Tävlingar och erbjudanden i Komplett Geek Week
Permalänk
Medlem

Synology DS218play vs DS218+

Ska ta steget och köpa mig min första NAS. Är ganska ny till området så har inte megakoll men har tittat lite på antingen Synology DS218play men även DS218+.

Främst är tanken att jag ska kunna ersätta min Dropbox/google drive men jag ska även kunna ha möjlighet att lagra filmer på den som jag sedan kan spela på TVn. Främst 1080p men säkert 4k om möjligheten finns.

Som jag förstått det verkar ds218play enbart kunna spela x265 utan några större problem för detta? Men har även läst lite att den inte verkar klarar av att spela media allmänt så bra och att 218+ är bättre för detta?

Med detta sagt har jag inte helt koll på om det här med PLEX är något jag måste, eller kommer, köra? Är kodi ett alternativ istället som skulle funka på en 218play (då inte plex stöd finns på play), eller måste jag ha något sånt här överhuvudtaget? Skulle ni säga att det är värt spendera de extra pengar för en 218+?

Tack!

Permalänk
Moderator, Testpilot

Jag är inte jätteinsatt men DS218Play bör duga tillräckligt för dina behov. Sen om du har de extra pengarna så går det att se 218+ som det framtidssäkrare valet då den har bättre CPU och mer RAM. Behöver du Hot swap är ju också en feature du missar med Play-modellen. Internet påstår dessutom att PLEX ska fungera bättre på +modellen men inget jag kan verifiera.

Mitt tips är att låta plånboken styra.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinoman:

Jag är inte jätteinsatt men DS218Play bör duga tillräckligt för dina behov. Sen om du har de extra pengarna så går det att se 218+ som det framtidssäkrare valet då den har bättre CPU och mer RAM. Behöver du Hot swap är ju också en feature du missar med Play-modellen. Internet påstår dessutom att PLEX ska fungera bättre på +modellen men inget jag kan verifiera.

Mitt tips är att låta plånboken styra.

Skickades från m.sweclockers.com

Läste runt ytterligare en del och verkar som de flesta ändå tycker att 218+ är mer av ett säkert kort så körde faktiskt på det. Har jag den ett par år så blir den extra kostnaden inte så farlig även om det svider lite i nuläget.

Det i kombination med 2st 4TB WD Red så hoppas jag att det blir bra!

Permalänk
Moderator, Testpilot
Skrivet av xawiahn:

Läste runt ytterligare en del och verkar som de flesta ändå tycker att 218+ är mer av ett säkert kort så körde faktiskt på det. Har jag den ett par år så blir den extra kostnaden inte så farlig även om det svider lite i nuläget.

Det i kombination med 2st 4TB WD Red så hoppas jag att det blir bra!

Har man pengarna så är det säkert ett bättre köp, hoppas du blir nöjd!

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt