Förklaringar/tooltips på trådikoner

Permalänk
99:e percentilen

Förklaringar/tooltips på trådikoner

Det är inte helt lätt att veta vad ikonerna på forumtrådar betyder alla gånger. Tydligen var det en vanlig fråga för fyra år sedan, och viss förvirring har även förelegat mer nyligen. Själv har jag inte förstått alla ikoners betydelse förrän alldeles nyligen, då jag läste @Dimestams genomgång.

En tänkbar förbättring skulle således kunna vara att lägga till förklarande tooltips på ikonerna. Det verkar lämpligt att göra detta med CSS, då trådarnas status laddas in med AJAX efter sidladdning. Jag har byggt en sådan implementation som ser ut så här:

Den som vill prova själv gör enklast det genom att installera Better SweClockers. Själva koden är fri mjukvara under MIT-licensen.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Hedersmedlem

God morgon!

Trådikonerna har som sagt varit uppe på tapeten tidigare och det kan vara svårt att förstå vad de betyder. Ditt förslag på lösning låter inte dumt men det löser tyvärr bara problemet på desktopsiten, och med tanke på att vi har över 50% mobiltrafik idag så känns det (från mitt perspektiv) bättre att hitta en lösning som fungerar för alla besökare.

Jag tror mer på att göra om hela systemet för trådikoner så att vi inte behöver tooltips, för allra bäst vore såklart om ikonerna är så tydliga att det inte behövs någon förklaring!