Dyrare frakt från Kina efter EU-beslut

Permalänk
Medlem
Skrivet av talonmas:

Ett visst antal miljarder försvinner och dessa måste betalas av någon. Självklart blir det slutkonsumenten som får betala i slutändan. Och vi i väst är konsumenterna av Kinas produkter.

Sen vilken väg pengarna tar är en diskussion för professorer inom ekonomi. Men att slutkunden får stå för notan tror jag man kan vara säker på

Tänkte svara på ditt tidigare inlägg, men tar detta istället. Effekten av subventionen är ju givetvis bra för de som nyttjar den mycket, typ beställer saker från Wish lite hela tiden (och eventuellt även grossister som importerar mycket från just Kina, och deras kunder och slutkunder).

Men som du skriver är det fortfarande "vi" som betalar den, inkulsive de som inte inte nyttjar den mycket och som då indirekt då betalar en del av fraktkostnaden för andra. Samtidigt får vi snedställd konkurrens vilket gör det svårare för företag utanför Kina, inklusive svenska, vilket i slutändan rimligtvis är dåligt för oss.

Visa signatur

Redbox: Asrock B650 Lightning ATX, 7800x3D -20CCO, XFX 6950XT, 2x32GB Corsair Vengence 6400 CL32, WD SN770 2TB, Corsair RMe 1000, Lian Li Lancool 216, Peerless Assassin 120 SE
Purpbox: Z87-Pro, I5 4670K@4.2, Sapphire 290 TRI-X, 2x8GB Crucial Tactical@stock, Deep Silence 1
Samsung Evo 250+500GB + QVO 1TB, 2x1TB 7200RPM backup/lagring
Det var bättre förr: E5300 2600MHz -> 3640MHz, Celeron 300A -> 450MHz

Permalänk
Medlem
Skrivet av loevet:

@benonikenobi: jag kan varken bekräfta eller förneka att artikelförfattaren lagt in detta medvetet.

😄😉

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

CPU: Ryzen 7800x3d | Mobo: Asus ROG Strix B650E-E Gaming | Kylare: Arctic Liquid Freezer III 420 PP | GPU: Sapphire RX 7900 XTX Nitro+ | RAM: 2x32GB G.Skill Trident Z5 Neo RGB 6000c32 | Lagring: Samsung 990 PRO 2TB + 2x Samsung PRO 990 4TB | PSU: EVGA Supernova 1200 P3 | Chassi: Phanteks Eclipse P500A | Skärm: Gigabyte M32UC 32" 4K | OS: Windows 11 PRO

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Då kan posten ta bort straffavgiften på Kinapaketen nu då? De införde den ju på grund av att det blev för dyrt att hantera paketen från Kina. Hade väl i och för sig med momsen att göra också.

Postnord har ingen "straffavgift" på paket från Kina, de brukade bara strunta i att ta ut avgifter för paket från Kina tidigare. I stort sett handlade det alltså om en inofficiell subventionering av paket från Kina. Efter att skatteverket sa ifrån så tar de nu ut samma avgifter (som de för övrigt sänkte samtidigt) som för paket från andra länder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Mjaa.
Grunden till avgiften var lite slingrigare än så om jag minns rätt.
Nog för att postnord var missnöjd med upplägget att inte få betalt för hanteringen av all kinapost. Så var det helt klart.

Men avgiften kom väl snarare till för att tullverket inte var nöjda med att postnord inte skötte momshanteringen på deras ordinarie postgång.
Postnord behövde upprätta system för att driva in momsen och lagra paketen under tiden de väntade på betalning och det kostade pengar. Lösningen blev att det här skulle finansieras med en avgift. Och ja, momshanteringsbiten behöver ju postnord fortfarande sköta vilket kostar pengar som måste komma in någonstans.
Så gissningsvis försvinner inte den avgiften i första taget ;).

Men kanske innebär lättat ekonomiskt tryck i ena änden att man kan sänka avgifterna på annat ställe ändå? Vi får väl se

Det blev även anmält av konkurrenter, för vem skulle använda sig av andra tjänster när man köper billiga saker från Kina och kan få det skickat hem utan att behöva betala några egentliga fraktkostnader eller tull?

Permalänk
Avstängd

BRA att vi sparar in pengar där.
DÅLIGT att dessa pengar kommer gå till ren skit i vanlig ordning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joppis:

Om nu EU har kunnat betala denna subvention, vad stoppar då Kina som har en större ekonomi från att ta över den kostnaden så att deras export inte påverkas? Bara en tanke på vad som skulle kunna bli ett motdrag.

Inget, och de får de gärna göra. Det blir då inte längre vi som betalar för göra deras produkter billigare för oss.

Visa signatur

Redbox: Asrock B650 Lightning ATX, 7800x3D -20CCO, XFX 6950XT, 2x32GB Corsair Vengence 6400 CL32, WD SN770 2TB, Corsair RMe 1000, Lian Li Lancool 216, Peerless Assassin 120 SE
Purpbox: Z87-Pro, I5 4670K@4.2, Sapphire 290 TRI-X, 2x8GB Crucial Tactical@stock, Deep Silence 1
Samsung Evo 250+500GB + QVO 1TB, 2x1TB 7200RPM backup/lagring
Det var bättre förr: E5300 2600MHz -> 3640MHz, Celeron 300A -> 450MHz

Permalänk
Skrivet av e1m1:

Inget, och de får de gärna göra. Det blir då inte längre vi som betalar för göra deras produkter billigare för oss.

Hur skapar man en röstning? Helt enkelt Har du köpt varor direkt från kina?
Själv har jag aldrig gjort det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dual-Tjur:

Hur skapar man en röstning? Helt enkelt Har du köpt varor direkt från kina?
Själv har jag aldrig gjort det.

Jag har handlat direkt från Kina, men endast två gånger (både köpen var via Ebay om jag inte minns fel).

Visa signatur

Redbox: Asrock B650 Lightning ATX, 7800x3D -20CCO, XFX 6950XT, 2x32GB Corsair Vengence 6400 CL32, WD SN770 2TB, Corsair RMe 1000, Lian Li Lancool 216, Peerless Assassin 120 SE
Purpbox: Z87-Pro, I5 4670K@4.2, Sapphire 290 TRI-X, 2x8GB Crucial Tactical@stock, Deep Silence 1
Samsung Evo 250+500GB + QVO 1TB, 2x1TB 7200RPM backup/lagring
Det var bättre förr: E5300 2600MHz -> 3640MHz, Celeron 300A -> 450MHz

Permalänk
Medlem

Kommer inte påverka mig för fem öre då jag aldrig har privat importerat några produkter utanför EU.
Så mycket skit som har sålts från kinesiska e-handlare. Det finns otaliga videos som visar på att producenter i kina (med omnejd) skiter fullständigt i konsumenter.
Sen att få hit det billigt bara för att folk vill spara pengar genom att köpa grisen i säcken.
Min kompis fick avslag från försäkringsbolaget efter brand som orsakats av laddare köpt från wish.

Visa signatur

Skärm: Acer XB271 HU, Keyboard: Corsair k95
Moderkort: Asus Prime-A Z690, GPU: RTX 4080
CPU: Intel i7 13700k, Ram: 32Gb DDR5 6000Hz
Chassi: Lian Li Lancool 3, Högtalare: ALTEC LANSING 5.1 THX
Disk 1: WD 850x 1Tb, Disk 2: WD 850x 2Tb,PSU: Seasonic Prime 1000w

Permalänk
Medlem

Det var på tiden!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hinkan:

På tiden.

Har inget emot man subventionerar för U-länder ska få igång ekonomin, men Kina är knappast ett u-land på e-handel idag, utan snarare världsledande.

Skickades från m.sweclockers.com

Kina har gått om alla andra länder nu. Snart får de börja betala EU-hjälp till oss!

Permalänk
Medlem

snart öppnar dom väl stora lager i europa, då slipper konsumenterna direktimports avgiften

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Joppis:

Om nu EU har kunnat betala denna subvention, vad stoppar då Kina som har en större ekonomi från att ta över den kostnaden så att deras export inte påverkas? Bara en tanke på vad som skulle kunna bli ett motdrag.

Skickades från m.sweclockers.com

Det är ingen som stoppar det.
Det är fritt fram för varje land att utvärdera hur de vill finansiera sin nationella postgång.
Det här handlar väl inte riktigt om att förhindra kina att ta mer plats på världshandeln (även om det skulle kunna vara en effekt som också är önskad?).

Det här är bara en åtgärd att sluta subventionera kinesisk postgång med pengar från EUs medlemsländers nationella postverk. Subventionen är numer omotiverad eftersom Kina nu är så pass rika att de kan betala för sig själva om de vill skicka paket utomlands via Kinas postverk.
Så att avsluta subventionerna för Kina är väl helt enkelt en ganska rimlig grej att göra.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Rätt ska vara rätt Kina är inte ett u-land finns fina saker att köpa från typ wish som man inte får tag på i vanlig e-handel.
Jag ser positivt på de man får bort massa skräp saker.

Visa signatur

Låda thermaltake view 91 M-kort ASUS X399 ROG Zenith Extreme CPU AMD Ryzen Threadripper 1920X 3.5 GHz Kylning Hemma byggd vattenkylning 2 x 480mm + 1 x 420mm radiatorer Minne 8 X 16Gb DDR4 HD SSD 240GB OCZ Trion 100 Grafik Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB GAMING OC WATERFORCE WB AGG Corsair RM 1000w 80+ Gold Skärm ASUS 43" ROG Strix XG438QR 4K VA HDR 120 Hz

Permalänk
Livsnjutare 😎

Bra!

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Testpilot

Trodde detta hade hänt sedan länge redan...

Tänker t.ex. när man handlat genom Wish/DHGate/AliExpress så har frakten legat rätt högt (allt mellan 20 till 120kr) i säkert 2 års tid nu. I alla fall sett relativt till hur det varit förut (gratis eller nästintill symboliska summor).

Det är inte frakten som gjort att jag handlat från Kina dock, utan det har varit småsaker som helt enkelt inte säljs i Sverige eller sådant som har sådant sjukt prispåslag. Jag kan börja handla i Sverige när Kjell säljer krympslang för mindre än 129kr för 120pack (får fan 1000-pack för mindre från Kina).

Vill dom inhemska handelsbutikerna (tänker främst på Kjell, Clas & teknikmagasinet som ändå är kina-importörer) börja konkurrera med Kina på riktigt kanske dom får se över sina prismodeller eller helt enkelt sin affärsmodell i sin helhet (mindre fysiska butiker och pressa priserna online istället?).

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | VGN K75 Pro | Deathadder V2 Pro >

Permalänk
Medlem
Skrivet av philipborg:

Du föredrar att betala för frakt kostnad från kina genom skatt (som nu) istället för direkt? 🙄 Detta har bara varit ett enormt fall av tragedy of the commons iom att kostnaden för frakt från kina har delats ut på alla invånare oavsett vad, hur mycket eller ens om du handlat från kina.

vilken kostnad är det du menar som har lagts på alla invånare menar du?

Visa signatur

-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-

Permalänk
Medlem
Skrivet av cooldfs:

snart öppnar dom väl stora lager i europa, då slipper konsumenterna direktimports avgiften

Polen har en stor marknad där prisnivån är 10% av normalpriset i EU. Varor lassas in i stora skåpbilar som sedan åker runt i hela Östeuropa.
När den marknaden är mättad, kommer de hit...

Permalänk
Medlem

Bra, verkligen på tiden, varför subventionerade vi frakt från en kommunistdiktatur med ytterst tveksam hållning till mänskliga rättigheter?

Permalänk
Medlem

Skitbra att de fixar dyrare från Kina, jag själv har köpt en massa varor därifrån så påverkas negativt, men helt klart värt det för att främja svensk konkurrens och bättre för miljön.

Visa signatur

There can be only ONE...

Permalänk
Medlem

så ett mobilskal för 20kr från kina kommer typ kosta nu över 200kr med frakt tull mm ??

Permalänk
Medlem
Skrivet av HazZarD:

så ett mobilskal för 20kr från kina kommer typ kosta nu över 200kr med frakt tull mm ??

Nja, ett skal för 20 kr är eg idag 100 kr (20 kr + 75 postnord avgift + 5 kr moms).

Ett skal i ett kuvert är nog mellan 25-50 kr, lite beroende på vad det väger, så 20 (vara)+50 (porto)+75 (postnord avgift) + 17,5 (moms, betalas både på varan och portot) = 162,5 kr

Visa signatur

| Intel i2500k | 16g Ram | ASUS ROG STRIX RX460 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nautilus011:

Kommer inte påverka mig för fem öre då jag aldrig har privat importerat några produkter utanför EU.
Så mycket skit som har sålts från kinesiska e-handlare. Det finns otaliga videos som visar på att producenter i kina (med omnejd) skiter fullständigt i konsumenter.
Sen att få hit det billigt bara för att folk vill spara pengar genom att köpa grisen i säcken.
Min kompis fick avslag från försäkringsbolaget efter brand som orsakats av laddare köpt från wish.

Ja, det finns en massa skräp från Kina så man behöver undersöka saker man köper direkt från Kina mer än när man handlar i andra butiker där man kan räkna med en viss filtrering redan. Det finns dock tusentals utmärkta produkter som inte går att hitta på andra ställen. Det finns dock generellt vissa produktkategorier man bör undvika helt, däribland laddare och powerbanks av okända tillverkare. De billiga laddare som säljs i svenska butiker dras också med jämna mellanrum tillbaka pga. att de inte uppfyller säkerhetskraven så de bör också undvikas i största möjliga mån. Det finns dock högkvalitativa laddare att köpa från Kina också men då bör man köpa dem från tillverkarens egen butik och endast från välkända varumärken som Anker, Aukey, etc.

Sedan ska väl sägas att Wish är överlägset sämst av alla butiker gällande både pris och mängden bedrägerier.

Rent allmänt känns detta dock som en bra förändring, trots att jag handlar en del från Kina.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joppis:

Om nu EU har kunnat betala denna subvention, vad stoppar då Kina som har en större ekonomi från att ta över den kostnaden så att deras export inte påverkas? Bara en tanke på vad som skulle kunna bli ett motdrag.

Skickades från m.sweclockers.com

Jag misstänker att Kina inte har någon större lust att börja betala mer än varans värde i avgift till andra länders posthantering bara för att du ska fortsätta handla billiga små skräpsaker från alibaba, det är väl det jag kan se som skulle hindra det.

Visa signatur

7800X3D - 7900XTX - QD-OLED 34" AW3423DW

Permalänk
Medlem
Skrivet av Haziza:

Usch längtar till den dagen EU faller samman helt och hållet!

men är du på riktigt eller? varför ska alibaba få subventioner av svenska skattebetalare för att kränga sina prylar?
buhu jag får betala vad frakten faktiskt kostar när man skickar något över halva jorden.

om något kanske folk slutar köpa billigt skit de inte behöver och som bara påverkar miljön negativt.

Visa signatur

▪ R5-5600x - Aurous x570 elite - 32 GB DDR4 - MSI RTX 3060ti OC
▪ Nintendo Switch - iPhone XR

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Det var på tiden det! Frågan är när vi slutar subventionera Kina som om det vore ett U-land.

U-landet Kina.

Verkligen på tiden att vi slutar subventionera världens näst starkaste ekonomi.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Avstängd
Skrivet av IKEA Billy Bokhylla:

@Haziza: Du vill alltså att EU ska fortsätta särbehandla Kina genom att subventionera deras frakt? Motivering till varför det är positivt för oss?

Ja för att det är billigare än alla Såssebutiker i Sverige kanske?

Visa signatur

•·.·´¯`·.·•ЩIЯЦZ•·.·´¯`·.·•
Threadripper 1950X - Aorus x399 Gaming 7 - G.Skill Trident Z RGB 3200Mhz 4x8gb - EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 - 500gb Samsung 960 evo - Noctua NH-U14S TR4 - EVGA SuperNOVA G2, 1300W - Acer X34A

Permalänk
Avstängd
Skrivet av leverbrock:

vilken kostnad är det du menar som har lagts på alla invånare menar du?

Du menar att du vet inte att Sverige lägger skatt på skatt på skatt när du handlar här?
Funderat på varför en sak kostar 10 kr att handla in och i slutändan betalar konsumenten 300:- för samma pryl som man nu kan köpa för 10:- fast från Kina

Snacka om ekonomer!

Bra vi ska betala mer jipii!

Visa signatur

•·.·´¯`·.·•ЩIЯЦZ•·.·´¯`·.·•
Threadripper 1950X - Aorus x399 Gaming 7 - G.Skill Trident Z RGB 3200Mhz 4x8gb - EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 - 500gb Samsung 960 evo - Noctua NH-U14S TR4 - EVGA SuperNOVA G2, 1300W - Acer X34A

Permalänk
Medlem

Om man tycker att Saudiarabien är en starkare ekonomi än Schweiz och att Polen är en starkare ekonomi än Sverige...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wiruz:

Ja för att det är billigare än alla Såssebutiker i Sverige kanske?

Skrivet av Wiruz:

Du menar att du vet inte att Sverige lägger skatt på skatt på skatt när du handlar här?
Funderat på varför en sak kostar 10 kr att handla in och i slutändan betalar konsumenten 300:- för samma pryl som man nu kan köpa för 10:- fast från Kina

Snacka om ekonomer!

Bra vi ska betala mer jipii!

Låt mig gissa, "det var bara ett räkneexempel"?

Visa signatur

7800X3D - 7900XTX - QD-OLED 34" AW3423DW