Microsoft tillkännager Surface Pro X – hybrid med ARM-processor och 4G/LTE

Permalänk
Melding Plague

Microsoft tillkännager Surface Pro X – hybrid med ARM-processor och 4G/LTE

Ryktena besannas när helt nya Surface Pro X med ARM-processor visas upp. Det handlar om en skräddarsydd variant kallad Microsoft SQ1 med stöd för traditionella Windows-applikationer.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Moderator
Testpilot

Det här var mycket spännande!

Denna har jag stora förhoppningar på.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Relik 📜

@Yoshman sälj mig på ARM. Vill ha, men.. ARM. Mitt Lightroom?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Datavetare
Skrivet av emilakered:

@Yoshman sälj mig på ARM. Vill ha, men.. ARM. Mitt Lightroom?

Skickades från m.sweclockers.com

Lighroom är så 2019, är Darkroom som gäller i framtiden!

Och inte ARM, magin är Aarch64

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

Tråkigt vart det är påväg med surface linjen. Innan var det stor fokus på hur bra en surface pro var och hur den ersatte en fullstor MBP och samtidigt hade en smidigare formfaktor. Nu jagar de efter Apples ipad pro känns det mer som.

EDIT:
Innan tråden för surface pro 7 skapades skrev jag här

Besviken på hur nerprioriterad surface pro linjen är.

Fortfarande samma jitter i pennan såg det ut som både för 7 och X. USB C iställer för TB3. Samma skärmlösning och penna. De verkar helt vilja sälja oss på windows X och surface X istället.

Kunde de inte bara leverera en x86 2 in 1 med TB3 så det är möjligt att docka den smidigt till extrern gpu och skärmar och en bättre penna (exempelvis lösningen för Surface X plus jitterfix).

Fortfarande samma jitter i pennan såg det ut som både för 7 och X. USB C iställer för TB3. Samma skärmlösning och penna. De verkar helt vilja sälja oss på windows X och surface X istället.

Kunde de inte bara leverera en x86 2 in 1 med TB3 så det är möjligt att docka den smidigt till extrern gpu och skärmar och en bättre penna (exempelvis lösningen för Surface X pluss jitterfix).

Permalänk
Datavetare
Citat:

Den nya hybriddatorn har enligt Microsoft "the full power of Windows", det vill säga stöd för att köra alla applikationer som Windows 10. Med processorn i åtanke bör det ändå handla om Windows 10 on ARM, men det är möjligt att bolaget avser att det numera finns 64-bitarsstöd.

Det här känns ju rätt kritiskt!

Om det är någon ny form av Windows RT är det ju "fail" direkt. Men är det verkligen "riktiga" Windows med samma möjligheter att köra vad man vill som på x86 samt fullt stöd för win32 APIet får det bli en sådan där enhet.

WIndows/ARM kommer ha kompromisser en tid framöver, så är inte för alla... Men om det någonsin ska ta fart måste Microsoft säkerställa att de som gör det vanliga som surfa, mail, köra MS Office, etc så ska man som användare inte se någon skillnad!

Personligen kommer jag luta mig på WSL2 som Microsoft redan nämn kommer till Windows 10 on ARM. Utan det blir det ett no-go för min del.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

Hade ju varit trevligt med en billigare, lättare 10" version :/

Ska bli intressant att se prestanda dock, eller om det är dags att jaga en Surface Pro 6 på rea istället. Kommer ihåg Surface Pro 2, köpte en typ dagar innan den gick ur sortimentet... Runt 10K original pris->4.5K på rea lol.

Permalänk
Medlem

Funderar på om det kan handla om nån form av emulering/virtuella appar. Förstår annars inte hur de fått ihop det. Men smutt, öppnar upp för nya lösningar för framtiden.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

thank you, come again

Permalänk
Medlem

2000:- så hade man kanske funderat på en mobilplatta som denna men nej tack

Visa signatur

Arne Berg

Permalänk
Inaktiv

Uhm. Kan jag flytta över x86 programmen jag använder på min desktop?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Vill gärna se lite ptestandatester på denna. Mycket tveksam till arm processor.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Det här känns ju rätt kritiskt!

Om det är någon ny form av Windows RT är det ju "fail" direkt. Men är det verkligen "riktiga" Windows med samma möjligheter att köra vad man vill som på x86 samt fullt stöd för win32 APIet får det bli en sådan där enhet.

WIndows/ARM kommer ha kompromisser en tid framöver, så är inte för alla... Men om det någonsin ska ta fart måste Microsoft säkerställa att de som gör det vanliga som surfa, mail, köra MS Office, etc så ska man som användare inte se någon skillnad!

Personligen kommer jag luta mig på WSL2 som Microsoft redan nämn kommer till Windows 10 on ARM. Utan det blir det ett no-go för min del.

Vad vet vi om processorn egentligen? Verkar kallas Microsoft SQ1, och vara en modifierad variant av Snapdragon 8cx. Vilket borde innebära en kombination av A76 och A55? Vilket i sin tur borde betyda att det är en intressant dator, men inget som är i klass med en A12X bestyckad ipad pro?

Edit: Hittade en artikel som går igenom det lilla man vet, och svaret är nog att mycket är oklart kring prestandan.
https://www.tomshardware.com/news/microsoft-sq1-processor-sur...

Permalänk
Medlem

Denna kommer bli häftig att se recensioner på när den släpps!
Väldigt intressant att se hur ARM fungerar för en vanlig användare och även lite vilka begränsningar det kommer få. Hoppas på 64 bitars stödet är en grej.

Även intressant att se hur det blir på spelfronten, kanske inte för att är något som plattan är gjord för men häftigt om allt fungerar som det ska (tvekar på det dock).

Visa signatur

FD Torrent | 7800X3D | 32GB RAM | Nvidia 3080 FE | Corsair SF750 | Fostex TH-X00 + Sennheiser HD 650

Permalänk
Datavetare
Skrivet av jaqob:

Vad vet vi om processorn egentligen? Verkar kallas Microsoft SQ1, och vara en modifierad variant av Snapdragon 8cx. Vilket borde innebära en kombination av A76 och A55? Vilket i sin tur borde betyda att det är en intressant dator, men inget som är i klass med en A12X bestyckad ipad pro?

Edit: Hittade en artikel som går igenom det lilla man vet, och svaret är nog att mycket är oklart kring prestandan.
https://www.tomshardware.com/news/microsoft-sq1-processor-sur...

Precis som TH skriver verkar det handla om en Snapdragon 8cx som kör på marginellt högre frekvens, 3,0 GHz i stället för 2,84 GHz.

Värt att notera här är att 8cx är en 8-kärnorns CPU, 4 "stora" kärnor (Cortex A76) och 4 "små" kärnor (Cortex A55). Cortex A76 har en IPC som i genomsnitt är rätt likvärdig med Skylake/Zen2. Stora skillnaden är att perf/W är enligt Microsoft 3x jämfört med CPUn i Surface Pro 6.

Vidare hörde jag något nämnas i förbifarten att GPUn i SQ1 ska ha en teoretisk kapacitet på ~2 TFLOPS. Det är rätt mycket dubbla mot GPU i Ice Lake och Ryzen Mobile.

Bandbredd är alltid ett problem för integrerade GPUer, enligt Wikichip stödjer 8cx upp till 8 minneskanaler, vilket i praktiken motsvarar 4 PC-minneskanaler då 8cx använder sig av 32-bitar per minneskanal medan PC kör med 64-bitar per kanal. Detta ger 8cx en minnesbandbredd upp till 64 GB/s.

Stora frågetecknet kring denna produkt är ju: hur mycket saker kommer inte fungera? Är övertygad om att Apple kommer stoppa in deras ARM CPU i MacBook-serien relativt snart och Apple kommer lyckas med övergången, bl.a. tack vare tidigare erfarenhet. Är inte fullt lika övertygad om att Microsoft är redo för att hantera något annat än x86, men hoppas de visar att denna oro är obefogad och är själv beredd att lägga ~10k för att prova på Surface Pro X!

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Precis som TH skriver verkar det handla om en Snapdragon 8cx som kör på marginellt högre frekvens, 3,0 GHz i stället för 2,84 GHz.

Värt att notera här är att 8cx är en 8-kärnorns CPU, 4 "stora" kärnor (Cortex A76) och 4 "små" kärnor (Cortex A55). Cortex A76 har en IPC som i genomsnitt är rätt likvärdig med Skylake/Zen2. Stora skillnaden är att perf/W är enligt Microsoft 3x jämfört med CPUn i Surface Pro 6.

Vidare hörde jag något nämnas i förbifarten att GPUn i SQ1 ska ha en teoretisk kapacitet på ~2 TFLOPS. Det är rätt mycket dubbla mot GPU i Ice Lake och Ryzen Mobile.

Bandbredd är alltid ett problem för integrerade GPUer, enligt Wikichip stödjer 8cx upp till 8 minneskanaler, vilket i praktiken motsvarar 4 PC-minneskanaler då 8cx använder sig av 32-bitar per minneskanal medan PC kör med 64-bitar per kanal. Detta ger 8cx en minnesbandbredd upp till 64 GB/s.

Stora frågetecknet kring denna produkt är ju: hur mycket saker kommer inte fungera? Är övertygad om att Apple kommer stoppa in deras ARM CPU i MacBook-serien relativt snart och Apple kommer lyckas med övergången, bl.a. tack vare tidigare erfarenhet. Är inte fullt lika övertygad om att Microsoft är redo för att hantera något annat än x86, men hoppas de visar att denna oro är obefogad och är själv beredd att lägga ~10k för att prova på Surface Pro X!

Så prestandan, åtminstone för det appar som är native för SQ1 arkitekturen, kommer att vara bra. Frågan är alltså om det överhuvudtaget kommer finnas några sådana? Det vore ett märkligt steg att släppa en ARM dator och hänga kvar vid x86 på apparna.

Jag är dock mer övertygad om att Microsoft inte kommer att göra om samma misstag som med Windows 10S och RT. Alla x86 program bör fungera, frågan är bara hur pass bra.

Jag personligen är inte så känslig för rå CPU prestanda. Utbytbar SSD samt ett inte alltför stort påslag för 16 GB ram versionen och denna får eventuellt ersätta min Surface Pro 4. Priset verkar ligga rätt. Och min Surface penna och typecover får hänga med ett tag till.

Permalänk
Medlem

Blir alltså väldigt spännande att se om t.ex. Adobe är med på tåget.

Permalänk
Medlem

@Yoshman Du menade kanske Darktable?

@emilakered Jag har lämnat Lightroom, kolla denna snutt: https://m.youtube.com/watch?v=GX7ek7xJYJ0 så kanske även du... (visserligen lite äldre versioner, men det har ju inte blivit sämre precis;)

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Relik 📜
Skrivet av NutCracker:

@Yoshman Du menade kanske Darktable?

@emilakered Jag har lämnat Lightroom, kolla denna snutt: https://m.youtube.com/watch?v=GX7ek7xJYJ0 så kanske även du... (visserligen lite äldre versioner, men det har ju inte blivit sämre precis;)

Skickades från m.sweclockers.com

Tack för tips! Kör en gammal LR-version, sedan innan det blev prenumeration. Så visst vore det najs att uppgradera, men.. ja. Jobbet!

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem

Googlar man lite på Windows on ARM så står det att det finns ett x86-emulationslager, dock verkar det inte i dagsläget perfekt. Kanske blir tillräckligt bra (med största sannolikhet inte)? Kanske dags för x86 att gå i graven snart, med en långsam övergång till ARM...

UWP appar behöver bara kompileras om för ARM plattformen, dock inget fan av UWP av den lilla erfarenhet man lyckas införskaffa.

Edit:
https://docs.microsoft.com/en-us/surface/surface-pro-arm-app-...
https://docs.microsoft.com/en-us/surface/surface-pro-arm-app-...

Permalänk
Moderator
Brons i quiz
Skrivet av emilakered:

@Yoshman sälj mig på ARM. Vill ha, men.. ARM. Mitt Lightroom?

Lämna lightroom, one editing software to rule the world: Capture one.

ONT: Inväntar prestandatester på deras ARM krets

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vzano:

Lämna lightroom, one editing software to rule the world: Capture one.

ONT: Inväntar prestandatester på deras ARM krets

Jo, borde testa Capture One, framförallt nu om Adobe funderar på att höja sina priser ytterligare.
Men, har Capture one native ARM stöd på någon plattform?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Relik 📜
Skrivet av Vzano:

Lämna lightroom, one editing software to rule the world: Capture one.

ONT: Inväntar prestandatester på deras ARM krets

Funkar det då? Som jag fattar rullar x86 (emulerat? hjälp @Yoshman eller @loevet!), men inte x86-64. Kan jag hitta en 32-bit-binär för Lightroom är jag alltså med i matchen, men det finns inte för senaste versionerna var jag vet.. Damnit!

Annars är ju X otroligt läcker. Den ser ungefär 10x mer modern ut än 7:an, och älskar att den är passiv.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Moderator
Brons i quiz
Skrivet av jaqob:

Jo, borde testa Capture One, framförallt nu om Adobe funderar på att höja sina priser ytterligare.
Men, har Capture one native ARM stöd på någon plattform?

Lämnade Adobe när jag såg vad studentpriset för Capture one låg på

Skrivet av emilakered:

Funkar det då? Som jag fattar rullar x86 (emulerat? hjälp @Yoshman eller @loevet!), men inte x86-64. Kan jag hitta en 32-bit-binär för Lightroom är jag alltså med i matchen, men det finns inte för senaste versionerna var jag vet.. Damnit!

Annars är ju X otroligt läcker. Den ser ungefär 10x mer modern ut än 7:an, och älskar att den är passiv.

jag syftade mer på att köra Capture one istället för lightroom i allmänhet Ytterst tveksam till det men skulle inte bli förvånad dom phase one lanserar ARM version med tanke på ipad pro och nu surface.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär