Guide: Beställ från Mindfactory med Mailboxde.com

Permalänk
Medlem

Guide: Beställ från Mindfactory med Mailboxde.com

Ett litet tips till alla som undrar hur man beställer från Mindfactory.de, eller för den delen Saturn.de, med hjälp av Mailboxde.com

1. Skapa ett konto på Mailboxde.com genom denna länk
2. Under kontoinformation skriv ner ditt ID nummer som står intill ditt namn
3. Skapa ett konto på Mindfactory.de genom att följa denna länk
4. Fyll i uppgifterna enligt Bild 1 nedan och spara
5. Köp en vara, t.ex. Vega 56 för 218 euro
6. Gå till kassan, under leveransadress hämtas dina uppgifter automatiskt
7. Betala - Klarna fungerar utmärkt
8. Du får ett mail när din vara anlänt till Mailboxde.com
9. När din vara är packad och redo att skickas, finns den under fliken "Ready to send" när du loggat in på Mailboxde.com, se Bild 2

Bild 1

Bild 2

10. Välj din vara och välj aktör t.ex. DHL, betala. Kläck en bärs.

Handlar du från Saturn.de kan du skriva in uppgifterna enligt nedan, utan texten i parentes.

Vorname: Mailboxde.com GmbH
Nachname: Ditt förnamn och efternamn samt ID (från Mailboxde.com)
Strabe/Nr: Dresdner Str. (eller adressen som står i bilden ovan, båda går bra)
Nr: 9 (eller 57 om du angett Äussere Weberstr. som i bilden ovan)
PLZ: 02763
Stadt: Zittau
Land: Deutchland

Är ingen expert på detta. Råkade av en slump skriva en kort guide som blommade ut genom att flyttas till en tråd.

Kommentera/tipsa gärna om ändringar. Tillsammans kan vi göra den så lättförståelig som möjlig.

Bra att känna till:
- Fri frakt från Mindfactory till Mailboxde mellan 00.00-06.00, sannolikt hela Tyskland (någon som vet?)
- Inget momspåslag (+6%) då varan skickas till mottagare i Tyskland (Tack @Lodisen!)

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

@miizoo: Ditt fyndtips var inte aktuellt när jag klickade på länken men din guide var inte dum den!

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av miizoo:

Ett litet tips till alla som undrar hur man beställer från Mailboxde.com, eller för den delen Saturn.de.

http://shrani.si/f/2x/Nv/3E0wsyzb/addressnotebooksbilliger.png

Här fyller du i enligt nedan, utan texten i parentes.

Vorname: Mailboxde.com GmbH
Nachname: Ditt förnamn och efternamn samt ID (från Mailboxde.com)
Strabe/Nr: Dresdner Str. eller som i bilden ovan
Nr: 9 eller som i bilden ovan
PLZ: 02763
Stadt: Zittau
Land: Deutchland

Fri frakt från Mindfactory till Mailboxde mellan 00.00-06.00, sannolikt hela Tyskland.

Tack för instruktionen!

Så man ska fylla i enligt texten, inte enligt bilden (det skiljer mellan dem)?

En till fråga:
När det står såhär
"Strabe/Nr: Dresdner Str. eller som i bilden ovan"

Kan man skiva på två olika sätt som funkar lika bra? Det spelar ingen roll?

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av jungleboss:

Tack för instruktionen!

Så man ska fylla i enligt texten, inte enligt bilden (det skiljer mellan dem)?

En till fråga:
När det står såhär
"Strabe/Nr: Dresdner Str. eller som i bilden ovan"

Kan man skiva på två olika sätt som funkar lika bra? Det spelar ingen roll?

Det är alltså [Gatuadress] / [Nummer] som skall fyllas i de två fälten.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Det är alltså [Gatuadress] / [Nummer] som skall fyllas i de två fälten.

Jag kanske är lite slö, men det är väl Mailboxde.com:s gatuadress man ska ange där? Har de två adresser eller vad? Man kan ange någon av de två gatunamnen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lodisen:

Tveksamt att det skulle vara 20€ i frakt.

Jag beställde senast moderkort, grafikkort och en SSD. Den frakten gick på 13€.

Givetvis beror det på storlek och vikt (?) på paketet, vilken aktör du väljer och huruvida försäkringen ska ingå eller ej.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av jungleboss:

Jag kanske är lite slö, men det är väl Mailboxde.com:s gatuadress man ska ange där? Har de två adresser eller vad? Man kan ange någon av de två gatunamnen?

Du får ett email från emailboxde vilken adress du ska skicka till, den adressen använder du i fältet.

Visa signatur

ASUS B450-F STRIX GAMING | RYZEN 5 3600x | H100i V2
16GB DDR4 @ 3466Mhz | XFX Radeon RX 5700 XT THICC II Ultra
Corsair RM750X 750W v2 | Samsung 850 EVO 256GB / Intel 335 180GB / 2TB HDD

Permalänk
Medlem

Tänkte höra efter angående Mindfactory. Hur funkar de hela är de så att Mindfactory skickar sakerna man beställer till Mailbox och sen skickar dom sakerna vidare till köparen?

Samt har någon av er haft erfarenhet av att beställa från dom och hur bra har de hela funkat?

Mvh Paw

Visa signatur

Ryzen 5800X3D • Gigabyte X570S AORUS Pro AX • Noctua NH-D15S Chromax Black •
Crucial Ballistix RGB 3600MHz CL16 2x16GB • 3x Seagate FireCuda 520 2TB •
Gigabyte 3070 AORUS Master • Xiaomi Curved Gaming Monitor 34 •
Asus ROG Strix 850W • Fractal Design Define R5 •

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paw:

Tänkte höra efter angående Mindfactory. Hur funkar de hela är de så att Mindfactory skickar sakerna man beställer till Mailbox och sen skickar dom sakerna vidare till köparen?

Samt har någon av er haft erfarenhet av att beställa från dom och hur bra har de hela funkat?

Mvh Paw

Yes, precis så det fungerar.
Jag har beställt därifrån. Fick hem grejorna på 4 dagar.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Seagate FireCuda 520 2TB * 3

Permalänk
Medlem

@Lodisen: Då förmodar jag att man först måste registrera sig på Mailbox.de osv så att man även har ett konto där?

Samt var sakerna väl emballerade och hur funkar de med svensk skatt tex för beställer man från amazon.de så lägger dom till extra på priset så att när man kommer till den slutgiltig betalningen dvs blir priset högre än vad hemsidan visar först.

Mvh Paw

Visa signatur

Ryzen 5800X3D • Gigabyte X570S AORUS Pro AX • Noctua NH-D15S Chromax Black •
Crucial Ballistix RGB 3600MHz CL16 2x16GB • 3x Seagate FireCuda 520 2TB •
Gigabyte 3070 AORUS Master • Xiaomi Curved Gaming Monitor 34 •
Asus ROG Strix 850W • Fractal Design Define R5 •

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paw:

@Lodisen: Då förmodar jag att man först måste registrera sig på Mailbox.de osv så att man även har ett konto där?

Samt var sakerna väl emballerade och hur funkar de med svensk skatt tex för beställer man från amazon.de så lägger dom till extra på priset så att när man kommer till den slutgiltig betalningen dvs blir priset högre än vad hemsidan visar först.

Mvh Paw

Nej, det skickas ju först inom Tyskland till Mailboxde, så det blir inget momspåslag.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Seagate FireCuda 520 2TB * 3

Permalänk
Medlem

@Lodisen: Stort tack för infon mycket bra att veta.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D • Gigabyte X570S AORUS Pro AX • Noctua NH-D15S Chromax Black •
Crucial Ballistix RGB 3600MHz CL16 2x16GB • 3x Seagate FireCuda 520 2TB •
Gigabyte 3070 AORUS Master • Xiaomi Curved Gaming Monitor 34 •
Asus ROG Strix 850W • Fractal Design Define R5 •

Permalänk
Medlem

Uppdaterad. Kom gärna med synpunkter eller tips till rubriken "bra att känna till".

Permalänk
Medlem

Hur funkar det med RMA?

Skickar man tillbaka exempelvis gpu'n direkt till Mindfactory eller kommer det gå igenom mailbox också?

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Medlem

Vad är fördelen med att handla där?

Visa signatur

Ghost S1 Ash MKIII | Asus Strix B550-I Gaming | Ryzen 5 3600 | NH-L12 Ghost Edt.| 2060 FE| SF750 Plat. custom cables | Corsair LPX 16GB 3600MHz | Arctis 7 | G900/G604 | 2xPG279Q | HHKB Hybrid(Black)/Hybrid Type-S(White)

Nuvarande: S21 Ultra/S10+(PoGo)
Historik: Nokia: 3310, 8310 | LG: GD900 |OP: 6, 6T, 8 | Xiaomi: Redmi Note 5 |Apple: 3, 3G, 3GS, 4, 4S, 5S, 6, 6S+, 8+, 11 Pro Max| Samsung: S7 Edge, Note 8, 20 Ultra, S20FE

Permalänk
Medlem

Reggade mig här nu, hur funkar Mailbox.de med ebay och amazon? Kan jag nu via min mailbox.de få saker skickade från ebay och amazon dit mot en avgift, sen från mailbox till sverige mot en ny avgift?

Är avgifterna på Mailbox.de -> Sverige beroende på värdet? Eller endast vikt?

Visa signatur

Intel NUC :(

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dashio:

Vad är fördelen med att handla där?

I stora drag; betydligt lägre priser generellt. Framförallt under fliken "Mindstar" som du hittar Här.

Här samlas alla tillfälliga erbjudanden, ofta rör det sig om extremt konkurrenskraftiga priser.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Akerhage:

Reggade mig här nu, hur funkar Mailbox.de med ebay och amazon? Kan jag nu via min mailbox.de få saker skickade från ebay och amazon dit mot en avgift, sen från mailbox till sverige mot en ny avgift?

Är avgifterna på Mailbox.de -> Sverige beroende på värdet? Eller endast vikt?

Amazon.de skickar till Sverige, fraktfritt vid köp från 39 euro.

Tänk på att priserna på sidan listas med Tysk moms, 19%. Väl i kassan för betalning läggs den Svenska momsen till (+6%), samt föreslagen konvertering från Euro-SEK. Ofta är detta en högre växelkurs. Jag föredrar att betala i euro.

Obs. Betalar du med SEK, erhåller du samma peng tillbaka ifall du lämnar tillbaka varan. Jag åkte dit på en retur där jag fick tillbaka samma summa (minns ej exakt belopp) i euro, vilket på bara några veckor blev 60-70kr lägre. Inte hela världen men värt att betänka om man köper för större belopp och sedan ångrar sig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av frong:

Hur funkar det med RMA?

Skickar man tillbaka exempelvis gpu'n direkt till Mindfactory eller kommer det gå igenom mailbox också?

Här är jag osäker. Jag registrerar alltid mina grejer på tillverkarens hemsida. På så vis försäkrar jag mig om att få full garanti oavsett.

Har för mig att någon skrivit om det här på Swec. Personen i fråga hade direktkontakt med Mindfactory, men vi får ta hjälp av andra med erfarenhet.

Permalänk
Medlem

Så tack vare mailboxde så räknas man som tysk fast det fraktas hit till Sverige?

Dvs fri frakt på natten och ingen moms?

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | ASUS Z170-A | i7 6700K @ 4.6 GHz med CM Hyper 212 Evo
ASUS GTX 1070 Ti Cerberus Advanced | Corsair LPX Black 3000 Mhz 16 GB CL 14
Samsung m2 970 Evo 1 TB | EVGA Supernova G2 750W | Huawei Mate 20 X

Permalänk
Medlem
Skrivet av miizoo:

I stora drag; betydligt lägre priser generellt. Framförallt under fliken "Mindstar" som du hittar Här.

Här samlas alla tillfälliga erbjudanden, ofta rör det sig om extremt konkurrenskraftiga priser.

Men det är genuina produkter antar jag? Hur kommer det sig att de kan pressa ned sina priser så pass mycket?

Visa signatur

Ghost S1 Ash MKIII | Asus Strix B550-I Gaming | Ryzen 5 3600 | NH-L12 Ghost Edt.| 2060 FE| SF750 Plat. custom cables | Corsair LPX 16GB 3600MHz | Arctis 7 | G900/G604 | 2xPG279Q | HHKB Hybrid(Black)/Hybrid Type-S(White)

Nuvarande: S21 Ultra/S10+(PoGo)
Historik: Nokia: 3310, 8310 | LG: GD900 |OP: 6, 6T, 8 | Xiaomi: Redmi Note 5 |Apple: 3, 3G, 3GS, 4, 4S, 5S, 6, 6S+, 8+, 11 Pro Max| Samsung: S7 Edge, Note 8, 20 Ultra, S20FE

Permalänk
Medlem

@Dashio: Större kundunderlag, köper in i större volymer. Att köpa en resistor kostar 1kr. Att köpa en störe volym, ex: obruten förpackning, av så kostar resistorn 0,15kr.

Visa signatur

MSI K9N SLI Diamond | MSI Diamond HDMI 7600GT | AMD X2 4200+ | 1GB Kingston HyperX| 32" LG 5000:1 screen | Asus EeePC 701

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Dizzö:

Så tack vare mailboxde så räknas man som tysk fast det fraktas hit till Sverige?

Dvs fri frakt på natten och ingen moms?

Nja,
Du betalar tysk momssats och slipper frakten till Mailboxde från Mindfactory.
Du måste fortfarande betala Mailboxde för skeppning till Sverige.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dashio:

Men det är genuina produkter antar jag? Hur kommer det sig att de kan pressa ned sina priser så pass mycket?

Distributörmonopol/kartell i Norden kanske?

Delar i de tyska butikerna är alltid billigare, den lägre momsen täcker inte mellanskillnaden, inte ens i närheten.

Har varit så länge (alltid?) när det gäller datorkomponenter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuuFi:

Distributörmonopol/kartell i Norden kanske?

Delar i de tyska butikerna är alltid billigare, den lägre momsen täcker inte mellanskillnaden, inte ens i närheten.

Har varit så länge (alltid?) när det gäller datorkomponenter.

Jaha, är rätt ny i datorvärlden och dess komponenter så hade ingen aning. Men det är kanske härifrån man ska köpa nästa gång man uppgraderar.

Men hur är det då med garantin?

Visa signatur

Ghost S1 Ash MKIII | Asus Strix B550-I Gaming | Ryzen 5 3600 | NH-L12 Ghost Edt.| 2060 FE| SF750 Plat. custom cables | Corsair LPX 16GB 3600MHz | Arctis 7 | G900/G604 | 2xPG279Q | HHKB Hybrid(Black)/Hybrid Type-S(White)

Nuvarande: S21 Ultra/S10+(PoGo)
Historik: Nokia: 3310, 8310 | LG: GD900 |OP: 6, 6T, 8 | Xiaomi: Redmi Note 5 |Apple: 3, 3G, 3GS, 4, 4S, 5S, 6, 6S+, 8+, 11 Pro Max| Samsung: S7 Edge, Note 8, 20 Ultra, S20FE

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dashio:

Men hur är det då med garantin?

Förmodar att om man vill lägga tid på det, så går det säkerligen att reklamera till Mindfactory (observera dock att det är Tyska regler för detta som gäller då, om de skiljer sig från Svenska eller inte har jag ingen susning om).

Men om tillverkaren har slutkunds support, så kan man reklamera direkt till denna istället.
Observera dock att vid reklamation till tillverkaren, så blir det fabriksgarantin man utnyttjar, och denna garanti tid börjar räknas från dagen produkten lämnade fabriken (alltså inte när den är inköpt).
Många tillverkare godkänner dock att man genom ett inköps kvitto kan visa att produkten har en annan garanti tid än fabriksgarantin om denna skulle ha gått ut.

Man kan också registrera produkten hos tillverkaren om denna möjlighet finns, och då är det från inköps datum som garantin gäller, vid reklamation till tillverkaren.

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Belzader:

Förmodar att om man vill lägga tid på det, så går det säkerligen att reklamera till Mindfactory (observera dock att det är Tyska regler för detta som gäller då, om de skiljer sig från Svenska eller inte har jag ingen susning om).

Men om tillverkaren har slutkunds support, så kan man reklamera direkt till denna istället.
Observera dock att vid reklamation till tillverkaren, så blir det fabriksgarantin man utnyttjar, och denna garanti tid börjar räknas från dagen produkten lämnade fabriken (alltså inte när den är inköpt).
Många tillverkare godkänner dock att man genom ett inköps kvitto kan visa att produkten har en annan garanti tid än fabriksgarantin om denna skulle ha gått ut.

Man kan också registrera produkten hos tillverkaren om denna möjlighet finns, och då är det från inköps datum som garantin gäller, vid reklamation till tillverkaren.

Tack för svar!

Visa signatur

Ghost S1 Ash MKIII | Asus Strix B550-I Gaming | Ryzen 5 3600 | NH-L12 Ghost Edt.| 2060 FE| SF750 Plat. custom cables | Corsair LPX 16GB 3600MHz | Arctis 7 | G900/G604 | 2xPG279Q | HHKB Hybrid(Black)/Hybrid Type-S(White)

Nuvarande: S21 Ultra/S10+(PoGo)
Historik: Nokia: 3310, 8310 | LG: GD900 |OP: 6, 6T, 8 | Xiaomi: Redmi Note 5 |Apple: 3, 3G, 3GS, 4, 4S, 5S, 6, 6S+, 8+, 11 Pro Max| Samsung: S7 Edge, Note 8, 20 Ultra, S20FE

Permalänk
Medlem

Men vänta här... den riktiga guldgruvan här är ju Mailboxde.com. Detta måste ju innebära att man isåfall kan beställa Kina-grejer till Tyskland -> Sverige utan postens bullshit påslag och tull?!

Permalänk
Medlem
Skrivet av s1lvertunga:

Men vänta här... den riktiga guldgruvan här är ju Mailboxde.com. Detta måste ju innebära att man isåfall kan beställa Kina-grejer till Tyskland -> Sverige utan postens bullshit påslag och tull?!

Det är så vissa personer/företag gör om man köper från te.x Amazon (UK/DE) eller Ebay, dvs. de säljer saker direkt från Kina, och har sedan typ en ompackning i ett EU land.
På det viset undviks PostNord's tullhantering eftersom det kommer från ett EU land, och ska därmed inte tull behandlas på samma sätt som något utanför EU.

Men angående Mailboxde, du slipper inte undan tull & moms utan du betalar det till dem istället (så har jag förstått det iaf.), men du slipper PostNord's hanteringsavgift eftersom det du har beställt kommer från Mailboxde (vilket är ett företag i Tyskland) till Sverige.

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Medlem

@Belzader: Ah, då är jag med. Tack för input!