RTX 2080 trasigt och inte värt sin vikt i sand

Permalänk

RTX 2080 trasigt och inte värt sin vikt i sand

Är någonting värt att laga kan man fråga sig?
Hade ett Gigabyte RTX 2080 köpt somras, vars ena fläkt skrek och efterhand dog. Det har väl inte gått någon förbi att RTX serien är snuskigt dyr och kostade mig och alla andra skjortan.
Men det är inte poängen i historien utan här kommer den.

Jag gick in till varuhuset där jag köpte den och efter en inspektion så frågade servicepersonalen om jag ville ha ett nytt likvärdigt eller pengarna tillbaka då det gamla inte fanns på lager längre.

Jag sade då att jag vill ha det lagat då det bara är en fläkt som lagt av och att jag inte har någon brådska med att få tillbaka det. Expiditen sade då att man inte lagar grafikkort utan att de slängs och ersätt med nya.
Oj tänkte jag, är det inte värt att laga ett simpelt fel på en produkt för 9000kr+.

Det hela slutade med att jag gick därifrån men pengarna på kontot för kortet och frågandes, vad är ett grafikkort egentligen värt när det inte är värt att reparera vid ett simpelt fel?

Kommer nog aldrig köpa ett så dyrt grafikkort igen, speliellt inte då det knappt hanterar 4k gaming på Schysstare titlar på ett drägligt vis. Kanske lika väl att hålla sig till medium segmentet.

Permalänk
Moderator
Brons i quiz

Du kontaktar Gigabyte och gör RMA.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär

Permalänk

Sen är dem förmodligen billig att tillverka och dyr att laga då dem behöver felsöka varför fläkten har lagt av

Permalänk
Medlem
Skrivet av Christoffervarholm:

Är någonting värt att laga kan man fråga sig?
Hade ett Gigabyte RTX 2080 köpt somras, vars ena fläkt skrek och efterhand dog. Det har väl inte gått någon förbi att RTX serien är snuskigt dyr och kostade mig och alla andra skjortan.
Men det är inte poängen i historien utan här kommer den.

Jag gick in till varuhuset där jag köpte den och efter en inspektion så frågade servicepersonalen om jag ville ha ett nytt likvärdigt eller pengarna tillbaka då det gamla inte fanns på lager längre.

Jag sade då att jag vill ha det lagat då det bara är en fläkt som lagt av och att jag inte har någon brådska med att få tillbaka det. Expiditen sade då att man inte lagar grafikkort utan att de slängs och ersätt med nya.
Oj tänkte jag, är det inte värt att laga ett simpelt fel på en produkt för 9000kr+.

Det hela slutade med att jag gick därifrån men pengarna på kontot för kortet och frågandes, vad är ett grafikkort egentligen värt när det inte är värt att reparera vid ett simpelt fel?

Kommer nog aldrig köpa ett så dyrt grafikkort igen, speliellt inte då det knappt hanterar 4k gaming på Schysstare titlar på ett drägligt vis. Kanske lika väl att hålla sig till medium segmentet.

vad är det för butik som kastar grafikkorten?

Visa signatur

Moderkort: B550M AORUS PRO , Minne: 32GB 3600Mhz HDD1: Intel 660P M2 1TB, HDD2: Kingston A400 960GB CPU: 5900X, Kylning: NH-D15 black GPU: RTX 4080 VENTUS 3X OC Låda: Define 7 Compact Glass, PSU: RM650i
Mus: G502 Wireless Lightspeed, Tangentbord: Strafe RGB MK.2, Monitor: LC49G95TSSRXEN
Surfplatta: Huawei Mediapad M5, Telefon: Pixel 7 Pro

Permalänk
Skrivet av Vzano:

Du kontaktar Gigabyte och gör RMA.

La in en ticket för flera veckor sedan utan svar så jag gav upp

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Moderator
Brons i quiz
Skrivet av Christoffervarholm:

La in en ticket för flera veckor sedan utan svar så jag gav upp

Maila dem and shit.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär

Permalänk
Medlem

Tja 2000 serien är ganska tråkig oavsett om du nog mest har haft otur. Man har kastat pil om priset men prestanda har uteblivit. Skittråkigt men plånboken är glad, nu kan jag behålla mitt 1080 TI ett tag till.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

7800X3D//4090
MINT XFCE // W11 🤮

Permalänk
Medlem

@Christoffervarholm:
Det verkar uppenbart att klimatfrågan ännu inte nått dator- och hemelektronikhandeln. Här är det fortfarande slit och släng som gäller, verkligen trist.

Men på frågan vad ditt kort med en trasig fläkt är värd är svaret en hel del ... en fläkt är ju lätt att byta och det finns ju de som byter fläktar på sprillans nya GPU för att få ett tystare kort med bättre kylning. Du skulle sannolikt kunna få upp mot 6 000 kr för kortet på begagnatmarknaden, så det är definitivt värt en del.

Om du nu verkligen blev upprörd över att de inte ville laga det utan bara byta ut det, varför fixade du det inte själv, borde inte kosta mer än några hundringar och det skulle troligtvis ha ett bättre GPU än innan ...

Visa signatur

Intel i9-9900K 5.2 GHz | Corsair 64GB DDR4 3200 MHz | ASUS Rog Strix Z390-F | ASUS Rog Strix RTX 2080 OC | Samsung 970 EVO Nvme 500 GB | Samsung 860 EVO 1 TB | Seagate Barracuda 4 TB | Corsair RM650i | Corsair H150i Pro | Fractal Design Define S2 TG |