring skärmen.

Länk:
https://www.webhallen.com/se/product/301376-Asus-ROG-Swift-PG...

https://www.webhallen.com/se/product/236292-Asus-ROG-Swift-PG...

Tips mottages tacksamt!

Permalänk
Bildexpert 📺

@Grradin: Två veckor senare men:

Du lär få vänta på tester för besked om hur det skiljer sig från PG348QQ som ju ändå är beprövad och väl testad till den grad att man vet vad man får. Orsaken till att det blir en PG349Q är ofta att någon kritisk komponent för den gamla modellen inte längre finns och man nödgas ta fram en ny modell. Vanligtvis då utan att försöka göra något drastiskt med det hela. Man bara smyger ut modellen i sin tysthet.

Permalänk
Skrivet av Laxpudding:

@Grradin: Två veckor senare men:

Du lär få vänta på tester för besked om hur det skiljer sig från PG348QQ som ju ändå är beprövad och väl testad till den grad att man vet vad man får. Orsaken till att det blir en PG349Q är ofta att någon kritisk komponent för den gamla modellen inte längre finns och man nödgas ta fram en ny modell. Vanligtvis då utan att försöka göra något drastiskt med det hela. Man bara smyger ut modellen i sin tysthet.

Är det samma panel? Tänker på att det kanske är de nyare IPS paneler som finns i t.ex nya LG skärmar?

Visa signatur

http://battlelog.battlefield.com/bf4/user/xR_III666III_I/
YT https://www.youtube.com/user/IIIRef/videos
Intel Core I7 12700K Corsair 32GB 3600MHz ASUS PRIME Z690-P D4
ZOTAC 4080 GTX EVGA 1000w, Samsung G8 OLED

Permalänk
Bildexpert 📺

@Pvt_Rinzler: Ingen aning om vilken panel det är. Ifråga om komponenter kan det handla om allt från paneler ned till någon resistor som gör att samma PCB inte längre kan tillverkas eller liknande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grradin:

Hej,

Har suttit en längre tid och spanat in skärmar, har idag en ASUS VG248QE 24"144hz men börjat inse att det är dags att byta upp sig.
Vill ha en skärm som fungerar både som arbetsskärm och gaming, färgerna på min nuvarande skärm är kass och ingen bra skärm ur arbetssynpunkt. Därför snöat in på IPS skärmar (rätt eller fel..?) Vill kunna köra splitscreen när man jobbar med excel filer, stilrenare med en skärm istället för att köra 2st bredvid varandra.

Optimalt vore: IPS, 144hz, 32" eller 34" budget max 15k, helst mindre...

Grafikkort: GeForce GTX 1070 8GB GAMING OC

Har fastnat lite för Asus ROG Swift PG349Q, men känns som man betalar mycket för 20hz till kontra en PG348?
Verkar inte kommit några tester på PG349, så blir inge klockare när jag försöker läsa på mig kring skärmen.

Länk:
https://www.webhallen.com/se/product/301376-Asus-ROG-Swift-PG...

https://www.webhallen.com/se/product/236292-Asus-ROG-Swift-PG...

Tips mottages tacksamt!

Tjena

Jag har haft Asus ROG Swift PG348Q 34 sen den kom ut i princip bästa skärmen jag haft, kommer aldrig gå ifrån Ultrawide efter att ha haft det en gång den nya versionen klarar ju även 120Hz. men lite dyrare.

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Inaktiv

LG 34GK950F är enligt mig den bästa ultrawide gamingskärmen på marknaden just nu bortsett från 38GL950G. Där får du 34", 3440x1440 i 144Hz (utan OC), Wide Gamut IPS, FreeSync2 (som fungerar bra med Nvidia) för under 12k.
Tror att det kommer ske stora förändringar på priset under t.ex. Black Friday.

Permalänk
Skrivet av Laxpudding:

@sadin: Ingen aning om vilken panel det är. Ifråga om komponenter kan det handla om allt från paneler ned till någon resistor som gör att samma PCB inte längre kan tillverkas eller liknande.

Tänker på att de nya panelerna har betydligt mindre barnsjukdomar.

Visa signatur

http://battlelog.battlefield.com/bf4/user/xR_III666III_I/
YT https://www.youtube.com/user/IIIRef/videos
Intel Core I7 12700K Corsair 32GB 3600MHz ASUS PRIME Z690-P D4
ZOTAC 4080 GTX EVGA 1000w, Samsung G8 OLED

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Pvt_Rinzler:

Är det samma panel? Tänker på att det kanske är de nyare IPS paneler som finns i t.ex nya LG skärmar?

PG349Q har gissningsvis samma panel som Alienware AW3418DW och Acer X34P då de alla verkar ha liknande specs.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oneone:

Tjena

Jag har haft Asus ROG Swift PG348Q 34 sen den kom ut i princip bästa skärmen jag haft, kommer aldrig gå ifrån Ultrawide efter att ha haft det en gång den nya versionen klarar ju även 120Hz. men lite dyrare.

Tack för feedback, har varit lite kluven hur man kommer uppleva Ultrawide, har inte haft chansen att testa live. Jo, är intresserad av den nyare just för att den klarar 120Hz. Vill inte gå ner för mycket då jag har en 144Hz idag.
Önskar dock man fick se en riktig recension av PG349Q...

Skrivet av anon12433:

LG 34GK950F är enligt mig den bästa ultrawide gamingskärmen på marknaden just nu bortsett från 38GL950G. Där får du 34", 3440x1440 i 144Hz (utan OC), Wide Gamut IPS, FreeSync2 (som fungerar bra med Nvidia) för under 12k.
Tror att det kommer ske stora förändringar på priset under t.ex. Black Friday.

Bra tips, har kollat lite mot LG:n men inte läst så många recensioner om den samt har ingen större koll på hur dom står sig kvalitetsmässigt mot konkurrenterna på skärmsidan. TV vet jag att dom gör bra grejer iaf.
Har tjurat så länge på att köpa en skärm så är ju antagligen värt att tjura lite till och invänta Black Friday och hålla tummarna på att man kan göra ett klipp då.

Dock lite förvånad att det verkar vara 27" formatet på IPS man satsar på just nu och inte 32"/34", upplever att det är där flest skärmar med mina önskemål verkar komma? Har alla släpp varit eller finns det någon leverantör man kan ha förhoppningar emot i närtid?

Tack för alla svar!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Grradin:

Bra tips, har kollat lite mot LG:n men inte läst så många recensioner om den samt har ingen större koll på hur dom står sig kvalitetsmässigt mot konkurrenterna på skärmsidan. TV vet jag att dom gör bra grejer iaf.
Har tjurat så länge på att köpa en skärm så är ju antagligen värt att tjura lite till och invänta Black Friday och hålla tummarna på att man kan göra ett klipp då.

Dock lite förvånad att det verkar vara 27" formatet på IPS man satsar på just nu och inte 32"/34", upplever att det är där flest skärmar med mina önskemål verkar komma? Har alla släpp varit eller finns det någon leverantör man kan ha förhoppningar emot i närtid?

Tack för alla svar!

Inte för att det behöver betyda någonting men det är LG som tillverkar panelerna till nästan alla gaming ultrawide (IPS) skärmar. X34, X34A, PG348Q, X34P, AW3418DW osv.
LG var med 34GK950F också först ute på marknaden med en DP 1.4 ASIC såvitt jag vet. De är även de först i världen med att tillverka 1ms(!) IPS paneler. Deras ultrawides är state of the art för tillfället.

Ett litet exempel på deras produkter:

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grradin:

Tack för feedback, har varit lite kluven hur man kommer uppleva Ultrawide, har inte haft chansen att testa live. Jo, är intresserad av den nyare just för att den klarar 120Hz. Vill inte gå ner för mycket då jag har en 144Hz idag.
Önskar dock man fick se en riktig recension av PG349Q...

Bra tips, har kollat lite mot LG:n men inte läst så många recensioner om den samt har ingen större koll på hur dom står sig kvalitetsmässigt mot konkurrenterna på skärmsidan. TV vet jag att dom gör bra grejer iaf.
Har tjurat så länge på att köpa en skärm så är ju antagligen värt att tjura lite till och invänta Black Friday och hålla tummarna på att man kan göra ett klipp då.

Dock lite förvånad att det verkar vara 27" formatet på IPS man satsar på just nu och inte 32"/34", upplever att det är där flest skärmar med mina önskemål verkar komma? Har alla släpp varit eller finns det någon leverantör man kan ha förhoppningar emot i närtid?

Tack för alla svar!

tjena , ja kolla in även LG den skall tydligen vara riktigt bra, en polare köpte den och är heltnöjd det är ju 144Hz men FreeSync. Får väldigt bra reviews iaf.

Ultrawide är så jävla härligt du kommer aldrig gå tillbaka efter att du provar jag lovar speciellt spel är så nice, men också Windows blir en helt annan grej.

https://www.tftcentral.co.uk/reviews/lg_34gk950f.htm

https://www.inet.se/produkt/2214244/lg-34-ultragear-34gk950f-...

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem

Halloj, tror @Laxpudding kan svara på detta jag läste din artikel senast om "Guide: Få koll på att adaptiv synkronisering fungerar som tänkt" men funderar lite över spannet på min monitor

https://www.webhallen.com/se/product/236292-Asus-ROG-Swift-PG...

Jag kör 100Hz G-Sync aktiverat osv , men det fungerar inte i Apex legens, ligger på runt 120-144fps när jag spelar och får fort ingen tearing fast skärmens maximala Hz är 100Hz.

Stöder då denna skärm högre adaptiv synk? eller hur funkar det blir lite förvirrad när jag såg att fpsen var över 100 men endå ingen tearing

edit, försökt att googla vad G-sync rangen är på denna skärm, någon som vet vart det går att hitta?

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Bildexpert 📺

@Oneone: Kör du högre FPS än skärmens maximala panelfrekvens i Hz, likt 120-144 FPS på en skärm som kör max 100 Hz så har du per definition ingen adaptiv synk. Då får du beroende på inställning och kombinationer av inställningar v-sync ON eller OFF. Det typiska är att du med V-sync: ON stannar på 100 FPS och 100 Hz, men det beror alltså på andra inställningar och spelmotorn hur detta hanteras. Kör du V-Sync: OFF får du fri FPS samt tearing. Fast långt ifrån alla märker ens av att det är tearing vid de frekvenserna

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

@Oneone: Kör du högre FPS än skärmens maximala panelfrekvens i Hz, likt 120-144 FPS på en skärm som kör max 100 Hz så har du per definition ingen adaptiv synk. Då får du beroende på inställning och kombinationer av inställningar v-sync ON eller OFF. Det typiska är att du med V-sync: ON stannar på 100 FPS och 100 Hz, men det beror alltså på andra inställningar och spelmotorn hur detta hanteras. Kör du V-Sync: OFF får du fri FPS samt tearing. Fast långt ifrån alla märker ens av att det är tearing vid de frekvenserna

Tack för svar, men det var det jag undrade eftersom jag kör V-Sync ON och G-sync on via nVidia kontrollpanelen men det fungerar inte som det ser ut i just detta spel, och märkte inte av någon tearing så var osäker på om den även kunde använda adaptiv synk över 100Hz men då vet jag att så inte är fallet tack

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Bildexpert 📺

@Oneone: Adaptiv synk är i grunden att panelens Hertz adaptiv ändras efter grafikkortets FPS. Detta fungerar bara så högt som panelen kan fungera i, till exempel 100 Hz. Adaptiv synk därför löser problemen som uppstår när FPS är lägre än skärmens högsta frekvens. Typiskt ifall du kör något som är betydligt mer tungdrivet än Apes m.fl snabba shooters.

Kanske om du kör ultranivå på grafiken och får 70–90 FPS istället för 120–144 FPS så lär du märka en skilnad, inte minst på tearingen och rycken med G-Sync avstängt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

@Oneone: Adaptiv synk är i grunden att panelens Hertz adaptiv ändras efter grafikkortets FPS. Detta fungerar bara så högt som panelen kan fungera i, till exempel 100 Hz. Adaptiv synk därför löser problemen som uppstår när FPS är lägre än skärmens högsta frekvens. Typiskt ifall du kör något som är betydligt mer tungdrivet än Apes m.fl snabba shooters.

Kanske om du kör ultranivå på grafiken och får 70–90 FPS istället för 120–144 FPS så lär du märka en skilnad, inte minst på tearingen och rycken med G-Sync avstängt.

Tja skärmgurun!

Jag sitter i ett dilemma och jag tror du kan ge mig råd i frågan. Jag har länge varit på jakt efter en UW QHD skärm och fastnade tidigt för PG349Q men utifrån att jag hade en GPU som skulle fått det lite svettigt så väntade jag. Nu är det dags, på onsdag så smäller det till med ett RTX3080 och då också en ny skärm.

Jag har forum:at runt och googlat mig blå men sammanlagt så har jag landat i att det skulle bli en LG34GN850 fram tills igår då Rog Swift åter äntrade scenen iom en kampanj i helgen.
( https://www.elgiganten.se/product/datorer-tillbehor/datorskar... )
Den är nedsatt från 13449 till 7490.

Min fråga är således, vad hade du gjort? Är LG en bättre skärm och att jag kommer att vinna på mitt köp i längden eller ska man gå mot den relativt okända skärmen (som har ett bra varumärke)?

Tacksam för svar, Mvh J

Visa signatur

| Fractal Design R | Corsairs 850W | Gigabyte Z270-P | i7 7700K OC 4.6GHz| Noctua NH-15D | Corsair Vengeance 16GB (2 x 8GB) DDR4 3000MHz | 750 GB SSD, 2 TB HDD| ASUS GTX 1080 Ti |