Permalänk
Medlem

Ny gamingskärm, budget ~3,3K

Hej,

Har köpt ny dator och tänkte därför byta ut min mycket gamla 21,5" 1080p 60hz skärm.

Det jag spanat in främst är väl en IPS skärm främst (på grund av färgerna):
Vad är era erfarenheter av dem?
Har dagens IPS skärmar rimmligt med input lag, eller är responstiden oftast något som tillverkaren bara säger (har hittat rimliga med bara 2ms)?
Har ni råkat ut för mycket "background bleeding" eller "IPS glow"?
Får man ens en gedigen IPS skärm med mina krav (nedanför) för runt 3300 kr?

Tänkte att det skulle vara en 1080p 144hz för att grafikkortet (EVGA RTX 2070 8gb) ska vara lite framtidssäkert angående frames:en.
På grund av upplösningen letar jag gärna efter en 24,5" (verkar dock inte finnas 25" eller 26" tyvärr... och vill ej ha 27" på en 1080p)
Är man bara dumsnål som inte köper 1440p 27" tro?

Hur är era erfarenheter av VA skärmar? Hört att det verkliga inputlaget och responsen kan ge ghostingeffekter. Däremot är ju kontrasten super och ger bra svärta.

Till sist, TN skärmar, hur är era upplevelser med dem? Stör ni er mycket på de dåliga kontrasterna vid sidovinklarna?
De verkar ha lägst egentliga responstid men däremot lite urtvättade färger vilket gör att jag väljer bort just den, eller går det att tweaka färgerna så de blir rimliga (diverse färgprofiler m.m)?

Blev lite spekulationer och påståenden, men känner lite att oavsett vad jag köper så kommer det bli ett stort hopp.

Med vänlig hälsning
Errkan13

Permalänk

https://www.elgiganten.se/product/datorer-tillbehor/bildskarm...
den köpte jag på Rea för 2700kr. vänta på Black friday så kommer många skärmar gå ner i pris

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av errkan13:

Hört att det verkliga inputlaget och responsen kan ge ghostingeffekter. Däremot är ju kontrasten super och ger bra svärta.

Input lag och responstid är två olika saker. Både mäts i millisekunder men latens, input lag, är den elektroniska fördröjningen från att bildsignal blir till ljus och responstid är hur snabbt LCD-panelen kan justera mellan olika nyanser. Ja, väldigt förenklat då.

Det som VA-paneler ofta har problem med är det senare, särskilt att tiden att växla till och från mörka nyanser skapar eftersläp där mörka nyanser är inblandade. Latensen varierar med vilka kretsuppsättningar som driver panelen. Detta är idag sällan ett problem på moderna spelskärmar.

Går igenom grunderna i den här artikeln: https://www.sweclockers.com/artikel/22594

Permalänk
Medlem

@Slevninja: Jag köpte just den skärmen fast i 24,5 tums varianten... lämnade dock tillbaka den då jag inte var nöjd med svärtan eller färger (trots diverse olika färgprofiler och inställningar).

Så funderar nu på den här istället:
https://www.elgiganten.se/product/datorer-tillbehor/bildskarm/40410/acer-nitro-vg271p-27-gaming-bildskarm-svart

Men tänkte avvakta som du säger till blackfriday så man kan få ner priset lite.

Permalänk
Medlem

@Laxpudding: Tack för förklaringen, får kika mer ingående på den där guiden sen. Är dock aningen mer insatt nu än när jag skrev inlägget och har nu insett: vill man ha något bra så kostar det