Asus ROG Swift PG35VQ – spelskärmen som kostar mer än den smakar

Trädvy Permalänk
Bildexpert 📺
Thomas Ytterberg
Registrerad
Mar 2013
Skrivet av Goldfinger:

kunde de inte lösa bandbreddsproblemet med dubbla displayportar.

G-sync-modulen har endast en DP. Så även om Nvidia förmodligen har den tekniska möjligheten att få G-Sync att fungera över dubbla DP – särskilt med tanke på att det är Nvidias hårdvara både i grafikkortet och i skärmen – så har de nog inte den teknik tillgänglig ännu. Och kommer förmodligen inte ta fram något då DP 2.0-standarden tar sig förbi 32 Gbps. Du behöver bara ett nytt, ännu ej lanserat grafikkort...

Hos Acer XV273K: https://www.sweclockers.com/test/27054 har man löst problemet med 32 Gbps-gränsen genom dubbla displayport. Problemet är att med dubbla DP fungerar inte adaptiv synk. Men också fullt tänkbart att denna VA-panel dyker upp som liknande variant som Acer XV273K. Alltså utan FALD, nöjer sig med 400 nits och med VESA Adaptive som grundteknik för synk vid enkel kabel. Men fortfarande 200 Hz i 3440x1440. Och kanske en prislapp runt 13–14 000 kronor.

Trädvy Permalänk
Avstängd
Registrerad
Aug 2019
Skrivet av sKRUVARN:

Står ju hans inlägg? Han tycker ju inte det är någon skillnad mellan 120 och 144, självklart är då 200 onödigt... för den personen.

Ja på samma sätt som att det känns mossigt med dålig rörelseskärpa på en spelskärm för 30k år 2019, så känns även 850ish:1 i kontrastförhållande sådär.

He he he Tack för det svaret. Inte svårt att räkna ut.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jul 2003

Bara att hosta upp.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Linköping
Registrerad
Jul 2003

Tack Thomas, precis vad jag ville veta (och befarade).
Synd då man gått och väntat på något så intressant.

Det får väl bli nån mer vanlig skärm, typ 34" wide.

Workstation: i7-6700K @ 4 GHz - Asus Maximus VIII Hero - Corsair Vengeance 2x16GB 3200MHz - MSI GTX 1070 Gaming X 8GB - Samsung 950 Pro MVMe 256GB - Samsung 850 Pro 512GB - Samsung 860EVO 2x1TB - Crucial MX500 2x1TB - Sandisk Plus 2x1TB - Corsair AX850 - Corsair H80i v2 - Silverstone FT02 - Dell 2410 - Corsair RGB Strafe mx-brown

Server: i7-3930K @ 4.3GHz - Asus P9X79WS - Corsair Vengeance 48 GB - Samsung 850 Evo 256GB - Crucial MX300 2x750GB.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
borås
Registrerad
Maj 2010

det e ju ett skämt när det gäller pris..haha

i5 2500k,,,,asus p8z77-v pro

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Mar 2015

När man ser sådana här priser känner jag mig så jävla nöjd med min Asus PG348Q, Oc till 100Hz och funkar flawless!
Kosta mig 7k beg för en tid sedan!

Case Nzxt H500-Asus Maximus APEX XI Z390-i7 9700k(5.0Ghz)-Gskill Trident Z 3500mhz cl14-Asus 1080TI Oc-Corsair RMX1000w- SSD Samsung 860Evo 500GB-------Cooling-Corsair H115i(2x Noctua 140mm Pusch, front intake)---- 120mm Noctua top, 140mm Noctua back as Exaust.

Trädvy Permalänk
Avstängd
Registrerad
Jan 2011

För sådan prislapp kan man köpa en 55" 4K OLED TV (för 15 000 kr och så kan du köpa en speldator för 16 lax) och köra Game-läge och få helt OK input-lag. Inte så att någon seriös professionell spelare skulle spela på en sådan här stor "spelskärm" ändå med behov att kunna "spela där alla ms & hz är avgörande".

Luktar "Apple-priser" över det hela, imho.

Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Dec 2008
Skrivet av perost:

Det står att den har ett 100x100 fäste i specifikationerna på andra sidan.

Citat:

VESA-fäste möjligt endast via adapter som ger luft åt fläkten till G-Sync-modulen. Denna adapter ingår inte

Ett fäste som blockerar luftflödet alltså, och som kräver en adapter som inte följer med... Med andra ord ett oanvändbart fäste.

Jag tycker att i denna prisklass ska man kunna kräva att saker är genomtänkt, och ett vesa fäste som kräver en adapter för att inte blockera luftflödet är inte genomtänkt. Att man dessutom inte inkluderar denna adapter är ju bara arrogant. Det är ju inte som att denna adapter kommer äta upp marginalerna med den prislappen direkt.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Malmö
Registrerad
Maj 2014
Skrivet av King Grub:

Bara att hosta upp.

Satan... jag som bara hade 31 tusen som bränner i plånboken... aja får köpa något annat istället

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Hell
Registrerad
Apr 2006
Skrivet av JD:

Tack Thomas, precis vad jag ville veta (och befarade).
Synd då man gått och väntat på något så intressant.

Det får väl bli nån mer vanlig skärm, typ 34" wide.

AOC kommer senare under året att släppa sin variant av samma panel. Den kommer säkert att vara några tusenlappar billigare.

http://battlelog.battlefield.com/bf4/user/xR_III666III_I/
Youtube: http://www.youtube.com/user/IIIRef
Intel Core I7 9700K G.Skill Trident Z RGB Series 16GB (2x8GB) / 3200MHz ASUS ROG STRIX Z390-F GAMING, Gigabyte 1080 Extreme EVGA 1000w, LG 34GK950F

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Uppsala
Registrerad
Apr 2004
Skrivet av sadin:

AOC kommer senare under året att släppa sin variant av samma panel. Den kommer säkert att vara några tusenlappar billigare.

Dock så finns risken att fläkten kommer låta mer på deras precis som Acers modell. Gissar att asus gjort nåt special med sin. Bara en varning inför köp.

Trädvy Permalänk
Bildexpert 📺
Thomas Ytterberg
Registrerad
Mar 2013

@muSashi upplyste mig inför publiceringen av testet om en del problem med PG35VQ som uppmärksammats. Detta specifika problem är relaterat till skärmens inversion, alltså hur panelen alternerar polariteten mellan positiv och negativ på den spänning som appliceras över kristallerna. Alla LCD:er gör detta och det är en källa till flimmer och artefakter på LCD.

Det uppstår vertikala linjer som en del kallar "scan lines" – jag är inte helt förtjust i den beskrivningen, vilka försvinner när skärmens meny tas fram, vilket för mig är ganska väntat.

Jag kollade detta men hade inte tid att publicera något inför artikeln. Det är lite överkurs ändå.

Nu blir det lite bro science, eller kanske psuedo engineering över min förklaring men jag försöker: Vissa typer av bilder och testmönster triggar en interferens mellan hur panelen uppdateras och hur inversionen fungerar. Vilket leder till olika former av resonansfenomen. Hela LCD-panelen är analog och det alstras den här typen av fenomen bara man utsätter panelen för rätt typ av stimulans.

Jag testade detta på testexemplaret med samma bild som i YT-klippet. Dock kanske inte samma mjukvara men likväl den bilden. Det uppstår ingen interferens.

(måste klicka på bilden och visa 1:1 för att undvika moaré)

På lagom.nl finns riktiga testmönster för inversion och även en bra förklaring: http://www.lagom.nl/lcd-test/inversion.php
Kör jag horisontellt testmönster är det inga problem:

Kör jag däremot inledande inversionstestmönster från lagom.nl uppstår en liknande interferens som i videon. Denna ligger kvar över skärmens meny och påverkar också skärmens meny.

Kruxet? Alla skärmar jag testar blir i varierande grad helt bananas av de här testmönstren. Detta jag ser ovan med PG35VQ är faktisk ett av de minst problematiska effekterna. Skärmen är överlag väldigt stabil med de här testmönstren. I alla fall vårat testexemplar. Jag kör testmönstren i fullskärm.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Skövde
Registrerad
Sep 2009

Tänkte mig efter titeln att den kanske kostade typ 8K. Det hade iaf varit väldigt billigt i jämförelse med vad den faktiskt kostar. Frågan blir ju hur många som kan tänka sig att köpa en sådan skärm med tanke på priset.

P67A-UD4-B3 λ i5 2500K λ Freezer 7 Pro Rev. 2 λ Gigabyte GeForce GTX 670 OC 2GB λ Corsair 4GB XMS3+HyperX 8GB x2 λ Samsung 750GB λ Maxtor 250GB λ Intel 330 180GB λ Asus Xonar DS λ Fractal Design R2 λ LG 23" W2363D 120HZ λ Logitech G500 λ Steelseries 6Gv2 λ Qpad QH-90 Pro λ Steelseries QcK+ SK Gaming Limited Edition Mouspad

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Linköping
Registrerad
Jul 2003
Skrivet av sadin:

Kommer väl vara samma VA panel, med ghosting etc. Inte för mig.

Workstation: i7-6700K @ 4 GHz - Asus Maximus VIII Hero - Corsair Vengeance 2x16GB 3200MHz - MSI GTX 1070 Gaming X 8GB - Samsung 950 Pro MVMe 256GB - Samsung 850 Pro 512GB - Samsung 860EVO 2x1TB - Crucial MX500 2x1TB - Sandisk Plus 2x1TB - Corsair AX850 - Corsair H80i v2 - Silverstone FT02 - Dell 2410 - Corsair RGB Strafe mx-brown

Server: i7-3930K @ 4.3GHz - Asus P9X79WS - Corsair Vengeance 48 GB - Samsung 850 Evo 256GB - Crucial MX300 2x750GB.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Maj 2014

Hade den legat på ~15.000kr så hade det varit intressant... men aldrig för den summan

PSU: Corsair RM850x
|MB: Asus Maximus IX Hero |CPU: Intel Core i7 7700k @4.8GHz
|RAM: Corsair V 16Gb @3000MHz |GPU: Asus GTX 1080 Ti OC
|SSD1: Samsung 850 EVO 250Gb SSD2: Samsung 970 EVO 1Tb
|Skärm: Acer XB270HUd

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Hudiksvall (Forsa)
Registrerad
Sep 2003

Fet skärm med fett pris jag får sitta nöjd med min gamla Benq XR3501 AMVA 35" Curved dok ingen 4k skärm men den duger fin fint för mig i spel kosta bara 5200 kr på Inet utgående modell ..

Låda thermaltake view 91 M-kort ASUS X399 ROG Zenith Extreme CPU AMD Ryzen Threadripper 1920X 3.5 GHz Kylning Hemma byggd vattenkylning 2 x 480mm + 1 x 420mm radiatorer Minne 4 X 8Gb DDR4 HD SSD 240GB OCZ Trion 100 Grafik AORUS GeForce® GTX 1080 Ti Waterforce WB Xtreme Edition 11G AGG Corsair RM 1000w 80+ Gold Skärm Benq XR3501 AMVA 35" Curved

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Apr 2002
Skrivet av Laxpudding:

@muSashi upplyste mig inför publiceringen av testet om en del problem med PG35VQ som uppmärksammats. Detta specifika problem är relaterat till skärmens inversion, alltså hur panelen alternerar polariteten mellan positiv och negativ på den spänning som appliceras över kristallerna. Alla LCD:er gör detta och det är en källa till flimmer och artefakter på LCD.

Det uppstår vertikala linjer som en del kallar "scan lines" – jag är inte helt förtjust i den beskrivningen, vilka försvinner när skärmens meny tas fram, vilket för mig är ganska väntat.

Jag kollade detta men hade inte tid att publicera något inför artikeln. Det är lite överkurs ändå.

Nu blir det lite bro science, eller kanske psuedo engineering över min förklaring men jag försöker: Vissa typer av bilder och testmönster triggar en interferens mellan hur panelen uppdateras och hur inversionen fungerar. Vilket leder till olika former av resonansfenomen. Hela LCD-panelen är analog och det alstras den här typen av fenomen bara man utsätter panelen för rätt typ av stimulans.

Jag testade detta på testexemplaret med samma bild som i YT-klippet. Dock kanske inte samma mjukvara men likväl den bilden. Det uppstår ingen interferens.
//cdn.sweclockers.com/artikel/fil/75064?key=cb7d696761b9d66b75ea10ede480d246

På lagom.nl finns riktiga testmönster för inversion och även en bra förklaring: http://www.lagom.nl/lcd-test/inversion.php
Kör jag horisontellt testmönster är det inga problem:
//cdn.sweclockers.com/artikel/fil/75063?key=9924dc6e36e57883756631f13a836a5b

Kör jag däremot inledande inversionstestmönster från lagom.nl uppstår en liknande interferens som i videon. Denna ligger kvar över skärmens meny och påverkar också skärmens meny.
//cdn.sweclockers.com/artikel/fil/75062?key=0249a98d491af797a74a38924bd8525f

Kruxet? Alla skärmar jag testar blir i varierande grad helt bananas av de här testmönstren. Detta jag ser ovan med PG35VQ är faktisk ett av de minst problematiska effekterna. Skärmen är överlag väldigt stabil med de här testmönstren. I alla fall vårat testexemplar. Jag kör testmönstren i fullskärm.

Det är även värt att länka folk till Acers forum så dom själva kan sätta sig in hur utbrett det här problemet verkar vara:
https://community.acer.com/en/discussion/573868/x35-flickerin...

Där är det många som uppger att dom har problem med det som Laxpudding pratar om här ovan, men sen finns det dom som verkar ha fått perfekta exemplar? som inte märker av någon flickeringen eller scanlines.

Finns även andra recensioner som stött på det här problem, bland annat PCmonitors:
https://pcmonitors.info/reviews/acer-x35/

"As noted in the video we’ve been in communication with Acer regarding the obvious flickering and heavy interlace pattern artifact issue. They’ve told us that Nvidia are aware of the issue and will fix it in their next driver release (after 431.60, which we used in the review). Newer drivers will include optimisations for the 35” G-SYNC Ultimate models. Newer drivers are now available, including the so-called “Gamescom driver”, but the issue persists. We’re still probing for a solution to this and hope to see it addressed in a future driver update. It affects all models which share the same PCB as this one, including the ASUS PG35VQ. We won’t be able to test future drivers ourselves as we no longer have access to the monitor, but we’ll provide an update when we have more information."

Vi får hoppas att det här inte är så utbrett och att Acer och Asus kan få ordning på det hela.

LG 38GL950G 175hz 3840x1600 | 9900K 5,3GHz 1,335v adaptive | Asus Z390-I | Asus RTX 2070 STRIX OC 8GB | Corsair Vengeance LED 3200MHz CL16 2x16GB | Samsung 970 Evo 1TB | Samsung SM961 1TB | Seasonic Focus Plus Gold 850W | 2 x Dell U2715H | Dell U2414H | SteelSeries Apex Pro TKL | SteelSeries Rival 500 / Model O- | Bose Companion 5 | Corsair H100i RGB Platinum | Noctua NF-A12x25 x 4 PnP | MetallicGear Neo G Mini | WIN 10 Pro 64-bit

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
jönköping
Registrerad
Mar 2010

Vafan. Kan ju få en 65" OLED FALD panel med 120Hz och "låg" latency för detta priset.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Uppsala
Registrerad
Aug 2011

"...då hade jag gjort helikoptern... kanske inte helikoptern..."

Ahahahahaha!

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Dec 2009

@Laxpudding
Det jag tog med mig från filmklippet var inte främst informationen utan snarare hur den framfördes. Detta var nära perfektion! Lagom lång, lagom tempo, bra tonläge, intressanta fakta och reflektioner. Med detta vill jag inte säga att tidigare varit dåliga, men denna kändes på något sätt så exeptionellt bra att jag tog mig tid att gå hit bara för att skriva om det ett halvt dygn senare. Fortsätt så!

[ Kunde ej ladda signaturen, var god försök senare. ]

Trädvy Permalänk
Bildexpert 📺
Thomas Ytterberg
Registrerad
Mar 2013

@nipe: Tackar!

Det är så här jag planerar det framöver. Mer fokus på en koncis video och mer sammanställanden och faktainriktad i texten – betydligt kortare texter. Så att jag börja testa fler skärmtester och teknikstunder utan att fastna med att arbeta med långa texter.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Helsingborg
Registrerad
Nov 2012

Tråkigt att läsa om bristerna, har varit taggad på denna skärmen väldigt länge, men som andra har sagt, ska man lägga en så stor summa pengar på en skärm ska den inte ha många brister.
Hade varit intressant att testa skärmen någonstans för att se om jag faktiskt märker eftersläpen osv

Tack för en bra recension @Laxpudding!

ASUS Maximus X Formula | Intel i7-8700K | ASUS GTX 1080Ti Poseidon | 32GB G.Skill TridenZ RGB | Samsung 960 EVO 1TB | WD Black 4TB | EVGA SuperNova 1200 P2 | CaseLabs SMA8

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Baksidan av månen
Registrerad
Nov 2008

Älskar hans proffs recensioner...och nej out of price range

Homer Simpson: "Internet! Is that thing still around?"

Continuously updating