Dyrare frakt från Kina efter EU-beslut

Permalänk
Medlem
Skrivet av HazZarD:

så ett mobilskal för 20kr från kina kommer typ kosta nu över 200kr med frakt tull mm ??

Samma/liknande skal kan köpas på ebay för drygt det dubbla från en EU-handlare, så det är ingen jättekatastrof.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Haziza:

Usch längtar till den dagen EU faller samman helt och hållet!

Du vill alltså att ett företag i Kina ska få ekonomiska och oschysta fördelar gentemot svenska och europeiska företag? Varför? För att du ska kunna köpa skitprylar från Kina? Eller kanske EU inte kan göra i rätt i din värld?

Skrivet av anon56869:

Utan EU hade det aldrig hänt, altså kina hade inte haft den positiva särbehandlingen. Läs om hans inlägg.

Skickades från m.sweclockers.com

Utan EU? Ursäkta men det stämmer inte alls.

Skrivet av ronnylov:

Då kan posten ta bort straffavgiften på Kinapaketen nu då? De införde den ju på grund av att det blev för dyrt att hantera paketen från Kina. Hade väl i och för sig med momsen att göra också.

Inte riktigt. Postens avgift berodde på att man tvingades värdera produkter och därigenom moms och tull eftersom kinesiska företag skrev ned värdet på sina produkter för att kunna sälja dem billigt. Frakten hade inte händelsevis med den att göra alls. Avgiften gick till förvar och beräkning av tull. Vilket berodde på att Tullverket ledsnade för att Postnord tidigare inte gjort sitt jobb.

Skrivet av Joppis:

Om nu EU har kunnat betala denna subvention, vad stoppar då Kina som har en större ekonomi från att ta över den kostnaden så att deras export inte påverkas? Bara en tanke på vad som skulle kunna bli ett motdrag.

Skickades från m.sweclockers.com

Inte mycket. Om Kina vill subventionera sina egna inhemska företag så är det inget EU kan göra åt det.

Skrivet av cooldfs:

snart öppnar dom väl stora lager i europa, då slipper konsumenterna direktimports avgiften

Går inte riktigt att göra på detta sättet. Det väsentliga är vad produkten är producerad och var företaget är registrerad. Inte var lagret är lokaliserat.

Skrivet av Wiruz:

Du menar att du vet inte att Sverige lägger skatt på skatt på skatt när du handlar här?
Funderat på varför en sak kostar 10 kr att handla in och i slutändan betalar konsumenten 300:- för samma pryl som man nu kan köpa för 10:- fast från Kina

Snacka om ekonomer!

Bra vi ska betala mer jipii!

"Samma pryl" var det ja. Dessutom 300:-? Nu överdriver du kraftigt. Du betalar 25% moms på en vara och eventuellt kemikalieskatt (om företaget inte sugit in denna kostnad redan). Att kalla det för "Såssebutiker" är däremot bara infantilt och tillför inget till diskussionen.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av leverbrock:

vilken kostnad är det du menar som har lagts på alla invånare menar du?

Beror väl lite på vad man menar med "alla invånare".
Tolkar jag det rätt så menar du vi i exempelvis Sverige. Då är svaret ja, vi betalar med bland annat skatt istället för kineserna i nuläget.

Hur hänger det här ihop då?

Jo.
Vill man skicka något med vanlig postgång så får man som avsändare betala för sig. Vanligen genom att köpa frimärken. Så får postverken in pengar för sin leveranstjänst.
Kinesiska posten säljer alltså frimärke till en kinesisk handlare för en leveranstjänst. Men kinesiska staten kör inte ut med brev i Sverige. De lämnar över ansvaret för leverans i Sverige på Postnord.
All makes sense och är givet so far ;).
Det är här det blir intressant.
Som reglerna sett ut fram tills nu så behöver Kinesiska posten inte skicka med pengar för den delen av leveransen som utförs i Sverige. Typ så iaf. Subventioneringen innebär nämligen att "Ulandet kina nästan helt slipper betala för den delen."
Märk väl att Kinesiska posten ändå kan ta betalt för tjänsten genom att sälja frimärken. Men de behöver alltså inte göra hela arbetet eller betala någon annan för att göra sista delen i mottagarlandet.
Paketet dumpas hos postnord.

Postnord sorterar kinabreven och kör ut dem. Men hur får Postnord betalt för kinabreven då?
Ja det är ju just det. De får typ inte betalt för att hantera kinabreven. Men de måste såklart köra ut dem ändå.
Nu är det så att postnord delvis finansieras av skattepengar. Och de kan ju även ta ut lite högre avgifter på övrig post. Dessa delar får täcka upp för utgifterna som kinabreven ger.
På så vis blir det vi som betalar för kinesisk postgång via skatt, och kanske även också via övriga avgifter postnord tar in.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Haziza:

Usch längtar till den dagen EU faller samman helt och hållet!

Intelligent inlägg. Det brukar låta så hos dem som inte förstår varför EU är viktigt.

Permalänk
Medlem

@Söderbäck: Nu är det så att postnord delvis finansieras av skattepengar.

OK, det var något nytt.
Om det är så att postnord INTE finansieraras av skattepengar hur drabbar de då ALLA invånare i tex sverige??
Och du behöver inte tala om hur postgången går från Kina till Sverige då jag är fullt medveten om detta.
tack.

Visa signatur

-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Postnord sorterar kinabreven och kör ut dem. Men hur får Postnord betalt för kinabreven då?
Ja det är ju just det. De får typ inte betalt för att hantera kinabreven. Men de måste såklart köra ut dem ändå.
Nu är det så att postnord delvis finansieras av skattepengar. Och de kan ju även ta ut lite högre avgifter på övrig post. Dessa delar får täcka upp för utgifterna som kinabreven ger.
På så vis blir det vi som betalar för kinesisk postgång via skatt, och kanske även också via övriga avgifter postnord tar in.

Betalt får dem, dock inte tillräckligt för att täcka kostnaderna för hantering av paketen i Sverige på grund av rabatten på terminalavgifterna.

Postnord AB är inte skattefinansierat, men genom att dem har en skyldighet att dela ut paketen/breven på grund av postlagen så tvingas dem förstås ta igen dessa avgifter någon annanstans, alternativt så får ägarna (svenska och danska staten) lägre utdelning.

Permalänk
Medlem

@Wiruz:
Det vore absurt att fortsätta att subventionera världens mest konkurrenskraftiga e-handelsnation. Kina är med och leder utvecklingen inom e-handeln men har fått lika stort fraktstöd som länder som Kuba och Gabon.

Undersökningen konstaterar att kostnaden för e-handelspaket från Kina som väger upp till 2 kg är 57 procent lägre än motsvarande paket som skickas inom Sveriges postsystem

Att det kan vara billigare att skicka ett e-handelspaket mellan Shanghai och Stockholm, än mellan Stockholm och Sundsvall visar hur snett systemet är riggat.

Sverige och andra EU-medlemsländer alltså börja kräva 70 procent kostnadstäckning för paketimport från Kina.

När du som ekonom läser detta tycker du då det är konstigt att kräva konstnadstäckning för paketimport?

mvh

Visa signatur

-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av leverbrock:

@Söderbäck: Nu är det så att postnord delvis finansieras av skattepengar.

OK, det var något nytt.
Om det är så att postnord INTE finansieraras av skattepengar hur drabbar de då ALLA invånare i tex sverige??
Och du behöver inte tala om hur postgången går från Kina till Sverige då jag är fullt medveten om detta.
tack.

Skrivet av Cad_edis:

Betalt får dem, dock inte tillräckligt för att täcka kostnaderna för hantering av paketen i Sverige på grund av rabatten på terminalavgifterna.

Postnord AB är inte skattefinansierat, men genom att dem har en skyldighet att dela ut paketen/breven på grund av postlagen så tvingas dem förstås ta igen dessa avgifter någon annanstans, alternativt så får ägarna (svenska och danska staten) lägre utdelning.

Ja det är helt klart så att jag gått det om bakfoten med postnords finansiering.
De står på egna ben och finansieras inte alls av statskassan. My bad.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Jag har inga problem med att betala rimlig frakt från Kina, men jag tycker PostNord hanterar det under all kritik. Betalar jag dem 75kr för att de ska hantera ett paket så vill jag inte vänta en vecka på att de bara ska stå och titta på paketet, och ovanpå det supa bort kolli-IDt. Betalar Kina Xkr mer i frakt, så borde också PostNord-avgiften gå ner med samma summa.

Och nej det kommer inte att förändra hur jag handlar från AliExpress och andra. Även med PostNords avgift och moms så är det mesta mycket billigare än från Clas Ohlson. De har ibland 500% påslag på varor som ändå kommer ifrån Kina så det enda skälet till varför jag skulle handla där är för att jag behöver varan snabbt. Och ovanpå ovanpå det så har AliExpress och Ebay varor som helt enkelt antingen inte finns i Sverige, eller så finns det ingen möjlighet att söka efter dem på samma sätt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Haziza:

Usch längtar till den dagen EU faller samman helt och hållet!

Samma här, det här kommer bara göra det dyrare att handla för oss konsumenter, både från nätet men även från Sverige, eftersom handlarna nu kommer kunna öka sina marginaler, förstår inte hur någon kan tycka att det här är ett vettigt beslut.

Och folk verkar redan ha glömt bort PostNords straffavgift, vilket inte alls gör det speciellt billigt att handla från Kina längre.

Visa signatur

Samsung Odyssey G9 240Hz HDR1000 5120x1440 9900K 5,3GHz 1,335v adaptive Asus Z390-I
Asus RTX 2070 Dual EVO Advanced 8GB G.Skill Trident Z RGB B-Die 3200MHz CL16 2x16GB Samsung 970 Evo 1TB
Seasonic Focus Plus Gold 850W 2 x Dell U2715H Corsair K65 Speed SteelSeries Rival 500 Bose Companion 5
Secretlab TITAN 2020 SoftWeave Corsair H100i RGB Platinum Noctua NF-A12x25 x 4 PnP Neo G Mini GB4: 6869 CB15: 233

Permalänk
Inaktiv

Jag tror dom höjer 100% från 1sek till 2, herregud alltså, har ni inte fattat än hur uppfinnigsrika Kineserna är då det gäller att få ut deras varor till omvärlden, var samma gnäll då postnord införde sina avgifter. Jag handlar likadant idag från kineserna idag som jag gjort i 20år, har inte betalat en enda avgift till Postnord. senaste 3d skrivaren Skeppedes via Czech for free........

Permalänk
Medlem

Äh det enda som kommer hända är att vi kommer ha lagerhallar i alla stora europeiska hamnstäder, och däremellan kommer det gå ännu mer frakt, och mer utsläpp.

Klart som fan att de kommer svara på en minskad försäljning. Så bättre för miljön blir det nog inte.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

I got a pair of shoes older than you are... -W. Gibson

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av muSashi:

Samma här, det här kommer bara göra det dyrare att handla för oss konsumenter, både från nätet men även från Sverige, eftersom handlarna nu kommer kunna öka sina marginaler, förstår inte hur någon kan tycka att det här är ett vettigt beslut.

Och folk verkar redan ha glömt bort PostNords straffavgift, vilket inte alls gör det speciellt billigt att handla från Kina längre.

Jag har å andra sidan svårt att förstå hur folk kan gå med på att ge bort sin suveränitet för att få köpa lite mera prispressade prylar. Vilket inte ens stämmer, sverige har alltid haft väldigt ok priser i europa trots den höga momsen på 25% som borde gjort landet dyrare. Därför det bara finns stora firmor i sverige, de små har inte volymer nog för att kunna pristävla.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Köpte 2 mobil skal och 2 skärm skydd till min bror för 10 spänn på taobao, tar med allt hem helt gratis 😅

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Äckligt. Ni blir vi ännu fattigare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Choppern:

Äh det enda som kommer hända är att vi kommer ha lagerhallar i alla stora europeiska hamnstäder, och däremellan kommer det gå ännu mer frakt, och mer utsläpp.

Klart som fan att de kommer svara på en minskad försäljning. Så bättre för miljön blir det nog inte.

Skickades från m.sweclockers.com

Det fungerar inte så. Så länge som företaget är lokaliserat i Kina så kommer det inte spela någon roll var de har sina lagerhallar. Finns en gigantiskt tråd om Postnords avgift som redan behandlat t.ex. detta scenario.

Skrivet av g146:

Äckligt. Ni blir vi ännu fattigare

För att du inte får utnyttja systemet?

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Inofficiell ambassadör
Skrivet av Xinpei:

Det fungerar inte så. Så länge som företaget är lokaliserat i Kina så kommer det inte spela någon roll var de har sina lagerhallar. Finns en gigantiskt tråd om Postnords avgift som redan behandlat t.ex. detta scenario.

Jag tror faktiskt inte det stämmer. Det här beslutet (såväl som postnords hanteringsavgift) berör ju faktiskt endast postgång från utanför EU. Det har ingenting med vart ifrån företaget kommer att göra. Utan endast vart ifrån produkten skickas - har dem ett distributionscenter i EU så kommer paketet postas inifrån EU. Då blir det ingen hanteringsavgift och paketet prissätts redan utifrån postsystemet i landet som distributionscentret ligger i.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av g146:

Äckligt. Ni blir vi ännu fattigare

Fattigare är du pga. att du röstat fram fel politiker.

De tar över hälften av allt du produserar varje dag. Vad produserar du?

Fattigare kommer du bli! Det är minst 3 år kvar av samma nerförsbacke. Frågan är dock ens om det kommer bli någon skillnad då

Permalänk
Skrivet av talonmas:

Det positiva är att så många tycker det är bra, trots att vi konsumenter kommer få betala ett högre pris för i princip allt. Än finns det hopp för oss

Skickades från m.sweclockers.com

Tror det sitter ännu fler som tycker att det är piss att sönderskattade svenskar som försöker kompensera sina utlägg genom att vända sig till andra aktörer än Sverige i dessa frågor, blir längre nedtryckta i stövlarna. Dessutom medan Gretas vänner på detta forum försöker hitta ursäkter och vränga sanningen tills de talar helt emot vad de innerst inne tycker. Seriöst? Vem vill betala mer? Ja i sådana fall är det småkapitalisterna där pengarna inte har någon betydelse. Hade jag suttit på några miljoner hade jag kunnat säga detsamma "fuck it jag har råd oavsett".
Nä de som tycker att detta är piss sitter nog mer och begrundar hur idiotiska människor kan svälja sittandes regeringens dårskap och där sociala medier kan få små skitungar att korsa världshaven och få det att framstå som en klimatvänlig resa. Dessa personer tror jag även känner något liknande "fuck it jag orkar inte engagera mig".

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xyborg:

Jag tror faktiskt inte det stämmer. Det här beslutet (såväl som postnords hanteringsavgift) berör ju faktiskt endast postgång från utanför EU. Det har ingenting med vart ifrån företaget kommer att göra. Utan endast vart ifrån produkten skickas - har dem ett distributionscenter i EU så kommer paketet postas inifrån EU. Då blir det ingen hanteringsavgift och paketet prissätts redan utifrån postsystemet i landet som distributionscentret ligger i.

Skickades från m.sweclockers.com

Är det inte förtullat när det anländer till EU så drabbas mottagaren när det kommer fram.

Har handlat från kinesiska säljare som skickar via Holland. Syns på paketen att start är just Holland men inte förtullat. Jag har fått betala avgifterna från PostNord.

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5900x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM, monitor: OLED42C24LA
2st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk
Medlem

Känns som att detta ger en lite jämnare förskjutning av medel på den globala marknaden, något som förhoppningsvis kan balansera det geoekonomiska läget litegrann.

Handlade förhållandevis ofta obskyr elektronik (som var i praktiken omöjligt att få tag på genom någon större svensk importör, i en del fall även europeiska sådana - dock endast lågspänningsgrejer i DC utan batterier, och försökte göra lite research innan) från Kina för några år sedan, och personligen hoppas jag att marknaden kanske blir lite mer etablerad för försäljning och distribution av sådant även inom Europa framöver. En marknad där det varit i praktiken omöjligt att etablera sig med anledning av den extrema och oproportionerliga konkurrensen från kinesiska e-handlare.

Större partier (som importörer kan plocka in till europeiska lager) bör dessutom vara mer så väl mer ekonomiska som miljövänliga att transportera, då de kan packas effektivare än individuella försändelser - det är en jäkla massa luft som skeppas runt jorden. Detta bör givetvis undvikas så mycket som möjligt, och kan bulk köras på de längre sträckorna bör det vara mer positivt.

Även om detta i slutändan innebär en högre kostnad för oss europeiska slutkunder är det uteslutande på lyxvaror (eller beställer någon sin mat från Wish?), och då det endast är fraktkostnaden som påverkas känns det inte orimligt på något sätt. Säger i alla fall denne på gränsen till låginkomsttagare.

Spännande för övrigt att se spannet på kommentarerna här - från anarkistiska/oförstående till sakliga och analyserande.

Visa signatur
Permalänk
Inofficiell ambassadör
Skrivet av iller:

Är det inte förtullat när det anländer till EU så drabbas mottagaren när det kommer fram.

Har handlat från kinesiska säljare som skickar via Holland. Syns på paketen att start är just Holland men inte förtullat. Jag har fått betala avgifterna från PostNord.

Absolut,
Men tanken med distributionscenter är ju mer att Kina då ska kunna skeppa containerladdningar med likadana varor för förtulla dem en masse. Därefter skickar dem ut dem i den vanliga intereuropeiska postgången. Då blir det ingen skillnad mot att beställa från Amazon DE. D.v.s. ingen tull eller hanteringsavgift. Frakten är såklart dyrare än tidigare Kinafrakt eftersom den inte är subventionerad.

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk
Inofficiell ambassadör
Skrivet av anon56869:

Fattigare är du pga. att du röstat fram fel politiker.

De tar över hälften av allt du produserar varje dag. Vad produserar du?

Fattigare kommer du bli! Det är minst 3 år kvar av samma nerförsbacke. Frågan är dock ens om det kommer bli någon skillnad då

Skrivet av Shropshre:

Tror det sitter ännu fler som tycker att det är piss att sönderskattade svenskar som försöker kompensera sina utlägg genom att vända sig till andra aktörer än Sverige i dessa frågor, blir längre nedtryckta i stövlarna. Dessutom medan Gretas vänner på detta forum försöker hitta ursäkter och vränga sanningen tills de talar helt emot vad de innerst inne tycker. Seriöst? Vem vill betala mer? Ja i sådana fall är det småkapitalisterna där pengarna inte har någon betydelse. Hade jag suttit på några miljoner hade jag kunnat säga detsamma "fuck it jag har råd oavsett".
Nä de som tycker att detta är piss sitter nog mer och begrundar hur idiotiska människor kan svälja sittandes regeringens dårskap och där sociala medier kan få små skitungar att korsa världshaven och få det att framstå som en klimatvänlig resa. Dessa personer tror jag även känner något liknande "fuck it jag orkar inte engagera mig".

Nu tycker jag vi ska ta ett djupt andetag här båda två. Att EU slutar subventionera (betala) för Kinas post är ju något ni borde stödja. Det är ju en fri marknad på riktigt.

Innan denna ändring:
Postnord fick lov att sköta frakten av Kinesiska varor utan att få ta betalt av Kineserna - på grund av att EU/regeringen/staten tvingade dem. Eftersom Postnord då förlorar pengar på detta så måste de ta igen det på annat sätt - de höjer priser på porto, frimärken etc. på all annan frakt för att få tillbaka pengarna eller avskedar folk och försämrar service för att få det att gå runt. Så vare sig du beställer eller inte beställer något från Kina är du med och betalar (genom höjda andra avgifter) för frakten åt dem som faktiskt beställde från Kina.

efter denna ändring:
Postnord är inte längre tvingade att bjuda kineserna på frakten. Istället måste Kineserna betala för sig, precis som alla andra. Postnord behöver då inte få tillbaka pengarna genom att ta betalt av någon annan. Posten är nu alltså MINDRE reglerad av staten och EU än vad dem tidigare varit.

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk
Medlem

Jättebra! Miljön går före ekonomisk vinst.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

ASUS TUF Z390-PRO GAMING, Intel Core i7-9700K, Noctua NH-D15, 4x8GB Corsair PC4-24000, Palit RTX 3080 GamingPro 10GB, 1.1TB SSD + 4TB HDD, X-Fi Titanium HD, Corsair RM1000i, Fractal Design R4

Permalänk
Medlem

Big win för Postnord. Själv blir jag bara mindre och mindre motiverad att hålla på med min elektronikhobby. Billiga komponenter är nyckeln, riktigt svårt nu och svårare blir det.

Visa signatur

5G 9900k < EKWB LC > RTX2080S | Corsair 32GB C16@3.4G
Asus Z390-F | Seasonic Focus Platinum 750W | XB271HU
970EVO 500GB | Sennheiser HD650 + LCX+SDAC | 20TB TrueNAS Core

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xyborg:

Nu tycker jag vi ska ta ett djupt andetag här båda två. Att EU slutar subventionera (betala) för Kinas post är ju något ni borde stödja. Det är ju en fri marknad på riktigt.

Innan denna ändring:
Postnord fick lov att sköta frakten av Kinesiska varor utan att få ta betalt av Kineserna - på grund av att EU/regeringen/staten tvingade dem. Eftersom Postnord då förlorar pengar på detta så måste de ta igen det på annat sätt - de höjer priser på porto, frimärken etc. på all annan frakt för att få tillbaka pengarna eller avskedar folk och försämrar service för att få det att gå runt. Så vare sig du beställer eller inte beställer något från Kina är du med och betalar (genom höjda andra avgifter) för frakten åt dem som faktiskt beställde från Kina.

efter denna ändring:
Postnord är inte längre tvingade att bjuda kineserna på frakten. Istället måste Kineserna betala för sig, precis som alla andra. Postnord behöver då inte få tillbaka pengarna genom att ta betalt av någon annan. Posten är nu alltså MINDRE reglerad av staten och EU än vad dem tidigare varit.

Ja fast det där går väll åt båda hållen. Tror du Kina kommer bara tacka och ta emot? Hur blir det för oss handlare som har handlat därifrån? Jo.. Varan blir dyrare m.m så summa sumaru så blir det EXAKT samma pris som tidigare när Postnord skötte avgiften om inte mer samt risken att dom inte säljer överhuvudtaget. Vad säger att Postnord kommer fortfarande inte ta ut samma summa som dom gjort nu av slutkund?

Permalänk
Medlem

Det är nog ett klokt beslut det här. När man dock inte är någon höginkomsttagare så har det varit väldigt uppskattat med billigare prylar, och genom de ca 8 år och hundratals prylar som jag har handlat från Kina så har jag i 9 fall av 10 aldrig haft problem med någon av prylarna. Man har på så sätt sparat ganska mycket pengar, vilket har varit den största anledningen till köp därifrån.

Sedan avgiften från Postnord intågades för ett tag sedan så har jag bara handlat en sak från Aliexpress, och det var en digital vara. Så nog har detta "köpbegäret" sakta försvunnit, vilket är bra. Jag saknar dock känslan när det ligger 2-3 nya paket i brevlådan. Men allt det roliga tar någon gång slut. Nu kan jag ju lägga pengarna på Sweclockers 20-årsjubileum istället!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gabe:

Detta är helt rätt. Det kommer gynna europeiska handlare, minska klimatpåverkan samt innebära att konsumenter får säkrare elprylar.

Glöm inte världsfreden.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av muSashi:

Samma här, det här kommer bara göra det dyrare att handla för oss konsumenter, både från nätet men även från Sverige, eftersom handlarna nu kommer kunna öka sina marginaler, förstår inte hur någon kan tycka att det här är ett vettigt beslut.

Och folk verkar redan ha glömt bort PostNords straffavgift, vilket inte alls gör det speciellt billigt att handla från Kina längre.

FEL! Lämnar vi EU kommer konsumenten att drabbas av höjda priser då vi idag har fri handel mellan EU-länder. All import kommer att bli dyrare.
"Straffavgiften" är ingen straffavgift utan PN har efter påtryckningar från Tullverket implementerat befintligt regelverk på försändelser från Kina, något man struntade i tidigare då volymerna var så höga att man inte ansåg det vara ekonomiskt försvarbart.

Visa signatur

WS: R7 2700x | RTX 2070S | Corsair AX860W | Lian Li PC-O11 Dynamic
Unraid: R7-2700X | GTX1050 | 3U chassi med 20 diskplatser
Servrar: 3x NUC 10 i5 ESX-kluster

Permalänk
Inaktiv

Paketen kommer gå via en annan väg istället. Kanske Vietnam eller något annat land som har höga fraktsubventioner.

Skickades från m.sweclockers.com