Dyrare frakt från Kina efter EU-beslut

Permalänk
Medlem
Skrivet av whisky:

FEL! Lämnar vi EU kommer konsumenten att drabbas av höjda priser då vi idag har fri handel mellan EU-länder. All import kommer att bli dyrare.

Referens krävs. Norge är inte med i EU men har frihandelsavtal med EU-länderna...

Visa signatur

Dator 1. MSI Z370 GAMING PRO CARBON, Intel Core i7 8700K 3.7 GHz 12MB, Gigabyte AORUS GeForce GTX 1080 Ti 11GB, Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3000Mhz CL15 Vengeance, passivt vattenkyld.

Dator 2. MK MSI X79A-GD45, Intel i7-3820 @ 4,0 GHz, EVGA 980Ti med vattenblock, 16 Gig DDR3, vattenkyld

Specialskärm: ~124 tum 3840 X 1080, 178° FOV (2 x BenQ 1070+)

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av whisky:

FEL! Lämnar vi EU kommer konsumenten att drabbas av höjda priser då vi idag har fri handel mellan EU-länder. All import kommer att bli dyrare.
"Straffavgiften" är ingen straffavgift utan PN har efter påtryckningar från Tullverket implementerat befintligt regelverk på försändelser från Kina, något man struntade i tidigare då volymerna var så höga att man inte ansåg det vara ekonomiskt försvarbart.

Glöm inte att det var Sverige som begärde undantag från EU för att kunna ta moms och tull från första kronan. Är innehållet på paketets värde under 22Euro eller nåt dylikt så behöver den inte behandlas på annat sätt än brev (alltså slippa hanteringsavgiften för till och moms).

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Roligt att läsa dessa inlägg och hur många tänker fel i slutändan...

Att EU hävdar fri handel och bättre handel är ett rent skämt, visst vi kan köpa saker från Tyskland och endast betala varans pris + frakt men när varans pris överstiger rimliga priser och frakten överstiger vad den faktiska frakten kostar så är varan mycket dyrare än om man köper den utanför EU fast betalar "tullavgiften".

Att lämna EU skulle vara det bästa vi gjort på länge med tanke på att EU styr vilka vi får handla och köpa ifrån, om vi lämnar EU så bestämmer vi SJÄLVA vilka vi handlar med och har handelsavtal med vilket många inte förstår, lämnar vi EU och sluter ett handelsavtal med Kina så i det avtal som med de flesta handelsavtal ingår avtal om tull/import kostnader vilket vi ej skulle märka av då de flesta av dessa avgifter som införs styrs utav EU / Regering,

Vi har Importavgifter på varor från andra länder för att "värna" om Svenska företag, vilket SVENSKT företag tillverkar Mosfet/Resistorer ? just det 0 , Elfa köper in från KINA/Taiwan/Korea där 90% av dessa komponenter tillverkas, vi har inga företag som själva tillverkar sådana komponenter och vi har väldigt få som säljer dem och de få som säljer dessa komponenter har ett sådant dåligt utval att man kan ej få tag i komponenterna och det är det här de kallar "fri" handel...

Nä desto fortfare vi lämnar "mafia" EU desto bättre då vi kan själva bestämma vilka länder vi skall handla/sälja till och inte någon fet EU politiker som säger "nja nä men här kan vi tjäna några euro"

Joppis, Kina sysslar inte med subventioner

Bara så ni är medvetna EU är ingen räddare i nöden mer en utpressare som vill tjäna så mycket pengar som möjligt oavsett konsekvenserna

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av ZAIZAI:

Referens krävs. Norge är inte med i EU men har frihandelsavtal med EU-länderna...

Jo, men Norge betalar en fet avgift utan att kunna påverka.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon2110:

Paketen kommer gå via en annan väg istället. Kanske Vietnam eller något annat land som har höga fraktsubventioner.

Skickades från m.sweclockers.com

Japp, lite så det kommer bli. Ungefär som att många kina-handlare lagt lager inom EU-zonen som de skickar ifrån istället.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Skrivet av Xinpei:

Du vill alltså att ett företag i Kina ska få ekonomiska och oschysta fördelar gentemot svenska och europeiska företag? Varför? För att du ska kunna köpa skitprylar från Kina? Eller kanske EU inte kan göra i rätt i din värld?

Grattis, nu får du köpa skitsaker från Kina av "svenska" handlare med minst ett par 100% markup.

Handlarna skrattar självklart hela vägen till banken.

Skrivet av philipborg:

Du föredrar att betala för frakt kostnad från kina genom skatt (som nu) istället för direkt? 🙄 Detta har bara varit ett enormt fall av tragedy of the commons iom att kostnaden för frakt från kina har delats ut på alla invånare oavsett vad, hur mycket eller ens om du handlat från kina.

Det är knappast så att skatten kommer sänkas, snarare tvärtom.

Är alltid trevligt när man faktiskt får något tillbaka. Men nu kommer pengarna gå till något jag drar absolut noll nytta av som vanligt. Skatt är kul, eller?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Ett U-land med E-handel, låter ju precis som ett EU-land.
Märkligt att det här inte hänt tidigare, Kinas ekonomi är väl ganska vida känd.
En dator borde kunna ha räknat ut när det är dags att avskaffa och införa subvention.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem

@Kenjo666: Det där med att tänka fel i slutändan.... Det krävs minst två parter för att sluta ett avtal. Det finns absolut inget som säger att andra länder vill träffa handelsavtal med oss på de villkor vi tänkt oss. De har säkert sina villkor de vill ha med. Det är alltså bara nys att påstå att allt blir så bra om vi får träffa våra egna avtal. Vi vet helt enkelt inget om det.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Xyborg:

Nu tycker jag vi ska ta ett djupt andetag här båda två. Att EU slutar subventionera (betala) för Kinas post är ju något ni borde stödja. Det är ju en fri marknad på riktigt.

Innan denna ändring:
Postnord fick lov att sköta frakten av Kinesiska varor utan att få ta betalt av Kineserna - på grund av att EU/regeringen/staten tvingade dem. Eftersom Postnord då förlorar pengar på detta så måste de ta igen det på annat sätt - de höjer priser på porto, frimärken etc. på all annan frakt för att få tillbaka pengarna eller avskedar folk och försämrar service för att få det att gå runt. Så vare sig du beställer eller inte beställer något från Kina är du med och betalar (genom höjda andra avgifter) för frakten åt dem som faktiskt beställde från Kina.

efter denna ändring:
Postnord är inte längre tvingade att bjuda kineserna på frakten. Istället måste Kineserna betala för sig, precis som alla andra. Postnord behöver då inte få tillbaka pengarna genom att ta betalt av någon annan. Posten är nu alltså MINDRE reglerad av staten och EU än vad dem tidigare varit.

Jag stödjer det 100%. Vad får dig att tro något annat?

Någon sade att det var tack vare EU, tvärt om så hade Kina aldrig haft dessa fördelar om det inte vore för just EU.

Permalänk
Medlem

Klart alla vill beställa billigt. Jag har också köpt från Kina. Men jag förstår ändå varför det behövs stoppas. Om ingen handlar i Sverige går svenska handlare i konkurs och det blir arbetslöshet osv. Även om sakerna ändå kommer från Kina skapar det arbetstillfällen av att vi köper dem i svenska butiker. Att få gratis frakt från andra sidan gjorden är heller inte hållbart, någon betalar för frakten för det är inte gratis att transportera saker.

Angående EU är det inget som säger att det blir bättre för att vi går ut. Det är inte säkert att svenska politiker gör det man vill heller och vi får betala tull för varor från EU. Sen är det inte säkert att länder som Kina bryr sig om avtal med Sverige. Utan EU är Sverige ett pyttelitet land som är av liten betydelse. Därmed inte sagt att EU inte tar beslut man ogillar men det kommer alltid komma beslut man ogillar oavsett om de är på EU nivå, riksdagsnivå, landstingsnivå eller kommunnivå.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon2110:

Glöm inte att det var Sverige som begärde undantag från EU för att kunna ta moms och tull från första kronan.

Jag kan bli ganska sur på momshanteringsavgiften ibland. Fick nyss ett brädspel via Kickstarter som skickades till mig från en distributionscentral i Europa (så för själva spelet var det ingen extra moms eller avgift att betala). Men det visade sig att några kort var feltryckta, och företaget bakom spelet erbjöd sig att gratis skicka ut ersättningskort till alla. Men de kan bara skicka ersättningskorten från USA, så för mig kommer det kosta minst 75 kr att få tag i några få "gratis"-spelkort som gör att jag kan spela mitt tusenkronorsbrädspel som det är tänkt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon56869:

Jag stödjer det 100%. Vad får dig att tro något annat?

Någon sade att det var tack vare EU, tvärt om så hade Kina aldrig haft dessa fördelar om det inte vore för just EU.

Postavtalet i sig har inget med EU att göra, Kinas post och frakt har subventionerats genom UPU och då är det tämligen irrelevant om vi är med i EU eller inte. Precis som det står i artikeln är UPU ett FN-organ. Se lite mer på Wikipedia.
EDIT: Precis som @Söderbäck tidigare nämnt.

Kan dock bli lättare att införa system och rutiner för att hantera förändringen om de görs på EU-nivå snarare än nationellt, men vi får se hur förändringen implementeras på sikt.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av anon2110:

Glöm inte att det var Sverige som begärde undantag från EU för att kunna ta moms och tull från första kronan. Är innehållet på paketets värde under 22Euro eller nåt dylikt så behöver den inte behandlas på annat sätt än brev (alltså slippa hanteringsavgiften för till och moms).

Vad pratar du om? Sverige följer EU-direktiven på området och har aldrig haft något undantag. Postorder har alltid gått att undanta från gränsvärdena (som varierar, det är upp till 22 EUR men från 80 DKK), och det är ju egentligen gränsvärdena som är undantagen

EU-direktivet hade möjlighet att undanta postorder innan Sverige införde moms från första krona 1 juli 1992, alltså när det var ett EEG-direktiv redan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Postnord har ingen "straffavgift" på paket från Kina, de brukade bara strunta i att ta ut avgifter för paket från Kina tidigare. I stort sett handlade det alltså om en inofficiell subventionering av paket från Kina. Efter att skatteverket sa ifrån så tar de nu ut samma avgifter (som de för övrigt sänkte samtidigt) som för paket från andra länder.

https://www.postnord.se/om-oss/en-foranderlig-varld/moms-pa-k...

"Från och med 1 mars kommer alla postförsändelser med ett deklarerat värde att momsbeläggas från första kronan. Det betyder att ett e-handlat mobilskal på 40 kronor kommer att kosta 50 kronor efter att moms på 25 procent lagts på. Till det kommer också en ny avgift på 75 kronor som PostNord tar ut för alla försändelser med ett värde under 1 600 kronor."

Om någon undrar. Mobilskalet för 40 kr kommer att kosta 125 kr plus frakt. Köparen får själv bedöma om det är värt priset eller inte.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av anon56869:

Någon sade att det var tack vare EU, tvärt om så hade Kina aldrig haft dessa fördelar om det inte vore för just EU.

Det här stämmer inte. Du har fått en lite skev bild av läget här och det är läge att lyssna på informationen som finns tillgänglig.

Kina hade samma fördel i postsubventioneringen till Sverige även innan vi gick med i EU.
Att postgången subventioneras till Uländer har inte med EU att göra utan det här regleras av världspostunionen.

Det här har jag redan upplyst dig om en vända:
#18083032

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ureet:

Jag kan bli ganska sur på momshanteringsavgiften ibland. Fick nyss ett brädspel via Kickstarter som skickades till mig från en distributionscentral i Europa (så för själva spelet var det ingen extra moms eller avgift att betala). Men det visade sig att några kort var feltryckta, och företaget bakom spelet erbjöd sig att gratis skicka ut ersättningskort till alla. Men de kan bara skicka ersättningskorten från USA, så för mig kommer det kosta minst 75 kr att få tag i några få "gratis"-spelkort som gör att jag kan spela mitt tusenkronorsbrädspel som det är tänkt.

Kolla med tullen, om det är något du redan betalt för och tullat för borde de kunna hjälpa dig att förbereda en tulldeklaration så att du kan få det utan extra kostnad. Viktigt är dock att det framgår att det redan är för något du betalt och inte ett ny köp med extra värde adderat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

https://www.postnord.se/om-oss/en-foranderlig-varld/moms-pa-k...

"Från och med 1 mars kommer alla postförsändelser med ett deklarerat värde att momsbeläggas från första kronan. Det betyder att ett e-handlat mobilskal på 40 kronor kommer att kosta 50 kronor efter att moms på 25 procent lagts på. Till det kommer också en ny avgift på 75 kronor som PostNord tar ut för alla försändelser med ett värde under 1 600 kronor."

Om någon undrar. Mobilskalet för 40 kr kommer att kosta 125 kr plus frakt. Köparen får själv bedöma om det är värt priset eller inte.

Så gör jobbet själv och spara 75 krponor med att fylla i din egna tulldeklaration? Finns en hemsida med instruktioner - jag brukar vara för lat av mig så jag betalar de 75 kronorna - men när jag köper något dyrt utifrån brukar jag göra tulldeklaration samt betala in moms - paketet brukar komma bra mycket snabbare och utan tjafs då.

Permalänk
Medlem
Skrivet av muSashi:

Samma här, det här kommer bara göra det dyrare att handla för oss konsumenter, både från nätet men även från Sverige, eftersom handlarna nu kommer kunna öka sina marginaler, förstår inte hur någon kan tycka att det här är ett vettigt beslut.

Och folk verkar redan ha glömt bort PostNords straffavgift, vilket inte alls gör det speciellt billigt att handla från Kina längre.

På vilket sätt skulle detta innebära att alla handlare ökar sina marginaler? Om något så får ju svenska/europeiska handlare en bättre möjlighet att konkurrera med de stora kinesiska säljarna. Förstår faktiskt inte hur någon kan tycka dessa subventioner är ett vettigt beslut.

Varför ska jag, när jag beställer någon från exempelvis Webhallen, även subventionerna frakten av dina 3-kronors fidget spinners och mobilskal som skeppas över halva jordklotet?

Vidare så tycks alla tro att den så kallade "Postnord-avgiften" är för att betala fraktkostnaden, vilket den inte är. Den handlar om att täcka kostnaden för den tullhantering Postnord tvingas utföra, eftersom dessa Kina-paket saknar korrekta tullhandlingar vid ankomst till den Svenska gränsen.

Skrivet av Philippk:

Ja fast det där går väll åt båda hållen. Tror du Kina kommer bara tacka och ta emot? Hur blir det för oss handlare som har handlat därifrån? Jo.. Varan blir dyrare m.m så summa sumaru så blir det EXAKT samma pris som tidigare när Postnord skötte avgiften om inte mer samt risken att dom inte säljer överhuvudtaget. Vad säger att Postnord kommer fortfarande inte ta ut samma summa som dom gjort nu av slutkund?

Det beror helt på. Detta kanske tvingar fram andra handelsmönster. Istället för att skicka enskilda försändelser, så kanske man skickar containrar till olika mellanhänder i Europa som sedan kan distribuera vidare till slutkonsumenten.

Men framförallt handlar det om vem som ska betala. Just nu är det ju inte den som köper något från Kina som bekostar frakten, de är alla andra som använder exempelvis Postnords tjänster. Så även om den "globala fraktkostnaden" skulle bli exakt lika, före som efter, så blir det i vart fall rätt person som får bekosta den.

Jag kan använda samma frågeställning som i mitt svar ovan:
Varför ska jag, när jag beställer någon från exempelvis Webhallen, även subventionerna frakten av dina 3-kronors fidget spinners och mobilskal som skeppas över halva jordklotet?

Skrivet av ZAIZAI:

Referens krävs. Norge är inte med i EU men har frihandelsavtal med EU-länderna...

Norge är inte med i EUs inre marknad. Det stämmer dock att det finns olika typer av frihandelsavtal, men dessa täcker inte allt. Man behöver även skicka med tulldeklarationen och dylikt.

Om du är sugen på att se hur enkelt det är att få till frihandelsavtal och dylikt med EU efter ett utträde så rekommenderar jag att du lyfter blicken lite och tittar på Brexit. Det går ju alldeles ypperligt för en av Europas största ekonomier att bryta sig ur samtidigt som man behåller fördelarna med EU...

Även värt att notera är att frihandelsavtal gärna tecknas mellan länder som har ett stort dubbelriktat utbyte av varor och tjänster. Hur sugna tror du att Kineserna är att skapa ett sådant frihandelsavtal med lilla Sverige? Sverige är ett ganska exportberoende land där runt tre fjärdedelar av exporten går till just Europa. Vi skulle förlora oerhört mycket på att inte vara en del av den inre marknaden. Men det köper alltså inte du?

Skrivet av Kenjo666:

Roligt att läsa dessa inlägg och hur många tänker fel i slutändan...

Att EU hävdar fri handel och bättre handel är ett rent skämt, visst vi kan köpa saker från Tyskland och endast betala varans pris + frakt men när varans pris överstiger rimliga priser och frakten överstiger vad den faktiska frakten kostar så är varan mycket dyrare än om man köper den utanför EU fast betalar "tullavgiften".

Att lämna EU skulle vara det bästa vi gjort på länge med tanke på att EU styr vilka vi får handla och köpa ifrån, om vi lämnar EU så bestämmer vi SJÄLVA vilka vi handlar med och har handelsavtal med vilket många inte förstår, lämnar vi EU och sluter ett handelsavtal med Kina så i det avtal som med de flesta handelsavtal ingår avtal om tull/import kostnader vilket vi ej skulle märka av då de flesta av dessa avgifter som införs styrs utav EU / Regering,

Vi har Importavgifter på varor från andra länder för att "värna" om Svenska företag, vilket SVENSKT företag tillverkar Mosfet/Resistorer ? just det 0 , Elfa köper in från KINA/Taiwan/Korea där 90% av dessa komponenter tillverkas, vi har inga företag som själva tillverkar sådana komponenter och vi har väldigt få som säljer dem och de få som säljer dessa komponenter har ett sådant dåligt utval att man kan ej få tag i komponenterna och det är det här de kallar "fri" handel...

Nä desto fortfare vi lämnar "mafia" EU desto bättre då vi kan själva bestämma vilka länder vi skall handla/sälja till och inte någon fet EU politiker som säger "nja nä men här kan vi tjäna några euro"

Joppis, Kina sysslar inte med subventioner

Bara så ni är medvetna EU är ingen räddare i nöden mer en utpressare som vill tjäna så mycket pengar som möjligt oavsett konsekvenserna

Du kan mer eller mindre läsa mitt svar ovan rakt av. Du har ett oerhört enkelspårigt tankesätt där du endast ser de små vinsterna. Alla länder har tullar för att skydda sig från att bli helt utkonkurrerande av länder där lagstiftning (eller snarare bristen på lagstiftning) kring miljö, arbetsvillkor, etc. möjliggör oerhört billig produktion. Skulle vi helt öppna "the floodgates" till Kina endast så att vi kan handla billiga småkomponenter och annat krimskrams, samtidigt som vi stänger oss ute från till exempel den Europeiska marknaden?

Du tycks också tro att Sverige skulle vara den hetaste spelaren på planen om vi gick ut ur EU. Att alla vill skriva handelsavtal med oss. Jag tror snarare att Sverige skulle vara den taniga stackaren som står i hörnet och blir vald sist. Å då har vi inte ens börjat diskutera det faktum att Sverige är ett oerhört exportberoende land, där alltså en klar majoritet av denna export går till våra Europeiska grannar.

Tänk om tänk rätt! Är inte Brexit avskräckande nog för alla dessa EU-kritiker som tror att ensam är stark? Visst finns det saker som behöver göras bättre i EU, men just handel är ju en av de största och viktigaste argumenten för att inte gå ur EU!

Permalänk
Inofficiell ambassadör
Skrivet av Philippk:

Ja fast det där går väll åt båda hållen. Tror du Kina kommer bara tacka och ta emot? Hur blir det för oss handlare som har handlat därifrån? Jo.. Varan blir dyrare m.m så summa sumaru så blir det EXAKT samma pris som tidigare när Postnord skötte avgiften om inte mer samt risken att dom inte säljer överhuvudtaget. Vad säger att Postnord kommer fortfarande inte ta ut samma summa som dom gjort nu av slutkund?

Nu blandar du äpplen och päron. Hanteringsavgiften har ingenting med det här att göra. Den tas upp för att Postnord vill ha betalt för att förtulla varan. Den kommer fortfarande tas ut. Den tas även ut när paket kommer från USA, och där har vi inte subventionerat någon frakt alls. Leverantören i USA/USAs postväsende har alltid fått betala full frakt.

Skillnaden ligger i att postnord inte behöver plocka ut pengar ur andra inkomster för att täcka alla kostnader för att leverera Kina-paketen inom Sverige. Eftersom de tidigare blivit tvingade att bjuda kineserna på det.

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk
Inofficiell ambassadör
Skrivet av ZAIZAI:

Referens krävs. Norge är inte med i EU men har frihandelsavtal med EU-länderna...

Frugan jobbar som Supply Chain Specialist på större logistikbolag. Det är ett jävla meck när vissa produktkategorier ska över gränsen från/till Norge. Det är inte alls samma sak som när de skickar grejer till exempelvis Danmark.

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xyborg:

Nu blandar du äpplen och päron. Hanteringsavgiften har ingenting med det här att göra. Den tas upp för att Postnord vill ha betalt för att förtulla varan. Den kommer fortfarande tas ut. Den tas även ut när paket kommer från USA, och där har vi inte subventionerat någon frakt alls. Leverantören i USA/USAs postväsende har alltid fått betala full frakt.

Skillnaden ligger i att postnord inte behöver plocka ut pengar ur andra inkomster för att täcka alla kostnader för att leverera Kina-paketen inom Sverige. Eftersom de tidigare blivit tvingade att bjuda kineserna på det.

Okej tullpriset blir densamma, om t.ex Postnord inte vill ändra på den biten (Eller kanske finns en grundavgift som är fastsatt enligt utskott från EU?)

Min tankeställning var mer att det kan bli en double-edged sword, hur kommer Kina hantera denna posthantering? Kostnaden för paket lär hamna på säljaren t.ex Wish eller Aliexpress. Antingen sätter dom sig på tvären och slutar med e-handel till EU-länder, eller så blir det högre priser på varor. Man får tänka att säljarna på dessa sidor, har inte precis samma löner som vi andra och kan gå runt på det. Så något kommer det innebära slutkunden hur som helst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Philippk:

Okej tullpriset blir densamma, om t.ex Postnord inte vill ändra på den biten (Eller kanske finns en grundavgift som är fastsatt enligt utskott från EU?)

Min tankeställning var mer att det kan bli en double-edged sword, hur kommer Kina hantera denna posthantering? Kostnaden för paket lär hamna på säljaren t.ex Wish eller Aliexpress. Antingen sätter dom sig på tvären och slutar med e-handel till EU-länder, eller så blir det högre priser på varor. Man får tänka att säljarna på dessa sidor, har inte precis samma löner som vi andra och kan gå runt på det. Så något kommer det innebära slutkunden hur som helst.

räkna med att det blir precis lika dant som när du köper varor från ett annat utomeuropeiskt land.
förstår inte varför folk tycker det ska vara annorlunda bara för man beställer från Kina.

Visa signatur

-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Philippk:

Okej tullpriset blir densamma, om t.ex Postnord inte vill ändra på den biten (Eller kanske finns en grundavgift som är fastsatt enligt utskott från EU?)

Min tankeställning var mer att det kan bli en double-edged sword, hur kommer Kina hantera denna posthantering? Kostnaden för paket lär hamna på säljaren t.ex Wish eller Aliexpress. Antingen sätter dom sig på tvären och slutar med e-handel till EU-länder, eller så blir det högre priser på varor. Man får tänka att säljarna på dessa sidor, har inte precis samma löner som vi andra och kan gå runt på det. Så något kommer det innebära slutkunden hur som helst.

Hmm. Kina är inget Uland på samma sätt längre. Det är inte bara EU som önskat ändring kring deras subvention på post. Det här gäller ju för alla länder.
Att sluta subventionera postgång från kina är alltså inte en specifk EUfråga utan det här kommer ändras för alla länder.
Exempel:
https://www.bloomberg.com/opinion/articles/2018-10-18/trump-i...

Så framöver kommer kina få betala för sin postgång utan samma subventioner överallt. Men det gäller att mottagarländerna tar tag i frågan ockås. Vilket flera länder och sammanslutningar redan gjort.

Att Kina skulle sluta sälja till länder om de inte får Ulandsbidrag blir antagligen inte hållbart för Kina eftersom att det kommer stänga dörren för paketexport via postverken på global skala. Och det tror jag inte Kina är så intresserade av heller

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shropshre:

Tror det sitter ännu fler som tycker att det är piss att sönderskattade svenskar som försöker kompensera sina utlägg genom att vända sig till andra aktörer än Sverige i dessa frågor, blir längre nedtryckta i stövlarna. Dessutom medan Gretas vänner på detta forum försöker hitta ursäkter och vränga sanningen tills de talar helt emot vad de innerst inne tycker. Seriöst? Vem vill betala mer? Ja i sådana fall är det småkapitalisterna där pengarna inte har någon betydelse. Hade jag suttit på några miljoner hade jag kunnat säga detsamma "fuck it jag har råd oavsett".
Nä de som tycker att detta är piss sitter nog mer och begrundar hur idiotiska människor kan svälja sittandes regeringens dårskap och där sociala medier kan få små skitungar att korsa världshaven och få det att framstå som en klimatvänlig resa. Dessa personer tror jag även känner något liknande "fuck it jag orkar inte engagera mig".

Så det är bra att beställa skitsaker från andra sidan jorden istället för att tillverka saker i Sverige och spara på klimatet samtidigt som vi skapar jobb? Kanske missuppfattade din mening

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

https://www.postnord.se/om-oss/en-foranderlig-varld/moms-pa-k...

"Från och med 1 mars kommer alla postförsändelser med ett deklarerat värde att momsbeläggas från första kronan. Det betyder att ett e-handlat mobilskal på 40 kronor kommer att kosta 50 kronor efter att moms på 25 procent lagts på. Till det kommer också en ny avgift på 75 kronor som PostNord tar ut för alla försändelser med ett värde under 1 600 kronor."

Om någon undrar. Mobilskalet för 40 kr kommer att kosta 125 kr plus frakt. Köparen får själv bedöma om det är värt priset eller inte.

Precis, avgiften var tidigare 125 kr oavsett värdet på försändelsen, så mobilskalet skulle ha kostat 175 kr om Postnord faktiskt tagit ut avgifterna som de borde. När de började ta ut moms på alla försändelser, även de från Kina, så sänkte de avgiften till 75 kr för alla försändelser med ett värde under 1600 kr. "Ny avgift" syftar alltså här på att de infört en ny, lägre avgift på försändelser med värde under 1600 kr, istället för den gamla avgiften på 125 kr.

Permalänk
Medlem

Jag tycker detta är bra även om jag själv saknar att kunna köpa småelektronik och saker med fri frakt direkt från Kina.
Att vi ska ha fraktstöd till Kina känns som att vi skulle ha fraktstöd till USA. Kina är ju en stormakt minst lika stor som USA nu för tiden. De kan själva lägga på fraktstöd om det behövs.
Annat positivt är ju att att all lågkvalitativ skit som produceras kommer ha det svårare att sälja när frakten är mycket dyrare än grejerna. Detta kommer kanske leda till mindre slit och släng = bättre för miljön när man köper kvalitet som håller längre.
Sen så tror jag att det gynnar mindre butiker i Sverige eller EU som kan ta in småelektronik i bulk och där frakten inte gör så stor skillnad och därför lättare konkurrera med Kina butikerna.
Att man har garanti i svenska butikerna gör ju också att de filtrerar ut den värsta skiten för att slippa massa garantiärende.

Själv upptäckte jag https://www.electrokit.com när postnord införde sina jobbiga avgifter, här handlar jag ofta nu och är skitnöjd.

Permalänk
Medlem

"stora hanteringskostnader för paketimport från kinesiska handlare."

Det gäller alla paket utanför EU. Det gäller iaf PostNord har jag fått lära mig beställt special elektronik för retro refurbs/renew från både Australien och USA och fått betala deras hanteringsumma på 75kr per paket. Plus importskatt på en krona eller så. Helt ursinnigt. (Edit: Japanska paket också)

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Xeon E5450@3.2ghz
9800GTX+

Permalänk
Medlem

Förstår inte riktigt vad folk oroar sig för.

Terminalavgifter och eventuella subventioner gäller när det skickas brev till ett lands designerade postoperatör, alltså vanligtvis brev/småpaket upp till 2 kg, skrymmande brev har en annan taxa och större paket är inte subventionerade alls. Vill någon skicka billigare än vad China Post kan göra genom att skicka brev till Sverige som tas emot av Postnord så kan de antingen föra över varorna till EU (sköta importen och momsen) och skicka vidare inom EU, eller helt enkelt använda en annan speditör som inte skickar det som brev och låter någon annan ta emot försändelserna i Sverige. Alltså precis vad bud/kurir-firmorna redan gör idag, men som vanligtvis är dyrare.

Sen blir inte vanliga terminalavgifter så mycket utslaget på alla försändelser, så fraktkostnaden kommer fortfarande bli i nivå med att skicka inom landet som högst för de flesta varor och för många varor betydligt mindre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hubertus:

@Kenjo666: Det där med att tänka fel i slutändan.... Det krävs minst två parter för att sluta ett avtal. Det finns absolut inget som säger att andra länder vill träffa handelsavtal med oss på de villkor vi tänkt oss. De har säkert sina villkor de vill ha med. Det är alltså bara nys att påstå att allt blir så bra om vi får träffa våra egna avtal. Vi vet helt enkelt inget om det.

Enligt EU får INGA Eu länder ingå avtal med länder utanför EU utan att EU godkänner detta och de godkänner aldrig ett handelsavtal som innebär att de inte får del av kakan ... Enkel affärsekonomi .... är Civil Ekonom

Permalänk
Medlem
Skrivet av GizmoTheGreen:

"stora hanteringskostnader för paketimport från kinesiska handlare."

Det gäller alla paket utanför EU. Det gäller iaf PostNord har jag fått lära mig beställt special elektronik för retro refurbs/renew från både Australien och USA och fått betala deras hanteringsumma på 75kr per paket. Plus importskatt på en krona eller så. Helt ursinnigt. (Edit: Japanska paket också)

Skickades från m.sweclockers.com

Vänta vart du ursinnig för att företag tog betalt för en tjänst? Tror du att dom sysslar med välgörenhet?