Fryslagg och crash på Call of Duty Black Ops 4 PC

Permalänk
Medlem

Fryslagg och crash på Call of Duty Black Ops 4 PC

Tjena Sweclockers medlemmar ,behöver eran hjälp denna gången!

Mitt problem är vid in laddning av ett game tex "Blackout" är ett mode ,spelar ingen roll vilket mode jag väljer inom Standard Edition.

Frys lagg och bilden stannar upp alldeles och ibland tur nog så kan spelet ladda in 100%.
Men då kommer jag in i spelet och gubben glider ner med sin glid dräkt & kan frysa till om jag byter vinkel med musen och använder "wasd" tangenterna. & ibland kan jag komma till slutet av ett game och det blir samma symtom.

Jag hör bakgrundsmusik ,men bilden har fryst sig alldeles och jag kan inte ta bort spelet i "aktivitetshanteraren" heller.

Dator specs :

Intel I5-4670K 4.2ghz (provat stock clocks också)
16GB DDR3 1600mhz
Asus GTX 780DC2OC 3GB
Corsair H100i
Corsair RM750watt
SSD disk 1 : Windows
SSD disk 2 (Spel)
SSD disk 3 (Spel) Ny Samsung 860EVO 250GB Disk som spelet ligger på.

60hz skärm som är 5-6år gammal.

Jag har provat med:

Nyaste drivrutiner till grafikkortet (custom installation)
Scannat och reparera spelet via Battlenet
Satt grafikinställningarna på medium eller low ingen skillnad.
Tagit bort alla andra onödiga bakgrunds program.
Lagt till spel launcher & 2 till på Virusprogrammet undantagslista.
Försökt med diverse guider men inget har funkat.

De som är igång är battlenet/Call of Duty BO4 & hwmonitor ,sedan Razer Synapse och några andra som inte drar så mkt.

Temperaturen är inom det normala ska tilläggas också.

//HardstyleLover12

Permalänk
Moderator, Testpilot

Har du några "overlays"? Typ Discord Eller liknande?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem

@Dinoman:

Tjena!

Jag har stängt av Discord & även Razer Synapse , som vissa guider nämnde ,men ingen skillnad

Har försökt med väldigt många guider ,spelet funkar ibland till 100% kanske 3-4 matcher utan problem,
men sedan så kan det hänga sig när jag rör vinkeln för snabbt eller springer eller hoppar så blir det att spelet fryser och jag hör bakgrunds ljudet och får lov att logga ut i Windows för spelet vill inte stängas ner med ctrl+del och aktivitetshanteraren.

Kan detta var en orsak till att det inte funkar? : #18086492 <-- mitt problem gällande Ram-minnena ,men låter lite långsökt.

Men andra spel funkar galant innan ,var dock ett tag sedan ja spela tex PUBG eller Cod Ghost som är lite mer krävande.

Spelet fryslaggar när jag har medium ,men funkar ibland på low inställning på allt ,vilket känns mysko då medium bör ju datorn klara rätt ok?.

Permalänk
Moderator, Testpilot
Skrivet av Hardy:

@Dinoman:

Tjena!

Jag har stängt av Discord & även Razer Synapse , som vissa guider nämnde ,men ingen skillnad

Har försökt med väldigt många guider ,spelet funkar ibland till 100% kanske 3-4 matcher utan problem,
men sedan så kan det hänga sig när jag rör vinkeln för snabbt eller springer eller hoppar så blir det att spelet fryser och jag hör bakgrunds ljudet och får lov att logga ut i Windows för spelet vill inte stängas ner med ctrl+del och aktivitetshanteraren.

Kan detta var en orsak till att det inte funkar? : #18086492 <-- mitt problem gällande Ram-minnena ,men låter lite långsökt.

Men andra spel funkar galant innan ,var dock ett tag sedan ja spela tex PUBG eller Cod Ghost som är lite mer krävande.

Spelet fryslaggar när jag har medium ,men funkar ibland på low inställning på allt ,vilket känns mysko då medium bör ju datorn klara rätt ok?.

Det låter ju som att det kan vara problem med grafikkortet, typ värmeproblem som gör att det fryser. Testa att spela ett par andra spel och se hur de beter sig. Testa också att klocka ner grafikkortet lite grann via MSI Afterburner och se om det gör någon skillnad. Du kan också kika på hur varmt grafikkortet går.

En annan idé var om VRAM tar slut men eftersom du testat med lägre inställningar så låter inte det sannolikt. Framförallt texturer käkar VRAM.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem

@Dinoman:

Jag provade för två dagar sedan och hade "Hwmonitor" igång och då fick ja ca 66c på grafikkortet i load.

Enligt Call of duty BO4`s egna ingame mätning av Vram så är var det 2350 av 3000 vill jag minnas på "låg" och 2600 på medium på allt.

Men om deras mätning visar fel då brukar Nvidia`s program eller om det var Windows som varnar att V-ramet börjar ta slut?.

Enligt denna personen som nämnde vissa saker som jag skulle prova så har jag gjort det men ingen skillnad.

Men han nämner även "DxDiag" som lösning? nått du vet nått om?.

https://support.activision.com/community/s/feed/0D54P00006ba4...

Permalänk
Moderator, Testpilot
Skrivet av Hardy:

@Dinoman:

Jag provade för två dagar sedan och hade "Hwmonitor" igång och då fick ja ca 66c på grafikkortet i load.

Enligt Call of duty BO4`s egna ingame mätning av Vram så är var det 2350 av 3000 vill jag minnas på "låg" och 2600 på medium på allt.

Men om deras mätning visar fel då brukar Nvidia`s program eller om det var Windows som varnar att V-ramet börjar ta slut?.

Enligt denna personen som nämnde vissa saker som jag skulle prova så har jag gjort det men ingen skillnad.

Men han nämner även "DxDiag" som lösning? nått du vet nått om?.

https://support.activision.com/community/s/feed/0D54P00006ba4...

DxDiag kollar DirectX-drivrutiner om jag inte minns fel. Kan ju vara värt ett försök.

Du har testat full ominstallation av spelet?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

@Dinoman:

Jag har inte testat att installera om spelet ännu ,blir i sånt fall min sista utväg.

Men har läst att det inte hjälper alls.

Testade nyss : DxDiag.exe inga fel hittades.

Permalänk
Moderator, Testpilot
Skrivet av Hardy:

@Dinoman:

Jag har inte testat att installera om spelet ännu ,blir i sånt fall min sista utväg.

Men har läst att det inte hjälper alls.

Testade nyss : DxDiag.exe inga fel hittades.

Vilken platform är spelet installerat genom? Är det Steam?

Om du är rädd om sparfiler så går det säkert att göra backup på om det inte redan har sparats via molnet. Jag skulle starkt rekommendera att du ominstallerar. Ibland kan det hjälpa med sådana här knasiga problem.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

@Dinoman:

Det är via "Blizzard aka Battle.net", vilket många nämnde & gav skarp kritik till har jag läst på nått forum,vilket jag kan förstå då det inte var det allra bästa valet om de menade att det skulle ge mycket problem m.m.

Och att de inte tar på så stor allvar med hela spelet i säg att fixa en massa problem även om spelet är 1år gammalt ,
så har dessa problem tydligt funnits ett bra tag och ev fortfarande inte blivit fixade fast 2 relativt snabba uppdateringar har skett inom loppet av 2v men ingen skillnad i säg.

Permalänk
Moderator, Testpilot
Skrivet av Hardy:

@Dinoman:

Det är via "Blizzard aka Battle.net", vilket många nämnde & gav skarp kritik till har jag läst på nått forum,vilket jag kan förstå då det inte var det allra bästa valet om de menade att det skulle ge mycket problem m.m.

Och att de inte tar på så stor allvar med hela spelet i säg att fixa en massa problem även om spelet är 1år gammalt ,
så har dessa problem tydligt funnits ett bra tag och ev fortfarande inte blivit fixade fast 2 relativt snabba uppdateringar har skett inom loppet av 2v men ingen skillnad i säg.

Vet inte om Blizzards launcher är sämre än någon annan, det kan lika gärna vara ett DRM som spökar eller liknande. Testa att ominstallera, det är värt ett försök i alla fall.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

@Dinoman:

aa,jag håller på att ominstallera nu och hoppas att det löser sig.

Jag har inte hittat något annan tips som kan ge lite positiv information tyvärr

Jag glömde att nämna att jag testade Ghost Recon Break point Betan utan något som helst problem,
inge crash alls faktiskt o hade då på samma inställningar som i BO4 runt low/medium.

Det jag nämnde med mitt ram-minne som felar det kanske inte påverkar vissa spel? men andra inte?

Permalänk
Moderator, Testpilot
Skrivet av Hardy:

@Dinoman:

aa,jag håller på att ominstallera nu och hoppas att det löser sig.

Jag har inte hittat något annan tips som kan ge lite positiv information tyvärr

Jag glömde att nämna att jag testade Ghost Recon Break point Betan utan något som helst problem,
inge crash alls faktiskt o hade då på samma inställningar som i BO4 runt low/medium.

Det jag nämnde med mitt ram-minne som felar det kanske inte påverkar vissa spel? men andra inte?

Låter osannolikt. Krånglar någon hårdvara så gör den ju det oavsett spel. Sen kan det som gör skillnad vara hur belastade komponenterna blir men kan du köra Ghost Recon så lär det belasta datorn ordentligt det också. Jag misstänker att det är ett DRM som spökar.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

@Dinoman:

aha okej, Ja jo det är ju klart gällande andra spel som funkar ,hmm vad betyder "DRM"?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hardy:

@Dinoman:

aha okej, Ja jo det är ju klart gällande andra spel som funkar ,hmm vad betyder "DRM"?

Kopieringsskydd (Digital Rights Management).

Vet inte om det hjälper dig men hade liknande problem när jag lekte med RAM-timings, spelet kraschade precis när jag laddat karta. Blev även väldigt hackigt när min CPU gick varm (gav mig på OC) men jag spelar uteslutet multiplayer.

Visa signatur

5800X3D//4090

Permalänk
Medlem

@firstofmay:

Det ända jag har aktiverat är XMP på ram-minnena ,men ska prova att avaktivera det imorgon,
när jag har installerat om spelet i säg.

Jag hade en OC på ca 10-12% 4.2Ghz och gick inte över 65c ,hade även provat utan överklocking för att vissa nämnde ,

att det kunde göra så spelet crasha ibörjan ,men det är konstigt att det funkar 4 matcher utan problem.

och 5:e matchen så crashar det vid start av en match eller i slutet.

Permalänk
Moderator, Testpilot
Skrivet av Hardy:

@firstofmay:

Det ända jag har aktiverat är XMP på ram-minnena ,men ska prova att avaktivera det imorgon,
när jag har installerat om spelet i säg.

Jag hade en OC på ca 10-12% 4.2Ghz och gick inte över 65c ,hade även provat utan överklocking för att vissa nämnde ,

att det kunde göra så spelet crasha ibörjan ,men det är konstigt att det funkar 4 matcher utan problem.

och 5:e matchen så crashar det vid start av en match eller i slutet.

Kör allting helt från original och testa om det funkar. Kan vara OC-relaterat.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

@Dinoman:

Tjena!

Jag kan ha hittat svaret på mitt problem ,du hade faktiskt rätt gällande att det käkade V-ram fast att stapeln var inom gränsen så stack det mer än vad som stod ,tex om jag hade medium på allt så var det 2500-2600 av 3000 och sedan stack det upp i 3100 så fick lov att sänka till low ,men det krascha inte eller vart fryslagg då i multiplayer dock,men ska testa lite till och se.

så med stor sannolikhet är det grafikkortet som behöver uppgraderas

Permalänk
Moderator, Testpilot
Skrivet av Hardy:

@Dinoman:

Tjena!

Jag kan ha hittat svaret på mitt problem ,du hade faktiskt rätt gällande att det käkade V-ram fast att stapeln var inom gränsen så stack det mer än vad som stod ,tex om jag hade medium på allt så var det 2500-2600 av 3000 och sedan stack det upp i 3100 så fick lov att sänka till low ,men det krascha inte eller vart fryslagg då i multiplayer dock,men ska testa lite till och se.

så med stor sannolikhet är det grafikkortet som behöver uppgraderas

Det var ju både tråkigt och roligt på samma gång.

Trist att ditt grafikkort inte räcker till men bra att du har hittat en potentiell lösning på problemet!

Visa signatur

Permalänk
Medlem

@Dinoman:

Mjo man får ju hoppas att man hittar ett bra erbjudande.

Permalänk
Moderator, Testpilot
Skrivet av Hardy:

@Dinoman:

Mjo man får ju hoppas att man hittar ett bra erbjudande.

Löste du problemet?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

@Dinoman:

Japp ,det var att Call of Duty black ops 4 på "låg grafikinställningar tog 3GB vram så får bli ett nytt grafikkort av någon valör förmodligen närmast ett 1660ti 6gb version.