Permalänk
Medlem
Skrivet av Björn Endre:

TS frågade vad folk tyckte om mopedbil och får bra svar. Om han redan bestämt sig att inget annat alternativ är bra - varför då ens ta diskussionen?

Utifrån svaren tycker jag det är ganska tydligt:

- Mopedbilar är oerhört osäkra.
- Mopedbilar är svindyra för vad de är, både i inköp och försäkring
- De verkar kräva att man fortfarande tar teorilektioner och sen göra ett teoriprov

Skrivet av dumbo:

Jag svarade utifrån ditt första inlägg och där stod det inget om att transportera hästprylar, tex, även om det åxå skulle gå att lösa med en lastcykel eller cykelkärra i många fall. Vad gäller väder och vind så är det en fråga om att ha rätt kläder och en fråga om inställning men för att fokusera mer på mopedbilar så har det väl framgått med all önskvärd tydlighet här i tråden att de är dyra, långsamma, obekväma och osäkra.

Jag är ledsen men jag kan inte se att det är annat än komplett vansinne att köpa mopedbil.

Jag efterfrågade kunskap om mopedbilar. Jag inser att jag borde varit betydligt mer specifik.

Om jag ställer frågan såhär istället då:
Om hon envisas med att köpa en mopedbil, hur hjälper jag henne att göra det minst dåliga valet av mopedbilar.

Det behövs inget mer argumenterande för att körkort, elcykel eller ett par nya skor är en bättre lösning.

Att AM-kortet ska vara nästan lika mycket teori som ett vanligt kort är bra info dock.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ztenlund:

Kan ju inte finnas så fasligt många Cayenne A-traktor:
https://www.youtube.com/watch?v=_Mh52p5qdo0

Twizy finns både som EU-moped och som snabbare fyrhjulig motorcykel (tror jag att de är registrerade som).

Piteå (tror den där Porschen går här nämligen) är ett helvete rent ut sagt när det gäller a-traktorer. Går flera stora feta Cheva/Ford-pickisar som a-traktorer och ungarna som kör dem har trafikvett som ... ungar. Det enda positiva med mopedbilarna är väl att de är smala.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Fördelen med mopedbil är ju att hon får bra med träning inför det riktiga körkortet. Köp till en teoribok också så att hon kan plugga in lite trafikregler iom att hon fick moppekortet utan ha läst. De som är dyrt i inköp tenderar ofta men inte alltid vara värt en hel del dagen man säljer så även om en mopedbil är dyr i inköp så behöver det inte bli en allt för stor total kostnad.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Quizmästare Gävle 2022

Slänger in ett förslag ändå.. men är helt emot idén.

Här verkar du ha något som kan klassas som 25 moppe och således ej behöver körkort för henne.
https://www.bytbil.com/dalarnas-lan/moped-zero-r2-bil-korkort...

El också, och därmed betydligt mindre underhåll och service

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Trigger:

Slänger in ett förslag ändå.. men är helt emot idén.

Här verkar du ha något som kan klassas som 25 moppe och således ej behöver körkort för henne.
https://www.bytbil.com/dalarnas-lan/moped-zero-r2-bil-korkort...

El också, och därmed betydligt mindre underhåll och service

El hade varit bra förutom att det blir svårt med laddning :/

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

@ztenlund: Finns uppenbarligen ett antal då den där inte är den jag sett.
Den går i Stockholm.

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Hedersmedlem

***Uppmaning***

Vänligen håll er till topic:

Skrivet av Json_81:

Om hon envisas med att köpa en mopedbil, hur hjälper jag henne att göra det minst dåliga valet av mopedbilar.

Det behövs inget mer argumenterande för att körkort, elcykel eller ett par nya skor är en bättre lösning.

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

[...]
Att AM-kortet ska vara nästan lika mycket teori som ett vanligt kort är bra info dock.

Hon måste gå en utbildning hos godkänd utbildare för AM också, dvs man kan inte bara läsa själv och boka teoriprov.

Permalänk
Medlem

Am körkorts teori del må vara stor (8 timmar) men det praktiska delarna är inte i närheten av att ta ett körkort.

Citat:

För att få AM-körkort (moped klass 1) måste du först gå en utbildning. Den är alltid minst 12 timmar, varav åtta timmar är teori och fyra timmar praktisk övning. Sedan gör du ett kunskapsprov på Trafikverket.

https://www.korkort.nu/korkortsklasser/moped/vad-ar-ett-am-ko...

AM-Körkorts teori del kan anses vara lika stor som ett vanligt körkort, då det är i still med kunskapsprovet samt riskutbildning del 1.
Men den praktiska delen är bara 4 timmar utan test.

För exempelvis B körkort så har du riskutbildning del 2 samt uppkörning och för att klara uppkörningen behöver du många timmar i bilen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tino:

Am körkorts teori del må vara stor (8 timmar) men det praktiska delarna är inte i närheten av att ta ett körkort.

https://www.korkort.nu/korkortsklasser/moped/vad-ar-ett-am-ko...

AM-Körkorts teori del kan anses vara lika stor som ett vanligt körkort, då det är i still med kunskapsprovet samt riskutbildning del 1.
Men den praktiska delen är bara 4 timmar utan test.

För exempelvis B körkort så har du riskutbildning del 2 samt uppkörning och för att klara uppkörningen behöver du många timmar i bilen.

Jag tror ingen har påstått att det är samma sak som B-körkort (eller någon A-variant utom AM), men det blir fel att inbilla sig att det är som när man förr bara kunde köpa en vanlig 30-moppe och köra. Ska man göra en rimlig bedömning om det är värt besväret med utbildningen måste man ha en vettig uppfattning om vad den innefattar och kostar. Sedan är ju åtta timmar teori inte samma sak som att det räcker i sig. Man kan behöva läsa själv utöver detta och hur mycket som behövs beror ju på hur lätt eller svårt man har att ta till sig teorin.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Bättre än din.
Tagga mig för svar i trådar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av gwingis:

Riktigt skrämmande att se hur det går i en krock med en sån bil i ynkliga 50 km/h. Föreslagsvis så visar trådskaparen den för sin sambo och förklarar att om hon blir en krympling i en sådan krock så kommer han inte att ta hand om henne då hon gjorde det valet själv.

*snip* (se §11)

Permalänk
Medlem
Skrivet av klirre:

@ToddTheOdd: Grejen är ju att ett AM-kort (som krävs för att köra mopedbil) är lika avancerat som B-kort nuförtiden, man måste gå teorikurs och övningsköra på skola. Det var annorlunda för 10-15 år sen, när mopedförsäljaren i stan utfärdade moppekort till höger och vänster så länge du klarade 10 kryssfrågor och en liten konbana på parkeringen utanför.

Att först lägga 10-15k på moppekort för att sen köpa mopedbil för 100k känns ett B-kort och en begagnad bil för samma pengar som det enda vettiga alternativet. Alternativt byta jobb till ett som funkar utan mopedbil/vanlig bil.

EDIT: Ska kanske tillägga att jag är starkt påverkad av min uppväxt på landet och kan inte se hur man klarar sig utan bil och körkort. Det finns säkert nån skitsmart och billig lösning, men mopedbil är varken eller i min mening.

Skrivet av Trigger:

Stämmer in på den. Teorin är i stort sett samma som på b-kort. Uppkörning lite enklare dock. Hjälpte tösen med det förra året och hon grejade allt på ca 3veckor inkl en kuggning på uppkörningen.

Det är inte lika krångligt att ta ett AM-kort som vanligt B-kort. AM-kortet har teori och att man ska göra lite praktiskt utbildning, det ingen uppkörning likt B-kort. Tror det kostade 5-6000kr ifjol när dottern tog det.
https://www.trafikverket.se/korkort/korkortsprov/moped/kunska...

Gällande A-traktor så kan de vara helt ok, ex http://www.suzukitraktor.se/ säljer rätt fina fordon. De kostar inte mer än en moppebil, är säkrare, gissningsvis bättre komfort. En "EPA" behöver inte likställas med ful-stylad duett eller 740.
Nackdelen är väl att man får köra fortare med en mopedbil...

Permalänk
Medlem

https://www.blocket.se/stockholm/Forshaga_Shopper_Norsjo_8608...

nått sånt där skulle jag satsa på, betydligt billigare än mopedbil på alla sätt, min bror hade en sådan där han satt knäppen och ett "kapell"(eller liknande) så han även kunde åka vintertid.

vet att mopedbilar är väldigt dyra på de flesta sätt så det bästa vore att satsa på något billigare eller helt enkelt ta körkort eftersom man endå måste ta körkort för en sådan.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

Måste låna tråden lite. En bekants flickvän har ett AM-kort. När vi pratade senast påstod hon att när hon ska ta b-kort behöver hon inte göra om teoriprovet. Är det verkligen samma prov?? Jag hävdade att hon var tvungen att göra ett nytt prov. Riskerar att få äta upp min gamla hatt om jag har fel så kollar med er så jag kan förbereda med lite marinad så den slinker ner om jag har fel

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Perrablerra:

Måste låna tråden lite. En bekants flickvän har ett AM-kort. När vi pratade senast påstod hon att när hon ska ta b-kort behöver hon inte göra om teoriprovet. Är det verkligen samma prov?? Jag hävdade att hon var tvungen att göra ett nytt prov. Riskerar att få äta upp min gamla hatt om jag har fel så kollar med er så jag kan förbereda med lite marinad så den slinker ner om jag har fel

Det är inte samma prov. Hon behöver göra teoriprov för B

Edit: Enda gången man slipper teoriprov är om man ska utöka en behörighet från ex lätt MC till tung, eller B till utökad B.

Edit igen: Miss på utökad B

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nioreh83:

Det är inte samma prov. Hon behöver göra teoriprov för B

Edit: Enda gången man slipper teoriprov är om man ska utöka en behörighet från ex lätt MC till tung, eller B till BE.

B till BE har kunskapsprov, däremot inte B till den ganska nya "B utökad" som är en mellanvariant.

Permalänk
Medlem

Ok. Försökte googla men hittade inget. Vet ni var man kan hitta detta så jag har lite på fötterna innan jag går till attack

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Perrablerra:

Ok. Försökte googla men hittade inget. Vet ni var man kan hitta detta så jag har lite på fötterna innan jag går till attack

Körkortslagen 3 kap:

"4 § Förarprovet består för behörigheten AM av ett kunskapsprov och för övriga behörigheter av ett kunskapsprov och ett körprov. Förarprov får inte avläggas om spärrtid, giltighetstid för återkallelse tills vidare eller villkorstid löper.

Kunskapsprov får avläggas endast av den som uppfyller kraven i 1 § första stycket 1 och 3 eller, i fråga om ålderskravet, 1 a §. För behörigheten AM krävs dessutom att sökanden uppfyller kravet i 1 § första stycket 2 och har gått igenom utbildning för moped klass I enligt lagen (2009:121) om utbildning till förare av mopeder, snöskotrar och terränghjulingar.

Kunskapsprov behöver dock inte avläggas
1. för behörigheten A av den som redan har ett körkort med behörigheten A2 eller A1, eller
2. för behörigheten A2 av den som redan har ett körkort med behörigheten A1.

Körprov får avläggas endast av den som uppfyller kraven i 1 § första stycket 1-3 eller, i fråga om ålderskravet, 1 a §.
Lag (2011:1580)."

Notera vad undantaget från kunskapsprov omfattar (och inte omfattar). Utökad B som jag nämnde är en specialare då det egentligen inte är en egen behörighet, utan en variant av B (se samma lag 2:7).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Perrablerra:

Ok. Försökte googla men hittade inget. Vet ni var man kan hitta detta så jag har lite på fötterna innan jag går till attack

Vad som krävs för B-behörighet finns på trafikverkets hemsida, här är länken för B-kort:

https://www.trafikverket.se/korkort/korkortsprov/personbil-oc...

De skriver ingenting om AM-kort eftersom det är irrelevant när det kommer till B-kort.

Edit: Och se ovan för rätt lagtext tillochmed

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Medlem

Ett alternativ kan ju vara att skaffa en gammal invalidmoppe (Norsjö shopper), dessa bör väl klassas som 30 moppe? Med andra ord krävs inget körkort för att få köra dem, om man fyllde 15 år innan 2010 eller när det nu var. Hur som helst var hon 15 långt innan dess om hon nu är 40+.

Och ja, jag är helt seriös. Går utmärkt att sätta dit ett kapell så den står emot både regn och snö. Och en liten värmefläkt på det.

Visa signatur

i7 3770K @4.5 Ghz | MSI Z77-S01 | Radeon HD 6850 | Sandisk 120GB SSD | 8GB 1866Mhz Corsair Vengeance

Permalänk
Medlem
Skrivet av ztenlund:

Körkortslagen 3 kap:

"4 § Förarprovet består för behörigheten AM av ett kunskapsprov och för övriga behörigheter av ett kunskapsprov och ett körprov. Förarprov får inte avläggas om spärrtid, giltighetstid för återkallelse tills vidare eller villkorstid löper.

Kunskapsprov får avläggas endast av den som uppfyller kraven i 1 § första stycket 1 och 3 eller, i fråga om ålderskravet, 1 a §. För behörigheten AM krävs dessutom att sökanden uppfyller kravet i 1 § första stycket 2 och har gått igenom utbildning för moped klass I enligt lagen (2009:121) om utbildning till förare av mopeder, snöskotrar och terränghjulingar.

Kunskapsprov behöver dock inte avläggas
1. för behörigheten A av den som redan har ett körkort med behörigheten A2 eller A1, eller
2. för behörigheten A2 av den som redan har ett körkort med behörigheten A1.

Körprov får avläggas endast av den som uppfyller kraven i 1 § första stycket 1-3 eller, i fråga om ålderskravet, 1 a §.
Lag (2011:1580)."

Notera vad undantaget från kunskapsprov omfattar (och inte omfattar). Utökad B som jag nämnde är en specialare då det egentligen inte är en egen behörighet, utan en variant av B (se samma lag 2:7).

Skrivet av Nioreh83:

Vad som krävs för B-behörighet finns på trafikverkets hemsida, här är länken för B-kort:

https://www.trafikverket.se/korkort/korkortsprov/personbil-oc...

De skriver ingenting om AM-kort eftersom det är irrelevant när det kommer till B-kort.

Edit: Och se ovan för rätt lagtext tillochmed

Kalas. Tusen tack.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

En sådan här är en variant som kan gå, alltså med skåp(finns ju med flak också men skåp så åker prylarna inne så skåp är mer användbart helt klart. Inte så flashig men rymmer definitivt mer och är mer praktisk att ha med sig saker i än en dyr 200k plastmoppebil.

https://www.eumoppenomc.se/epages/moped.sf/sv_SE/?ObjectPath=...

Man kan få den i två varianter dels som Eu45 Klass I som kräver AM Eu mopedkörkort.

Men klickar man på rutan registrering så går den också att få som Eu25 klass II vilket då innebär i hennes fall att hon inte behöver något körkort alls och dessutom får den köras på cykelbana och har billigare försäkring än de svindyra Eu-mopparna.

Ska man köra på vintern kanske kraftig kupevärmare är ett vettigt tillägg även om den är dyr förvisso.

Klistrar in citat från längre ned på länkad sida:
"Personer som fyllt 15 år senast 1 oktober 2009 behöver inget körkort eller förarbevisutbildning för att få köra en EU25-moped."
"EU25-typad moped eller mopedbil är dessutom billigare än EU45 att försäkra, den får även köras på cykelbanor utom de där det står "ej moped" där ingen moped får köras."

Annars är väl ta B-kort och en liten bil det vettigaste både till säkerhet, kostnader samt användbarhet men det här är ett alternativ om man nu måste ha en moppebil nu och inte kan vänta. Visst den går lite långsammare än EU45 varianten som då är dyrare i försäkring och kräver körkort AM eller B.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Airborne:

En sådan här är en variant som kan gå, alltså med skåp(finns ju med flak också men skåp så åker prylarna inne så skåp är mer användbart helt klart. Inte så flashig men rymmer definitivt mer och är mer praktisk att ha med sig saker i än en dyr 200k plastmoppebil.

https://www.eumoppenomc.se/epages/moped.sf/sv_SE/?ObjectPath=...

Man kan få den i två varianter dels som Eu45 Klass I som kräver AM Eu mopedkörkort.

Men klickar man på rutan registrering så går den också att få som Eu25 klass II vilket då innebär i hennes fall att hon inte behöver något körkort alls och dessutom får den köras på cykelbana och har billigare försäkring än de svindyra Eu-mopparna.

Ska man köra på vintern kanske kraftig kupevärmare är ett vettigt tillägg även om den är dyr förvisso.

Klistrar in citat från längre ned på länkad sida:
"Personer som fyllt 15 år senast 1 oktober 2009 behöver inget körkort eller förarbevisutbildning för att få köra en EU25-moped."
"EU25-typad moped eller mopedbil är dessutom billigare än EU45 att försäkra, den får även köras på cykelbanor utom de där det står "ej moped" där ingen moped får köras."

Annars är väl ta B-kort och en liten bil det vettigaste både till säkerhet, kostnader samt användbarhet men det här är ett alternativ om man nu måste ha en moppebil nu och inte kan vänta. Visst den går lite långsammare än EU45 varianten som då är dyrare i försäkring och kräver körkort AM eller B.

Har en före detta kollega som har en sådan när han delar tidningar. Han är lite långsam (i skallen) så han får inte ta b-kort. Hans får gå i max 25 men genom att byta till ett större avgasrör får han upp den i betydligt högre hastigheter. Ser kanske lite knasig ut men väldigt praktisk.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

@Json_81 hur går/gick det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av m4gnify:

@Json_81 hur går/gick det?

Det är nedlagt tillsvidare.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

Tycker du ska överväga att leasa en mopedbil till henne.
Man kan skriva kontrakt på 36 månader och priser brukar då hamna under 1000kr / månad vilket faktiskt inte är speciellt mycket.

Om tre år så kanske hon är redo för att ta riktigt körkort

Permalänk
Medlem

@Json_81: Har bara skummat igenom tråden men tycker att det är ren idioti att ta moppe-körkort när man kan ta bil-körkort.

Jag tycker att de som tjatar om andra transportmedel i tråden missat poängen helt. Du ville ha hjälp med val av mopedbil inte få en massa tjat om att det finns kollektivtrafik etc.

I alla fall skillnaden är inte så stor vare sig i tid det tar eller ekonomiskt. Hon begränsas inte till 45km/h. Plus att hon kan då kan köra andra bilar när det behövs (och moppe om det nu skulle behövas).

Lägger man dessutom in i ekvationen att en ny bil i samma storlek kostar ungefär lika mycket eller är billigare (beroende på konfiguration av mopedbilen). En Toyota Aygo startar på 120k, en SEAT Ibiza börjar på 145k och en Mazda 2 börjar på 133k. Sen kan man få en relativt ny bil tex en Golf (mk 7) från ca 2015 för under 100k om man letar lite begagnat. Alla fyra har bättre komfort än en mopedbil.

Mopedbilar är dessutom kritiserade för sin värdelösa säkerhet. Här testas en Ligier från 2014: https://www.youtube.com/watch?v=VzvgmEKu80I

Läste att ni lagt idén på is vilket jag tycker är rätt val om hon inte vill/orkar ta B-körkort.

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Här hittar ni fördelarna med en mopedbil och varför dessa blivit så populära: https://smallcarparts.se/blogg/vad-ar-en-mopedbil