Kritiserad datalagringslag i reviderad form träder i kraft

Permalänk
Medlem

*Hämtar popcorn och förbereder mig på argument som "Jag har då inget att dölja så det kvittar mig och Stefan Löfven ser vilka kalsonger jag köper!!"

Skrivet av zector:

Jag tycker att man bör övervaka mer, t.ex. genom att övervaka och publikt redovisa alla samtal, email och ekonomiska transaktioner som utförs av politiker och statstjänstemän.

För det är ju bara skurkar som har något att dölja?

Om det hände så skulle nog datalagringen avskaffas illa kvick.

On topic:

Jag är inte jättebekymrad över att staten övervakar, jag är mer rädd för vad privata företag håller på med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Man gör sig nog mest själv en otjänst om man tror att datalagringen handlar om fildelning.

Typer av brott som kan utredas bättre gäller för mängder av olika brott. Exempelvis hjälptes en mordutredning i Ulricehamn med hjälp av datalagring. När utredningen inte ledde framåt så kollade man alla mobiler som varit i området vid tillfället och topade alla dessa människor för att få fram en DNAträff.
https://www.expressen.se/gt/sjalvmordet-avslojade-misstankte-...

Men det här kan hjälpa till att klara upp mängder av andra typer av brott. Inte bara GPSpositioner utan också kartläggning av kontaktnät och att ta reda på exempelvis vilka banker en person har som är under utredning.
Potentialen i verktyget är helt klart stor på en bred front av brott.
Så det är nog läge att inte bara tänka "piratkopiering" här för det handlar om något ganska mycket större.

Med det sagt!
Massövervakning är kontroversiellt. Helt klart!
Jag har all förståelse för kritik på det här området. Och i det specifika fallet är det minst sagt märkligt att man ska fortsätta med övervakningen på ej misstänkta när Sverige tidigare förbjudits att göra just detta.
Jag försvarar alltså inte övervakningen utan försöker bara bena ut tillämpningsområdet.

Det är ju bra att man kan "visa" det positiva med övervakning. Problemet ligger inte i fördelarna utan fördelarna är mer "teoretiska". Om övervakningen genomfördes har folket inget sätt att stoppa övervakningen från att missbrukas och det är det som är mest skrämmande.

Anledningen till varför många är kritiska är för att sannolikheten till att hjälpmedlet missbrukas är stort, så stort att det i vissa fall används på helt fel sätt.

Man kanske använder det mer på individnivå och på så sätt löser inget utan sätter mer skräck hos folket. Kom ihåg att brottslingarna kommer anpassa sig och göra sig på så sätt mer "resistiva" mot övervakning men helt vanligt folk är de som kommer förlora mest.

Och speciellt någon som Morgan Johansson som verkar vara maktkåt/övervakningskåt så tycker jag att övervakning är något som vi verkligen inte vill ha.

Permalänk
Inaktiv

Sverige det sovande folket

Detta handlar inte om något annat än att världens mäktigaste familj, Wallenberg som har kontrollerat världens telekominfrastruktur genom Ericsson sedan WW2, att vill få massa serverar till Sverige så dom går att avlyssnas på ett enkelt sätt. Tex att NSA's server låg på AWS och där servern befann sig i Sverige. Trump löste det tillslut. Det är intressant att Sveriges datalagringslag är direkt omvänd till resten av världens..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shudnawz:

Jag förstår argumentet för varför man vill ha detta.
Jag förstår också argumentet emot.

Jag är faktiskt lite kluven. Å ena sidan ska storebror Staten ge fan i mina förehavanden, å andra sidan måste polis och åklagarmyndighet ha tillgång till adekvata verktyg för att möta brott som alltmer utförs eller planeras i en miljö där de historiskt varken verkat eller haft insyn.

Sen kan man ju diskutera om ändamålet helgar medlen, men det är en avvägning för folk som har mer insikt i brottsbekämpning än jag. Det enda jag (och många med mig) ser är att farbror polisman på kontoret i Gislaved ska kunna snoka igenom mina emails. Men jag misstänker att verkligheten inte riktigt är så enkel.

Det som får mig att se rött med denna lagstiftning är att man ska lagra information om alla - alltid. Den princip som alltid har gällt i övrigt har varit misstanke - beslut och sen övervakning, tex telefonavlysning eller fysisk spaning.

Skulle man gå ut med ett krav på att posten ska notera exakt vem som skickar brev till vem och lagra det datat så skulle det bli livat men det är ju pappersvarianten på loggning av trafikdata

Den mest långtgående delen är ju positionsdatat från telefonerna. Hårddrar man det motsvarar det elektronisk fotboja på varje mobiltelefonanvändare.

Principiellt så kan man ju invända att det bara får användas vid grova brott. Det sade man sist också och det tog inte lång tid innan PTS delade ut viten till de som inte lämnade ut data vilkorslöst. Dessutom data läcker - för eller senare. Det enda data som inte kan läcka - det är det som inte finns

Visa signatur

Arbetsdator: HFX Mini. Ryzen 3600, GTX1650. Skärmar: Dell 2415

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Shudnawz:

Jag förstår argumentet för varför man vill ha detta.
Jag förstår också argumentet emot.

Jag är faktiskt lite kluven. Å ena sidan ska storebror Staten ge fan i mina förehavanden, å andra sidan måste polis och åklagarmyndighet ha tillgång till adekvata verktyg för att möta brott som alltmer utförs eller planeras i en miljö där de historiskt varken verkat eller haft insyn.

Sen kan man ju diskutera om ändamålet helgar medlen, men det är en avvägning för folk som har mer insikt i brottsbekämpning än jag. Det enda jag (och många med mig) ser är att farbror polisman på kontoret i Gislaved ska kunna snoka igenom mina emails. Men jag misstänker att verkligheten inte riktigt är så enkel.

Brott och liknande är samhällsproblem och inget som massövervakning kan lösa. Det massövervakningen ger är att man kan hoppa på folk med obekväma politiska idéer (när de börjar få följare). De rika fattar att allt fler har det allt sämre och då gäller det att polisen har mer och mer makt att skydda de rika mot resten av befolkningen. Det är därför man ser att ända facket som inte tappat makt i USA är polisens fack. Man måste skydda de som skyddar korrupta toppen från resten av befolkningen.

Permalänk
Skrivet av anon34034:

Ovpn Kör sina servrar utan lagringsenhet, betyder detta att de kommer behöva börja logga och spara?

Inte mig veterligen efter att jag har läst igenom lagändringen. Nästan samtliga VPN-leverantörer använder "vi loggar inte" som slogan, detta är möjligt eftersom en VPN-leverantör inte räknas som en internetleverantör eller telefonioperatör och därmed undviker lagarna om datalagring.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Ferrat:

Jag läser den där artikeln men ser ingen referens till att de använt mobiler i ett område för att hitta folk att topsa? Betvivlar inte att det har gjorts men inget i källan visar på att de är metoden som de använt vad jag kan se?

Aha.
Ja det var länge sedan jag läste om fallet.
Kommer inte ihåg var jag såg den delen riktigt, men det finns med lite delar om det i några artiklar iaf.
Här är nå exempel på att de samlade in data från mobilmasterna i området iaf.
https://www.expressen.se/gt/polisen-kartlagger-hela-staden-i-...

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Teicaus:

Det är ju bra att man kan "visa" det positiva med övervakning. Problemet ligger inte i fördelarna utan fördelarna är mer "teoretiska". Om övervakningen genomfördes har folket inget sätt att stoppa övervakningen från att missbrukas och det är det som är mest skrämmande.

Anledningen till varför många är kritiska är för att sannolikheten till att hjälpmedlet missbrukas är stort, så stort att det i vissa fall används på helt fel sätt.

Man kanske använder det mer på individnivå och på så sätt löser inget utan sätter mer skräck hos folket. Kom ihåg att brottslingarna kommer anpassa sig och göra sig på så sätt mer "resistiva" mot övervakning men helt vanligt folk är de som kommer förlora mest.

Och speciellt någon som Morgan Johansson som verkar vara maktkåt/övervakningskåt så tycker jag att övervakning är något som vi verkligen inte vill ha.

Jag rekommenderar att läsa mitt ingläg i sin helhet, inte bara första stycket ;).
Jag problematiserar kring massövervakning av ej misstänkta och förklarar också med följande förtydligande:
Jag försvarar alltså inte övervakningen utan försöker bara bena ut tillämpningsområdet.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon34034:

Ovpn Kör sina servrar utan lagringsenhet, betyder detta att de kommer behöva börja logga och spara?

Nej! Datalagringsdirektivet gäller bara teleoperatörer. Inga VPN-levarantörer är klassade som teleoperatörer i Sverige idag. Så använder du en svensk VPN som säger att de inte loggar så är det ingen ändring på detta, trots detta nya direktiv.

Visa signatur

Vänligen,
Gabe

Permalänk
Medlem
Skrivet av serverfel:

Jag tänkte mer att det som inte är brottsligt idag kanske blir det imorgon.

Jag köper inte ”rent mjöl i påsen” argumentet.

Jag sade inte emot dig utan bara diskuterade ämnet.

Jag är faktiskt orolig när man ger staten friare händer pga paranoia.

Skickades från m.sweclockers.com

Jag säger inte emot dig heller. Och om det som är OK idag helt plötsligt inte är det längre så är det ju också ett exempel på ändamålsglidning som jag pratar om. Skall man helt plötsligt använda övervakningen i nya syften så måste man söka stöd för det. Jag är absolut inte för en datalagring för att tjäna vilka syften den rådande makten råkar ha för tillfället utan det jag pratar om är att från början så hette det ju att det skulle vara för grova brott, pedofiler, terrorister och annat som de flesta håller med om. Det tycker nog de flesta är OK. Men vill man sedan utöka lagringen så måste man ha stöd för detta, och sköter de det på det sättet så ser jag inga egentliga problem. Men ser de det som en allmän gottepåse de kan plocka ur lite som det passar, ja då är det inte OK, så vi är helt överens där.

Uppenbarligen så tycker de ju att bara övervakningen är på plats så kan de göra lite som de vill och det är inte OK någonstans.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Jag rekommenderar att läsa mitt ingläg i sin helhet, inte bara första stycket ;).
Jag problematiserar kring massövervakning av ej misstänkta och förklarar också med följande förtydligande:
Jag försvarar alltså inte övervakningen utan försöker bara bena ut tillämpningsområdet.

Förstod dig men ville bara utveckla det mer för personer som är för massövervakning.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av H4tten:

I artikeln stod det "Informationen som ska lagras innefattar mottagare av SMS-meddelanden, IP-adresser och e-postmeddelanden." Om vi utgår från att det bara är denna data som lagras så ser jag inte hur VPN inte skulle räcka. Men i det scenariot du beskriver, där man lagrat information om vilken mast folk varit uppkopplade till vid vilken tidpunkt, så skulle det ju inte hjälpa. Frågan är väl isåfall om just denna lag faktiskt tvingar operatörerna att lagra denna information?

Mjaa. Det handlar om mer än SMS och epost.
Här finns lite mer information om omfattningen:
https://www.regeringen.se/pressmeddelanden/2019/10/nu-trader-...

Men även om det bara skulle gälla SMS och epost så är det en dålig metod att avgöra huruvida verktyget är användbart eller ej baserat på om man KAN kringgå verktyget. Det blir logikfel att föra ett sådant resonemang, inget verktyg som polisen använder i spaningsarbete har 100%chans att ge resultat.
För även om det GÅR att komma runt så agerar rimligen inte alla misttänkta brottslingar i hela landet vid alla tillfällen på så sätt att de faksiskt undviker verktyget.

Med det sagt så kan det säkert finnas rimlig kritik mot hur hjälpsamt verktyget är.
Jag argumenterar i det här inlägget varken för eller emot verktyget per se.
Vill man titta på hur användbart verktyget är så behöver man titta på utförda utredningar och se på vilka delar av underlaget som fåtts fram med hjälp av denna teknik och vad man antagligen inte hade fått fram på annat sätt.
Att utgå ifrån ett teoretiskt resonemang där det "går att komma undan" exempelvis fynd från husrannsakan eller från dataloggar säger däremot inte mycket om huruvida spaningsverktygen kan vara användbara eller ej vid enskilda fall.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon116323:

Detta handlar inte om något annat än att världens mäktigaste familj, Wallenberg som har kontrollerat världens telekominfrastruktur genom Ericsson sedan WW2, att vill få massa serverar till Sverige så dom går att avlyssnas på ett enkelt sätt. Tex att NSA's server låg på AWS och där servern befann sig i Sverige. Trump löste det tillslut. Det är intressant att Sveriges datalagringslag är direkt omvänd till resten av världens..

Sluta bara. Detta är inte någon konspiration mer än mänskligheten som agerar i rädsla. Denna lag är inte på något sätt unik för Sverige utan existerar i någon form i stort sett varenda land i världen. Denna lag i sig är egentligen bara en utvidgande av tidigare lagar som funnits i Sverige sedan ja.. 60-talet.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Gabe:

Nej! Datalagringsdirektivet gäller bara teleoperatörer. Inga VPN-levarantörer är klassade som teleoperatörer i Sverige idag. Så använder du en svensk VPN som säger att de inte loggar så är det ingen ändring på detta, trots detta nya direktiv.

Tack!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Jag säger inte emot dig heller. Och om det som är OK idag helt plötsligt inte är det längre så är det ju också ett exempel på ändamålsglidning som jag pratar om. Skall man helt plötsligt använda övervakningen i nya syften så måste man söka stöd för det. Jag är absolut inte för en datalagring för att tjäna vilka syften den rådande makten råkar ha för tillfället utan det jag pratar om är att från början så hette det ju att det skulle vara för grova brott, pedofiler, terrorister och annat som de flesta håller med om. Det tycker nog de flesta är OK. Men vill man sedan utöka lagringen så måste man ha stöd för detta, och sköter de det på det sättet så ser jag inga egentliga problem. Men ser de det som en allmän gottepåse de kan plocka ur lite som det passar, ja då är det inte OK, så vi är helt överens där.

Uppenbarligen så tycker de ju att bara övervakningen är på plats så kan de göra lite som de vill och det är inte OK någonstans.

Precis detta som oroar mig. Som du säger är det ändamålsglidningen i synnerhet som är oroande. Ska man spana på grova brottslingar får man väl rimligen först fatta misstanke mot dem och sedan söka stöd för eventuell spaning (avlyssning etc.) hos domstol, inte ha det som default på alla i landet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chrisj:

Precis detta som oroar mig. Som du säger är det ändamålsglidningen i synnerhet som är oroande. Ska man spana på grova brottslingar får man väl rimligen först fatta misstanke mot dem och sedan söka stöd för eventuell spaning (avlyssning etc.) hos domstol, inte ha det som default på alla i landet.

Behövs väl ett domstolsbeslut för att få "tillgång" till denna data? Är ju därför diverse aktörer valt att ladda upp sitt eget material på t.ex. TPB och därigenom spåra IP:et.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem

"Problemet är att politikerna pratar smörja. Datalagringen har inte haft någon avgörande betydelse för polisens förmåga att bekämpa kriminaliteten. Exempel på att brott har klarats upp finns, men är snabbt räknade.

Dessutom har tidigare versioner av svensk datalagring missbrukats. Tele2 har vittnat om att bolaget fick tusentals förfrågningar i månaden från polisen om allt mellan himmel och jord tiden innan den gamla lagen stoppades. Inte sällan handlade det om taxeringsärenden.

Och när polisen har hört av sig till internetbolaget Bahnhof har det primärt handlat om fildelning."
Från Aftonbladet

Drakonisk lag! DDR 2,0...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xinpei:

Behövs väl ett domstolsbeslut för att få "tillgång" till denna data? Är ju därför diverse aktörer valt att ladda upp sitt eget material på t.ex. TPB och därigenom spåra IP:et.

Visst, men då är vi ju tillbaka på ändamålsglidningen. För inte bekämpar man väl terrorister genom att klämma åt fildelare?

Permalänk
Inaktiv

Sverige, det sovande folket...

Skrivet av Xinpei:

Sluta bara. Detta är inte någon konspiration mer än mänskligheten som agerar i rädsla. Denna lag är inte på något sätt unik för Sverige utan existerar i någon form i stort sett varenda land i världen. Denna lag i sig är egentligen bara en utvidgande av tidigare lagar som funnits i Sverige sedan ja.. 60-talet.

Oj då blev det att agera känslosamt nu. Det är inte en teori, allt är fakta. Du får nog se över lagen i Sverige och alla andra länder för dom är helt olika. Alla lagar är mer eller mindre ett utvidgande ur föregående lagar.

*Edit
Kan vi förhålla oss till en saklig diskussion, jag är inte väldigt intresserad av personliga.... jag vet inte vad för inget du nämnde stämmer eller bidrar till fortsatt diskussion. Om du tycker att något inte stämmer så får du skriva vad exakt eller bättre forska i det själv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon116323:

Oj då blev det att agera känslosamt nu. Det är inte en teori, allt är fakta. Du får nog se över lagen i Sverige och alla andra länder för dom är helt olika. Alla lagar är mer eller mindre ett utvidgande ur föregående lagar.

*Edit
Kan vi förhålla oss till en saklig diskussion, jag är inte väldigt intresserad av personliga.... jag vet inte vad för inget du nämnde stämmer eller bidrar till fortsatt diskussion. Om du tycker att något inte stämmer så får du skriva vad exakt eller bättre forska i det själv.

Saklig diskussion? Kommer från den som vill göra det till en konspirationsteori? Kom igen nu. Och nej. Lagen är inte annorlunda än andra länder i grunden. Sedan kan den eventuellt appliceras lite annorlunda pga. andra lagar. Men det ändrar inte det faktum att det är rädsla som styr och inte någon familj som mystiskt nästlat in sig.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Man gör sig nog mest själv en otjänst om man tror att datalagringen handlar om fildelning.

Typer av brott som kan utredas bättre gäller för mängder av olika brott. Exempelvis hjälptes en mordutredning i Ulricehamn med hjälp av datalagring. När utredningen inte ledde framåt så kollade man alla mobiler som varit i området vid tillfället och topade alla dessa människor för att få fram en DNAträff.
https://www.expressen.se/gt/sjalvmordet-avslojade-misstankte-...

Men det här kan hjälpa till att klara upp mängder av andra typer av brott. Inte bara GPSpositioner utan också kartläggning av kontaktnät och att ta reda på exempelvis vilka banker en person har som är under utredning.
Potentialen i verktyget är helt klart stor på en bred front av brott.
Så det är nog läge att inte bara tänka "piratkopiering" här för det handlar om något ganska mycket större.

Med det sagt!
Massövervakning är kontroversiellt. Helt klart!
Jag har all förståelse för kritik på det här området. Och i det specifika fallet är det minst sagt märkligt att man ska fortsätta med övervakningen på ej misstänkta när Sverige tidigare förbjudits att göra just detta.
Jag försvarar alltså inte övervakningen utan försöker bara bena ut tillämpningsområdet.

Mjo, visst kan ju tekniken användas för att sätta dit en massa skyldiga som annars skulle komma undan med det.
Men samtidigt så är ju risken att en massa oskyldiga åker dit och/eller blir misstänkta för saker dom inte har något med att göra.
Typ någon har en arbetskamrat som är inblandad i något skumt, självklart måste man ju ha den personen som kontakt pga arbetet, och ibland ger man grabben en skjuts hem, eller var han nu ska nånstans. GPS data och kontakter visar att att man har koppling till den snubben och så vips, så sitter säpo eller nån blå och läser vad din fru och barn skriver om på nätet. Mindre kul.

Men det jobbiga med sverige är ju att vi är så jävla blåögda och tror att vi är så hederliga och att inget dumt kan hända här. Nydligen så skrev pressen om Ericssons mutaffärer som dom blivit dömda för, något som pågått,, typ hela tiden tydligen. Varenda gång någon stor affär är på gång så kommer mutskandalerna som ett brev på... tja,, gamla posten. (för postnord,,, delar ju inte ens ut varje dag längre, om dom inte slarvat bort paketen). Och det var inte så länge sedan det var skandal med polisen i skåne som förde register över "kringresande", deras fruar/makar och deras barn. Och det var inte så länge sedan en viss Talman snackade om att samer inte var svenskar och skulle krävas på någon slags lojalitetsförklaring till sverige. Och SD vinner popularitet för att folk sitter och röstar på dom, kanske inte så mycket för att dom håller med, utan för att jävlas med alla som är PK. (för att trolla helt enkelt)

Så det visar sig att det mycket väl kan hända här i sverige, det där som ingen någonsin trott skulle vara möjligt här, att ett parti med fascistiska åsikter kan ta makten. Och då... är det ett väldigt kort steg till att börja kartlägga och förfölja människor med fel hudfärg, fel namn, fel åsikt, eller vem som nu inte håller med makten. (eller läs Vänsterparti om du känner för det, funkar åt båda hållen) Om ett sådant parti skulle ta makten, så skulle dessa verktyg som polisen vill ha, vara något som får gamla stasi tyskland att se ut som amatörernas afton.

Så därför,, är jag emot att polisen ska ha tillgång till dessa verktyg.
Men självklart,, om dom kan visa att det finns synnerligen starka skäl till att misstänka grova brott, så ska dom kunna övertyga en domstol och få tillstånd att använda dem. Men detta är något vi måste skydda från möjlighet till missbruk.
tack

Permalänk
Medlem

Hur är det egentligen med yttrendefriheten om man inte får kommunicera med vem man vill utan att någon vet om det?
Det går ju bygga ganska rejäla nät av vem som känner vem med den här informationen, vem som sitter och gottar sig i den här informationen och i vilket syfte påminner mest om skurkar i filmer.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem

Skaffa en bra VPN, använd Signal istället för FB Messenger och SMS samt dumpa gmail/hotmail eller vad ni nu har och skaffa något där ni äger eran data istället (protonmail)

Detta bör göras oavsett svensk lagstiftning

Visa signatur

i7700K | GTX 1080 | 16GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fenrisulvfan:

Hur är det egentligen med yttrendefriheten om man inte får kommunicera med vem man vill utan att någon vet om det?
Det går ju bygga ganska rejäla nät av vem som känner vem med den här informationen, vem som sitter och gottar sig i den här informationen och i vilket syfte påminner mest om skurkar i filmer.

Tror dom gottar sig som faan, vad tror ni själv om man man kan mappa någons liv med samröre med andra med en knapptryckning. Skulle nog vara rekommenderat att börja lämna telefonen hemma, och betala med kontanter, bara det att livet inte längre fungerar utan telefon samt att du inte ens kan köpa en bussbiljett utan att bli kartlagd. Kan garantera att det om 20 år kommer att dyka upp artiklar i Aftonbladet liknande "tidningar" om politiker som är typ brunskjortor eller i vilken riktning nu allt tagit, kanske skickat något kritiskt mess till någon om islam och shariapolisen knackar på eller dylikt.

Permalänk
Medlem

@pa1983: Jag säger bara: Madagaskar.

Visa signatur

🎥 - Asus NVIDIA GeForce RTX 2060 Super
⚙️ - Intel(R) Core(TM) i7-9700K CPU @ 3.60 GHz (8 CPUs)
💾 - Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3200MHz CL16
💽 - Samsung SSD 970 EVO 500GB + Corsair MP400 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av sleepyoh:

... Sen är det väl geografisk position efter brott, och utredningar där som kan få hjälp? Känns inte i min värld som att det förebygger några problem, mer kanske hjälper till att utreda olyckligheter. Men vad vet jag egentligen.

(Realtids)analys av metadata ger väldigt mycket information som en lekman aldrig kan föreställa sig.
Det är detta som till exempel Google och Facebook bygger hela sin affärsidé på.

Eftersom argumentet för lagstiftningen är att förebygga brott måste alla(s) data analyseras och integreras innan något brott begås, för att hitta dem som kan tänkas förbereda en brottslig handling.
Alltså är (enligt lagstiftarna) alla i någon mån misstänkta och ska övervakas kontinuerligt i preventivt syfte.

Skrivet av Ozzed:

Även om det där är helt olika saker så faller det under den ändamålsglidning som gör att folk tappar förtroendet för systemet.

... Att polisen skulle ha resurser att kolla upp folk som inte är misstänkta och inte har någon relevans för en utredning "bara för att" eller kanske snarare "utifall att" skulle i så fall vara en förklaring till att de säger sig inte ha resurser nog, och återigen någon som skulle sänka förtroendet.

Håller med!

Skrivet av Baxtex:

Jag är inte jättebekymrad över att staten övervakar, jag är mer rädd för vad privata företag håller på med.

Självklart blir det privata företag som kontrakteras för att utföra alla dataanalyser för statens räkning...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olle P:

(Realtids)analys av metadata ger väldigt mycket information som en lekman aldrig kan föreställa sig.
Det är detta som till exempel Google och Facebook bygger hela sin affärsidé på.

Eftersom argumentet för lagstiftningen är att förebygga brott måste alla(s) data analyseras och integreras innan något brott begås, för att hitta dem som kan tänkas förbereda en brottslig handling.
Alltså är (enligt lagstiftarna) alla i någon mån misstänkta och ska övervakas kontinuerligt i preventivt syfte.

Håller med!

Självklart blir det privata företag som kontrakteras för att utföra alla dataanalyser för statens räkning...

Och då helst i ngn öststat billigt.

Permalänk
Medlem

Vad är poängen med att vara med i EU om man ändå bara ska låtsas som att vettiga förslag inte gäller i Sverige? Suck...

Visa signatur

7800X3D//4090
MINT XFCE // W11 🤮

Permalänk
Quizmaster Malmö 22
Skrivet av anon127948:

Brott och liknande är samhällsproblem och inget som massövervakning kan lösa. Det massövervakningen ger är att man kan hoppa på folk med obekväma politiska idéer (när de börjar få följare). De rika fattar att allt fler har det allt sämre och då gäller det att polisen har mer och mer makt att skydda de rika mot resten av befolkningen. Det är därför man ser att ända facket som inte tappat makt i USA är polisens fack. Man måste skydda de som skyddar korrupta toppen från resten av befolkningen.

Kina håller inte med dig.

I just USA tror jag du har rätt. Det landet har jag länge sett som eliten mot folket.

Visa signatur

[Gigabyte EP35-DS4][Intel Core 2 Duo E8400 3.0 Ghz][2x2GB Corsair XMS 2][Gainward GTX 570][Sandisk Extreme II 480GB][Corsair HX 620W][Fractal Design Define XL R4][Acer GD245HQBID]

Permalänk
Inaktiv

Sverige, det sovande folket....

Skrivet av Xinpei:

Saklig diskussion? Kommer från den som vill göra det till en konspirationsteori? Kom igen nu. Och nej. Lagen är inte annorlunda än andra länder i grunden. Sedan kan den eventuellt appliceras lite annorlunda pga. andra lagar. Men det ändrar inte det faktum att det är rädsla som styr och inte någon familj som mystiskt nästlat in sig.

Det är skillnad på att tro och veta, gör din research innan du uttalar dig mer i frågan, du har mycket att vakna upp inför lycka till.