Google: "Multiplayer blir bättre med Stadia än på spelkonsol"

Permalänk
Medlem

Det Google säger är alltså att de implementerar P2P-gaming. Hur är detta revolutionerande? Det har ju funnits jättelänge.

Kan ju vara så att det kommer att fungera bättre när alla har identisk hårdvara.

Visa signatur

🎥 - Asus NVIDIA GeForce RTX 2060 Super
⚙️ - Intel(R) Core(TM) i7-9700K CPU @ 3.60 GHz (8 CPUs)
💾 - Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3200MHz CL16
💽 - Samsung SSD 970 EVO 500GB + Corsair MP400 1TB

Permalänk
Medlem

FPS spel kommer inte funka med stadia, det är givet.
RTS kommer nog fungera väldigt bra dock. (starcraft, warcraft, C&C m.m)
Tveksamt till att det kommer vara bra för RPG och då endast för MMORPG.
Skytte, slagsmål, köra samt sportspel är nog bara att glömma.

Personligen föredrar jag dock att spela strategi & RPG offline, men om utvecklare följer Diablo 3's exempel så kanske stadia har en chans, jag tror det kommer stå eller falla med MMORPG spelen.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SkisBit:

Det Google säger är alltså att de implementerar P2P-gaming. Hur är detta revolutionerande? Det har ju funnits jättelänge.

Kan ju vara så att det kommer att fungera bättre när alla har identisk hårdvara.

Detta blir ju mer en blandning av p2p och vanlig server-klient lösning. Vet inte om det gjorts förut med andra streaminglösningar med detta kommer ju vara långt bättre än vanlig p2p om det funkar som Google säger.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fenrisulvfan:

FPS spel kommer inte funka med stadia, det är givet.
RTS kommer nog fungera väldigt bra dock. (starcraft, warcraft, C&C m.m)
Tveksamt till att det kommer vara bra för RPG och då endast för MMORPG.
Skytte, slagsmål, köra samt sportspel är nog bara att glömma.

Personligen föredrar jag dock att spela strategi & RPG offline, men om utvecklare följer Diablo 3's exempel så kanske stadia har en chans, jag tror det kommer stå eller falla med MMORPG spelen.

Har du läst tester av Stadia, eller gissar du bara?

På mässor har både privatpersoner och recensenter provat att spela nya DOOM och Mortal Kombat 11. De har haft en positiv upplevelse.

Läs gärna ett inlägg som jag skrev i en annan tråd: #18074107

Permalänk
Medlem

@twk: Jag gissar bara, men om de inte har hittat någon ny fantastisk teknik för att komprimera bilddatan som ska skickas, så tvivlar jag på att fördröjningen kommer vara acceptabel i realtidsreaktions baserade spel.
Många har inte heller tillgång till en 100MB/s uppkoppling.
Sen är ju inte Google det hederligaste företaget heller, så om den stora massan verkligen vill hyra spel av dem återstår ju att se.
Vem vet om de inför en våldsbegränsning och tvingar folk att se på reklam för teletubbies.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zeagan:

Xbox är bättre än Playstation, enligt microsoft.

I ren hårdvaruaspekt, är det korrekt, just nu. För en version av hårdvaran, som utgör några enstaka procent av boxarna.

Men man kan inte ljuga helt ens i marknadsföring.

Skrivet av Shudnawz:

"Wääh, wääh, Google försöker göra nånting jag inte har sett en vettig implementation av än, så jag vägrar tro att detta kommer funka."

Är det bara jag som faktiskt VILL att det här ska lyckas och bli bra? Klart det kommer finnas saker man kan förbättra, men konceptet som helhet är jag taggad på som fan. Och ju högre genomsnittlig bandbredd folk får tillgång till framöver, desto bättre kommer man ju kunna skyffla bild och ljud utan dassig komprimering.

Gillar konceptet att detta är en av få tjänster som inte enbart handlar om att nödvändigtvis binda upp sig på ännu en tjänst, utan att det är fullt möjligt att enbart skaffa de spel du vill ha. Detta skulle alltså kunna vara ett bra komplement för att alltid få en bättre upplevelse på de multiplattformstitlar man är intresserad av. Särskilt bra om detta inte är något man har primärt intresse av.

Det är lite som att hyra server på ett datacenter. Fast utan att nödvändigtvis betala hyran, för att alltid ha sin mjukvara körandes på en hyfsat uppgraderad och servad dator.

Och just primärt onlinespel är också ett utmärkt mål för detta. Att "äga" spelen i fysisk form är meningslöst dels för att de uppdateras så mycket att ett original blir oanvändbart ändå. Och i vilket fall hyfsat meningslös när ingen spelar längre.

Skrivet av Cimlite:

Det förutsätter dock att alla som spelar på Stadia möter andra som också spelar på Stadia, något som inte alls låter hållbart. Dels för att man inte kan spela med vänner som är på andra tjänster, och dels för att det antagligen inte finns nog med spelare helt enkelt.

Skickades från m.sweclockers.com

Det är såklart en möjlighet. Men kanske räknas den som ene plattform, kanske kommer spel mot andra plattformar att vara en extragrej liksom på andra.

Så då kommer det bara bli en aktör till med "crossplay" som det kommit att kallas. Fast med 1 plattform till istället bland de övriga 5-6 eller vad det är. Snart lär väll även Rockstar och Epic gå hela vägen och ha ett helt eget onlinesystem så då blir det än fler, och än viktigare för att bredda spelarbasen, baserna.

Skrivet av SkisBit:

Det Google säger är alltså att de implementerar P2P-gaming. Hur är detta revolutionerande? Det har ju funnits jättelänge.

Kan ju vara så att det kommer att fungera bättre när alla har identisk hårdvara.

P2P som oftast huserar i samma LAN dock.

Nå, några hallar här och där kommer det ju tveklöst att vara i realitet, men de borde rimligen ha de bästa möjliga kopplingarna till varandra åtminstone.

Och iallafall när det är just konsolspel som tas som exempel så är det helt klart en poäng, eftersom en spelare så gott som alltid är servern. Nu är den spelaren alltid på ditt LAN istället för en datja.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem

@Fenrisulvfan: Du behöver inte gissa, många människor har redan provat tjänsten och rapporterar att den fungerar bra.

Permalänk
Skrivet av PlogarN97:

Inte ovanligt med fiber i sommarstugor.

Är trots allt 2020 snart

Skickades från m.sweclockers.com

Är det typ sådana sommarstugeområden där kommunen tvingar in vatten o avlopp för att höra tomtpriserna?
För kan inte tänka mig att många drar in fiber till sina torp som ligger avskilt (det jag tänker på när jag hör sommarstuga )

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shudnawz:

"Wääh, wääh, Google försöker göra nånting jag inte har sett en vettig implementation av än, så jag vägrar tro att detta kommer funka."

Är det bara jag som faktiskt VILL att det här ska lyckas och bli bra? Klart det kommer finnas saker man kan förbättra, men konceptet som helhet är jag taggad på som fan. Och ju högre genomsnittlig bandbredd folk får tillgång till framöver, desto bättre kommer man ju kunna skyffla bild och ljud utan dassig komprimering.

Geforce Now fungerar ju underbart så länge man har +50 Mbit/s lina.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Samsung 990 Pro 4 TB + Seagate FireCuda 520 2TB * 2
Laptop: Core 9 Ultra 185H | 24GB Ram | RTX 4060 | 3 TB NVME

Permalänk
Lego Master
Skrivet av Lodisen:

Geforce Now fungerar ju underbart så länge man har +50 Mbit/s lina.

I stora drag, ja. Men jag spelar hellre från min egen maskin om jag har möjlighet när det gäller Geforce Now faktiskt. GameStream till Shielden är perfekt hemma. Och det handlar inte om latens, utan att de gör en del antaganden om inställningar jag inte alltid håller med om.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shudnawz:

I stora drag, ja. Men jag spelar hellre från min egen maskin om jag har möjlighet när det gäller Geforce Now faktiskt. GameStream till Shielden är perfekt hemma. Och det handlar inte om latens, utan att de gör en del antaganden om inställningar jag inte alltid håller med om.

Tänkte mer att det kan vara bra för folk som inte har råd att köpa en riktig speldator.
Så tror Stadia kommer bli in hit bland folk som inte vill investera i det.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Samsung 990 Pro 4 TB + Seagate FireCuda 520 2TB * 2
Laptop: Core 9 Ultra 185H | 24GB Ram | RTX 4060 | 3 TB NVME

Permalänk
Lego Master

@Lodisen:
Absolut. Och jag ställer mig inte alls främmande till att jag själv förr eller senare kommer gå över till att spela Stadia-spel på min egen dator, för att slippa installationer, uppdateringar och vara brydd för hårdvarukrav. Det kostar på att hänga med i utvecklingen.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem

Känner och ser man ingen skillnad mot konsol så kommer det bli kanon. Få betala 99 kr i månaden för 60fps, HDR, Dolby digital är ju galet bra om det nu kommer bra spel och det är bra priser. Hade gärna sett att man kunnat koppla sitt steam, Origin, Ubisoft, Epic konto till tjänsten.

Visa signatur

Här sitter jag och känner in rummet och spelar dataspel.

Permalänk
Medlem

Detta kommer inte lyckas om man måste köpa spelen separat, däremot om det blir en prenumerations tjänst där spelen ingår så...

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Medlem
Skrivet av BooliBoo:

Känner och ser man ingen skillnad mot konsol så kommer det bli kanon. Få betala 99 kr i månaden för 60fps, HDR, Dolby digital är ju galet bra om det nu kommer bra spel och det är bra priser. Hade gärna sett att man kunnat koppla sitt steam, Origin, Ubisoft, Epic konto till tjänsten.

Personligen tror jag marknaden är rätt liten som har tillräcklig bandbredd samt pålitligt hemmanätverk för att få en bra upplevelse på Stadia.
Stadia backend är inte Windows-baserat, så att du ska kunna länka andra stores kan vi nog glömma, finns inget finansiellt incitament för Google att tillåta det heller.

Visa signatur

7800X3D | RTX 4080 Super | 32GB DDR5 | LG 48 C1 OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av Teval:

Personligen tror jag marknaden är rätt liten som har tillräcklig bandbredd samt pålitligt hemmanätverk för att få en bra upplevelse på Stadia.
Stadia backend är inte Windows-baserat, så att du ska kunna länka andra stores kan vi nog glömma, finns inget finansiellt incitament för Google att tillåta det heller.

Liten marknad? Alla som har fiber lär kunna spela Stadia utan problem.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av twk:

Liten marknad? Alla som har fiber lär kunna spela Stadia utan problem.

Skickades från m.sweclockers.com

Exakt, om dom har trådat till sin chromecast alt. tillräckligt stabil och bra wifi där dom spelar.

Visa signatur

7800X3D | RTX 4080 Super | 32GB DDR5 | LG 48 C1 OLED

Permalänk
Skrivet av Teval:

Exakt, om dom har trådat till sin chromecast alt. tillräckligt stabil och bra wifi där dom spelar.

Tråda då, bor man i lägenhet vilket trots allt 50 procent av även svenska befolkningen gör så har man ju i regel en router nära sin TV för Netflix ändå. Pinget mellan Chromecast och modern router är väl det minsta problemet. Ping mellan Googles datacenter och din handkontroll är väl den springande punkten. Vi får helt enkelt se.

Personligen tror jag att Google levererar den här gången. Problemet kommer att bli spelindustrin som låst in sig på sina användarfientliga walled-gardens. Sony, Microsoft, Valve, EA och Epic är konsumentfientliga och kommer att motarbeta det här. Tyvärr kommer Google också att tvingas hålla på med exklusivitet och signa upp utvecklare.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Dator: Corsair 250D Mini Itx | Corsair 600W 80 Plus Bronze | MSI Z77IA-S01 mITX | Intel Core i7 3770k @ 4,4 ghz | Kingston HyperX blu 8GB 1600Mhz | EVGA GTX 1080 Gaming | Corsair H60 | 120 GB Samsung SSD | 2TB Toshiba HDD | Windows 10 64x bit.
Kringutrustning: EIZO Foris FS2333 | Samsung UE55KS8005 |

Permalänk
Skrivet av Shudnawz:

"Wääh, wääh, Google försöker göra nånting jag inte har sett en vettig implementation av än, så jag vägrar tro att detta kommer funka."

Är det bara jag som faktiskt VILL att det här ska lyckas och bli bra? Klart det kommer finnas saker man kan förbättra, men konceptet som helhet är jag taggad på som fan. Och ju högre genomsnittlig bandbredd folk får tillgång till framöver, desto bättre kommer man ju kunna skyffla bild och ljud utan dassig komprimering.

Det du behöver vara medveten om är att vi fortfarande är begränsade av ljusets hastighet, en hel komplett fiberkabel ifrån google till dig, kommer skicka signalen i c:a 70% av ljusets hastighet till google, och sen tillbaka, detta gäller dina inputs, alltså tryck A för att hoppa t.e.x. sedan om spelet du spelar är multiplayer och inte är hostat av google i deras stadia byggnad, så kommer du få ytterligare en latens i form av latens till servern. Att detta kommer funka för alla överallt är otroligt minst sagt, om du bor i stockholm eller dylikt ställe som kanske får ett center nära sig, och du har snabb fiber. Då kommer det funka vettigt. Men du är fortfarande begränsad av ljusets hastighet, speciellt i detta fall då hårdvaran som renderar ditt spel också är på annan ort.

*edit, majoriteten av människor i vårat land kan streama videor utan komprimering av god kvalitet. Det är inte det som är problemet. Detta är ett problem oändlig bandbredd inte kan lösa, även om alla satt på 10gb lina så gör det ingen skillnad, det folk är skeptiska till är svarstiden på dina och andras knapptryck. Som är begränsad av ovan nämda, änsålänge högsta hastighet vi känner till.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Lego Master

@joakimcarlsen:
Självklart, men det gäller ju oavsett om input går till en lokal maskin, eller till servern. Om du lirar multiplayer måste du ändå prata med servern för att hantera flyttar av motspelare, och beroende på hur man satt upp det har du ju eventuell server side hit detection osv.

Så länge du inte tänker spela galet snabba FPS-lir (jag tvivlar på att CS kommer bli ett draplåster för Stadia) så tror jag latensen är mer än OK för att spela för gemene man. Sen har du alltid de som märker eller tycker sig märka fördröjning mellan knapptryck och effekt på skärmen, oavsett vilken teknik du använder (notera de som jagar millisekunder på sin lokala setup).

Och nånstans får man ändå göra en uppoffring för att slippa ha en maskin för tiotusentals kronor stående hemma, och få en "det bara funkar"-upplevelse istället.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem

Google gör inga spel, de drar bara nytta av tankar som kommer från utvecklare, microsoft och sony.
Funkar det bättre att köra din input direkt till servern och hantera all logik där i multiplayer så kommer spelen att göra det oavsett om det är Stadia eller konsolspel. Sedan kommer ju Stadia även rendrera grafiken på servern,
men det finns säkert modeller för att köra logiken på servern och rendrera på en konsol som får en stream med positionsdata istället för ren video.

Microsoft har ju redan skrytit om 'totally destructible multiplayer environments' för crackdown 3,
och det handlar i princip om samma sak - kör mer logik, fysik och multiplayervärldar i molnet.
Sedan lyckades de inte leverera (där vinner google, de behöver inte koda något spel själva)