Karensdag på det 'nya sättet'

Permalänk
Medlem

Karensdag på det 'nya sättet'

Hej!

Jag råkade ut för en olycka och blev sjuskriven i 10 dagar men återgick till arbete dag 8. Min månadslön är 34 500 kr och jag arbetar 38.5h per vecka. Jag var sjuk v1. ons,tors,fre - v.2. mån,tis,ons,tors,fre.

Förstår jag det korrekt att jag har karensavdraget...varje dag? Eller bara första veckan?

Permalänk
Medlem

Med fara för att jag inte fattat riktigt, så är det väl månadslön/30=karensdag.
Tanken var väl tvådelat, dom som jobbar långa skift fick et orimlig högt avdrag om dom blev sjuka en 12t dag.
Sedan var det väl också ett sätt att komma åt 1/4 dag karens så nu är det ingen ide att prova att jobba en halvdag, bara att stanna hemma(om du är sjuk)

Edit:
Jag var inte helt ute å cyklade:
https://www.forsakringskassan.se/arbetsgivare/karensdagen-ers...

-20% av sjuklönen oberoende av arbetstidens längd

Visa signatur

i7 2600k | P8P67Deluxe | Noctua NH-D14 | KFA2 GTX1080 EXOC | Corsair 750W | Corsair Obsidian 800D | Dell U2412M
America's Army: Proving Grounds

Permalänk
Medlem

Precis som ovan.
Förenklat:
I praktiken är precis som vanligt MEN du får alltid samma avdrag oavsett om du är hemma hela dagen, går hem efter halva, har megaskift eller väldigt kort skift.

Så det blir mer rättvist samt att man inte kan ta ut delar av dag.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Du har Max ett karensavdrag per sjukperiod. Om du blir sjuk på nytt inom 5 dagar så ska du inte ha ett nytt karensavdrag. Det spelar ingen roll vilken veckodag du blev sjuk och hur länge samt om du insjuknat på jobbet så du har jobbat del utav dag så har du ändå en hel ”karensavdrag”
Hoppas det var tydligt 😅

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Phanteks P400s | Asus B-350 Strix |Ryzen 1600X @4 Ghz
G.skill 16GB 3.6Ghz CL16 Trident Z RGB | FD Celsius S36
Samsung 960EVO 500GB |Corsair RM750x | Asus Vega 56 Strix

Permalänk
Medlem

Lite korrektion, Karensavdraget är 20% av sjuklönen under en genomsnittlig arbetsvecka.
Dvs inte baserat på månadslönen.
Du kan läsa på Försäkringskassan hemsida

Visa signatur

Game: Intel Core i9-10940X / 128GB DDR4-3200 RAM | 2 x Nvidia Titan RTX | 2 x 2TB Samsung 970 Evo M.2 SSD
Laptop: Zbook 15 G5
Media:Intel NUC Frost Canyon Tall I7-10710U | EVOLV Shift I5 6600K 16GB RAM GTX 2070 2X500GB 2.M SSd
Consol: Playstation 5, Xbox series X, Nintendo Switch

Permalänk
Medlem

Stort tack. Förmodligen en oförskämt dum följdfråga: eftersom min sjukfrånvaro var sammanhängande - men över 2 veckor - så är det bara 'ett' avdrag baserat på 'en' veckolön? Alltså inte ett avdrag per varje vecka.

Ridå

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@aalleexx: Enligt din förklaring i originalposten så har du karensdag på första onsdagen på 20% av din genomsnittliga veckolön. Därefter får du 80% av din lön dagarna därefter.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem

Framgick inte helt, men beroende på villkoren i ditt avtal kan du även slippa karensavdraget helt om olyckan skedde på arbetsplatsen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av aalleexx:

Stort tack. Förmodligen en oförskämt dum följdfråga: eftersom min sjukfrånvaro var sammanhängande - men över 2 veckor - så är det bara 'ett' avdrag baserat på 'en' veckolön? Alltså inte ett avdrag per varje vecka.

Ridå

Skickades från m.sweclockers.com

Ofta är det ju formulerat så att det går att tolka lite olika om man är på det humöret, så jag tycker man kan fråga en extra gång.

Precis, du är rätt ute - karensen är bara i början av sjukperioden (och råkar räknas ut som 20% av en veckoinkomst).

Permalänk
Medlem

Ni har varit mycket hjälpsamma allihopa - jag tackar

Skickades från m.sweclockers.com