Throwback Thursday – ATI Radeon HD 5870 "Cypress" fyller tio år

Permalänk

Mitt 5850 sitter fortfarande kvar i min dator, spelar iof aldrig mer, men datorn används fortfarande, den fick ett nytt liv för tre årsedan med en ssd disk... Men det fina med detta kortet är att det stöds av OSX, så körde både Windows 7 och OS X på den datorn "back in the days".

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

AMD 64 @2.53ghz (Winchester) TWINX1024-3200XL Asus V9999 GT (6800GT 128mb/DDR1 @350/700) MSI K8N Neo2 Platinum-54G 200gb+60gb Aspire 520w, Acer Aspire 1363 (Laptop)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jacob:

Vissa tycker att det skedde tidigare än så med Pascal och GTX 600/700

Pascal var 1000-serien.

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Skrivet av ajp_anton:

Pascal var 1000-serien.

Doh, Kepler så klart!

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Medlem

Året var 2010. Jag var i lumpen (finska armén rättare sagt, som Markoolio, fast jag bor nog i Finland). Jag hade en gammal dator med något gammalt radeon-kort och en överklockad celeron-processor. Min kompis sade att jag skulle ladd.... införskaffa Dragon Age: Origins. Sagt och gjort. Datorn orkade så långt som till Slaget vid Ostagar, då stormeffekter och dylikt blev för mycket för datorn även på lägsta tänkbara grafik.

Efter någon veckas funderande i det militära (jag hade ganska mycket dötid i det här skedet) så ringer jag till min kompis och undrar vad för slags dator jag kan får för ca 1000 €. Jag själv kunde på den här tiden egentligen inget om datordelar och han hade byggt flera datorer, uppgraderat etc. "ZOMG, du får en sån jäkla monsterdator för 1000 €!!!111" var hans reaktion, typ. Så han satte igång att plocka ihop en helt ny dator, inga återanvända delar över huvud taget. På den här tiden minns jag att det var hardwareversand.de som gällde. Min kompis kunde ingen tyska, men vad datordelarna hette på tyska, det visste han.

Grafikkortet? Radeon HD5870. "Med det här kortet kan du ge DA:O på max settings utan problem". Två veckor senare var beställningen gjord. Ytterligare två veckor och en nybyggd med DA:O färdiginstallerat stod och väntade på mig när jag kom hem på permission. Inte en tillstymmelse till lag i DA:O. Jäklar, den känslan. Jag hade faktist en monsterdator! Eller så upplevde jag det då i alla fall. i5 750, HD5870 och 8 gb RAM. Allting överklockat. 1 TB HDD (jag ansåg att en SSD var onödigt på den tiden eftersom man inte fick högre FPS, plus att de ju faktist var ganska dyra då). Spel som BF BC 2, Kingdoms of Amalur flöt på maxinställningar utan problem!

Den datorn och det grafikkortet tjänade mig väl ända tills jag hösten år 2016 skulle spela BF 1 open beta. Betan är installerad och allting är klart och jag ska starta spelet. Ajdå, min driver är för gammal. Jaha, jaha, bara att googla efter nya drivers då... jaha, jaha, den senaste drivern kom ut 1 mars 2016 och jag har ju den. Ajdå, inga nya drivers kommer att komma till HD5870. Men jag vill ju spela BF1!

En vecka senare var nya datordelar beställda (grafikkort: GTX 1070, som jag fortfarande sitter med) och typ en vecka till så var de nya delarna installerade. Så tog sagan slut för mitt HD5870. Eller gjorde den?

Efter att grafikkortet hade fått samla damm i några månader började min bror klaga på att hans gamla laptop började bli oanvändbar. Den överhettades av spel som AoE2(!). Så han fick min gamla CPU, mobo och HD5870 till honom i födelsedagspresent. Med denna dator spelar han fortfarande gladeligen lite äldre spel som t.ex. Farming Simulator 17 och CIV V. DA:I klarade den ännu av riktigt bra bara man kör på lägre grafikinställningar, så det ska han ännu spela bara han får tummen ur... ja, ni vet.

Han har igen börjat tala om en ny dator så att han skulle kunna spela sina jordbruksspel på absolut maxgrafik utan minsta tecken på lag, men å andra sidan fick han sin första dotter nyligen, så troligtvis får nog mitt gamla HD5870 tuffa på ett tag till i hans dator.

Suck, en sån dator. Och 1072 € minns jag att den kostade 2010. Med kåpa, kylare, CD/DVD-station och allting. Vad får man för 1072 € i datorväg idag? Nej, allting var inte alls bättre förr, men med rosafärgade nostalgiglasögon och förskönade minnen så känns det nog så ibland.

Permalänk
Medlem

HA! Mitt 7870, som lirar Original Sins 2 utan problem, är ju sjukt mycket snabbare än den där stenåldersplattan! Skönt att känna sig modern med sitt gamla grafikkort ifrån 2011!

Kommer ihåg att jag plockade ihop en och annan 3-kärniga Phenom/burkar med 5770 till ett par polare. Alla CPU:er låstes med lycka upp till 4 kärnor på direkten.

Själv köpte jag en Phenom II 1055t och ett GTX 460 768 MB lite senare. Den gillade inte Black Ops alls men det var coolt med 6 kärnor och 4 GHz-överklock.

Nu vill jag se hur ett TNT2 klarar sig i moderna spel! Eller Matrox Mystique!

Visa signatur

DATOR i bruk: ASUS ROG STRIX B550-F Gaming, Ryzen 7 5900X. 4x16 GB Ballistix MAX RGB @ 3800 MT/s 16-17-18-34-51 (1T)/~58 ns. MSI RTX 4090 Ventus x3. Samsung 980 Pro 1 TB. EK AIO Elite 360.
DATOR 2011 års modell: Underbara Sandy Bridge, i7 2600K@4,7 GHz på ett P67 Sabertooth-bräde. Radeon HD 7770

Permalänk
Medlem

Ägde inte ett 5870 men däremot ett 4870X2. Likväl kul att läsa denna nostalgitripp och om jag minns rätt så var ju 5870 betydligt bättre än 4870X2 som hade grova temperaturproblem.

Visa signatur

CHASSI - BeQuiet Dark Base 900 Pro - CPU - Delidded Intel i7 8700K OC 5000Mhz @ 1,375V LLC 6 - MOBO - ASUS Z370 ROG Strix E-Gaming - GPU - EVGA RTX 3070 - RAM - 16GB G.Skill DDR4 3000Mhz - PSU - Seasonic 750W 80+ GOLD - AIO - NZXT Kraken X62 280mm - SSD - 1TB + 500GB Samsung 970 EVO Plus - MONITOR 25" ASUS ROG Swift PG258Q 1080p 1ms 240Hz - CHAIR - Maxnomic Chief Pro TBE - MISC - Corsair K70 LUX - Steelseries QcK Heavy - BENQ Zowie EC2-B - Sennheiser GAME ONE

Permalänk
Skrivet av trattgunnar:

Jag fick ett XFX 5770 i julklapp det året, 14 år var jag.
Då visste jag verkligen ingenting om grafikkort. Jag trodde att jag hade det bästa man kunde ha baserat på hur sjukt frän förpackningen och kortet i sig var

Skickades från m.sweclockers.com

Har kvar mitt rullande (dock fick bunta fast 1 fläkt på kortet ).

Skrivet av 4.0:

Var det här senaste gången AMD/ATI var marknadsledande på riktigt? Kommer ihåg att 5850 t.ex var otroligt mycket prisvärdare än konkurrenten från Nvidia ett bra tag. I början hade inte ens Nvidia ett DX11 kort att ställa upp med om jag inte missminner mig.

Mitt 5850 är nog kortet jag spelat absolut mest på. Tog mig från CS 1.6 hela vägen fram till BF3, och fungerade även perfekt för en hel del wow.

Ja dom kanske inte slår Nvidia idag i toppen, men Nvidia försöker inte slå amd i mellansegmentet (där är AMD rätt starka). Tyvärr har Nvidia en kundgrupp som inte tittar på prisvärdhet utan köper det dom alltid gjort (är ju även så i för sig inom andra kategorier också, där man köper från det märket man alltid gjort oftast (vissa fall är vi köpare priskänsliga, men tydligen inte när det gäller grafikkort)).

Jag hjälpte någon nyligen, han hade tänkt köpa först 1050TI men för par hundralappar mer fick han bra mycket mer prestanda med amd kort (annars hade han fått gå upp till 1060 och då blir det betydligt dyrare).

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

Dessa tester ni gör med äldre hårdvara är riktigt kul. Det första jag tänker när jag ser testerna är typ: "Haha, fortfarande högre FPS än spel flera spel i 1080p på konsol"

Bildspelskort borde det kallas idag

Visa signatur

Windows 11 Pro | Intel i7 8700 | ASUS Prime Z370-P | Corsair 16GB 3000MHz | ASUS GTX 1080 | Fractal Design Define S | Corsair RM750x | Hyper 212 EVO

Permalänk
Medlem

Har inte exakt detta men 1 år senare släppte dom Radeon HD 6900 som jag fortfarande använder i min dator. Klarar t.ex skyrim och Vermintide 2 som är fullt spelbart.

Men det närmar sig att byta Hoppas nästa grafikkort också räcker i ca 10 år.

Visa signatur

Citera så får du svar :)

Permalänk
Medlem

Jag har fortfarande kvar samma dator som jag köpte på vårkanten 2010, se signatur om innehåll i den. Där ingick bland annat detta grafikkort (fast powercolor, har dålig koll på vad det egentligen innebär?) Minns att jag fick ett spel med på köpet av grafikkortet, tror det var ett Colin McRae spel
Använder den nu nästan dagligen till surfande och lite bildredigering. Har funderat på att uppgradera till en ny burk men denna fungerar fortfarande riktigt bra för mina behov

Visa signatur

| Skärm: LG 23" LED E2350v-PN | Chassie: Silverstone Raven RV 02 | Nätagg: Corsair HX 750w PSU | Moderkort: Asus P7P55D-E PRO | Cpu: Intel Core i5 Quad - 750 | Noctua NH-D14 | Minne: Corsair Dominator DHX 1600MHz DDR3 20gb | Grafik: Powercolor Radeon HD 5870 1GB GDDR5 | HDD: Intel X25-M SSD 80GB, WD Caviar black 1TB |
Psn: Joi_

Permalänk
Medlem

Fick ett kort från första batchen Gandalf plockade in... Passade perfekt till BC2

Visa signatur

WS: R7 5800X, 32GB, Suprim X 3080, Acer X38P+Acer XB271HU
FS: HPE ML110 Gen10 Xeon Silver, Qnap TS-h973AX ~100TB
NW: Fortigate, Ruckus, Zyxel XS1930HP 10Gb

Permalänk
Relik 📜

Blev aldrig något HD 5870, däremot ett (och senare två!) HD 5850! Första inköpt 2009-11-18.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S