Microsoft avtäcker Surface Laptop 3 med AMD Ryzen Surface Edition

Permalänk
Melding Plague

Microsoft avtäcker Surface Laptop 3 med AMD Ryzen Surface Edition

Mjukvarujätten Microsoft inleder Surface-evenemanget med nya Surface Laptop, som kommer i två modeller – en med Intel Ice Lake och den andra med skräddarsydd AMD-processor.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Kul att de gör det lättare att komma åt inuti. Damm är ju liksom en grej som finns på riktigt Kul också med Ryzen till Surface, men tråkigt att de inte kunde ge mer detaljer om vad det är för processor, men det får vi ju veta tids nog.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Snälla säg att instegsmodellen inte har 4GB RAM/128GB SSD.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Snusfri

För det startpriset ska den minst ha 16GB RAM och 480GB SSD.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Hedersmedlem

Microsoft gör något som verkar vettigt och intressant?

Och det är inte första april

15" modellen ska bli intressant att få mer information kring. Kanske kan vara en MacBook Pro-konkurrent ändå?

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem

Angav inte Microsoft vad det sitter för portar på datorerna?

Visa signatur

Race-sim T300 Ferrari 599XX & playseat challenge
Skärm LG OLED 55C9 Bärbar Dell xps 13 9360 Lur iPhone 7
DAC/AMP Aune x1s Lurar Fidelio x2 & Air Pods

Permalänk
Medlem

Hoppas ni kan ta in denna och skriva en recension på den. Verkar riktigt intressant om den håller upp.

Permalänk
Inofficiell ambassadör

Synd att den inte har åtminstone en HDMI utgång. Avskyr att behöva bära runt på (och ständigt glömma/slarva bort) adaptrar för att kunna hålla presentationer.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk
Medlem

Såg att det finns priser ute på Inet nu.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Gillar skarpt att den är lätt att öppna.
Misstänker att det är riktat mot Apple; att det går att göra slimmade produkter utan att limma ihop hela skiten och använda konstiga specialskruvar överallt.
Världen behöver mindre elektronikskrot.

Visa signatur

SweClockers Dark Pearl tema: http://www.sweclockers.com/forum/trad/1484891
(Rek. Stylus)

Permalänk
Medlem

Kollade priserna på Inet. Tar man alltså betalt 4000kr för att gå från 128GB till 256GB? Hoppas att det inte är det definitiva priset

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Är helt såld på 15". Älskar bildförhållandet. Äntligen en vettig Officelaptop!

Visa signatur

Zenith Extreme Alpha | Threadripper 2950X | 3080 Ti TUF OC | 64GB DDR4 3200MHz | 970 EVO Plus 1TB | 3x Red Pro 10 TB @ raid0 | OLED42C2 + 2x U3014

Permalänk
Medlem

Roligt att Microsoft är delvis hårdvaruagnostiska. Tre leverantörer av processorer med två distinkt olika arkitekturer borgar för större valmöjligheter. Kanske vill de bara visa Intel att de har möjligheter, hursomhelst helt rätt strategiskt.

Permalänk
Medlem

Datorn ser ju väldigt stilren ut och är mer lik den populära MacBook Pro laptopen. Förhoppningsvis lyckas de med en liknande byggkvalité också, vilket i min mening Apple varit överlägsna på så länge jag minns när det gäller laptops.

Jag är själv en Windows användare som länge har önskat efter en laptop just i stil med en MacBooks byggkvalité och känsla. Nackdelarna med en MacBook Pro för min egen del skulle vara dels operativsystemet som jag inte är en vän av men också den överprisade hårdvaran vilket jag hade hoppats att de gjort ett bättre jobb med på denna nya Surface Laptop 3 (utifrån specen på Inet där man kan förhandsboka datorn).

Den värsta modellen ser ut att gå för 18 790kr och har inte särskilt imponerande hårdvara.. Jag tänker på dess 8gb ram samt 256gb disk. Det känns inte för mig som någonting för nästan 20k. Jag är helt fine med att man kan lägga lite extra på en snygg designad laptop med bra byggkvalité, det är jag helt villig att göra. Men 8gb minne på den dyraste modellen? kom igen..

Jag vill inte låta för kritisk utan endast beskriva hur mina tankar går. Hos mig är det estetiska samt känslan på byggkvalitén viktig i kombination med schysst hårdvara självklart. Men tyvärr så tror jag att jag får drömma vidare om en Windows-laptop i byggkvalité och design på nivå av en MacBook Pro och med hårdvara som klarar mer än att surfa och skriva Excel.

Jag kanske var lite väl hård här men det är så jag känner.. Kombinationen är så långt jag vet ingenting Microsoft vill ha iallafall.

Hur känner ni andra över produkten? Är priset kontra hårdvaran värt det för att få en design som Surface 3?
Jag ställer mig skeptisk men hör gärna era tankar

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av pålis:

Snälla säg att instegsmodellen inte har 4GB RAM/128GB SSD.

Skickades från m.sweclockers.com

Det vore så jävla patetiskt. Men inget förvånar längre. 8gb var ju standard för lägsta budgetklassen nästan 5 år sedan. Min dator med 8gb och en i5a kostade 3990:- dock innan ssd tider så den kom med 1tb disk.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av THB:

För det startpriset ska den minst ha 16GB RAM och 480GB SSD.

Hade blivit en för min del i såfall. Kanske kunde pröjsat en 200 dollar till eller så. Men de kommer säkert ta en 80% påslag eller så för den setup'en så då lär man skippa den igen.

Betalar inte 20 papp för en bärbar dator som inte ens har en dedikerad gpu.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

En intressant spaning är att det är 13"-versionerna som kör Intel och 15" kommer med AMD.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Jegendal:

Jag vill inte låta för kritisk utan endast beskriva hur mina tankar går. Hos mig är det estetiska samt känslan på byggkvalitén viktig i kombination med schysst hårdvara självklart. Men tyvärr så tror jag att jag får drömma vidare om en Windows-laptop i byggkvalité och design på nivå av en MacBook Pro och med hårdvara som klarar mer än att surfa och skriva Excel.

Nu häver du ur dig lite väl mycket. Väljer du en MacBook Pro så får du mer kraftfull hårdvara än det mesta annat på marknaden, bortsett från dyrare gaminglaptops. Särskilt modellerna med snabbare grafikkort och processorer.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@anon99339:

Kanske var slarvigt formulerat av mig. Jag ber om ursäkt för det. Menade inte på något sätt att en MacBook Pro skulle vara dålig utan istället väldigt överprisad hårdvara.

Vad jag gav hård kritik var hårdvaran i Surface Laptop 3 med 8gb ram på den värsta modellen där jag ironiskt skrev "med hårdvara som klarar mer än att surfa och skriva Excel".

Permalänk
Medlem

Absolut krav - enligt mig - är Thunderbolt 3, därmed diskvalificeras alla hittillsvarande Amd-baserade laptops, mao även denna. Men detta kommer väl få sin lösning 2020 när Usb4 lanseras.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inofficiell ambassadör
Skrivet av Jegendal:

Datorn ser ju väldigt stilren ut och är mer lik den populära MacBook Pro laptopen. Förhoppningsvis lyckas de med en liknande byggkvalité också, vilket i min mening Apple varit överlägsna på så länge jag minns när det gäller laptops.

Jag är själv en Windows användare som länge har önskat efter en laptop just i stil med en MacBooks byggkvalité och känsla. Nackdelarna med en MacBook Pro för min egen del skulle vara dels operativsystemet som jag inte är en vän av men också den överprisade hårdvaran vilket jag hade hoppats att de gjort ett bättre jobb med på denna nya Surface Laptop 3 (utifrån specen på Inet där man kan förhandsboka datorn).

Den värsta modellen ser ut att gå för 18 790kr och har inte särskilt imponerande hårdvara.. Jag tänker på dess 8gb ram samt 256gb disk. Det känns inte för mig som någonting för nästan 20k. Jag är helt fine med att man kan lägga lite extra på en snygg designad laptop med bra byggkvalité, det är jag helt villig att göra. Men 8gb minne på den dyraste modellen? kom igen..

Jag vill inte låta för kritisk utan endast beskriva hur mina tankar går. Hos mig är det estetiska samt känslan på byggkvalitén viktig i kombination med schysst hårdvara självklart. Men tyvärr så tror jag att jag får drömma vidare om en Windows-laptop i byggkvalité och design på nivå av en MacBook Pro och med hårdvara som klarar mer än att surfa och skriva Excel.

Jag kanske var lite väl hård här men det är så jag känner.. Kombinationen är så långt jag vet ingenting Microsoft vill ha iallafall.

Hur känner ni andra över produkten? Är priset kontra hårdvaran värt det för att få en design som Surface 3?
Jag ställer mig skeptisk men hör gärna era tankar

Själv har jag inga större problem med priset kontra prestanda/mängd ram/lagring. Visst, snålt med endast 128GB lagring i den billigaste. Men annars så är det inga större problem för mig.

Det som gör att jag inte kommer köpa en Surface Laptop 3 till min nästa jobbdator (har turen att ha en roll där jag i stort sätt får välja vad jag vill inom rimliga gränser) är bristen på anslutningar. Prestandan räcker till i mitt arbete (det enda jag kör lokalt är i princip Office paketet och webbläsaren). Formfaktorn och skärmen är kanon. Men alla företagets konferensskärmar etc. går via HDMI. Detsamma gäller många leverantörer och kunders lokaler. Jag vill inte bära runt på adaptrar hela tiden för sånt.

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xyborg:

Själv har jag inga större problem med priset kontra prestanda/mängd ram/lagring. Visst, snålt med endast 128GB lagring i den billigaste. Men annars så är det inga större problem för mig.

Det som gör att jag inte kommer köpa en Surface Laptop 3 till min nästa jobbdator (har turen att ha en roll där jag i stort sätt får välja vad jag vill inom rimliga gränser) är bristen på anslutningar. Prestandan räcker till i mitt arbete (det enda jag kör lokalt är i princip Office paketet och webbläsaren). Formfaktorn och skärmen är kanon. Men alla företagets konferensskärmar etc. går via HDMI. Detsamma gäller många leverantörer och kunders lokaler. Jag vill inte bära runt på adaptrar hela tiden för sånt.

Okej, du ser! Det finns många olika användningsområden förstår jag.

Kan verkligen tänka mig att om du ofta håller presentationer eller dylikt och behöver koppla upp datorn mot en ny monitor eller projektor är det säkert väldigt behändigt med HDMI ingång i datorn. Alltid är det något! Hehe

Permalänk
Medlem

512???

Förstår inte!
Max 512 GB i 15tummaren??
Lite lustigt att man kör AMD i den stora, hur står sig den mot 10gen Intel gällande energieffektivitet?
Skall bli spännande det här, har väntat på att byta bort min Macbook Pro 15 länge nu. Lenovo med sina spionprogram i Bios är tyvärr inget alternativ, synd för de verkar bygga bra burkar annars.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hasseb64:

Max 512 GB i 15tummaren??

Ja, det verkar konstigt...

Skrivet av hasseb64:

Lite lustigt att man kör AMD i den stora, hur står sig den mot 10gen Intel gällande energieffektivitet?

Tillräckligt? Jag misstänker att det större chassit tillåter lite bättre kylning, så det blir logiskt att sätta törstigaste processorn där. Den större modellen har ju även mer pixlar på skärmen och behöver därför den bättre grafikkretsen.