Samsung NVME - MBR vs GPT

Permalänk
Medlem

Samsung NVME - MBR vs GPT

Formaterade min Samsung 970 EVO M.2 500GB NVMe SSD med hjälp av Samsung Secure Erase. Installerade om Win 10 på den. Till min förvåning såg jag att disken var formaterad till MBR (Master Boot Record) i diskhanteraren vilket är någorlunda kasst, bör vara GPT (GUID Partition Table). Orkar inte formatera ytterligare, kan man skita i detta? Har en sekundär SSD inställd på GPT. Ska installera ljud-pluggar på ca 300GB på NVMe disken, några kanske hamnar på SSD'n. Kan jag mixa och blanda på detta sätt eller bör båda vara inställda på GPT. Om jag ska göra om och rätt, hur fixar jag enkelt en Win 10 installation med GPT inställt från början utan att behöva ta ur NVMe SSD'n?

Vänliga hälsningar
Fiklm

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fiklm:

Om jag ska göra om och rätt, hur fixar jag enkelt en Win 10 installation med GPT inställt från början utan att behöva ta ur NVMe SSD'n?

Vänliga hälsningar
Fiklm

Du bootar från USB som vanligt men innan du startar installationen så tar du upp kommandotolken och ändrar partionen den vägen.

https://docs.microsoft.com/en-us/windows-hardware/manufacture...

Visa signatur

Intel Core i7-11700K / Asus ROG Strix Z590-F / Asus 1070 Dual OC / G.Skill Trident Z RGB 32GB (4x8) 3200MHz CL14 / Corsair RM750x / Samsung 980 PRO 1TB / Lian Li PC-O11 Dynamic EVO / custom loop 3x360 / Asus ROG Swift PG278Q / Ducky Shine 5 RGB MX Red / Sennheiser HD660S / FiiO E10K / Audio-Technica AT2020USB+

Permalänk
Medlem

Gjorde precis detta, konverterade till GPT i kommandotolken för att därefter installera win 10, står fortfarande som MBR i diskhanteraren. Jag ger upp, vill inte formatera en ny NVMe fram och tillbaka. Tack för visat intresse.

Permalänk
Medlem

Hej,

För att köra GPT på en disk du bootar Windows på behöver du se till att moderkortet kör i EFI läge och inte BIOS läge. Kör du BIOS läge kommer troligtvis Windows 10 installationen känna av detta och formatera disken till MBR boot record

Så om du fortfarande vill fixa detta se till att ställa om till EFI läge istället för BIOS och kör Windows 10 installationen på nytt

Visa signatur

Asus Strix Rog B550-F gaming | AMD Ryzen 7 5800x | 2x16GB Ballistix 3600MHz CL16 | ASUS TUF RTX 3080 |Gigabyte AORUS FI27Q-X 27" 1440p 240hz IPS + AOC 27" 1440p 144hz

Permalänk
Rekordmedlem

MBR och GPT har absolut inget med formatering att göra utan är olika system för partitionering, du kan formatera dig till döds utan att det ändrar partitionsmetoden så du behöver alltså partitionera om enheten.
Att först radera alla partitioner på den önskade systemenheten och sedan påbörja en installation kommer att tillåta att installationsprogrammet partitionerar och formaterar för att sedan börja installera.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

MBR och GPT har absolut inget med formatering att göra utan är olika system för partitionering, du kan formatera dig till döds utan att det ändrar partitionsmetoden så du behöver alltså partitionera om enheten.
Att först radera alla partitioner på den önskade systemenheten och sedan påbörja en installation kommer att tillåta att installationsprogrammet partitionerar och formaterar för att sedan börja installera.

Fast om du formaterar disken försvinner ju partitionerna? Tror det är problemet att han inte kör EFI/UEFI på moderkortet. Windows installationen hjälper ju till med formatering och partitionering och känner av hur du stället in moderkotet.

Visa signatur

Asus Strix Rog B550-F gaming | AMD Ryzen 7 5800x | 2x16GB Ballistix 3600MHz CL16 | ASUS TUF RTX 3080 |Gigabyte AORUS FI27Q-X 27" 1440p 240hz IPS + AOC 27" 1440p 144hz

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av daniz:

Fast om du formaterar disken försvinner ju partitionerna? Tror det är problemet att han inte kör EFI/UEFI på moderkortet. Windows installationen hjälper ju till med formatering och partitionering och känner av hur du stället in moderkotet.

Nej bara innehållet på partitionerna försvinner men du påverkar inte partitioneringen när du formaterar, ska du partitionera "manuellt" får du använda kommandot diskpart och inte format.
https://docs.microsoft.com/en-us/windows-server/administratio...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

Jag kan tipsa om denna guiden jag skrev för en massa år sedan:
https://www.sweclockers.com/forum/trad/1155391-guide-konverte...

Fungerar dock inte om man försöker göra det på systemdisken. Vidare bör man se till att moderkortet startar i rent UEFI-läge och inte i legacy.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Nej bara innehållet på partitionerna försvinner men du påverkar inte partitioneringen när du formaterar, ska du partitionera "manuellt" får du använda kommandot diskpart och inte format.
https://docs.microsoft.com/en-us/windows-server/administratio...

Ah ok sorry, ja jag kör ju alltid diskpart med en clean först och när jag tänker efter så är det innan formatering man skapar partitionerna så du har rätt. Men oavsett om du t.ex. hanterar/tar bort partitionerna i Windows setup så kommer den hjälpa dig. Dvs man måste köra UEFI för att köra GPT. Tror inte det går boota på GPT om du inte kör UEFI.

Visa signatur

Asus Strix Rog B550-F gaming | AMD Ryzen 7 5800x | 2x16GB Ballistix 3600MHz CL16 | ASUS TUF RTX 3080 |Gigabyte AORUS FI27Q-X 27" 1440p 240hz IPS + AOC 27" 1440p 144hz

Permalänk
Medlem

Moderkortet är inställt i bios på att köra UEFI och inte legacy. Storage boot option är inställt på UEFI. Enda jag märkt efter formateringen är att jag får en Win 10 laddningsskärm innan jag kommer in till inloggning vilket, om jag minns rätt, inte fick tidigare.

Och om det är så att moderkortet på något vänster visar fel så ska, vad jag hört, en konvertering i kommandotolken till GPT innan Win 10 installationen åtgärda detta.

Jag har formaterat enligt konstens alla regler men det vill sig inte och jag vill inte slita fler gånger i onödan och ända bar få MBR.

Vänliga hälsningar
Fiklm

Permalänk
Medlem

Under kan ske. Jag lyckades. Vad jag gjorde var att inte koppla ur min sekundära hårddisk. Orsaken till att jag gjorde detta innan var att jag hört att man endast ska ha in en hårddisk när man installerar win 10 annars kan win filer hamna på den sekundära.

Nu är båda hårddiskarna GPT. Partitionen på Win 10 disken är 529 MB NTFS Felfri (OEM-partition), 100 MB Felfri (EFI) och såklart huvudpartitionen C. Vad jag hört ska en Win 10 GPT installation se ut på detta sätt. Inga windows filer har heller installerats på min sekundära hårddisk.

Om jag inte kopplat ur min sekundära hårddisk hade detta problem troligen inte uppstått.
Tack än en gång för visat intresse.

Vänliga hälsningar Fiklm