Permalänk
Medlem

3 minnen i en dator istället för två

Har plats för 4 minnen i en dator men har bara 3 st minnesmoduler.

Två av dessa är lika stora men den tredje är det inte.
Alla har samma hastighet så är det ok att köra med 3st minnesmoduler eller är det bättre att ha mindre minne i datorn och bara köra på 2 st istället?

Permalänk
Medlem

Det beror på. Om du t.ex. har 2x4GB + 1x8GB så kan det fungera att sätta 2x4 i en kanal och 1x8 i den andra och få ut dual channel på hela mängden. Är det däremot tvärtom, d.v.s. 2x8GB + 1x4GB, så är det troligtvis bäst att bara köra på 2x8. Sen beror det även på hur ditt behov av mycket minne vs. snabbt minne ser ut.

Permalänk
Avstängd

Oops, nån han före medans jag skrev, och förklarade bättre än mig.

Jag har för mig, att om du har 3 minnen, ska det gå bra att köra med 2 i en kanal, och det tredje i den andra kanalen, om det som diffar är = vad dom 2 mindre är tillsammans, 2x4Gb i en minnesbank och 1x8Gb i den andra, tillexempel.

Minneskanalerna brukar paras ihop varannan, så en liten sticka i första, större i andra, och en liten sticka till i tredje slotten.

Visa signatur

ASUS Prime B350 Plus, AMD Ryzen 5 1600X, Sapphire R9 390 8GB, 16GB Gskill Flare X 3200
Används för korsord online, och harpan.

Permalänk
Avstängd

De flesta datorer hanterar det ganska bra idag, så om du exempelvis har 3 st 4GB-moduler och kör de samtidigt så blir det 8GB på en kanal och 4 på den andra, fortfarande dual channel på större delen av minnet. Sen huruvida det påverkar prestandan negativt att göra så, jämfört med att ha mindre minne, vet jag inte.

Permalänk
Hedersmedlem

För att förtydliga lite: Du har sannolikt 4 st DIMM-slottar, varav 2 hör till respektive kanal. De brukar vara märkta A1, A2, B1 och B2.

A1 och A2 är två minnesplatser till kanal A
B1 och B2 är två minnesplatser till kanal B

Du vill alltså få till det så att du får så lika mycket minne som möjligt i båda kanalerna. På det sättet får du Dual Channel på så mycket av minnet som möjligt. Har du mer minne i en kanal än i en annan kommer det överskjutande minnet endast jobba i Single Channel.

Så har du t.ex. 2x4GB och 1x8GB så bestyckar du så t.ex. så här:

A1: tom
A2: 8GB
B1: 4GB
B2: 4GB

Så har du 8 GB i både kanal A och kanal B.

Om du inte kan få till det på det här sättet, hör gärna av dig med exakt vad du har för minnesmoduler, och vad du kör på datorn. I många fall spelar det ingen roll om man kör Dual Channel eller ej. Och många applikationer drar inte nytta av mer än X GB minne ändå. Svårt att säga generellt utan att ha mer info om din setup.

Exakt hur de är färgkodade är svårt att säga, det varierar från moderkort till moderkort. Bäst är att kolla på trycket på kortet eller i manualen, och inte förlita sig på färger. Jag har sett moderkort där A1+A2 har samma färg och även där A1+B1 har samma färg. Normalt brukar dock platserna för samma kanal sitta bredvid varandra. D.v.s. t.ex. A1 A2 B1 B2.

Permalänk
Medlem

Hmm låter ju bra, har 2x8GB och 1x16GB i 1600Mhz och detta moderkort
https://www.asus.com/se/Motherboards/P8Z77V_LX/

Så det låter som jag kan köra det upplägget om jag behöver mer minne.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av TheCazz:

Hmm låter ju bra, har 2x8GB och 1x16GB i 1600Mhz och detta moderkort
https://www.asus.com/se/Motherboards/P8Z77V_LX/

Så det låter som jag kan köra det upplägget om jag behöver mer minne.

Okej, men genom att läsa manualen så kan vi bekräfta att detta gäller även för detta moderkort.

Citat:

(Från sida 2-6 i manualen:)

You may install varying memory sizes in Channel A and Channel B. The system maps the total size of the lower-sized channel for the dual-channel configuration. Any excess memory from the higher-sized channel is then mapped for single-channel operation

I det här fallet om du stoppar lika mkt minne i båda kanalerna så kommer allt minne köras i Dual Channel.

På sida 2-2 står det också vilken slot som är vilken. På det här moderkortet så är A2 och B2 blåmarkerade. D.v.s. färgerna markerar inte kanaler, utan rekommenderade platser (A2 och B2) för maximal minnesöverklockningskompatibilitet.

Lycka till!

Permalänk
Medlem

Hmm jo kör jag två lika så ska man köra det i A2 och B2

Det står att man kan installera 1,2,4,8 GB minne men står inget om 16.
Så den kanske inte kan köra 16GB minnes modul.

/Update
Hittade i mina gömmor 4 st 4GB 1600 så jag kan köra
2x8GB och 2x4GB på något sätt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheCazz:

Det står att man kan installera 1,2,4,8 GB minne men står inget om 16.
Så den kanske inte kan köra 16GB minnes modul.

Troligtvis fanns inga 16GB-moduler när manualen skrevs, men det är nog ganska stor sannolikhet att det fungerar ändå.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av TheCazz:

Hmm jo kör jag två lika så ska man köra det i A2 och B2

Det står att man kan installera 1,2,4,8 GB minne men står inget om 16.
Så den kanske inte kan köra 16GB minnes modul.

/Update
Hittade i mina gömmor 4 st 4GB 1600 så jag kan köra
2x8GB och 2x4GB på något sätt.

Skrivet av perost:

Troligtvis fanns inga 16GB-moduler när manualen skrevs, men det är nog ganska stor sannolikhet att det fungerar ändå.

Samtliga processorer i 2000- och 3000-serien har integrerad minneskontroller. Dessa klarar av 32 GB som max så mer än så kommer nog inte kunna adresseras av hårdvaran.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin