Google: "Multiplayer blir bättre med Stadia än på spelkonsol"

Permalänk
Melding Plague

Google: "Multiplayer blir bättre med Stadia än på spelkonsol"

Latenstider är ett vanligt orosmoln när strömmande speltjänster kommer på tal. Enligt Google gör den serverbaserade strukturen tjänsten bättre lämpad för multiplayer-spelande.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Kommer nån att använda den här tjänsten?

Permalänk
Medlem
Skrivet av HenrikM:

Kommer nån att använda den här tjänsten?

fifa spelare.

Permalänk
Medlem

Tror på detta när det är bevisat. Innan dess är det bara tomma ord.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem

Får dom det att fungera och ta fart så är det ju gonatt för alla spelkonsoller.
Men ytterligare spel man inte kan äga utan bara låna.
Hoppas att marknaden säger nej.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPIUS:

Tror på detta när det är bevisat. Innan dess är det bara tomma ord.

Det är dock sant att latenser mellan spelare kommer vara mycket lägre då alla virtuella miljöer är direkt kopplade mot varandra.

Latenser på streamingen är ju en annan femma.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Jobbdator: Macbook Pro 16" | M1 Pro | 32GB RAM | 1TB Lagring

Permalänk
Medlem

Om du inte kan se detaljerna på skärmen så är latensen inte så viktigt.
Det är samma problem som existerar vid videoströmning. Så fort det händer mycket på skärmen blir det bara gröt.

Permalänk
Medlem

Förstår precis vad han menar.

Spelar man på konsol (eller dator) där saker processas lokalt idag så kommer ju ens egen karaktär reagera på eventuell input omedelbart medans motståndarnas rörelser är helt beroende på nätverksprestanda, vilket ju riskerar att bli inkonsekvent om du rör dig snabbt och smidigt medans motståndarna laggar.

Kör man istället via Stadia så blir din karaktärs rörelser lika beroende av nätverksprestandan som motståndarna så där blir det istället att din karaktär laggar lika mycket som alla andra vilket ju är klart mer konsekvent och därmed bättre

Permalänk
Avstängd
Skrivet av jehuty:

fifa spelare.

Kanske man slipper fuskare

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Permalänk
Medlem
Skrivet av VadSaDu:

Kanske man slipper fuskare

Jo det är ju största lockelsen enligt mig, dock är problemet fortfarande att input delay kommer vara så känslig och det att man inte annat än hyr spel är lite trist. Tror inte det tar över helt men kan klart se att om de får det att funka bra så iaf för spel som inte är helt beroende av väldigt låg input lag så lär det vara det som blir standard.

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Medlem
Skrivet av VadSaDu:

Kanske man slipper fuskare

Det hade jag inte tänkt på, borde det inte vara i princip omöjligt att fuska i multiplayer med ett sådant här system?

Visa signatur

"Jag är så gammal att jag brukade styra med piltangenterna"
StoppaCopySwede
Fraktrfitt:Inet

Permalänk
Medlem

Tycker detta är extremt intressant, sure är säkert inte den bästa plattformen för cs, cod och liknande. Men att köra strategi, crpg, och en väldigt storybaserade icke "fps" lär detta vara en extremt bra plattform för och tror utan tvekan att det är framtiden

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Får dom det att fungera och ta fart så är det ju gonatt för alla spelkonsoller.
Men ytterligare spel man inte kan äga utan bara låna.
Hoppas att marknaden säger nej.

Varken Nintendo eller Sony är beroende av multiplayer. Exklusiva singleplayerspel säljer bättre än någonsin.

Sen är inte inputlag något som konsolspelare kommer vilja vänja sig vid. Snarare vill man minska den, där man lagt press på TV-tillverkarna att införa diverse game-modes där viss bildbehandling stängs av för att ge snabbare respons.

Att låna spel kommer inte massan godta. Marknaden kommer garanterat säga nej i den mening att Stadia knappast kommer ta stora andelar av konsoller. Snarare PC-marknaden de plockar andelar av isåfall, där stora MP kanske lockar mera. Eventuellt X-box förlorar ytterligare på en konkurrent där.

Visa signatur

”Ingen må utsättas för godtyckliga ingripanden i fråga om privatliv, familj, hem eller korrespondens.
Artikel 12, FN:s deklaration för mänskliga rättigheter

Permalänk

Jag gillar känslan av att äga produkten jag köper. kanske hyra men då ska det bara kosta någon tia per dygn.

Visa signatur

Core I7 7700k . Asus GTX 1080 . 32GB Corsair Vengeance . Asus Maximus IX . Corsair AX860 . Samsung 960 PRO Nvme ssd x2 raid0

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cebor:

Förstår precis vad han menar.

Spelar man på konsol (eller dator) där saker processas lokalt idag så kommer ju ens egen karaktär reagera på eventuell input omedelbart medans motståndarnas rörelser är helt beroende på nätverksprestanda, vilket ju riskerar att bli inkonsekvent om du rör dig snabbt och smidigt medans motståndarna laggar.

Kör man istället via Stadia så blir din karaktärs rörelser lika beroende av nätverksprestandan som motståndarna så där blir det istället att din karaktär laggar lika mycket som alla andra vilket ju är klart mer konsekvent och därmed bättre

Så mer lagg = bättre? Aah, teknikens under!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av HenrikM:

Kommer nån att använda den här tjänsten?

Kanske när man åker till sommarstugan eller liknande.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Medlem

haha sicket skitsnack...

Permalänk
Skrivet av Cenorida:

Kanske när man åker till sommarstugan eller liknande.

Krävs väl typ fiber för att strömma spel bra. Och det är nog få som har i sommarstugan?

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Krävs väl typ fiber för att strömma spel bra. Och det är nog få som har i sommarstugan?

Nae. Jag och många andra har tillgång till fiber även i sommarstugan

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Medlem
Skrivet av Orisons:

Det hade jag inte tänkt på, borde det inte vara i princip omöjligt att fuska i multiplayer med ett sådant här system?

Bara att bygga något som registrerar det som händer på skärmen och utför handlingar utifrån det...

Permalänk
Medlem

Ohederligt att marknadsföra tjänsten på det här sättet... att klienterna kan ha lägre ping till spelservrarna är ju helt ovidkommande när själva streamingen ger sämre upplösning, lägre bildfrekvens, högre fördröjning på kontrollerna, etc. etc.

Alla saker som är A och O när det kommer till en bra multiplayer upplevelse.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Krävs väl typ fiber för att strömma spel bra. Och det är nog få som har i sommarstugan?

Inte ovanligt med fiber i sommarstugor.

Är trots allt 2020 snart

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Tveklöst så att detta skulle reducera eller rent av helt nullifiera några av de mest frekvent uttalat vanligaste irritationsmomenten för MP.

"Hacks!" Kommer bli rätt svårt att få till.

"Jag missade för den där hade 720ms ping!" Borde rimligen bli irrelevant, förutom för den med den hopplösa uppkopplingen då.

Sen lär det troligen bli någorlunda inställningsparitet också. Ingen fördel i avstängda effekter eller liknande. 4K är såklart ett övertag mot 1080p i vissa fall, men det är nog ändå minsta ogynnsamma nämnaren i denna materialsport.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem
Skrivet av devilstar:

Jag gillar känslan av att äga produkten jag köper. kanske hyra men då ska det bara kosta någon tia per dygn.

Gissar på att du har köpt och/eller äger ca 0 spel från dom senaste 10 åren

Permalänk
Inaktiv

Låter rimligt. Xbox OS är ju en moddad version av Win 10 med containers, om trafiken stannar i serverrummet blir ju latensen lägre än om trafiken behöver gå fram & tillbaka.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HenrikM:

Kommer nån att använda den här tjänsten?

Tror vi tittar på det fel, finns en extremt stor grupp som bara spelar lite då och då, och är inte jättesugna att lägga 5-6k på nästa gen-Konsol. Konsol-spelarna är redan idag vana att betala xbox live etc och har inga problem att spela på 200ping servrar.
Hade Stadia inte haft ett riktigt skitspel i sin founder edition hade jag köpt ett, kul att testa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cebor:

Förstår precis vad han menar.

Spelar man på konsol (eller dator) där saker processas lokalt idag så kommer ju ens egen karaktär reagera på eventuell input omedelbart medans motståndarnas rörelser är helt beroende på nätverksprestanda, vilket ju riskerar att bli inkonsekvent om du rör dig snabbt och smidigt medans motståndarna laggar.

Kör man istället via Stadia så blir din karaktärs rörelser lika beroende av nätverksprestandan som motståndarna så där blir det istället att din karaktär laggar lika mycket som alla andra vilket ju är klart mer konsekvent och därmed bättre

Jo så har jag också tolkat det, men borde det inte bli hopplös att styra?
Scenario1 är två spelar som ser varandra samtidig. Idag kan man uppleva det som att man skjutet först men ändå vinner den andra spelare...för han hade högre ping och hans rörelser är fördröjda så enligt servern reagerade den andre först. Så i det fallet borde stafia vara bättre.
Scenario2. Du ska flytta aim snabbt och skjuta. I det här fallet borde alltså rörelsen bli fördröjd lika mycket som spelaren med högst ping plus fördröjningen på streamen. Så borde vara omöjligt att veta när du ska skjuta då muspekare laggar. Lika jobbigt som att köra Windows muspekaren på en tv mef 80ms+ input lag. Så nja är tveksam

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av AndreaX:

Tveklöst så att detta skulle reducera eller rent av helt nullifiera några av de mest frekvent uttalat vanligaste irritationsmomenten för MP.

"Hacks!" Kommer bli rätt svårt att få till.

"Jag missade för den där hade 720ms ping!" Borde rimligen bli irrelevant, förutom för den med den hopplösa uppkopplingen då.

Det förutsätter dock att alla som spelar på Stadia möter andra som också spelar på Stadia, något som inte alls låter hållbart. Dels för att man inte kan spela med vänner som är på andra tjänster, och dels för att det antagligen inte finns nog med spelare helt enkelt.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Xbox är bättre än Playstation, enligt microsoft.

Visa signatur

Om du vill att jag ska se ditt svar så tryck på Citera.

Permalänk
Lego Master

"Wääh, wääh, Google försöker göra nånting jag inte har sett en vettig implementation av än, så jag vägrar tro att detta kommer funka."

Är det bara jag som faktiskt VILL att det här ska lyckas och bli bra? Klart det kommer finnas saker man kan förbättra, men konceptet som helhet är jag taggad på som fan. Och ju högre genomsnittlig bandbredd folk får tillgång till framöver, desto bättre kommer man ju kunna skyffla bild och ljud utan dassig komprimering.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield