Permalänk

Fet router vs Mesh

Jag har lite dålig täckning i nya huset och har funderingar hur man bäst ska få till det.

Har för tillfället en Archer C7 V2. Den funkade bra i en lägenhet med öppen planlösning men nu tappar den snabbt kontakt, särskilt på 5Ghz. Läste ett test på just räckvidd och C7 var i princip sämst i test.

Huset är inte jättestort (130 över 2 våningar) och jag undrar om man ska köpa en rejäl router och dra nätverkskabel till övervåningens "blind-spot" till en accesspunkt, eller om man ska satsa på ett mesh-paket, typ Deco eller Orbi.

Om man väljer endast router + AP har jag kikat på Asus Blue Cave eftersom den är hyfsad prismässigt, ser tillräckligt bra ut för att få stå öppet och synligt, och för att den fått väldigt bra kritik i tester för sin räckvidd. Tanken är då att sedan se om man klara sig på det eller lägga till en AP.

Annars kan jag köpa ett mesh-kit. Problemet där är att jag i så fall inte kan ha alla enheter trådade eftersom jag inte har möjlighet att dra kabel överallt.

Visa signatur

i5 8400 / Gigabyte B360N Wifi / GTX 1080 / CoolerMaster NR200P / EVGA SuperNova GM 650 / Corsair Vengance LPX 16 GB DDR4 @ 2666mhz / Sandisk A110 & OCZ Trion 150 / Noctua NH-L12S

Permalänk
Medlem

Behåll routern, stäng av wifi på den och köp 2 APs som du drar kabel till

Permalänk
Medlem

Du kan ju köra mesh med asus nyare routrar, så en variant kan vara att köpa en fet asus, och har du ändå problem med täckningen, köp en till billigare asus och konfa dem i ett mesh-system.

Jag har ingen aning om vad det är för skillnad på mesh och en enkel accesspunkt, men det fungerar fan så mycket bättre.

Permalänk
Medlem

Jag tror på att allt som har en fast plats ska ha sladd i sig. Därför skulle jag satt upp ett gäng AP:s (inte nödvändigtvis kastat ut din router som du redan har, om den bortsett från wifi lever upp till dina krav). Typ två stycken https://www.kjell.com/se/produkter/dator-natverk/natverk/trad... - kanske gå upp en storlek om du kräver bättre fart.

Jag har en sådan i mitt hus på 115 kvm på två plan och den täcker allt (även om jag är på väg att skaffa en till, främst för att man kan).

/zyber

Visa signatur

Jag är en optimist; det är aldrig så dåligt så att det inte kan bli sämre.

Permalänk

Tanken med en kraftigare router är att den där jag tänkt placera den täcker in de flesta saker som kommer behöva snabb uppkoppling i hemmet.

Skrivet av The-Architect:

Du kan ju köra mesh med asus nyare routrar, så en variant kan vara att köpa en fet asus, och har du ändå problem med täckningen, köp en till billigare asus och konfa dem i ett mesh-system.

Jag har ingen aning om vad det är för skillnad på mesh och en enkel accesspunkt, men det fungerar fan så mycket bättre.

Det var faktiskt min tanke, just med AI-Mesh-funktionen om man lägger till en AP får det bli en från Asus i så fall.
Lite tråkigt att TP-link lagt till mesh-funktion i Archer C7, men bara i senaste versionen (V5).

Skrivet av zyberzero:

Jag tror på att allt som har en fast plats ska ha sladd i sig. Därför skulle jag satt upp ett gäng AP:s (inte nödvändigtvis kastat ut din router som du redan har, om den bortsett från wifi lever upp till dina krav). Typ två stycken https://www.kjell.com/se/produkter/dator-natverk/natverk/trad... - kanske gå upp en storlek om du kräver bättre fart.

Jag har en sådan i mitt hus på 115 kvm på två plan och den täcker allt (även om jag är på väg att skaffa en till, främst för att man kan).

/zyber

Hur är det med dessa AP, väljs den med bäst mottagning automatiskt?

Visa signatur

i5 8400 / Gigabyte B360N Wifi / GTX 1080 / CoolerMaster NR200P / EVGA SuperNova GM 650 / Corsair Vengance LPX 16 GB DDR4 @ 2666mhz / Sandisk A110 & OCZ Trion 150 / Noctua NH-L12S

Permalänk
Medlem
Skrivet av heffaklumpmamma:

Tanken med en kraftigare router är att den där jag tänkt placera den täcker in de flesta saker som kommer behöva snabb uppkoppling i hemmet.

Det var faktiskt min tanke, just med AI-Mesh-funktionen om man lägger till en AP får det bli en från Asus i så fall.
Lite tråkigt att TP-link lagt till mesh-funktion i Archer C7, men bara i senaste versionen (V5).

Hur är det med dessa AP, väljs den med bäst mottagning automatiskt?

Det beror främst på klienten, men du kan få AP:n att kicka klienten om det är för dålig anslutning och återansluta - vilket triggar att den väljer en bättre AP.

Så mitt svar är ja. Har fyra AP:s hemma hos farsan och det fungerar klockrent. Satte upp tre stycken av den enkla UAP för många år sedan på mitt dåvarande jobb, och de fungerade skitbra där med.

/zyber

Visa signatur

Jag är en optimist; det är aldrig så dåligt så att det inte kan bli sämre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vituraz:

Behåll routern, stäng av wifi på den och köp 2 APs som du drar kabel till

Varför stänga av wifi på routern?
Bara att ge AP samma SSID och lösen som routern så hoppar man till starkaste sändaren när den man är ansluten till blir för svag.

@heffaklumpmamma Skippa mesch och sätt upp ett par AP på lämpliga ställe som du ansluter med kabel, konfigurera dom som jag skrev ovan så kommer enheterna hoppa när du rör dig i huset.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacAllan:

Varför stänga av wifi på routern?
Bara att ge AP samma SSID och lösen som routern så hoppar man till starkaste sändaren när den man är ansluten till blir för svag.

@heffaklumpmamma Skippa mesch och sätt upp ett par AP på lämpliga ställe som du ansluter med kabel, konfigurera dom som jag skrev ovan så kommer enheterna hoppa när du rör dig i huset.

Tror inte roaming funkar särskilt bra om man blandar, men jag kan ha fel. I större nätverk blandar vi aldrig APs, inte ens samma märke just för att få bättre roaming. Är dock inte särskilt beläst på hur det funkar med budgetvarianter.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vituraz:

Tror inte roaming funkar särskilt bra om man blandar, men jag kan ha fel. I större nätverk blandar vi aldrig APs, inte ens samma märke just för att få bättre roaming. Är dock inte särskilt beläst på hur det funkar med budgetvarianter.

Skickades från m.sweclockers.com

Det fungerar faktiskt riktigt bra, kör själv så hemma. Vårt hus är från 1939 så det är ingen brist på armerat betonggolv med lite metallrör för vatten i. Har 2 st Orbi på boningsplan och sedan går en kabel genom golvet från router-Orbi:n. I slutet på den kabeln sitter en Asus N56U på samma SSID. Alla våra trådlösa prylar studsar mellan Orbi och Asus utan problem, och då är den såpass basic att det inte går att ställa ett signalvärde för forced disconnect.

Var just inne och kikade på den för jag kom inte ihåg vad den hette. 110 dygn utan minsta hicka, känns bra :).

Visa signatur

Ryzen 5800X3D, Msi B450 Tomahawk, RX 7800XT, 32 Gb Corsair Vengeance Pro, vattenkylning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vituraz:

Tror inte roaming funkar särskilt bra om man blandar, men jag kan ha fel. I större nätverk blandar vi aldrig APs, inte ens samma märke just för att få bättre roaming. Är dock inte särskilt beläst på hur det funkar med budgetvarianter.

Som nämnts funkar det utan problem.
Satte en Lyra puck som AP efter en N56U router hos föräldrarna och alla enheter hoppar över när man går från ena sidan till andra av huset.

Permalänk
Medlem

Kör 1st Ubiquiti EdgeRouter + 1st Ubquiti AP AC Pro till 150 kvm enplanshus och det funkar utmärkt, mobilen får runt 80Mbps i alla delar av huset, APn är lite undangömd i tvättstugan. Finns inga blindspots.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aldric T:

Det fungerar faktiskt riktigt bra, kör själv så hemma. Vårt hus är från 1939 så det är ingen brist på armerat betonggolv med lite metallrör för vatten i. Har 2 st Orbi på boningsplan och sedan går en kabel genom golvet från router-Orbi:n. I slutet på den kabeln sitter en Asus N56U på samma SSID. Alla våra trådlösa prylar studsar mellan Orbi och Asus utan problem, och då är den såpass basic att det inte går att ställa ett signalvärde för forced disconnect.

Var just inne och kikade på den för jag kom inte ihåg vad den hette. 110 dygn utan minsta hicka, känns bra :).

Skrivet av MacAllan:

Som nämnts funkar det utan problem.
Satte en Lyra puck som AP efter en N56U router hos föräldrarna och alla enheter hoppar över när man går från ena sidan till andra av huset.

Aha, det var ju roligt att höra att det funkar så bra!

Permalänk

Bra fart i tråden! Funderar på att hitta en kraftigare router och sedan låta nuvarande router bli AP på övervåningen. Får se hur det funkar.

Visa signatur

i5 8400 / Gigabyte B360N Wifi / GTX 1080 / CoolerMaster NR200P / EVGA SuperNova GM 650 / Corsair Vengance LPX 16 GB DDR4 @ 2666mhz / Sandisk A110 & OCZ Trion 150 / Noctua NH-L12S

Permalänk
Lego Master

@heffaklumpmamma:
Har kört en liknande setup hemma, men det är "sådär" at best, om du inte kan mesha näten. Enheter släpper inte den svagare APn förrän de tappar kontakten helt, så du kan fortfarande hamna i tråkiga lägen, eller manuellt tvinga mobilen att välja det starkare nätet hela tiden.

Det slutade med att jag hivade min ASUS-router åt helvete och skaffade TP-Link Deco M5 istället. Långt ifrån perfekt rent tekniskt, men täckningen i huset har aldrig varit bättre. Och minimalt meck för att sätta upp det. Det kan man ju se antingen som en fördel eller nackdel, om man gillar att pilla är väl Ubiquity bättre.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem

Har ett liknande problem i ett hus på drygt 142 kvm med två plan.
Jag kör med en extender från TP-link som går genom eluttagen. Det bär mig emot lite att göra, men har fungerat alldeles ypperligt ett år nu.

Så, som svar på din fråga. Kör mesh, gärna trådbundet till AP, om möjligt.

Edit: Länk till TP-link jag använder.

Visa signatur

Aorus X570 Elite | Ryzen 9 3900X | Vengence LPX DDR4 32 GB |
RTX 3090 Aorus Xtreme | Corsair RM1000x | Corsair 4000D Airflow | M2-1 1 TB - M2-2 500 GB | Samsung C49HG90

Permalänk
Skrivet av Robban75:

Har ett liknande problem i ett hus på drygt 142 kvm med två plan.
Jag kör med en extender från TP-link som går genom eluttagen. Det bär mig emot lite att göra, men har fungerat alldeles ypperligt ett år nu.

Så, som svar på din fråga. Kör mesh, gärna trådbundet till AP, om möjligt.

Edit: Länk till TP-link jag använder.

Jag är lite sugen på att testa hur bra Powerline funkar i mitt hus. Är det en bra lösning kan jag tänka mig att köra det så länge i alla fall, kanske slår till på ett Deco P7-kit, som är en meshlösning med möjlighet backhaul genom powerline. Då behöver jag dock testa hur powerline fungerar i mitt hus med eldragningen.

Visa signatur

i5 8400 / Gigabyte B360N Wifi / GTX 1080 / CoolerMaster NR200P / EVGA SuperNova GM 650 / Corsair Vengance LPX 16 GB DDR4 @ 2666mhz / Sandisk A110 & OCZ Trion 150 / Noctua NH-L12S

Permalänk
Medlem
Skrivet av heffaklumpmamma:

Jag har lite dålig täckning i nya huset och har funderingar hur man bäst ska få till det.

Har för tillfället en Archer C7 V2. Den funkade bra i en lägenhet med öppen planlösning men nu tappar den snabbt kontakt, särskilt på 5Ghz. Läste ett test på just räckvidd och C7 var i princip sämst i test.

Huset är inte jättestort (130 över 2 våningar) och jag undrar om man ska köpa en rejäl router och dra nätverkskabel till övervåningens "blind-spot" till en accesspunkt, eller om man ska satsa på ett mesh-paket, typ Deco eller Orbi.

Om man väljer endast router + AP har jag kikat på Asus Blue Cave eftersom den är hyfsad prismässigt, ser tillräckligt bra ut för att få stå öppet och synligt, och för att den fått väldigt bra kritik i tester för sin räckvidd. Tanken är då att sedan se om man klara sig på det eller lägga till en AP.

Annars kan jag köpa ett mesh-kit. Problemet där är att jag i så fall inte kan ha alla enheter trådade eftersom jag inte har möjlighet att dra kabel överallt.

Jag lackade en dag och beställde 3st google Wifi samt att jag köpte 3st begagnade. Gick loss så har de på 2 våningar på va 210kvm yta. Är supernöjd nu!

Visa signatur

Ghost S1 Ash MKIII | Asus Strix B550-I Gaming | Ryzen 5 3600 | NH-L12 Ghost Edt.| 2060 FE| SF750 Plat. custom cables | Corsair LPX 16GB 3600MHz | Arctis 7 | G900/G604 | 2xPG279Q | HHKB Hybrid(Black)/Hybrid Type-S(White)

Nuvarande: S21 Ultra/S10+(PoGo)
Historik: Nokia: 3310, 8310 | LG: GD900 |OP: 6, 6T, 8 | Xiaomi: Redmi Note 5 |Apple: 3, 3G, 3GS, 4, 4S, 5S, 6, 6S+, 8+, 11 Pro Max| Samsung: S7 Edge, Note 8, 20 Ultra, S20FE

Permalänk
Medlem
Skrivet av heffaklumpmamma:

Jag är lite sugen på att testa hur bra Powerline funkar i mitt hus. Är det en bra lösning kan jag tänka mig att köra det så länge i alla fall, kanske slår till på ett Deco P7-kit, som är en meshlösning med möjlighet backhaul genom powerline. Då behöver jag dock testa hur powerline fungerar i mitt hus med eldragningen.

Du gör helt rätt i som provar det. Inet har 30 dagars öppet köp, bara prova på.
Jag har elcentralen precis vid routern/modemet så kopplar in mig där, synkar enheterna genom närmaste uttaget och sen upp en våning. Tror att jag har ganska goda förutsättningar.
De ska inte sitta i uttag, inte grendosor motsv, samt helst vara relativt ensamma i uttaget. Storleken för de möjliggör, iaf för mig, att föga andra saker går att koppla in. Dock inget problem för mig.

Återkoppla om du provar!

Visa signatur

Aorus X570 Elite | Ryzen 9 3900X | Vengence LPX DDR4 32 GB |
RTX 3090 Aorus Xtreme | Corsair RM1000x | Corsair 4000D Airflow | M2-1 1 TB - M2-2 500 GB | Samsung C49HG90