AMD Ryzen 9 3900 med 12 strömsnåla kärnor hittar ut på webben

Permalänk
Melding Plague

AMD Ryzen 9 3900 med 12 strömsnåla kärnor hittar ut på webben

Nästa våg av AMD-processorer är på ingående under hösten. Nu avslöjas nya Ryzen 9 3900, som tar 12 kärnor och 24 trådar till det låga TDP-värdet 65 W.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Låter som detta blir som en 8700 eller 9700 konkurrent. OEM köper dem för namnet... sätter dem i "speldatorer" och sedan inser man att de är typ värdelösa pga de stryps enormt hårt av sin kylning.

Permalänk
Medlem

Om det stämmer är det bara att göra hatten av. Inte för att AMDs senaste bedrift inte redan är imponerande.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Låter som detta blir som en 8700 eller 9700 konkurrent. OEM köper dem för namnet... sätter dem i "speldatorer" och sedan inser man att de är typ värdelösa pga de stryps enormt hårt av sin kylning.

Fast just de här behöver ju inte lika mycket kylning som de andra. Så passar OEM perfekt som alltid har budgetkylning

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av talonmas:

Fast just de här behöver ju inte lika mycket kylning som de andra. Så passar OEM perfekt som alltid har budgetkylning

Skickades från m.sweclockers.com

Lite det som är ironiska... 3900X kommer med en fullt kompetent kylare, med CPUn...
En 3700X på 65W har med en stockkylare som klarar betydligt mer, så du får verkligen sämre än AMD stock på din OEM.

Permalänk
Avstängd

Ganska sugen, får se vad priset blir bara och om den släpps för konsumenter, tolv kärnor hade varit extremt gött.

Skrivet av Paddanx:

Lite det som är ironiska... 3900X kommer med en fullt kompetent kylare, med CPUn...
En 3700X på 65W har med en stockkylare som klarar betydligt mer, så du får verkligen sämre än AMD stock på din OEM.

Well, det finns oem datorer med bra kylning också.

Permalänk
Medlem

Så om vi förutsätter att denna släpps mot konsumenter, vem är den tänkta köparen? Varför vill man ha en långsammare 3900X? Videoredigerare med mini-ITX-byggen, eller?

Visa signatur

Philips 34M2C8600 | RTX 3090 | AMD R7 5800X3D | 32GB 3600MHz DDR4 | Gigabyte X570 Aorus Master | Seagate Firecuda 530 4TB & Kingston A2000 1TB | 27TB HDD | Seasonic Focus GX 850 | Hifiman Sundara | Fractal North XL | LG CX55 | Yamaha HS7 | Nvidia Shield TV Pro (2019)

Citera för svar!

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Wizbro:

Så om vi förutsätter att denna släpps mot konsumenter, vem är den tänkta köparen? Varför vill man ha en långsammare 3900X? Videoredigerare med mini-ITX-byggen, eller?

Samma som köper 3600 istället för 3600X, letar efter sin prispunkt i förhållande till prestanda. Om man kör någon form av produktivitet, eller tex dedikerad spelserver så ser jag varför inte en 65W dodecacore är intressant. Jag spelar mycket tilsammans med grabben och då brukar jag hosta de servers vi spelar på lokalt på min server, tex minecraft, rust med mera. Jag är mer intresserad av en massa cores och minne än max prestanda per core. Så beroende på pris kan det absolut vara ett intressant alternativ för mig

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wizbro:

Så om vi förutsätter att denna släpps mot konsumenter, vem är den tänkta köparen? Varför vill man ha en långsammare 3900X? Videoredigerare med mini-ITX-byggen, eller?

Detta är binnade 3900x och 3950x som inte klarade högre hastighet.
Men är priset rätt kan det vara ett bättre köp än X varianterna.

Permalänk
Medlem

Kanske kan denna fungera på budgetmoderkort som inte riktigt orkar med 3900X när det gäller strömförsörjningen? Kan vara en anledning varför de säljs till OEM.

Permalänk
Medlem

Kan bli bra för de som hostar olika servers och behöver mer cores men inte maximal prestanda ur dom. Det kan bli svala och tysta servrar och troligtvis med lång livslängd.
Om priset är rätt kan det bli en fullträff.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Låter som detta blir som en 8700 eller 9700 konkurrent. OEM köper dem för namnet... sätter dem i "speldatorer" och sedan inser man att de är typ värdelösa pga de stryps enormt hårt av sin kylning.

Jag trodde det var kylningslösningen som OEM tillverkaren väljer som var värdelös & inte processorn som AMD levererar! Eller jag missar något?

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem

Om de får ordning på PBO och AUTO-OC så att det faktiskt fungerar som beskrivet så kan det här bli intressant Fast om det bara släpps för färdigtbyggda system så blir det ju inget man kan köpa löst så det blir väl inte aktuellt oavsett.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Låter som en trevlog cpu för en home server. Ok med kärnor, ok med prestanda och ok förbrukning för något som är på 24/7.

Min dual xeon server hemma drar en del, har sett tydliga prestandaflrluster efter alla säkerhetsfixar osv.
Men jag har nära 200gb ram till den i ddr3-format så man drar sig lite för att byta allt pga det.

Visa signatur

Huvudriggen är en Gigabyte Aorus Xtreme | 128gb DDR5 6000 | Ryzen 7950X | 3080Ti
Utöver det är det för många datorer, boxar och servar för att lista :P

Permalänk
Medlem

Mmmmm, fan också. Måste man uppgradera servern hemma nu? Sluta släppa massa bra skit som jag vill ha, för fan! Familjen vill ju åka på semester!

Skrivet av inquam:

Låter som en trevlog cpu för en home server. Ok med kärnor, ok med prestanda och ok förbrukning för något som är på 24/7.

Min dual xeon server hemma drar en del, har sett tydliga prestandaflrluster efter alla säkerhetsfixar osv.
Men jag har nära 200gb ram till den i ddr3-format så man drar sig lite för att byta allt pga det.

Vad använder du din server till?

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem

Eller så sänker man klockfrekvenserna och spänningen på sin 3900X och når samma TDP-värde? 3900X kan även vara 3900 säkert

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Låter som detta blir som en 8700 eller 9700 konkurrent. OEM köper dem för namnet... sätter dem i "speldatorer" och sedan inser man att de är typ värdelösa pga de stryps enormt hårt av sin kylning.

Vad pratar du om? Dagens tillverkningsprocesser är extremt snåla jämfört med förr, men det syns bäst bara du går ner lite i frekvens och spänning. Så du har väldigt fin prestanda/w vid bara lite lägre frekvens. Den där är ju utmärkt för mig som vill ha flertrådsprestanda men inte spelar jätteofta. 12 kärnor men vid några hundra MHz lägre basfrekvens är ju perfekt. När det krävs hög prestanda i få trådar så har den ju utrymme för det också. Det man förlorar på denna jämfört med 3900X är ju mest hög frekvens och många trådar samtidigt. Men kör man många trådar samtidigt så är oftast totaltprestandan viktigare än prestandan i varje enskild tråd ändå.

För mina användarvanor är den där nog bättre köp än både 3700X som jag har nu och 3800X som annars varit ett alternativ. Och betala stort premium för 3900X bara för att den ska klara höga frekvenser känns onödigt.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av ronnylov:

Kanske kan denna fungera på budgetmoderkort som inte riktigt orkar med 3900X när det gäller strömförsörjningen? Kan vara en anledning varför de säljs till OEM.

Finns det ens moderkort som inte orkar med 3900X när den kör i stock? Kör själv min 3900X på ett B350 moderkort, ett som i.o.f.s. blev utnämnt till bästa <$100 moderkort av bl.a. Hardware unboxed men så är det faktiskt möjligt att utföra _viss_ överklockning med detta på en 3900X.

Skriver _viss_ överklockning, för Hardware Unboxed / TechSpot har testat just det moderkort ihop med 3900X. Det blev lite vingligt när de slog på både PBO och AutoOC, enbart PBO klarade sig men lär vara väldigt på marginalen.

Slår jag på både PBO och AutoOC drar effekten från väggen iväg rejält! Har nog bättre kylning av VRM jämfört med TechSpot, systemet verkade i alla fall stabilt. Det när lasten som körde närmast kan beskrivas som "worst-case": ren AVX/FMA last på alla CPU-trådar (290-300 W från väggen mot 190-200 W om man kör allt "stock"). Vinsten i prestanda? strax över 10 %, så kanske inte riktigt värt det...

Vad jag i slutändan valde var att skruva upp den 95 A begränsning som AM4 har vid 105 W TDP inställning (kallas TCD, Thermal Design Current), har satt den på 115 A men kan nog sänkas till 105-110 A för är just när man går från 95 till 105 A som majoriteten av de 10 % extra prestanda man får med elkranen helt öppen dyker upp.

Skrivet av iRonNuke:

Eller så sänker man klockfrekvenserna och spänningen på sin 3900X och når samma TDP-värde? 3900X kan även vara 3900 säkert

Var ju en som testade detta i och postade resultat i kommentarerna till AnandTechs motsvarande artikel. Som referens ser jag 4,0-4,1 all-core turbo vid kompilering av C++ (som är mer CPU-bunden än många andra språk, med mer I/O kan man se ännu lite högre frekvens vilket är fallet om man kompilerar t.ex. C). Det är med marginellt "överklockat" system (se ovan), kör man helt stock sjunker det kanske ~100 MHz.

Klicka för mer information

Ok, I have a few minutes and a 3900X that's idle. Lets find out.... socket power set to '65' under CBS -> NBIO -> SMU. This is not running windows so my workload is basically a bulk compile... ahhh, lets see. I'll compile chromium. This is obviously a non-AVX workload so YMMV.

On this workload under full load I get 3.0-3.2 GHz all-cores. Most of the time its sitting at 3.1GHz or so. Power consumption at the wall is 118W. Machine configuration is: 64GB of ECC ram @ 2400, a little radeon 6450 for the screen (just in VGA mode), tower cooler (43C), and three SSDs.

Normally I run this machine with SMU set to 105W, which is around 165W at the wall. Its in a rack so everything is on a power budget. p.s. 3900X's are real monsters when it comes to doing bulk compiles and things like that. Just unbelievable horsepower and power efficiency for the price. It's only limited by having 4 unbuffered memory slots (64GB w/16G DIMMs or 128GB w/32G DIMMs).

-Matt

Visa mer

Problemet verkar ju vara att med 65 W blir man rätt hårt låst till basfrekvens när alla kärnor jobbar. Det även med kompilering som inte alls använder de mest strömslukande instruktionerna (FMA+AVX).

Visst är det lite bättre total prestanda jämfört med en 3700X, men faktum är att 3700X lär i de flesta fall vara bättre. Gör man en mix av saker där vissa saker behöver låg latens (hög enkeltrådprestanda) och hög kapacitet (många kärnor) så straffas det förra rätt hårt på en 65 W 3900 medan 3700X håller sig betydligt närmare en 3900X sett till prestanda per kärna.

Men visst finns det fall där 3900 är vettig!

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

Intressant CPU, men lutar nog mer åt 3900X eller 3950X i nästa maskin.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kelthar:

Mmmmm, fan också. Måste man uppgradera servern hemma nu? Sluta släppa massa bra skit som jag vill ha, för fan! Familjen vill ju åka på semester!

Vad använder du din server till?

Kör lite VM's på den. Bland annat en Windows dömänkontrollant. Sedan kör jag en massa Docker-containrar för Plex, källkodshantering, couchpotato, sonarr osv.

Visa signatur

Huvudriggen är en Gigabyte Aorus Xtreme | 128gb DDR5 6000 | Ryzen 7950X | 3080Ti
Utöver det är det för många datorer, boxar och servar för att lista :P

Permalänk
Medlem

Det finns säkert personer som har stor nytta av denna modell. Jag är inte en av dem.
6-8 kärnor och högre basfrekvens funkar bättre för mina behov.

Permalänk
Medlem

@Yoshman Jag vet inte om det finns OEM-moderkort som inte klarar av en 3900X i stock, därav den hypotetiska frågan. Jag har erfarenhet av att ett "något bättre än standard" moderkort nätt och jämnt klarade av min FX-8350 i stock. Jag var tvungen att undervolta Vcore något för att få det hela stabilt utan att moderkortet började throttla efter en stund i full load. Tanken slog mig att vitsen med att sälja dessa 3900 som är undervoltade från fabrik skulle kunna vara ett sätt för OEM-byggare att pressa budgeten på moderkorten. Men det kanske bara är för att lättare kunna kyla CPU i trånga chassin.

Edit: Tänker själv precis som du nämner att 3700X nog oftast är en vettigare kompromiss om man vill hålla nere effektbudgeten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av inquam:

Kör lite VM's på den. Bland annat en Windows dömänkontrollant. Sedan kör jag en massa Docker-containrar för Plex, källkodshantering, couchpotato, sonarr osv.

OT här, men har du testat Radarr? Och isåfall, varför används couchpotato?
Bara nyfiken, har inte använt potato själv.

Visa signatur

Fractal Design Define C | NH-D15 AMD | R5 5600X | TUF Gaming B550-Plus | 2x16GB Corsair DDR4@3200mhz | RTX 3060Ti | 2TB 980 Pro m.2 + 500gb 970 EVO m.2 | Steelseries APEX, Logitech G603 | Razer Blackshark Pro v2 | Dell 28" 1440p165 + Swedx 28" 2160p60 + Benq 24" 1080p60 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av lap87:

OT här, men har du testat Radarr? Och isåfall, varför används couchpotato?
Bara nyfiken, har inte använt potato själv.

Jag körde tidigare Sickbeard och Couchpotato, men Sickbeard "dog ut" lite... Så då hittade jag Sonarr... Radarr är VÄLDIGT likt (ser typ likadant ut). Men då Couchpotato alltid funkat bra för mig så har jag inte behövt något alternativ. Skulle Couchpotato gå sönder så skulle jag förmodligen kolla på Radarr.

Visa signatur

Huvudriggen är en Gigabyte Aorus Xtreme | 128gb DDR5 6000 | Ryzen 7950X | 3080Ti
Utöver det är det för många datorer, boxar och servar för att lista :P

Permalänk
Medlem
Skrivet av inquam:

Jag körde tidigare Sickbeard och Couchpotato, men Sickbeard "dog ut" lite... Så då hittade jag Sonarr... Radarr är VÄLDIGT likt (ser typ likadant ut). Men då Couchpotato alltid funkat bra för mig så har jag inte behövt något alternativ. Skulle Couchpotato gå sönder så skulle jag förmodligen kolla på Radarr.

Alright
Jag kan säga att jag har haft ett väldigt o-struligt och skönt liv med "sonarr, radarr och jackett"-kombon.
Kör plex-server på pensionerad speldator från 2014 med Ivy bridge xeon, men jag kommer väl försöka streamlina all hårdvara i vardagsrummet till bara en burk tillslut, hade gärna gjort en super-server och kört tunna klienter men har ingen bra plats att ställa sånt

Visa signatur

Fractal Design Define C | NH-D15 AMD | R5 5600X | TUF Gaming B550-Plus | 2x16GB Corsair DDR4@3200mhz | RTX 3060Ti | 2TB 980 Pro m.2 + 500gb 970 EVO m.2 | Steelseries APEX, Logitech G603 | Razer Blackshark Pro v2 | Dell 28" 1440p165 + Swedx 28" 2160p60 + Benq 24" 1080p60 |