Vilken komponent väntar en uppgradering?

Permalänk
Medlem

Vilken komponent väntar en uppgradering?

Hej!

Har precis fått ett litet tillskott i plånboken och funderar på om man ska slå till på en ny komponent till datorn, jag vet inte bara vad. Tycker det är skitkul o spela spel men är inte jättekunnig på komponenter egentligen. Dessvärre har jag en förkärlek till spel som Battlefield vilket kräver en del prestanda så om ni behöver något att sikta in på så är det Battlefield att anpassa sig efter

Datorn ser i dagsläget ut så här:

Intel i7 8700K @ 3,7GHz
GTX 1070 8GB
2x8GB Corsair RAM @3000MHz
Asus Prime Z370-A

Funderade ett tag på om det vore värt med att fixa 32GB RAM då BF har 12 för recommended och nya cod 16.
EDIT: Såg nu att canyourunit sa att jag har 4,7GHz clock speed medans dxdiag säger 3,7? Är osäker på om jag har försökt överklocka på riktigt men har alltid undrat lite över den processen.

Alla förslag är varmt välkomna!! Tack på förhand

Visa signatur

i5 4670K @ 3.40GHz, 16GB Dual channel DDR3 @ 933MHz, GTX 1070 4095MB, MSI Z87-G45 Gaming, 465GB Samsung HDD, 232GB Samsung SSD 840, 223GB Kingston SSD, be quiet! Pure Rock CPU Kylare, Seasonic Focus Plus 750W Gold, Fractal Design Define 5, W10 x64, BenQ XL2411Z, BenQ G2220 HD

Permalänk
Medlem

@BLOOIE: En 8700K räcker gott och väl så tycker du borde uppgradera grafikkort om du verkligen vill uppgradera datorn! RAM klarar du dig gott som du har Beror lite grann på hur mycket du har att lägga på uppgraderingen!

Visa signatur

Processor: Intel i9 9900K @ 4,7Ghz kyld av Noctua NH-D15 | Moderkort: Gigabyte Z390 Aorus Ultra | RAM: G.Skill Trident Z 16GB 3200Mhz | Grafikkort: MSI RTX 2080 Gaming X Trio | Chassi: Fractal Design Define S2 | PSU: Corsair RM750x | Hdd: Samsung 970 Evo 500GB & Seagate Barracuda 2TB |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Muddyvaines:

@BLOOIE: En 8700K räcker gott och väl så tycker du borde uppgradera grafikkort om du verkligen vill uppgradera datorn! RAM klarar du dig gott som du har Beror lite grann på hur mycket du har att lägga på uppgraderingen!

Håller med gpu är bästa uppgradering dock beror de på upplösning kör han 1080p eller högre

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Istället för att spontant lägga 8k eller så på datorn så är ju ett tips att fundera igenom först om du *behöver* den extra prestandan kontra kostnaden, spelar du i 1080p så borde din setup vara bra mer än duglig fortfarande!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

RT 5600 | RTX 3070 | 32GB 3600Mhz ddr4
i7 8650u | UHD 620 | 16gb ddr3

Permalänk
Medlem

Som ovanstående påpekat - vilken upplösning kör du?
Om det är 1080p så behövs nog ingen uppgradering i dagsläget, kanske vill du istället se över dina andra komponenter! Alltid skönt med extremt snabbt minne - har du en SSD?

Jag skulle faktiskt lagt pengarna åt sidan och istället vänta lite längre, alternativt kolla efter reor som har något smarrigt att erbjuda (eller second-hand, finns mycket pengar att spara)!

Om jag var i din sits skulle min prioritering sett ut som följande:
1. SSD
2. 144hz skärm
3. Riktigt bra hörlurar
4. Ny GPU

(Givetvis är detta utan att veta andra komponenter och kringutrustning)

Trevlig Lördag!

Visa signatur

Jag är inte intresserad om jag har rätt eller fel, jag gillar diskussion :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alexander7938:

Som ovanstående påpekat - vilken upplösning kör du?
Om det är 1080p så behövs nog ingen uppgradering i dagsläget, kanske vill du istället se över dina andra komponenter! Alltid skönt med extremt snabbt minne - har du en SSD?

Jag skulle faktiskt lagt pengarna åt sidan och istället vänta lite längre, alternativt kolla efter reor som har något smarrigt att erbjuda (eller second-hand, finns mycket pengar att spara)!

Om jag var i din sits skulle min prioritering sett ut som följande:
1. SSD
2. 144hz skärm
3. Riktigt bra hörlurar
4. Ny GPU

(Givetvis är detta utan att veta andra komponenter och kringutrustning)

Trevlig Lördag!

Framgår inget om ssd i bygget eller inte men ja ssd är ju bra

Kanske 240hz skärm haha?

Dock är hans gpu lite dålig i jämförelse till resten av systemet tycker ja personligen mer balanserat med en 2070 super eller 5700 xt men som sagt i 1080p är de ju mest påfrestning på CPU.

Han skulle kunna gå upp till en i9

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Tack för alla svar!

Tog inte med exakt alla komponenter så jag förstår att era diskussioner lett in på lite andra banor.

Jag har en väldigt väldigt fin 240hz-dator och kör dubbelt med en 144hz. Hörlurar är även dom fina och jag har även tryckt in ett antal SSD där.

Jag spelar fortfarande i 1080p men vet inte vad som gäller ifall jag skulle öka på. I Battlefield har jag inte alltid felfria framerates (när det inte droppas är det självklart fina framerates jag får). Därför ställer jag mig skeptisk till att öka på upplösningen när jag inte kan köra allt helt maxat.

Konsensus verkar dock vara GPU? Har alltid undrat över när man kör dubbla GPU, vore det ett mer ekonomiskt alternativ som ändå skulle vara en bra sak för mig? Dvs att jag får tag på ett 1070.
Om inte, kanske det är bäst att göra som Alexander här säger och vänta på reor.

EDIT: mina hörlurar är Steelseries Arctis 5, skärmen är https://www.webhallen.com/se/product/262397-ASUS-ROG-SWIFT-PG....

Mvh

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

i5 4670K @ 3.40GHz, 16GB Dual channel DDR3 @ 933MHz, GTX 1070 4095MB, MSI Z87-G45 Gaming, 465GB Samsung HDD, 232GB Samsung SSD 840, 223GB Kingston SSD, be quiet! Pure Rock CPU Kylare, Seasonic Focus Plus 750W Gold, Fractal Design Define 5, W10 x64, BenQ XL2411Z, BenQ G2220 HD

Permalänk
Medlem
Skrivet av BLOOIE:

EDIT: Såg nu att canyourunit sa att jag har 4,7GHz clock speed medans dxdiag säger 3,7? Är osäker på om jag har försökt överklocka på riktigt men har alltid undrat lite över den processen.

3.7GHz är basfrekvensen medan 4.7GHz är den maximala boostfrekvensen när endast en kärna används, se Intels specifikation. Processorn överklockar alltså sig själv när det finns utrymme och behov för det, så i praktiken kommer den sällan ligga på 3.7GHz utan snarare runt 4.2-4.3GHz när du t.ex. spelar lite mer krävande spel som använder alla kärnor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

3.7GHz är basfrekvensen medan 4.7GHz är den maximala boostfrekvensen när endast en kärna används, se Intels specifikation. Processorn överklockar alltså sig själv när det finns utrymme och behov för det, så i praktiken kommer den sällan ligga på 3.7GHz utan snarare runt 4.2-4.3GHz när du t.ex. spelar lite mer krävande spel som använder alla kärnor.

Ahh juste! Därav stort eller litet K, det minns jag. Men blev lite osäker när det stod så ändå haha.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

i5 4670K @ 3.40GHz, 16GB Dual channel DDR3 @ 933MHz, GTX 1070 4095MB, MSI Z87-G45 Gaming, 465GB Samsung HDD, 232GB Samsung SSD 840, 223GB Kingston SSD, be quiet! Pure Rock CPU Kylare, Seasonic Focus Plus 750W Gold, Fractal Design Define 5, W10 x64, BenQ XL2411Z, BenQ G2220 HD

Permalänk
Medlem
Skrivet av BLOOIE:

Ahh juste! Därav stort eller litet K, det minns jag. Men blev lite osäker när det stod så ändå haha.

Skickades från m.sweclockers.com

K'et står för att den har det som kallas "upplåst multipel", vilket innebär att du själv kan gå in och ändra processorns hastighet, det som kallas överklocka
Denna funktion är inte tillgänglig på t.ex i7-8700 (utan k), denna kommer dock fortfarande boosta på samma sätt som din CPU, om än till något lägre frekvenser.
Tycker att det i din setup ser ut som grafikkortet är den svagaste länken, i din situation hade jag kollat på 2080 eller 1080Ti för rimliga priser (begagnat-priser allra helst), och om du kanske vågar ge dig på att överklocka CPUn.
Vad har du för nätagg och kylning?

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P

Permalänk
Medlem
Skrivet av sweisdapro:

K'et står för att den har det som kallas "upplåst multipel", vilket innebär att du själv kan gå in och ändra processorns hastighet, det som kallas överklocka
Denna funktion är inte tillgänglig på t.ex i7-8700 (utan k), denna kommer dock fortfarande boosta på samma sätt som din CPU, om än till något lägre frekvenser.
Tycker att det i din setup ser ut som grafikkortet är den svagaste länken, i din situation hade jag kollat på 2080 eller 1080Ti för rimliga priser (begagnat-priser allra helst), och om du kanske vågar ge dig på att överklocka CPUn.
Vad har du för nätagg och kylning?

Okej tack för det svaret! Kylning får jag nästan lov att kolla upp... däremot kommer jag inte ha tillgång till datorn närmsta två veckorna och kan inte se nån köpinfo på detta hos antingen Inet eller Webhallen. Min processorkylare är iaf en Bequiet! purerock.

Vanliga fläktar är 3-4 stycken i ett fractal design-chassi.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

i5 4670K @ 3.40GHz, 16GB Dual channel DDR3 @ 933MHz, GTX 1070 4095MB, MSI Z87-G45 Gaming, 465GB Samsung HDD, 232GB Samsung SSD 840, 223GB Kingston SSD, be quiet! Pure Rock CPU Kylare, Seasonic Focus Plus 750W Gold, Fractal Design Define 5, W10 x64, BenQ XL2411Z, BenQ G2220 HD

Permalänk
Medlem
Skrivet av BLOOIE:

Hej!

Har precis fått ett litet tillskott i plånboken och funderar på om man ska slå till på en ny komponent till datorn, jag vet inte bara vad. Tycker det är skitkul o spela spel men är inte jättekunnig på komponenter egentligen. Dessvärre har jag en förkärlek till spel som Battlefield vilket kräver en del prestanda så om ni behöver något att sikta in på så är det Battlefield att anpassa sig efter

Datorn ser i dagsläget ut så här:

Intel i7 8700K @ 3,7GHz
GTX 1070 8GB
2x8GB Corsair RAM @3000MHz
Asus Prime Z370-A

Funderade ett tag på om det vore värt med att fixa 32GB RAM då BF har 12 för recommended och nya cod 16.
EDIT: Såg nu att canyourunit sa att jag har 4,7GHz clock speed medans dxdiag säger 3,7? Är osäker på om jag har försökt överklocka på riktigt men har alltid undrat lite över den processen.

Alla förslag är varmt välkomna!! Tack på förhand

Spara pengarna till en mer meningsfull uppgradering. SLI är i princip dött och för att komma upp i kvalitet får du betala mycket för relativt liten förbättring.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mordekai:

Spara pengarna till en mer meningsfull uppgradering. SLI är i princip dött och för att komma upp i kvalitet får du betala mycket för relativt liten förbättring.

Alright! När jag då kikar på ny GPU, vad tar jag med i beräkningarna för att det inte ska uppstå flaskhals? Strömtillförsel och klockhastighet + antal kärnor?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

i5 4670K @ 3.40GHz, 16GB Dual channel DDR3 @ 933MHz, GTX 1070 4095MB, MSI Z87-G45 Gaming, 465GB Samsung HDD, 232GB Samsung SSD 840, 223GB Kingston SSD, be quiet! Pure Rock CPU Kylare, Seasonic Focus Plus 750W Gold, Fractal Design Define 5, W10 x64, BenQ XL2411Z, BenQ G2220 HD

Permalänk
Medlem
Skrivet av BLOOIE:

Alright! När jag då kikar på ny GPU, vad tar jag med i beräkningarna för att det inte ska uppstå flaskhals? Strömtillförsel och klockhastighet + antal kärnor?

Skickades från m.sweclockers.com

Generellt kommer du inte stöta på det, händer det så är det ju bara att dra upp grafikinställningarna. Har du minst 550W nätaggregat kommer inte heller det vara något problem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mordekai:

Generellt kommer du inte stöta på det, händer det så är det ju bara att dra upp grafikinställningarna. Har du minst 550W nätaggregat kommer inte heller det vara något problem.

Jaha, det finns ingen risk för flaskhals mellan CPU och GPU? Eller syftar du på att det inte gäller för min rigg?
Tror nätagget är på 750 eller 850 så bör vara lugnt!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

i5 4670K @ 3.40GHz, 16GB Dual channel DDR3 @ 933MHz, GTX 1070 4095MB, MSI Z87-G45 Gaming, 465GB Samsung HDD, 232GB Samsung SSD 840, 223GB Kingston SSD, be quiet! Pure Rock CPU Kylare, Seasonic Focus Plus 750W Gold, Fractal Design Define 5, W10 x64, BenQ XL2411Z, BenQ G2220 HD