Måla ett självporträtt och vinn valfria komponenter värda 10 000 kronor

Permalänk
Skrivet av anon52343:

Alltså, jag vet inte... tänkte bidra men om man får använda handskar är det ju i princip inte händer längre. Man kan ju få fin spets, beroende på handske... vart dar man gränsen liksom? Det blir ju som ett verktyg, i min mening.

Jag är inte kritisk (är själv målare) men tycker nog reglerna borde vara tydligare. Eller så kvittar det, juryn tar det dem gillar mest

Jag förstår självklart hur du tänker, dock vill återigen påpeka vilken typ av handske just nitrilhandskar är. De används inom vården, livsmedelshantering och av tatueringsstudior. De är 0,08mm tjocka vilket jag kan meddela gör det mer eller mindre omöjligt att få någon spets på.
Som jag skrivit ovanför så hoppas jag verkligen inte detta "diskar" mig men får väl se vad domen blir

Visa signatur

CPU - Intel i9 9900k @ 5ghz
GPU - Gigabyte Aorus Xtreme 3080
RAM - GSkill TridentZ rgb 3200mhz
PSU - Evga G3 850w

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon52343:

Alltså, jag vet inte... tänkte bidra men om man får använda handskar är det ju i princip inte händer längre. Man kan ju få fin spets, beroende på handske... vart dar man gränsen liksom? Det blir ju som ett verktyg, i min mening.

Jag är inte kritisk (är själv målare) men tycker nog reglerna borde vara tydligare. Eller så kvittar det, juryn tar det dem gillar mest

Äh, lägg av. Tunna latexhandskar för att skydda händerna och papperet är inga konstigheter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av VadSaDu:

Oj, jag såg bidragen.. jag hoppar mitt deltagande..

I sann SweClockers-tävlingsanda. Skulle vara trevligt om det någon gång bara var en slumptävling.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Korvfinger:

Alldeles för många timmar senare, ömma korvfingrar och efter hot från flickvännen så mitt bidrag klart!

Mvh
Korvfinger

Hur får du till sådär små skäggstrån?

Galet jobb.

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Skrivet av frong:

Hur får du till sådär små skäggstrån?

Galet jobb.

Om du kikar noga så ser du att det knappt är strån.
Tekniken jag valde för att få illusionen av strån var att spraya vatten på baksidan av fingrarna för att sedan fånga upp torrpastel-stoff på naglarna som jag sedan lite random slog (tap:ade) mot tavlan.
Förstärkte även detta med att med föra vita pigment mellan vissa sektioner.

Även stuart semple BLACK utblandad med vatten för samma effekt dock i mycket mindre utsträckning. Ögonbrynen till exempel.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

CPU - Intel i9 9900k @ 5ghz
GPU - Gigabyte Aorus Xtreme 3080
RAM - GSkill TridentZ rgb 3200mhz
PSU - Evga G3 850w

Permalänk
Inaktiv

Deltävling #2 – Utmana S Pen i Galaxy Note10 med ett fingermålat självporträtt - Andreas Lindgren

Riktigt kul tävling! Det kändes precis som man gick i fyran igen, inte ett bekymmer i världen när man sitter där och kladdar på bild"lektionerna" haha!😁😁

Clas Ohlssons färg och papper, bananen är från Willys.

(signerade med ett enkelt tumavtryck)

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon168673:

Riktigt kul tävling! Det kändes precis som man gick i fyran igen, inte ett bekymmer i världen när man sitter där och kladdar på bild"lektionerna" haha!😁😁

Clas Ohlssons färg och papper, bananen är från Willys.
https://i.ibb.co/ZGX9XmG/IMG-20191001-155752.jpg
(signerade med ett enkelt tumavtryck)

Snyggt jobbat!

Använde du dig av ett specifikt finger eller flera?
Jag kände att jag automatiskt ville använda mig nästan enbart av lillfingret och till vissa större ytor av pekfingret. Men den absoluta majoriteten av bilden med lillfingret.

Det är lustigt hur man under själva processen som är helt ny utvecklar någon slags teknik som man finner mest bekväm. Till skillnad från när man tecknar annars med en penna eller dylikt och redan innan har planerat processen

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Jegendal:

Snyggt jobbat!

Använde du dig av ett specifikt finger eller flera?
Jag kände att jag automatiskt ville använda mig nästan enbart av lillfingret och till vissa större ytor av pekfingret. Men den absoluta majoriteten av bilden med lillfingret.

Det är lustigt hur man under själva processen som är helt ny utvecklar någon slags teknik som man finner mest bekväm. Till skillnad från när man tecknar annars med en penna eller dylikt och redan innan har planerat processen

Tack och detsamma!! Tänkte först göra svartvitt som din men ville inte härma ditt mästerverk 🙄

Gjorde två försök före med alla fingrar fram och tillbaka, det blev väldigt grötigt väldigt fort haha..

Lillfingret fick jobba en hel del, ångrade dock att jag klippte naglarna igår, känns som man tappade lite detalj där.
🖌

Fick även slut på den hudfärg jag hade blandat och skulle försöka mig på att blanda mer, fick inte riktigt till samma nyans så det blev en artistisk tagning av en skugga istället 😁

Permalänk
Medlem

@anon168673:

Tack själv!

Haha, kul. Jag försökte men tyckte det var väldigt svårt att använda mig av naglarna. Kan säkert ha att göra med den rinniga akrylfärgen jag valde att använda.

Bra jobbat iallafall. Snygg målning!

Permalänk
Medlem

Gubben i tårtlådan

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Hahaha, nu ger jag mig. Det här var en mardröm och jättekul. Tänkte att jag skulle hålla på i några omgångar idag och imorgon iaf. Men efter lite mer än en timme inser jag att fingerfärg från Panduro inte är mitt medium. Vågar inte göra något mer nu.

Gick in med inställningen att jag bara skulle göra ett försök, så alla misstag fick bli kvar på pappret och bara målas över bäst det gick. Kändes mest "in spirit" med tävlingen att bara kladda på. Men shit vad jag satt med hjärtat i halsgropen pga det. Färgen går inte att mixa alls, det är inte ens färg typ. Det är en tjock kräm, nästan gelé, och all kontakt med andra färger ger omedelbart brunt. Enda sättet var att mixa direkt på pappret och bara använda halvtorkad färg på olika fingrar. Varenda misstag eller bara lite för mycket färg riskerade att sabba allt man gjort senaste fem minuterna. Det gjordes ju inte lättare av bristen på vit färg heller. Helt hybris att tro att jag kunde ersätta nyanser med andra färger när jag bara har blå, grön, gul och röd och knappt målat med fysiska medier alls innan. Fick skapa ljusare toner genom att torka bort färg med ett rent finger.

Här är mitt mästerverk, döpt "Approximation av ett ansikte":

Permalänk

Men hur ska man kunna avgöra om den tävlande faktiskt använt enbart fingrar? 🤔 video?
Känns som att det går att ”fuska” enormt i denna tävling 😳 påstår självklart inte att någon gör detta, men möjligheten måste ju ändå finnas?

Visa signatur

ASUS ROG MAXIMUS XI FORMULA Z390 // Intel Core i9-9900K (Hydro Series™ H150i PRO RGB 360mm) // ASUS GeForce RTX 2080 Ti 11GB ROG STRIX GAMING OC // Corsair Dominator Platinum RGB 32GB DDR4 3200Mhz // Samsung 950 Pro M.2 512GB // Samsung 860 Evo 500GB // PSU Corsair HX1000i

ASUS ROG Strix XG32VQR, 32”, 144hz// ASUS ROG Strix Scope Deluxe // ASUS ROG Chakram // ASUS ROG Delta

Permalänk

Mitt bidrag!

http://imgur.com/gallery/E50Zlf2

Råkade först lägga upp en bild utan mitt användarnamn. Här är den! Troligen det svåraste jag gjort i målningsväg 😂 akryl på canvas.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@three_cheers:

Snyggt jobbat! Jag upplevde det också extremt svårt och framförallt kladdigt med akrylfärg på fingrarna haha..

Permalänk
Skrivet av Jegendal:

@three_cheers:

Snyggt jobbat! Jag upplevde det också extremt svårt och framförallt kladdigt med akrylfärg på fingrarna haha..

Håller med, men på något sätt också väldigt roligt och avkopplande 😂

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Det kanske är lite sent i tävlingen att skriva detta nu, men det skulle vara kul att se bilder på själva skapandeprocessen. Bilder på när verken är halvfärdiga osv alltså

Permalänk
Medlem

@three_cheers: Snyggt jobbat, känns som att du hade en betydligt mer ordnad och planerad teknik än jag fick till. Tydliga finger-drag och klara färger.

Permalänk
Skrivet av Laffe:

@three_cheers: Snyggt jobbat, känns som att du hade en betydligt mer ordnad och planerad teknik än jag fick till. Tydliga finger-drag och klara färger.

Tack! Personerna på imgur verkar dock inte hålla med, för jag får bara massor av tummen ner 😅

Betydligt svårare med fingerfärg än akryl dock, iallafall kan jag tänka mig det! Well done!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av PatrickP:

Det kanske är lite sent i tävlingen att skriva detta nu, men det skulle vara kul att se bilder på själva skapandeprocessen. Bilder på när verken är halvfärdiga osv alltså

@PatrickP:

Här är mitt bidrag halvvägs genom, tänkte först stanna här och inte kladda över hela ansiktet men.. ingen minns en fegis 😁

Permalänk
Medlem

Här kommer mitt bidrag med oljemålning. Haha var svårare än vad jag trodde!

https://imgur.com/BCxFUT8

Edit:
Här är lite wip:
https://imgur.com/CL58KNY
https://imgur.com/kmiCSnN
https://imgur.com/rrQoe3S
https://imgur.com/JAkUCH2
https://imgur.com/hRNL5Fn

Permalänk
Medlem

Kladdigt värre.

Spännande tävling - självklart vill man vara med och ta chansen till en tidig julklapp i år!

Har nog själv inte målat med fingrarna sedan sent nittiotal, så när jag satt där med en kaffekopp i ena handen och akrylfärger i den andra frågade jag mig själv varför det inte redan var en del av min söndagsrutin.

Målat med akrylfärger där jag lät sommarfräknarna vara med, trots att de kanske inte riktigt är så tydliga som på bilden (ett höstkallt Umeå bjuder inte på vidare mycket sol).

Permalänk
Medlem

@TheIzaW:

Riktigt snygg! Gillar verkligen hur du fick till håret och ännu mer när man känner till hur svår och kladdig processen är

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jegendal:

@TheIzaW:

Riktigt snygg! Gillar verkligen hur du fick till håret och ännu mer när man känner till hur svår och kladdig processen är

Men tackar! 😁 Din svartvita bild är riktigt grym, clean som tusan! 😁

Haha, jo alltså frustrationen över att försöka få till små fräknar med fingrarna också 😅 men riktigt, riktigt kul! 😁

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@TheIzaW:

Tack så mycket!

Haha det kan jag verkligen tänka mig 😅 och för att inte tala om den oförlåtande akrylfärgen haha. "Once It´s there, It´s there" 😁.

Permalänk
Medlem

Betydligt svårare att måla med mina små korvfingrar än jag trodde, men kul var det!

Permalänk
Medlem

@Idali: Bäst hittills utifrån premissen för tävlingen. Gillar verkligen hur du arbetat in fingeravtrycken i tonändringarna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laffe:

@Idali: Bäst hittills utifrån premissen för tävlingen. Gillar verkligen hur du arbetat in fingeravtrycken i tonändringarna.

Tack så jättemycket! 😆

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv

Som konstnär gillar jag @idali's och @TheIzaW's bidrag bäst. Förstnämnda är ett utmärkt porträtt trots avsaknad av detaljer och passar bra för tävlingens syfte, sistnämnda gillar jag för harmonin och färgbalansen.

Det finns tekniskt bättre bidrag i tråden men hade jag suttit i juryn hade jag inte bedömt utifrån show-off värde. Sen hade det varit kul med mera humoristiska och kreativa bidrag.

T.ex. tycker jag den som målade på en kartong var inne på rätt spår. Var själv inne på att göra en väggmålning med gaming-tema, men nu deltog jag ej så delar ut ris och ros till andra istället

Permalänk
Medlem

Svårt!. Provade på 2 ggr med hjälp av en krossad kolstav då jag inte hittade grafitpulver på min lokala konstbutik.
Körde på vanliga A4 så speciellt ögonen fick lida, att kunna lägga till highlights gör mycket för att få liv i dom.

Permalänk
Medlem

Grymt svårt, men kul, får hoppas någon ser den 'gryma' artistiska stilen.
Vattenfärg på sträv fingerspets på grövre akvarellpapper från tidigt 2000-tal. *g*