Måla ett självporträtt och vinn valfria komponenter värda 10 000 kronor

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Undvik blyfärg, arsenikfärg och mald mumie så blir det nog bra.

Hur ska mitt alster då kunna nå verkshöjd?

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av DasIch:

Hur ska mitt alster då kunna nå verkshöjd?

Självlysande färg såklart!
https://sv.wikipedia.org/wiki/Radiumflickor

Alternativt förslag. Placera verket högt upp, går nog att hissa upp med en heliumballong.
Lycka till!

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Självlysande färg såklart!
https://sv.wikipedia.org/wiki/Radiumflickor

https://www.youtube.com/watch?v=gaIqlW6VcMY

Alternativt förslag. Placera verket högt upp, går nog att hissa upp med en heliumballong.
Lycka till!

Grymt bra tips, tack! Jag tror jag provar båda för att vara säker.

Permalänk
Medlem

Hur ska det verifieras att man målat enbart med fingrarna? Använder du rätt metod så fåre det ju inte direkt att se skillnad.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laffe:

Hur ska det verifieras att man målat enbart med fingrarna? Använder du rätt metod så fåre det ju inte direkt att se skillnad.

Skickades från m.sweclockers.com

Visst kanske det går att dölja vissa spår men sånt som skulle kunna ge orättvisa fördelar kommer vara lätt att upptäcka för ett tränat öga. Alltså, det är ganska lätt att se om t.ex. ett streck dragits med nageln, med en penna eller med sudd. Jag skulle också säga att den svåraste utmaningen med att måla med fingrarna är "edge control", vad man nu ska kalla det på svenska, och där skulle jag tippa att du blir rätt snabbt avslöjad om du fuskar.

Permalänk
Medlem

@DasIch:

Fast det var just därför jag pratade om metod. Om du kör en kladdig stil där du bygger dina kanter med lager på lager så kan du inte särskilja på om du t.ex. skulle jobbat med svamp eller finger. Speciellt inte om du bara slänger på ditt översta lager med fingret.

EDIT:

För övrigt förstår jag inte det här med att nagel skulle vara otillåtet. När jag faktiskt ritade på en gammal iphone 4 utan någon penna så förlita jag mig hela tiden på nageln för precision. Du målar med lillfingret på sniskan nästan som att du höll i det som en penna, men bara med tummen. Nageln må inte ha exakt samma funktion som med levande färger, men den stabiliserar och minskar ytkontakten så att du får en "vass" spets att jobba med. Ju mer förhårdnad hud du har intill nageln ju bättre. Det går att få till riktigt småttiga detaljer så. Prickar och streck är inga problem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laffe:

@DasIch:

Fast det var just därför jag pratade om metod. Om du kör en kladdig stil där du bygger dina kanter med lager på lager så kan du inte särskilja på om du t.ex. skulle jobbat med svamp eller finger. Speciellt inte om du bara slänger på ditt översta lager med fingret.

EDIT:

För övrigt förstår jag inte det här med att nagel skulle vara otillåtet. När jag faktiskt ritade på en gammal iphone 4 utan någon penna så förlita jag mig hela tiden på nageln för precision. Du målar med lillfingret på sniskan nästan som att du höll i det som en penna, men bara med tummen. Nageln må inte ha exakt samma funktion som med levande färger, men den stabiliserar och minskar ytkontakten så att du får en "vass" spets att jobba med. Ju mer förhårdnad hud du har intill nageln ju bättre. Det går att få till riktigt småttiga detaljer så. Prickar och streck är inga problem.

Nej, det kan bli svårt att se skillnad på svamp och finger, eller om du har papper eller annat skydd på fingrarna för att slippa sabba dina chanser att ligga i helgen (har hört att det är svårt att få ligga när fingrarna ser ut som en venerisk sjukdom). Det ger ju dock inga direkta fördelar. Inget av det gör saken lättare, annat än att du slipper färg på fingrarna och fett på papperet. Vad som däremot är svårt att modulera och fejka är hur krispiga linjer och kanter du kan få.

Lite därför jag frågade om sudd, för det skulle göra processen lättare. Utan det kanske jag väljer att göra ett självporträtt utan skägg, exempelvis. Jag vet inte heller om jag kan få en ren linje genom att bara dra bort material med nageln. Kanske går men det är då inte lika lätt i varje fall.

Jag tycker ju då att naglarna är en del av fingrarna så det vore konstigt om dessa inte var godkända verktyg. Och ska vi likna det hela vid att rita/måla med fingrarna på telefonen vore det också rimligt att få använda sudd, eftersom det är en del av de mest basala ritprogram.

I vilket fall tror jag vi får vänta på att redaktionen funderar igenom dessa saker. Jag antar att de kanske inte riktigt tog höjd för alla kreativa sätt man kan jobba på, och därför behöver återkomma med lite tydligare besked. Jag hade ju annars önskat att en sån här tävling vore med vilken naturlig media som helst, om vi nu ska beakta S-pens förträfflighet. Men, rita med fingrarna är ju roligt det också.

Permalänk
Skrivet av DasIch:

Visst kanske det går att dölja vissa spår men sånt som skulle kunna ge orättvisa fördelar kommer vara lätt att upptäcka för ett tränat öga. Alltså, det är ganska lätt att se om t.ex. ett streck dragits med nageln, med en penna eller med sudd. Jag skulle också säga att den svåraste utmaningen med att måla med fingrarna är "edge control", vad man nu ska kalla det på svenska, och där skulle jag tippa att du blir rätt snabbt avslöjad om du fuskar.

Här skulle jag dock vilja påstå att storleken har betydelse

Tänk dig ett såpass stort verk att fingret blir som spetsen på en penna, någonting som inte är helt omöjligt då man som konstnär självklart har en rulle med papper här hemma (:

Sen ska man nog verkligen inte underskatta människors talanger och färdigheter som tagit många timmar att utveckla - Zaria Forman är en av mina "go to" konstnärer när det gäller sådant. Hon är "rätt" duktigt på att måla med fingrarna i mitt tycke.

https://www.zariaforman.com/drawings

Visa signatur

CPU - Intel i9 9900k @ 5ghz
GPU - Gigabyte Aorus Xtreme 3080
RAM - GSkill TridentZ rgb 3200mhz
PSU - Evga G3 850w

Permalänk
Medlem
Skrivet av Korvfinger:

Här skulle jag dock vilja påstå att storleken har betydelse

Tänk dig ett såpass stort verk att fingret blir som spetsen på en penna, någonting som inte är helt omöjligt då man som konstnär självklart har en rulle med papper här hemma (:

Sen ska man nog verkligen inte underskatta människors talanger och färdigheter som tagit många timmar att utveckla - Zaria Forman är en av mina "go to" konstnärer när det gäller sådant. Hon är "rätt" duktigt på att måla med fingrarna i mitt tycke.

https://www.zariaforman.com/drawings

Absolut, storleken har betydelse. Den som tror annat har blivit lurad.
Själv är jag van att rita rätt smått så jag tror det skulle bli svårt med större än kanske A3. Faktum är att större delen av mitt tecknande nog sker på post-it och små anteckningsblock, när jag sitter i telefon på jobbet eller möten. Annars har det blivit digitalt med iPad Pro.

Har Zaria Forman gjort det där med endast fingrarna? Riktigt imponerande isåfall. Min favorit är annars Nathan Fowkes som är en gud när kommer till färg/ljus, och har en hel bok om just porträtt i kol (kan verkligen rekommenderas, han har sjukt snygga porträtt och är skolad i Reilly-metoden).

Ps. Min avatar här har jag just ritat på iPad Pro.

Permalänk
Medlem

Efter mycket kladd och skrubbande av färg under naglarna så kommer här mitt bidrag.

Jag har använt mig av ett tjockt A3 papper samt svart och vit akrylfärg som jag blandat.
Det var betydligt svårare än vad jag trodde att det skulle vara, men väldigt roligt

Mvh
Jegendal

Stavfel och tillägg i beskrivning.
Permalänk
Medlem
Skrivet av Jegendal:

Efter mycket kladd och skrubbande av färg under naglarna som kommer här mitt bidrag.

Det var betydligt svårare än vad jag trodde att det skulle vara, men väldigt roligt

https://i.imgur.com/A32d4s3.jpg

https://i.imgur.com/UQ8gAY8.jpg

Mvh
Jegendal

Wow! Du vann.

Visa signatur

It’s more fun to compute.

Permalänk
Medlem

@Dreijer:

Haha.. nu ska vi nog lugna oss, men tack så mycket! Ser fram emot att se fler bidrag

Permalänk
Skrivet av Jegendal:

Efter mycket kladd och skrubbande av färg under naglarna så kommer här mitt bidrag.

Jag har använt mig av ett tjockt A3 papper samt svart och vit akrylfärg som jag blandat.
Det var betydligt svårare än vad jag trodde att det skulle vara, men väldigt roligt

https://i.imgur.com/A32d4s3.jpg

https://i.imgur.com/UQ8gAY8.jpg

Mvh
Jegendal

Ser riktigt bra ut!
Nästan lite gta-artwork-stil på det hela

Börjar ta sig för en annan med faktiskt, jag valde dock att göra en betydligt större tavla vilket jag nästan börjar ångra efter att ha lagt hela helgen till att peta omkring på kol och torrpastell

Visa signatur

CPU - Intel i9 9900k @ 5ghz
GPU - Gigabyte Aorus Xtreme 3080
RAM - GSkill TridentZ rgb 3200mhz
PSU - Evga G3 850w

Permalänk
Medlem

@Korvfinger:

Tack så mycket!

Haha okej, häftigt. Ser fram emot att se resultatet.

Permalänk

Hej!

Efter dagar med research på NCS koder och färg så hittade jag tillslut den allra bästa färgen! Karamellfärg och soja.

Jag har målat mitt nattliga alter ego " MR going nuts " . Lite för stora handskar, tomtestövlar och grönt hår. Min cape är egentligen i tomtesäck färg men var svår att få till med sojan.

Om ni någon ser mig ute på Gävles gator i mina spexiga kläder så ska ni inte bli rädda. Jag må se förtäskig ut men jag är snäll.

https://imgur.com/SPvtpZF

https://imgur.com/pxHEfGK

Visa signatur

Tänk om en val gör valet att bli vald till val på valnatten.

Permalänk
Avstängd

Om det nu ska vara ett självporträtt vore det kanske av intresse att veta hur medlemmen ser ut ?

Borde ju bli poängavdrag om man ser ut som David Beckham men ritat Edward Blom, eller tvärt om

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Alldeles för många timmar senare, ömma korvfingrar och efter hot från flickvännen så mitt bidrag klart!

storlek 100x150 (cm)

Material:

ekologiskt kallpressat papper från Italien
Kol, grafit, akryl, flytande tusch, flytande bläck, stuart semple BLACK, pastell, torrpastell.
Ett par nitrilhandskar inför applicering av ovanstående.

Mvh
Korvfinger

Visa signatur

CPU - Intel i9 9900k @ 5ghz
GPU - Gigabyte Aorus Xtreme 3080
RAM - GSkill TridentZ rgb 3200mhz
PSU - Evga G3 850w

Permalänk
Medlem
Skrivet av Korvfinger:

Alldeles för många timmar senare, ömma korvfingrar och efter hot från flickvännen så mitt bidrag klart!

storlek 100x150 (cm)

Material:

ekologiskt kallpressat papper från Italien
Kol, grafit, akryl, flytande tusch, flytande bläck, stuart semple BLACK, pastell, torrpastell.
Ett par nitrilhandskar inför applicering av ovanstående.

https://i.imgur.com/UB9GjlI.jpg

Mvh
Korvfinger

Jisses, tror du skulle väntat tills fler lagt upp. Ser ut som att förstaplatsen är tagen. Svinsnyggt!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Hejhej!

Permalänk
Lego Master
Skrivet av Klubba:

Om det nu ska vara ett självporträtt vore det kanske av intresse att veta hur medlemmen ser ut ?

Borde ju bli poängavdrag om man ser ut som David Beckham men ritat Edward Blom, eller tvärt om

Skickades från m.sweclockers.com

Spelar det nån roll? Ett självporträtt kan ju vara ironiskt, abstrakt eller bara kul.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem

@Korvfinger:

Fy vilket bra bidrag, hur du lyckats göra detta med endast fingrarna är helt ofattbart för mig!

Själv har jag så länge jag minns tecknat, jag målar tavlor och bland annat jobbat som grafiker men att måla med fingrarna var på riktigt svårt. Och att göra de minsta formerna av detaljer fanns inte på kartan för mig.

All cred till dig. Mycket bra jobbat!

Permalänk
Medlem

Jobbigt att sitta i juryn nu...
Tävlingen skulle visa vad svårt och dåligt det är att måla med fingrarna (jämfört med en stylus). Och så kommer ett sådant där bidrag

Permalänk
Medlem

Härliga bidrag hittills!

Själv har jag bara som hastigast hunnit skissa några kompositioner. Ska försöka frigöra tid och kladda lite på riktigt och se hur svårt det kan vara att rita med fingrarna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Korvfinger:

Alldeles för många timmar senare, ömma korvfingrar och efter hot från flickvännen så mitt bidrag klart!

storlek 100x150 (cm)

Material:

ekologiskt kallpressat papper från Italien
Kol, grafit, akryl, flytande tusch, flytande bläck, stuart semple BLACK, pastell, torrpastell.
Ett par nitrilhandskar inför applicering av ovanstående.

https://i.imgur.com/UB9GjlI.jpg

Mvh
Korvfinger

Riktigt grymt. Hur fick du till detaljerna i pupillen? Reflektionerna är ju perfekta små cirklar?

Ställer mig dock kritisk till att vi fick använda handskar. Är ju ett ganska mångsidigt verktyg. Då kan man ju få till mycket slätare textur, skapa en släpande pensel, forma veck osv.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av ogar555:

Jisses, tror du skulle väntat tills fler lagt upp. Ser ut som att förstaplatsen är tagen. Svinsnyggt!

Skickades från m.sweclockers.com

Skrivet av Jegendal:

@Korvfinger:

Fy vilket bra bidrag, hur du lyckats göra detta med endast fingrarna är helt ofattbart för mig!

Själv har jag så länge jag minns tecknat, jag målar tavlor och bland annat jobbat som grafiker men att måla med fingrarna var på riktigt svårt. Och att göra de minsta formerna av detaljer fanns inte på kartan för mig.

All cred till dig. Mycket bra jobbat!

Skrivet av Laffe:

Riktigt grymt. Hur fick du till detaljerna i pupillen? Reflektionerna är ju perfekta små cirklar?

Ställer mig dock kritisk till att vi fick använda handskar. Är ju ett ganska mångsidigt verktyg. Då kan man ju få till mycket slätare textur, skapa en släpande pensel, forma veck osv.

Skickades från m.sweclockers.com

Ogar555, men vadå, varför skulle det vara bättre att vänta? Jag hittar ingenting om att det i artikeln?

Jegendal, jag tror du kanske glömmer hur stor tavlan ändå är, den är nästan lång som jag. Valde att göra den såpass stor då jag ser hur detaljarbete underlättas något fruktansvärt när verktyget är fingrarna. Har alltid varit en "pillig" konstnär och för att inte tala om antalet timmar nedlagda.
.

Laffe, själva blänket i ögat menar du? Well, kort och gott mycket lite vit akrylfärg som mycket varsamt applicerades över stuart semple BLACK.
Jag använde enbart handskar för att skydda pappret mot det fett som finns på fingrarna samt skydda fingrarna mot missfärgning.
Hoppas verkligen inte detta diskvalificerar mig men då de är såpass tunna känner jag att detta inte bör göra någon skillnad.

Visa signatur

CPU - Intel i9 9900k @ 5ghz
GPU - Gigabyte Aorus Xtreme 3080
RAM - GSkill TridentZ rgb 3200mhz
PSU - Evga G3 850w

Permalänk
Medlem
Skrivet av Korvfinger:

Jegendal, jag tror du kanske glömmer hur stor tavlan ändå är, den är nästan lång som jag. Valde att göra den såpass stor då jag ser hur detaljarbete underlättas något fruktansvärt när verktyget är fingrarna. Har alltid varit en "pillig" konstnär och för att inte tala om antalet timmar nedlagda.
.

Sant så sant! Storleken gör det självklart lättare att få till detaljer samt att jag valde att jobba med kladdig akrylfärg för ett mer abstrakt utförande i storlek av ett A3 papper.

Hur som helst så har du lagt ned många timmar och gjort ett strålande arbete. Jag är minst sagt imponerad av utförandet!

Mvh
Jegendal

Permalänk
Medlem
Skrivet av Korvfinger:

Ogar555, men vadå, varför skulle det vara bättre att vänta? Jag hittar ingenting om att det i artikeln?

Bilden är så bra att du avskräckte nog många från att delta!

Visa signatur

Hejhej!

Permalänk
Medlem

Om man bara skulle ha fått göra det eller att de accepterat ett verk med akvarellfärger och pensel.

Visa signatur

There is grandeur in this view of life, with its several powers, having been originally breathed into a few forms or into one; and that whilst this planet has gone cycling on according to the fixed law of gravity, from so simple a beginning endless forms most beautiful and most wonderful have been, and are being, evolved.

Permalänk
Medlem

Ganska snygga, men känns inte som finger målningar direkt.

Visa signatur

Gigabyte G1.Sniper Z87 - Intel Core i7 4770K - MSi GTX 780 Ti Twin Frozr - Corsair Vengeance Pro 16GB
MSi Z97 Gaming 3 - Intel Core i5 4670k - MSi GTX 750 Ti - Cruical BallistiX 16GB
Desktop Win 8.1 Pro 64-Bit

Permalänk
Inaktiv

Alltså, jag vet inte... tänkte bidra men om man får använda handskar är det ju i princip inte händer längre. Man kan ju få fin spets, beroende på handske... vart dar man gränsen liksom? Det blir ju som ett verktyg, i min mening.

Jag är inte kritisk (är själv målare) men tycker nog reglerna borde vara tydligare. Eller så kvittar det, juryn tar det dem gillar mest

Permalänk
Avstängd

Oj, jag såg bidragen.. jag hoppar mitt deltagande..

Väldigt fina bilder av eliterna

Samsung borde varit på Devianart istället

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.