TV kunde inte paras ihop med ci-modulen (ComHem)

Permalänk
Medlem

TV kunde inte paras ihop med ci-modulen (ComHem)

Är ComHem-kund vars digitalbox nyligen gav upp. Tänkte istället använda ComHems tv-modul (Conax ci+) tillsammans med TV:n (LG 42PT353N) istället för att köpa ny digitalbox.

Har nu testat med ComHems tv-modul för HD tillsammans med gamla programkortet i TV:n. En vanlig antennkabel går från TV:n till ComHem-uttaget. TV-modulen hittas av TV:n men jag får följande felmeddelande:
CI-modul
Din TV kunde inte paras ihop med ci-modulen. Felkod: 17

Det märkliga är att inga kanaler hittas öht, även när ci-modulen tas bort och jag endast använder antennkabeln mellan TV:n och ComHem-uttaget.

Har förgäves försökt med följande:

  • kontrollerat att tv-modulen, programkortet samt antennkabeln sitter i.

  • Letat i TV:ns manual efter felkod 17 men inte hittat någon information.

  • Undersökt på ComHems sajt om TV:n är kompatibel och hittat variantmodellen 42PT33533 så TV bör inte vara problemet.

  • Har nollställt ci-modulen och TV:n.

  • Pratat med ComHems supporten. De kunde inte se något fel eller ge några vettiga förslag på felsökning.

Utrustning:

  • Kabel-lev: ComHem, syskonabonnemang

  • TV: LG 42PT353N

  • TV-modul: ComHems "TV-modul för HD", Conax CI03355-CHM01 R1.0

Förslag på varför tv-modulen inte fungerar?

Permalänk

Error 17 verkar ha något med ett utgånget certifikat att göra.
http://www.powermedia.fi/tobbana/ci_plus_error_codes.html

Visa signatur

Göm hornen ko!

Permalänk
Medlem

@Wtfnuda:

Har du nytt kort eller modul måste du köra pairing mellan dem, ring till Com Hem så fixar de det!

https://www.comhem.se/kundservice/tv-och-play/far-du-upp-medd...

Visa signatur

i7 2600k | Asus P8P67 | Corsair H80 | Asus GTX 770 OC | 8GB | Corsair TX650W | Fractal Design R3 | Samsung 860 EVO 1TB

Macbook Pro 16'' M1 Pro | 16GB | 512GB | 2021

Permalänk
Medlem

Jag hittade alla kanaler utan modul i min gamla TV, men kunde förstås bara se gratiskanalerna, så det borde du ju också göra. Där behövde jag inte göra något särskilt, men när den stod där det var Tele2Vision så var man tvungen att mata in rätt nätnummer för att den skulle hitta något.

Permalänk
Medlem

Har efter en del felsökning - inklusive byte av antennkabel - fått tv-modulen att fungera.

Problemet är dock att många kanaler inte visas och att kvalitén på existerande kanaler är hackig/trasig. Undrar om även inte denna kabel är undermålig eller om det är någon uppdatering som behövs göras. Enligt Comhems sajt ska man låta TV:n vara på SVT1 i en timma för att uppdateringar ska se...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wtfnuda:

Har efter en del felsökning - inklusive byte av antennkabel - fått tv-modulen att fungera.

Problemet är dock att många kanaler inte visas och att kvalitén på existerande kanaler är hackig/trasig. Undrar om även inte denna kabel är undermålig eller om det är någon uppdatering som behövs göras. Enligt Comhems sajt ska man låta TV:n vara på SVT1 i en timma för att uppdateringar ska se...

Jag är mest van vid olika Panasonic, men har inte TV:n en funktion för att visa signalnivå och -kvalitet? Då kan man ju se om det är signalen som antingen är svag, av låg kvalitet eller om det är ComHem:s utrustning som har spader och skickar ut det i hackigt skick. Jag har varit med om det senare periodvis.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ztenlund:

Jag är mest van vid olika Panasonic, men har inte TV:n en funktion för att visa signalnivå och -kvalitet? Då kan man ju se om det är signalen som antingen är svag, av låg kvalitet eller om det är ComHem:s utrustning som har spader och skickar ut det i hackigt skick. Jag har varit med om det senare periodvis.

TV:n har den funktionen och det är signalkvalite som varierar galet mycket mellan 10-90%.

Permalänk
Medlem

Det finns två saker till som kan hjälpa upp tillståndet om du har störningar:
1. Galvanisk avskiljare: https://www.kjell.com/se/produkter/ljud-bild/tv-tillbehor/ant...
2. En antennförstärkare: https://www.kjell.com/se/produkter/ljud-bild/tv-tillbehor/ant...

I första hand så är det en galvanisk avskiljare som jag skulle rekommendera eftersom du kan ha jordström mellan antennuttag och TV. Jag har själv problem med det i min lägenhet och innan jag monterade detta så slocknade TVn när jag slog på spisen eller någon annan större last. Nu är det en gammal lägenhet med 2-ledarsystem (Fas + delad nolla & jord) som jag bor i, men det är Comhem även här.

Att sedan kanalutbudet är skräp är en annan historia.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ehsnils:

Det finns två saker till som kan hjälpa upp tillståndet om du har störningar:
1. Galvanisk avskiljare: https://www.kjell.com/se/produkter/ljud-bild/tv-tillbehor/ant...
2. En antennförstärkare: https://www.kjell.com/se/produkter/ljud-bild/tv-tillbehor/ant...

I första hand så är det en galvanisk avskiljare som jag skulle rekommendera eftersom du kan ha jordström mellan antennuttag och TV. Jag har själv problem med det i min lägenhet och innan jag monterade detta så slocknade TVn när jag slog på spisen eller någon annan större last. Nu är det en gammal lägenhet med 2-ledarsystem (Fas + delad nolla & jord) som jag bor i, men det är Comhem även här.

Att sedan kanalutbudet är skräp är en annan historia.

Tack för tipsen! Om min felsökning inte ger bättre resultat får jag nog köpa något av dessa. Får nog köpa ny kabel eftersom den nuvarande ändå är 10+ år gammal.

Permalänk
Medlem

Undrar om det inte är bäst att helt enkelt köpa ny digitalbox (bildkvalitén är fortfarande usel över tv-modul och priset för att köpa diverse utrustning kan skena iväg).

ComHem vill ha 948 kr (inkl. frakt) för en Humax 6000C och den finns inte på Blocket/Tradera så jag undrar om någon kan rekommendera en enkel och billig digitalbox som är ComHem-kompatibel.

Permalänk
Skrivet av Wtfnuda:

Undrar om det inte är bäst att helt enkelt köpa ny digitalbox (bildkvalitén är fortfarande usel över tv-modul och priset för att köpa diverse utrustning kan skena iväg).

ComHem vill ha 948 kr (inkl. frakt) för en Humax 6000C och den finns inte på Blocket/Tradera så jag undrar om någon kan rekommendera en enkel och billig digitalbox som är ComHem-kompatibel.

Bildkvalitén är bättre med CI-modul eftersom TVn hanterar signalen direkt utan att den ska gå igenom en box. Förutsatt att du inte har en gammal sunkig tv. Speciellt med tanke på uppskalningen, där TVn gör det bäst om du köpt en bra tv.

Permalänk
Bildexpert 📺

Tyvärr är det aldrig så enkelt att man kan förutsätta att TV-bilden är bättre på inbyggda mottagaren. Min erfarenhet från tiden när jag fortfarande jämförde sådant är att det ofta var tvärtom, bilden är sämre på inbyggda mottagaren. Eller kanske mer en fråga om vilken karaktär på bilden man föredrog.

TV:ns mottagare kommer att behandla bilden annorlunda. Så resultatet kommer skilja sig och inte nödvändigtvis till det bättre – eller sämre. Kanske bara just annorlunda. Fler inbyggda mottagare har problem med de-interlace till exempel vilket kanske boxen inte har. TV:n mottagare kan också applicera olika metoder för skalning och diverse filtrering och processning likt kantskärpa och brusfilter som du inte kan påverka. Flera inställningar för bilden kanske inte är tillgängliga när den inbyggda mottagaren används. Men det går att anpassa bilden på helt annat sätt när den kommer via HDMI.

De LG 42PT353N som TS använder är en budgetklassad 1024x768-plasma från 2011. Skulle inte sätta höga hopp till dess förmåga att prestera bättre bild än boxen. Men testa och jämför. Kanske är sak samma som det ofta blir när kombinerar den här typen av utrustning.