AMD:s försening av Ryzen 9 3950X tillskrivs låga klockfrekvenser

Permalänk
Medlem

Några hundratal MHz hit eller dit struntar jag i, det hindrar mig inte från att köpa.

(Men, det byder inte att jag köper blint utan att ha läst ordentliga recensioner.)

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Skrivet av Mocka:

Brukar länka denna ibland, det är mina boost clocks i singeltrådade applikationer.
Sex av åtta kärnor klarar över 4.5GHz medan två inte gör det men tittar man på totalen av alla kärnor blir det ju enligt spec

https://i.imgur.com/TiAP3p7.png

och HWInfo hette -3900 men OK! Du har ju 3800X
Spänningen är dock skrämmande.1,48V average. Undrar hur LLC kalibrering fungerar på ZEN2.

Skrivet av firstofmay:

Tycker inte överklockning har varit kul sedan Ivy Bridge, behövde delidda min 7700k för att få vettiga temps stock och den klockade uruselt. Jag bryr mig inte om AMD tar död på överklockning, särskilt inte när Intel inte ens kan leverera vettig IHS på sina K-processorer.

Njaaa. min 4670K var usel. En kärna var 5-7 grader högre än andra. 8350K var också varm. Dock 9000-serien har ju fixat sina så de kan levererara "vettiga" IHS. Skillnaden är tydlig. Nu har man också högre clock ur kartong men å andra sidan kan man ändra mera i bios. Så även om man får mindre procentuellt så de som kan kan få vettiga OC. AMD är dock tvungen att maxclocka dem för att konkurrera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dual-Tjur:

och HWInfo hette -3900 men OK! Du har ju 3800X

Det är versionsnumret.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Dual-Tjur:

Min pentium 75 överklockade jag från 75 till 90 genom att byta pinnar på moderkortet. (enda val som fanns var det 60 75 och 90 -compaq) Efter det kunde jag spela winamp mp3 utan hack.

Förr var det liksom självklart. Man sparade pengar genom att köpa billigare och överklocka.
Nu vet jag inte...speciellt när man ser på 3600 3600X och 3700X och 3800X.
Förresten varför heter de inte 3700 och 3700X???

Ja märkligt, vart tog 3700 utan X vägen?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Skrivet av ClintBeastwood:

Det är versionsnumret.

jag fattade det efter 3sek....fick mig att skratta lite. Jag har version -3620.
Tog tillbaka gömda CORE VID och Clock. Lite överraskad att cores VID spänningar är så låga.
AMD verkar steka sina kärnor ordentligt med 1,5V.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Om processorn i extremt sällsynta fall når 4,7Ghz är det bättre att skriva 4,6 i specifikationerna, då blir ju alla kunder bara positivt överraskade. Är nog få som skulle gnälla av att processorn låg på en 50Mhz högre frekvens än vad som stod i specifikationerna, men många gnäller om den ligger under även om det bara är 25-50Mhz.

SÅklart skall specifikationer som utlovats av tillverkaren följas. I realiteten spelar dock en så liten miss inte någon betydande roll. Tolkade Sebastians inlägg som att han syftade på större felaktigheter i undersökningar och media.

Visa signatur

"Trust Me, I'm an Engineer"

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Dual-Tjur:

jag fattade det efter 3sek....fick mig att skratta lite. Jag har version -3610.
Tog tillbaka gömda CORE VID och Clock. Lite överraskad att cores VID spänningar är så låga.
AMD verkar steka sina kärnor ordentligt med 1,5V.

https://i.imgur.com/MPIcqmB.png

92 grader ser ju ut som "lite" stekt även på din 9600.
Att 1.5 ser ju mycket ut men iom att det är så korta stunder säger iaf AMD att det inte är något problem.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Skrivet av Jalle64:

92 grader ser ju ut som "lite" stekt även på din 9600.
Att 1.5 ser ju mycket ut men iom att det är så korta stunder säger iaf AMD att det inte är något problem.

har 25.2 i lägenheten nu då solen kom fram...dags att vädra lägenheten lite
Det är meningen. Fläktarna börjar snurra hårdare först efter 78C dvs allt som inte är benchmark 100% direkt så är tempsen nästan aldrig över 80C

Jag trodde att det var korta stunder, men 1,48V Average är det som är skrämmande.
Själv har jag kalibrerat min CPU att den har högst spänning vid full load (LLC2) Verkar vara det omvända för ZEN2.

Permalänk
Medlem

Det är väll rätt viktigt att maintaina så hög frekvens som möjligt på de få kärnorna som belastas, man jämför ju alltid mot 9900K och tappar man ett par hundra MHz så blir skillnaden ännu större. Jag är ute efter rätt hög FPS (bland annat för VR och 144 Hz skärm) och då är det inge vidare om klockan ligger flera hundra under spec. Överklockar man sedan 9900K och kör med bra minnen så har varken 3900 eller 3950 någon chans.

Man hade ju hoppats på att prollarna skulle ligga på 4.6 eller kanske 4.5 med laddning på kanske fyra kärnor, men om den inte äns når 4.6 i single threaded är det ju rätt kört.

Permalänk
Medlem

3000 klockfrekvenser har visat sig vara optimistiska minst sagt. Väl i stort sett bara 3600 som kan nå den mest för den är satt lägre än de andra.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Dalton Sleeper:

Det är väll rätt viktigt att maintaina så hög frekvens som möjligt på de få kärnorna som belastas, man jämför ju alltid mot 9900K och tappar man ett par hundra MHz så blir skillnaden ännu större. Jag är ute efter rätt hög FPS (bland annat för VR och 144 Hz skärm) och då är det inge vidare om klockan ligger flera hundra under spec. Överklockar man sedan 9900K och kör med bra minnen så har varken 3900 eller 3950 någon chans.

Man hade ju hoppats på att prollarna skulle ligga på 4.6 eller kanske 4.5 med laddning på kanske fyra kärnor, men om den inte äns når 4.6 i single threaded är det ju rätt kört.

Fast nu handlar det väl inte om flera hundra MHz, möjligtvis flera tiotals MHz.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Fast nu handlar det väl inte om flera hundra MHz, möjligtvis flera tiotals MHz.

Av det jag följt så verkar det vara ytterst få som kommer i närheten av boostklocken (3900X), förutom möjligen i idle, och då endast ett par millisekunder. Den verkliga användbara klocken ligger flera hundra MHz lägre även på få kärnor. Om nu verkliga scenariot är 4.2-4.3 och resten i princip onåbar boost så är det ju trist. Att speca 4.7 på kartongen när det "aldrig" händer är väll lite sådär.

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Dalton Sleeper:

Av det jag följt så verkar det vara ytterst få som kommer i närheten av boostklocken (3900X), förutom möjligen i idle, och då endast ett par millisekunder. Den verkliga användbara klocken ligger flera hundra MHz lägre även på få kärnor. Om nu verkliga scenariot är 4.2-4.3 och resten i princip onåbar boost så är det ju trist. Att speca 4.7 på kartongen när det "aldrig" händer är väll lite sådär.

Så har inte jag uppfattat det.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

Ja väljer man sätta dom bra chiplet;n i EPYC så , finns det ju bara dem andra kvar kanske skulle prio på konsument marknaden skulle vara bättre om man nu vill ha marknads andelar

Visa signatur

If it can't run Crisys its a calculater

The New Build The Torrent 2,0

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tip Top:

Ja väljer man sätta dom bra chiplet;n i EPYC så , finns det ju bara dem andra kvar kanske skulle prio på konsument marknaden skulle vara bättre om man nu vill ha marknads andelar

Håller med, det är nog den verkliga förklaringen, dom hade många bra chip när dom validerade därför satte dom frekvenserna som dom är. Men när produktions binningen började visade det sig att efterfrågan på Epyc var kolossal, konsument får troligen vad som kan betraktas som på gränsen till defekta chip som aldrig skulle duga för en Epyc.

En kanske lite oväntad nackdel med att använda samma kisel till allt.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem

Antar att turbo i 4.7ghz endast gäller 1 kärna. Tror köparna för denna är mer intresserad av turbon för samtliga kärnor är. Får se vad dom gör.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Ratatosk:

Så har inte jag uppfattat det.

Den beskrivningen är lite mer negativ, men faktiskt inte jättelångt från verkligheten.

Kör jag detta program, som "by design" egentligen inte gör något alls (kör en trave x86 NOP=No OPeration i en oändlig loop) så håller "bästa" kärnan rätt konsekvent 4575 MHz.

int main(int argc, char *argv[]) { asm("loop: \n" "nop\n" "nop\n" "nop\n" "nop\n" "jmp loop\n"); }

Om jag på samma kärna i stället kör den andra extremen, d.v.s. en lång serie av AVX/FMA instruktioner, pendlar frekvensen mellan 4325-4350 MHz.

Som referens kan nämnas att min NUC med i7-8559U (samma CPU som sitter i toppmodellen av MBP 13") får 4,5 GHz i första fallet och pendlar mellan 4,1-4,2 GHz i det andra fallet. Men då pratar vi om en CPU med 28 W TDP och som faktiskt presterar något bättre än 3900X i det andra fallet när man bara lastar en enda CPU-tråd!

Kikar du istället på vad GB4 resultaten för 3900X visar i enkeltrådprestanda (lägg på .gb4 på en resultat URL så får du fram frekvensdata för varje deltest, samt högsta uppmätta frekvens) kan det pendla från 4350-4375 MHz till 4550-4575 MHz (den senare är mitt system som faktiskt kör standardkylaren, men så står maskinen i ett kylt serverrum också).

Är detta ett problem i praktiken?
Knappast!

Enda potentiella problemet AMD har med 3000-serien är just att boost-frekvensen, framförallt på 3900X, är nästan hopplös att nå i "verkliga" fall + maxboost (som i många fall fortfarande är <4,6 GHz) får man bara när man egentligen gör ingenting...

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

Herregud, tack alla ni som brytt er så mycket om 25mhz så att nu blir vi utan 3950x

Visa signatur

𝕊𝕡𝕖𝕔𝕚𝕗𝕚𝕜𝕒𝕥𝕚𝕠𝕟𝕖𝕣
Fractal Vector RS Dark TG | ASUS TUF GAMING X570-PLUS | Ryzen 9 3900X | Kraken X62 | 4x8GB G.Skill Trident Z Neo @3600 C16 | ASUS Geforce RTX 2080 Ti ROG Strix Gaming OC 11G | Corsair HX1000i | Corsair MP510 480GB | Seagate Barracuda 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Philip320:

Herregud, tack alla ni som brytt er så mycket om 25mhz så att nu blir vi utan 3950x

Ingen blir utan.
3900X = 2x6core ca 6000kr
Threadripper 24core = 4x6core
3950X = 2x8 ca 9000kr

Sant att 8 bra kärnor går till server, men tåls att jämföra;

3950X + X570 =9000+2200 = ca 11200kr

Threadripper 24core + X399 =3700kr +ca 10500 = 14200kr
14200/11200= 27%

Ska man bara åt flertrådsprestandan så är Threadripper oslagbart?

Visa signatur

I've somehow been WASDing my whole life

13th Intel 8P@6GHz E-cores off Kraken X73 360mm DDR5 m.2@7000MB/sek Gigabyte Z690
Alltid över AMD 3D med överklocking i fakefikans (swefaker) grafer med intel :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flopper:

Kanske därför det ryktas att nya Threadripper kommer med ny socket då

Varför skulle Threadripper komma med ny socket, när den redan använder en extremt överdimensionerad plattform som på annat håll används för 64-kärniga Rome?

Permalänk
Medlem

"Skulle ditt intresse för Ryzen 9 3950X minska...?"
Inte alls! Det är en tekniskt intressant produkt, att betrakta på avstånd, även om jag inte ser någon anledning att köpa en själv.

Artikeln i Computer Base är ju väldigt intressant.
"Problemet" verkar vara i flera lager:
* För att kunna nå önskade frekvenser utan att överskrida tillåten effektförbrukning krävs att man använder "de bästa" chipen. Dessa finns och med hjälp av binning är det inget tekniskt problem att plocka fram så många som behövs, men...
* De "bästa" chipen är redan öronmärkta för Epyc och Threadripper, och då blir det i princip inga över till denna udda fågel.

AMD minskar sina intäkter om de tar chip som är lämpade för Epyc och sätter dem i Ryzen. Samtidigt blir det nu en kostnad i form av minskat förtroende om de inte kan leverera 3950X som lovat.

Permalänk
Medlem

jag tycker att dom får öka boost frekvensen med 100 MHz för varje månad den blir försenad

Blir 5GHz till december

(ironi)

Visa signatur

Phanteks P400s | Asus B-350 Strix |Ryzen 1600X @4 Ghz
G.skill 16GB 3.6Ghz CL16 Trident Z RGB | FD Celsius S36
Samsung 960EVO 500GB |Corsair RM750x | Asus Vega 56 Strix

Permalänk
Medlem

Rekommenderar verkligen de artiklar som finns ute gällande AMD:s boost teknik. Den är inte som Intels. Ger mer förståelse och även mindre.... ogrundade antaganden

Visa signatur

"Trust Me, I'm an Engineer"

Permalänk
Hjälpsam

Upprörande!
Inte frekvenserna, namnet!
Borde döpt CPU:n till Ryzen 9 3900X Super!
Jävla AMD

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Olle P:

"Skulle ditt intresse för Ryzen 9 3950X minska...?"
Inte alls! Det är en tekniskt intressant produkt, att betrakta på avstånd, även om jag inte ser någon anledning att köpa en själv.

Artikeln i Computer Base är ju väldigt intressant.
"Problemet" verkar vara i flera lager:
* För att kunna nå önskade frekvenser utan att överskrida tillåten effektförbrukning krävs att man använder "de bästa" chipen. Dessa finns och med hjälp av binning är det inget tekniskt problem att plocka fram så många som behövs, men...
* De "bästa" chipen är redan öronmärkta för Epyc och Threadripper, och då blir det i princip inga över till denna udda fågel.

AMD minskar sina intäkter om de tar chip som är lämpade för Epyc och sätter dem i Ryzen. Samtidigt blir det nu en kostnad i form av minskat förtroende om de inte kan leverera 3950X som lovat.

Logiska är ju att sänka de specade kraven, då kan de leverera, om än med aningen lägre prestanda.
Kanske en max boost på 4500 MHz?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

Den här nyheten är bullshit. Det är självklart att det är extremt tryck på server cpuer som gör att de försenar ytterligare 8 kärniga cpuer.
De har ju tom sålt Epyc till Supercomputers som använder flera tusen cpuer.. Och där är marginalerna jäkligt mycket högre än våra små Ryzen cpuer så det är ett självklart val som företag att sälja produkterna på de marknader där man tjänar mest pengar

Visa signatur

6800 XT - Ryzen 5900x - 32GB G.Skill 3733mhz - Asus Strix X570-E - Noctua NH-D15
WD SN750 1TB - Samsung 960 Evo - 850 Evo 1TB - 750 Evo
Corsair HX750i - NZXT Phantom 630 - LG S2721DGFA
Razer Deathadder 2013 - HyperX Alloy Core - Sennheiser GSP 350

Permalänk
Medlem
Skrivet av SpeedRebirth:

Den här nyheten är bullshit. Det är självklart att det är extremt tryck på server cpuer som gör att de försenar ytterligare 8 kärniga cpuer.
De har ju tom sålt Epyc till Supercomputers som använder flera tusen cpuer.. Och där är marginalerna jäkligt mycket högre än våra små Ryzen cpuer så det är ett självklart val som företag att sälja produkterna på de marknader där man tjänar mest pengar

Det klart att det är tryck på server, dels presterar Epyc markant bättre än Xeon i multithread men framförallt den drar betydligt mycket mindre ström/kärna vilket är väldigt viktigt i servervärlden.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Logiska är ju att sänka de specade kraven, då kan de leverera, om än med aningen lägre prestanda.
Kanske en max boost på 4500 MHz?

Tror inte det räcker. Då tar de chiplets (och kapacitet i monteringslinan) från Ryzen 7 i stället, och dessa säljer riktigt bra.

Zen 2 är väldigt bra och Intel är i en svår sits (med gammal nod och en uppsjö sårbarheter) vilket skapar en enorm efterfrågan på Zen 2-baserade processorer.
AMD/TSMC har inte kapacitet att möta hela efterfrågan, vilket tvingar AMD att välja var man ska strypa tillgången:
1. Inte leverera efterfrågad mängd Epyc? Knappast troligt, då det är där man inte har råd med strul.
2. Såväl 3700X som 3900X säljer så mycket man kan leverera i stora delar av världen. En sänkning av produktionstakten redan nu känns dumt. (Att de finns i (små) lager i Sverige är ett undantag.)
3. Nya modeller med lägre prestanda, där det redan finns bindande avtal med större datorbyggare, tar upp en del av produktionskapaciteten (montering av komponenter till komplett CPU). Kan inte begränsas utan att det blir viten.
4. Senarelagd försäljningsstart av nya modeller med begränsad efterfrågan (3950X och Threadripper) känns då som det minst dåliga alternativet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Upprörande!
Inte frekvenserna, namnet!
Borde döpt CPU:n till Ryzen 9 3900X Super!
Jävla AMD

Ja. De missade absolut ett gyllene läge där.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |